[X]

Cykel

Symptom på saltbrist

Hur märker man när man får saltbrist och vad händer i kroppen?  

2010-04-22 10:20
Du får kramp.  

2010-04-22 11:25
*vaga minnen av Na/K-pumpen dyker upp i huvudet* Det har med transport över cellmembranen att göra iaf...

2010-04-22 11:27
Kramp!? Det fick jag sist jag körde motionslopp men det trodde jag berodde på för hård ansträngning!  

2010-04-22 11:33
Bruse: Får man alltid kramp vid saltbrist?

Ursäkta den dumma frågan men jag har aldrig i hela mitt liv haft kramp. Inte ens när jag har försökt (testat tips från kompisar som alltid ger dem kramp, vill känna på hur det är). Och jag tvivlar på att jag aldrig i mitt liv har haft saltbrist...

2010-04-22 11:40
Saltbrist kan nog yttra sig lite olika hos individer. Själv så är en av de sista signalerna jag märker av att jag får kramp i vaderna. Som tur är så löser man krampen vid saltbrist väldigt fort genom att äta ngt salt (= vanligt koksalt). Man kan även bli illamående, yr och få sämre kroppskontroll. Magen kan också få problem.

Salt påverkar också sådant som ökad benägenhet för skoskav då huden påverkas av saltobalansen.

Kom ihåg att balansera vätska- och salt-intaget dvs inte bara dricka en massa utan att återställa saltbalansen när det är varmt. Man kan alltså vara preventiv här genom att se till att få i sig salt.

En genomgående salt kost gör att kroppens reglersystem blir slösaktigt. För den som vill träna sitt reglersstem att spara salt bör tänka på att hålla en saltfattig kost.

2010-04-22 11:47
Under lopp kan saltbrist ge kramp, ja. Ifall man svettas mycket och ersätter svetten med vatten så späds salthalten i kroppsvätskorna ut. Och saltet behövs för att exempelvis musklerna ska fungera. Men saltet behövs också för att man ska kunna svettas mera (t.ex. för att reglera temperaturen en varm dag).

Efter längre lopp (t.ex. Vasaloppet, järnmannen) brukar jag bli hurven, trött/apatisk, lätt illamående. Om det är brist på salt eller på vätska är svårt att säga, dessa går hand i hand. Efter ett par doser resorb brukar det ordna upp sig!

2010-04-22 11:58
Jag har haft mycket problem med kramper (både lår och vader), och det spelar ingen roll hur mycket salt jag proppar i mig. Sker oftast vid mycket hög ansträngning, och kunniga inom området tror att helt enkelt är muskelutmattning. Jag brukar också vakna med läskiga kramper i benen om nätterna efter hårda träningspass.  

2010-04-22 12:42
Lite stretching kan göra susen på gamla slitna kroppar.  

2010-04-22 12:45
Kan det förväxlas med mjölksyrekänning?  

2010-04-22 12:46
Jag är inte säker på att det är saltbristen som orsakar kramp.
http://traningslara.se/blogg/vatskeintag-vid-traning-del-v-ar-extra-saltintag...
http://traningslara.se/blogg/?s=kramp

2010-04-22 12:58
Nu diskuterade vi inte kramp utan saltbrist och vad den gör med kroppen. Men helt säkert så krampar de flesta INTE pga saltbrist utan överanvändande (hård belastning eller dålig teknik kan spela roll här). Men den som har krampat vid saltbrist (t.ex. vid en järnman (9-15 h tävlande) så som angavs ovan) och upplevt saltets återupplivande effekt tvekar inte om att det var just saltet som var felet.

Min egen uppfattning om när salt kan bli ett problem är vid mycket långvariga ansträningar så som ett ultramarathon eller en IM och dyl.

2010-04-22 13:20
Håller med Mats S!  

2010-04-22 15:05
Klassiska symptom på saltbrist är matthet, yrsel, illamående och huvudvärk.

Det händer att jag får krampkänningar i lår och vader under löpning över långa distanser. Då brukar jag dricka vatten med Resorb i så släpper det ganska så direkt. Undrar dock hur mycket Placeboeffekt som är med i leken?

2010-04-22 17:04
Symtomen som beskrivs ovan överenstämmer med vätskebrist.

Om man svettas mycket så får man INTE saltbrist, man får överskott på salt . Detta måste då ut ur kroppen för att INTE orsaka förgiftning. Detta kan man tex se som avlagringar på kläderna.

Om man förlorar mycket vätska och därmed även salt och fyller på med rent vatten under lång tid kan man få saltbrist, men med normal kost är detta inget problem.

I kroppen sker många transporter med hjäp av osmos, är det obalans i kroppen fungerar inte detta.

Vätskeersättning innehåller salter för att vätskan inte skall förvinna ut ur kroppen och att näringsämnena inte skall gå från kroppen till vätskan.

2010-04-22 17:49
Av egen erfaring er saltbrist vanlig på lange konkuranser over mange timer.
På ritt som går over 6 timmer kan det oppstå saltbrist, om en i utgangspunktet har fylt kroppen opp med rent vann.

Jeg har syklet Tronhjem -Oslo, 5 ganger og altid efter 8-9 timer spiser jeg brød med spekepølse, ost med Kalles kaviar. Det er nokk. Når maven er sliten så går litt salte ting lettere ned, en brød med honning el. syltetøy.

For dere som blander drikke selv for lange turer, og som har problemer med ømmhet i høyere side (leveren) så tilsett 5 gram/ liter med vanlig salt. så er dere over problemet.

Mange skiløpere på elitenivå bruker en drikk som heter Ringer+, den inneholder 8-9 gr./liter

2010-04-22 18:05
Själv har jag fått krampen på vätternrundan m.fl. p.g.a. magnesiumbrist. Blev dramatiskt hjälpt av magnesiumtabletter inköpta på apoteket.  

2010-04-23 12:30
Apoteket i Gränna?  

2010-04-23 12:50
Där gör man ett snabbt pitstop och inhandlar polkagrisarna...  

2010-04-23 13:40
Jag tar 500 mg magnesium som tillskott varje dag. Innan dess fick jag kramp i vaderna varenda dag.  

2010-04-23 15:06
Kramp/krampkänning får jag om jag tränar för hårt, kör för många pass efter varandra med dålig vila emellan, sitter länge på cykeln och vrider foten t.ex. i ett ändrat läge och sträcker samtidigt, även efter skidpass när jag drar av mig skon för snabbt. Har lätt att framkalla kramp om jag vill och vet ungefär när jag kan förvänta mig detta. Får nog även lättare kramp vid vätskebrist.

Salt äter jag på tok för mycket och blir ofta sugen på något salt när jag cyklat långt men som vanligt gäller "måtta med allt".
Lyssna på VR-läkarens råd, ca 6:23 in i filmen:
http://www.youtube.com/watch?v=IcWgdlRSo8k

2010-04-24 12:16