Bra mat

Dålig mage av havregrynsgröt?

Jag har börjat äta havregrynsgröt till frukost sen ungefär en månad tillbaka och funderar på om det kan vara anledningen till att jag senaste veckan har haft magknip och uppsvälld mage.

Kan det vara så att det är för mycket fibrer (eller något annat) i gröten som min mage inte tål? Förutom gröten så har jag inte gjort några ändringar i min kost så vet inte vad det annars skulle va som orsakat min dåliga mage.

2010-04-26 09:34
Är det fiberberikad havregryn?  

2010-04-26 09:36
Har du mjölk till gröten?  

2010-04-26 09:38
Jag brukar äta gröten med mjölk och banan eller lingonsylt. Just nu är den inte fiberberikad men hade det tidigare.  

2010-04-26 10:03
köp KRAV-märkt havre, då måste den enligt regler vara Gluten-fri. Vanligt havre kan ha korsats etc och kan därmed innehålla endel Gluten.

Vissa magar är känsliga för mkt fibrer....

2010-04-26 10:14
Prova med laktosfri mjölk till..låter som att du kan vara laktosintolerant.  

2010-04-26 10:22
Tror inte jag är laktosintolerant då jag alltid druckit o ätit mycket mjökprodukter utan några problem.

Jag har ingen koll på det här med gluten, vad är fördelen med glutenfritt havre? Hur påverkar gluten kroppen?

2010-04-26 10:56
Äter du bröd utan problem? I s f är det inte glutenallergi...  

2010-04-26 11:01
Gluten är ett protein som finns i mjölmat. Men, får Du inga liknande besvär av t ex bröd så är Du inte glutenintolerant.

Jag skulle gissa på fibrerna. Som sagt är det en del som är känsliga för olösliga fibrer.

2010-04-26 11:01
Nä glutenintolerant är jag inte.

Det är kanske fibrerna ändå. Jag får väl testa att hålla mig undan från havregrynsgröten ett tag och se om magen blir bättre.

Tack för alla ideer!

2010-04-26 11:09
glutonintolerans är alltid relativt.

Människan har relativt svårt att bryta ned gluten, intoleransen kan byggas upp om man enzym-mässigt får svårt att bryta ned gluten, då kan det som finns kvar skada tarm-epitelet (det ytters cell-lagret i tarmen), och man kan få en immunologisk-reaktion mot gluten.

Personligen är jag blivit känsliga och känsliga för gluten ju äldre jag blivit. För tillfället håller jag mig endast till surdegsbröd och biodynamiskt havre från saltakvar (syrningen vid surdegsbakning bryter troligtvis ned glutenproteinerna vilket skonar magen)

2010-04-26 11:17
Klart det är relativt Mattias, men får man inga problem av bröd bakat på vete(=mycket gluten) lär man inte få det av havregrynsgröt (=mindre gluten).

2010-04-26 11:31
Jag tror att de flesta sädesslagen är väldigt "förädlade" i det nuvarande jordbruket.  

2010-04-26 12:45
Jag brukade få samma problem förr, och kom fram till att det hände när jag åt gröten för fort och/eller tränade för nära inpå frukosten.
Om man sköljer ner gröten med mjölk utan att ha tuggat den så kan man få för lite enzym av sorten amylas tidigt i matsmältningen, och då kan det bli hårdsmält för magen. Gaser utvecklas, magen sväller upp, peristaltiken börjar halta och vips så har man något som liknar en lactosintollerant mage. Har man dessutom som jag IBS (Irritabel Bowel Syndrome), vilket i runda tal 50% av befolkningen har av mildrare eller svårare grad, så gör detta att magen sväller upp och börjar krångla något infernaliskt!

Jag brukar se till att äta en knäckemacka samtidigt som gröten, för att få igång tuggandet, eftersom jag har lite svårt att tugga gröt. Det gör att jag inte kastar i mig maten så fort heller, vilket ju är bra. Sedan avvaktar jag MINST en timme, gärna en och en halv, innan jag tränar.
Du kan ju testa om det funkar för dig...

2010-04-26 13:52
Sedan kan man ju ha lite magproblem i några dagar utan att det behöver betyda att det är fel med något med kosten.  

2010-04-26 14:02
om det är tuggningen som är ett problem kan man ju hälla i lite kärnor och frön (tex pumpakärnor och torkad frukt, då kan man inte bara svälja och jag tycker det blir godare och bättre konsistens  

2010-04-26 14:31
Jag blir likadan, själv har jag kommit fram till att det är fibrerna. Men det går bättre om jag äter gröten senare på dagen, då är det som att magen redan kommit igång.

2010-04-26 16:19
konstigt det här med magen.Har sedan några månader ätit havregrynsgröt och dragit ned ordentligt på alla sorters bröd,hade förut stora problem med magont o uppsvälldhet(trög mage)nu funkar den riktigt bra inbillar mej att det är grötens förtjänst:)  

2010-04-27 22:07
Mattias:
syrningen vid surdegsbakning bryter troligtvis ned glutenproteinerna vilket skonar magen?

Trots att jag bakar en hel del surdegsbröd och vet med en hel del andra fördelar med det så har jag aldrig hört det här påståendet så nu undrar jag hur?

2010-04-27 22:47
Gustav, jag känner igen mig i dina beskrivningar. Min mage reagerar på samma sätt men fick tipset om att lägga i 2msk linfrö i havregrynsgröten. Man ska tydligen inte ha i mer än ca 2msk och någon annan kan säkert redogöra varför och vad som händer i magen. Jag konstaterar bara att min mage är inkörd på linfrö och att jag mår kanonbra av det. Kanske du också kan göra det! Värt ett försök?!?  

