[X]

Bra mat

Linfrön?

Jag har sedan en tid tillbaka hällt lite linfrön i min morgongröt, tror att det var Paulun som förespråkade det eftersom det tydligen sänker GI. Det jag använder är hela linfrön.
Nu undrar jag om man får i sig nyttigheterna i linfröna när de är hela, eller om man bör använda krossade linfrön i stället? Tänkte på att vissa saker liksom kommer ut osmälta i andra änden, men har inte undersökt saken närmare Smiley
Eller ska man hälla i sig lite linfröolja, eller...? Nu blir jag förvirrad!
Hoppas nån kan reda ut det hela Smiley
 

2006-04-24 13:13
OJ, om nån kan .... vänta bara ....  

2006-04-24 13:19
haha..  

2006-04-24 13:35
hehe Smiley  

2006-04-24 13:52
Jag har också hört att om man ska äta linfrön råa så måste de vara krossade. Annars kommer de ut likadana som de kom in. Jag har själv krossade linfrön i morgonfilen.

Hela linfrön använder man till att göra avkok på. Gott när man fastar.

Jag försökte krossa linfrön själv en gång i en kryddkvarn. Dels gick det inte, dels blev kvarnen väldigt svårdiskad efteråt. Linfrön är fett. Smiley
 

2006-04-24 14:04
Jag har också hört att det ska vara krossade linfrön om man ska få i sig nyttigheterna (bl.a. av herr Paulún själv).
Hela linfrön smörjer bara insidan.
 

2006-04-24 14:27
Hela linfrön går igenom utan att kroppen kan ta upp några "godsaker". Krossade linfrön är mer allround i maten. Annars kan man ju hellre ta psylliumfrön.  

2006-04-24 18:40
Man kan också tugga ordentligt Smiley

 

2006-04-24 19:08
Eller så tar man linfröolja och slipper alla funderingar. Det är väl ändå fettsyrorna man är ute efter.
Varför nån skulle vilja använda linfrön för att sänka GI i en förmodligen redan balanserad frukost tex övergår mitt förstånd Smiley
 

2006-04-24 20:36
Linfrön ska ätas krossade om man vill ta upp näringen som de innehåller! Eftersom det är en slags fet hinna på den så far dom bara rakt igenom om dom är hela...  

2006-04-24 20:59
Men krossade linfrön på påse så oxiderar de nyttiga fettsyrorna - så de ska vara nykrossade.  

2006-04-24 22:54
> Men krossade linfrön på påse så oxiderar de nyttiga fettsyrorna - så de ska vara nykrossade.

Man förvarar lämpligen alla frön och nötter kallt. Jag har dem i kylen eller frysen, litet grand beroende på hur stor förpackningen är.
 

2006-04-25 00:04
Om jag har förstått saken rätt, så har jag alltså missuppfattat saken från början Smiley Jag har alltså suttit och stoppat i mig frön till ingen nytta och svurit över att de fastnat i tänderna!
Nu har jag alltså att välja på att stå och krossa frön på morgonen (vem 17 orkar det?) eller att ta en slurk olja, hmm...

Anledningen till att jag började med frön från början är främst att jag är glutenintolerant, och glutenfritt mjöl har tydligen skyhögt GI. När jag bakar proppar jag i både linfrön och psyllium. Men det kanske inte alls behövs i havregrynsgröten egentligen, skillnaden från "vanlig" gröt är ju bara att jag använder REN havre.

Tack för svar i alla fall, nu är jag mycket klokare Smiley
 

2006-04-25 10:47
Det bästa fettet av alla olika fettar är linfröoljan. den innehåller mest utav omega3 fetterna. det finns inget annat livsmedel som innehåller så mycket bra omega 3 fetter, inte ens omega3 kapslarna, fick jag lära ej i helgen då jag var på en kost kurs för holistic medicin.
Så kallpressad linfröolja köpt på hälsokost ska det vara.
 

2006-04-25 20:26
Instämmer med Malin.  

2006-04-25 20:32
Du lingeling.. Fettsyrorna oxiderar ju inte precis på en gång!
Det tar ju en stund innan dom gör det... MEn som sagt för att fördröja skeendet så kan man ju förvara fröna/nötterna i kyl eller frys
 

2006-04-26 19:45
Nej inte precis på en gång, men om man köper en påse färdigkrossade frön som står framme (utan att återförslutas) i rumstemperatur ett par veckor, när man tar en eller två matskedar varje morgon ...  

2006-04-26 23:03
Ja då! Det lät bara som att dom skulle bli dålig på en gång =)  

2006-04-28 14:44
På den ICA affär som jag brukar handla på finns det ett sortiment med nåt märke som heter "go green". Där finns det både krossade samt okrossade linfrön + en hel del andra roliga frön, ärtor och nötter. Kan ju passa på att säga att ända sen jag började med linfrön i min gröt på morgonen har min mage varit mycket stabilare än innan. Vet inte om det bara beror på linfröna men någon inverkan måste det ju ha. :)  

2006-04-28 20:02
Jag kör med bägge varianterna beroende på humör eller tillgång... okrossade är nyttiga ur GI synpunkt - de sänker också GI pga sitt fiberinnehåll, inte bara fett som räknas! Linfröolja är bra och det fettet bör man ha, men rapsolja går ju bra med (även om linfröolja har högre omega 3 värde).  

2006-04-30 23:07
Hej.. jag jobbar som undersköterska på ett ålderdomshem. Och varje morgon ger jag mina gamla magmos till gröten.
Magmosen är katrinplommon , linfrön, som man blandar ihop med elvisp och sen häller kokande vatten över. Blanda runt så det blir äppelmos konsistens.. Jätte bra för att hålla magen igång.
 

2006-05-01 16:11
Vi behöver rapsoljan också. Rapsolja, linfröolja och olivolja innehåller en massa oika fettsyror som vi behöver. Dom komplementerar varandra.  

2006-05-01 17:51
Men är inte de godare att ha i salladen? Smiley Eller när man lagar mat.  

2006-05-01 17:57
Jo absolut. Om du tänkte på gröten så är det nog säkrast att hålla sig till linfrö/olja.  

2006-05-01 18:13
jag tar linfrön i gröten det blir nog bra för magen med. =) Men tar ibland olja i salladen som sagt eller i matlagningen så det räcker för dasgbehovet, kan ju bli för mkt med. Försöker ibland ta någon valnöt elelr två t ex.  

2006-05-01 21:24
Krossade linfrön kan man ta upp näringsämnena ifrån, hela är bra för magen då det bildar ett skyddande gel som smörjer magen och tarmarna. För mycket linfrön kan dock ge förgiftning.

Själv använder jag hela linfrön och olja i gröten, men oljan får man se upp med då den smakar så illa att bara lite för mycket kan förstöra en hel portion :/ (Fast då får man en bra anledning att dränka gröten med mormors lingonsylt *mums*)
Imorrn blir det även lite hackade valnötter i gröten. :-9
 

2006-06-03 22:05