Barfotalöpning

FAQ

Funbeats barfotalöpningsgrupps officiella FAQ angående barfotalöpning och minimalistiska skor.

Länk till PDF-dokument: http://tinyurl.com/36sxw6l

2019-10-24 02:07
Det förekommer rätt mycket debatt runt barfotalöpning och i den många som tar extrema ståndpunkter och inte är direkt intresserade av att föra fram en balanserad heltäckande bild.

Jag tycker det ser ut som FAQ:en strävar efter en bra balanserad bild, det är ju bra, men det finns nog lite saker att jobba på...

Här följer några kommentarer på FAQ:en, ni får göra vad ni vill med dem.

Det är inte korrekt att fötterna och benen utsätts för mindre stötar som påstås. Det färsk forskning visar är att från knän och uppåt blir det mindre belastning, men för underben och fötter blir det ju mer. Det finns inte så mycket forskning gjort på det heller, så en del frågetecken kvarstår, vad händer när musklerna i fötter underben blir trötta till exempel, och exakt hur mycket beror på löptekniken (jag tror en stor del beror på det) och hur mycket som beror på fotens dynamiska stötdämpning.

Det är vanligt att påstå att tar man av sig skorna får man automatiskt ett bra löpsteg. Det stämmer på de som har ett okej löpsteg med skor (vilket många har). Men det finns fortfarande de som kommer sätta i hälen utan skor, eller sätta i foten för långt fram (vilket är svårt att se om man inte har en kompis bredvid som vad man ska titta efter), eller både och. Ordentlig löpteknikträning borde vara 100% obligatoriskt och första steget för den som tänker köra barfota, speciellt om man är kapabel att springa i lite högre farter. Då bör även excentrisk träning av vadmuskulatur/hälsena ingå.

Att påstå att det är mer energieffektivt är vanskligt, eftersom läsaren då antar att om man börjar springa barfota kommer man springa fortare. Många lär sig inte löptekniken ordentligt och blir istället ineffektivare, tar jäääättekorta steg.

Pronationsstöd i skor existerar nog egentligen mer för att kompensera för den ökning i proneringsvinkel mjuka mellansulor leder till för väldigt många. Ett vanligt mönster är som följer: utan skor - normal pronering, med neutrala lätta skor - överpronering, med stabila joggingskor - tillbaka till normal pronering. Så sett utifrån proneringsvinkel kan det mycket väl vara så att en individ klarar sig bättre barfota än med tunna racers, typ Inov-8 X-talon. Jag tror inte man ska rekommendera den typen av skor överhuvudtaget i en barfota-FAQ, alltså de exempel som ges i slutet. Åtminstone inte utan varningstexten att det är vanligt att lätta racers ger överpronering som man inte har barfota. Det som händer är att den mjuka mellansulan komprimeras mer på insidan för att foten hamnar lite snett i skon och/eller pga sidokraften som uppstår när foten setts ner nära mittlinjen som den görs vid löpning.

Beskrivningen med att det ska vara en rät linje mellan nacke höft och framfot vid fotisättningsögonblicket stämmer inte (kommer från Chi eller Pose antar jag...). Kan fungera som en mental bild, men inget man ska titta efter vid en filmanalys. Ökad stegfrekvens leder inte heller automatiskt till korrekt fotisättning. Det kan göra det för vissa, men långt ifrån alla. Att göra ett högt fotlyft kommer från Pose antar jag, men det går utmärkt att göra bra fotisättningar även med ett lågt fotlyft. Själv tror jag inte ett högt löpsteg är effektivt om man springer långsammare än säg 4:15/km.

Nu sängdags...

2010-06-05 00:49
Låter kanske lite sur och besserwisser-aktig i föregående inlägg... glömde ju liksom skriva att jag tycker det är ett bra initiativ alltihopa Smiley, och jag hittade tips i FAQ som jag inte kände till och låter bra och vettiga. Med tanke på den debatt som finns så behöver man nog vara extra noga med att allt man skriver är sant och väl underbyggt och väga formuleringarna noga.

Dessutom med den hype som är på gång i området är det nog bromsa folk snarare än hetsa som kommer krävas.

En annan grej jag hittade nu som jag vill kommentera är att det finns en länk till en artikel som handlar om skor vs barfota och skador och att man säger att den visar att man får mer skador med skor. Jag tycker det är en förenkling som man inte ska använda sig av i en sån här FAQ. Ingen har så vitt jag vet gjort forskning på motionärer som går över till barfotalöpning i vuxen ålder, och det är ju den gruppen som är relevant för en sån här FAQ.

Själv tror jag att faktorerna för skador är så många att det är mycket svårt att säga något generellt. Det man kan säga är att belastningsmönstrena ändras när man springer barfota, och att det finns individer som blivit hjälpt av det och fått en tillvaro med färre skador. Men jag tror inte det är riktigt schysst att sälja barfotalöpning som ett sätt att träna på samma sätt som man gjorde med skor, men med färre skador.

Och så återigen, springa med traditionella lättviktsskor är inte barfotalöpning och inte minimalistisk löpning. I själva verket är det nog för många (beroende på biomekanik) snarare värsta sortens skolöpning sett utifrån skaderisk. Lättviktskorna har oftast minst 1 cm tjock mjuk mellansula. Tillräckligt tjocka för att fortsätta hällöpa, och tillräckligt tjocka för att spä på proneringen rejält (vissa tycks klara stora proneringsvinklar dock, så man ska inte hårddra att överpronering=skada, men det är en riskfaktor).

2010-06-05 08:42
Mycket mycket bra skrivet, Anders. Instämmer.  

2010-06-11 22:58
Tack för kommentarerna Anders! Jag har uppdaterat originalet på Google Wave (åtkomligt av alla som vill), men avvaktar att återpublicera en ny version ifall fler uppdateringar görs.

Jag instämmer speciellt i att vi inte reservationslöst skall påstå något som inte är belagt. Speciellt som barfotatrenden uppkommit delvis som ett svar på dåliga belägg vad gäller egenskaper hos vanliga skor.

2010-06-12 20:08