2010-04-27 23:38
Ja det här med magproblem är inte helt enkelt, det verkar vara väldigt olika vad som hjälper. Sen är det väl som Mats säger att man kan ha magproblem i några dagar utan att det egentligen är några problem med kosten. Min mage är bättre nu trots att jag fortsatt äta gröt på morgonen (har dock tuggat den ordentligt nu :P) Men jag ska ändå testa ditt tips om linfrön Lars.  

2010-04-28 16:58
Jag sökte lite om linfrö och de krossade som jag använder innehåller ett ämne, linamarin, som i kroppen ombildas till blåsyra och däför ska man inte överskrida intaget. Rekommenderat dagsintag högst 2 msk. Linfrö har så fina egenskaper - dels att de "är bra för magen" och så sin unika sammansättning av nyttiga fettsyror, bl.a. då omega 3 och omega 6 - att de postitiva egenskaperna överväger med stor marginal. Så länge man inte överdoserar så är det ingen fara. Används tydligen runt om i riket på äldreboende för att hålla gamlingarnas magar i topptrim. Vet inte hur gammal du är Gustav Smiley men krossat linfrö på havregrynsgröten har bevisligen bra effekt på många magar. Låt oss veta hur det gå för dig.  

2010-04-28 17:53
Jag håller med Lars!
Jag använder linfrö i havregrynsgröt och det funkar för mig också.

Smiley

2010-04-28 18:12
Gustav du kan vara korsningsallergiker också...  

2010-04-28 18:16
Jag klarar inte av att äta havregrynsgröt på morgonen!
Trots fibrerna så är det rätt lättsmält då det innehåller mycket vatten och är hyfsat flytande, därav åker det liksom rakt i genom...

är dock även överkänslig mot gluten så kanske borde testa krav-märkt ändå!

om man vill ha ett gott alternativ som ändå är nyttigt så rekommenderar jag naturell osötat yoghurt med fiberrik osötat musli - bärmusli är godast enligt mig Smiley
för att festa till det ytterligare kan man ställa frysta bär i tallricken i kylen dagen innan så är de tinade till morgonen. Då höjs ju priset en aning, men man får i sig nyttiga mineraler, vitaminer och antioxidanter Smiley sen är det ju otroligt gott också!

2010-04-28 18:37
förresten, när mina magproblem började (har IBS, känslig/irriterad tarm) så testade jag att sluta äta bröd, visst saknar jag det, men jag saknar inte mina magproblem! de försvann! Smiley  

2010-04-28 18:39
förresten, när mina magproblem började (har IBS, känslig/irriterad tarm) så testade jag att sluta äta bröd, visst saknar jag det, men jag saknar inte mina magproblem! de försvann! Smiley  

2010-04-28 18:39
ja,brödet verkade vara mitt problem också,håller mej till gröt nu,o någon skiva bröd när jag riktigt ska gotta mej:)  

2010-04-28 23:21
Update på läget är att min mage nu fungerar precis som vanligt och jag fortfarande äter gröt till frukost, men med flingor eller knäckebröd till så att jag tuggar ordentligt. Får hoppas att det funkar även i framtiden!  

2010-05-04 21:34
Gustav, det var härligt att höra! Undrar hur många som äter havregrynsgröt varje morgon i sverige? 1 miljon? Själv har jag satt i mig drygt 10´000 och nu är det bara 7 timmar tills nästa portion Smiley mums!  

2010-05-04 23:05
Skippa Fibrerna. Fibrer bryts inte ner i magen det är bara mat för tarmbakterier vilket är bra att ha en viss mängd. De äter fibrer och bildar gas.

Det kan vara också att man kan svälja luft när man äter luft. Jag har mer eller mindre blivit expert när det gäller uppsvälld mage. Det finns en jätte bra bok i biblioteket "Magbesvär" där står bland annat hur man kan ta reda på om man inte tål ngt eller bör undvika. Hon skriver att man ska inte behöva sluta med en livsmedel utan veta om det är t.ex mjölk som orsakar. Man kan föra matdagbok där man ska skriva vart man äter, hur man äter, hur länge, symtom....För det kan va att man äter på en middag då pratar man lite extra då kan det hända att man sväljer luft eller äter på springande fot. Ni fattar Smiley

Jag började med gröt länge sedan. Gick ner till en ½ dl flingor (halvportion) och hade andra livsmedel till gröten.
Alla säger att "man ska variera sig kost", det har jag sett som en bra idé vid frukosten. Jag varierar min frukost också. Då får magen jobba riktigt mycket.
- Gröt, frukt, macka
- fil, banan, nötter..
- ägg, macka, te
- ...

Nog om detta och lyssna på er mage den berättar mycket mer än ni vet Smiley

Lycka till med gröten!

2010-05-05 08:04
Jag tycker inte (havregryns)gröt är gott....! Är jag unik? När jag ändå äter det känner jag mig duktig eftersom det är så nyttigt. Och bra för magen(?)  

2010-05-05 16:45
Jag har också gått över till gröt på morgonen. Här en kravmärkt blandning med bla havre, korn och lite till. Var dock tvungne att bryta det efter ett par månader. Jag fick så in i nordens mycket gaser i magen och det är inte kul. Har nu gått över till yoghurt med nötter, linför, psyllium, blåbär, tranbär och kanel. Gaserna har minskat betytdligt men får ändå i mig en massa nyttigheter.  

2010-05-09 21:03
Jeg hadde vont i magen for en uke siden og har ikke spist havregrøt på 1 år. !Såda så

Men jeg er heller ikke cyber hypoconder.

2010-05-10 12:50