Barfotalöpning

Bästa barfotaspåret

Jag vill härmed nominera Hindås elljusspår till titeln Sveriges bästa barfotaspår.

Spåret är 2.5 km och går genom skönt granig skog. Underlaget utgörs till 100% av välpackad men lättfjädrande fingrus (eller grovsand?) som även den känsligaste fotsula tycker känns som en smekning. Perfekt för nybörjaren eller för en mer luttrad barfotalöpare att sätta hastighetsrekord på.

Karta: http://kartor.eniro.se/m/psGBz

Vad har du för favoritrunda?

2019-10-24 00:59
Fyra mil hemifrån..
Haha, planerar in en cykeltur dit för en kortare löparrunda. Man tackar för tipset.
Mitt tips får väl bli Skrea Strand i Falkenberg. Cyklade dit, och tog överlycklig av mig skorna och sprang. Fin sand är grymt härligt att springa barfota i. Skonsamt för nybörjare också.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Skrea_strand

2010-04-14 14:06
Min röst ligger helt klart på Torpslingan i Luleå. En helt vanlig asfaltsväg i ett industriområde men asfalten är mjuk som ett duntäcke. Brukar se till att mina rundor har med den även om jag egentligen inte borde passera där. Visa rundan  

2010-04-14 14:49
Tartan...

Det blev 400ingar på Gutavallen barfota igår. Vaderna skriker av lycka!

Förutom att tartanen är jämn, lagom mjuk och fri från grus och annat otyg så ger gummiblandningen en skön värme, vilket är välkommet när man kör barfota en ganska kylig kväll i mitten av april... Asfalten intill kändes åtskilliga grader kallare, vilket kanske bara är en illusion men så länge mina fötter tror på det så käftar jag inte emot.

2010-04-16 08:12
Ursviks 15km spår i Sundbyberg. Rakt igenom mysigt...  

2010-04-16 14:24
Kottbacken efter c:a 7km är väl så lagom mysig om man är barfota?  

2010-04-16 14:28
Just nu och några dagar till: Stranden på Phu Quoc, Vietnam. Underbar sand, inte för finkornig, inte för grov. Lagom lång strand...:)
Enda problemet är värmen, det får bli tidiga morgonpass.

2010-04-18 11:57
Sen jag skaffade mina har jag bara sprungit på betongtrottoarer i San Francisco och Brooklyn, NYC, men det går bra det med. Hoppas på att snart få flyga hem och pröva lite mjukare stigar.  

2010-04-19 03:10
Vad är definitionen på "bra" barfotaspår?
Jag tror på omväxlande underlag. Sprang en kort 9k-sträcka igår från Tippen/Saltsjöbaden till Järla Sjö. Där var det ett smorgasbord av underlag. Sand, skogsstig, singelgrus, rötter, stenar, kvistar/spån/barr och såklart asfalt långa sträckor. Det verkade dessutom som alla nerförsbackar var sönderregnade och hade alla stenar exponerade. Och jag som inte vågar bromsa nerför Smiley Fötterna blev härligt varma och asfaltsträckorna blev bra återhämtning Smiley
Såhär dagen efter känns allt helt OK och trots alla kantiga stenar så verka fötterna kunna skaka av sej eventuella besvär efter bara en kort nattvila. Omväxling förnöjer säger jag.

2010-04-26 09:54
Min definition i det här fallet var skonsamma spår - härligt snälla underlag en hyfsad sträcka. Så man slipper springa runt, runt en gräsbelagd fotbollsplan.

Jag vet inte hur kontroversiellt det är, men vi har en golfbana i min lilla ort som inte direkt är befolkad på kvällarna. Där är det oerhört skönt att springa barfota, och man kan ju springa långt också. Jag lovar att jag inte kör intervaller på greenerna...

2010-04-26 10:41
Oskar: Låter fint med golfbana, men tyvärr är jag allergisk mot golf - får så hemska utslag... ;-)

Peter: Det finns nog inte en definition på vad som är ett bra barfotaspår, alla har ju olika tycke och smak. Meningen med denna tråd är att man får chansen att rekommendera och beskriva sina favoritspår.

Det du sprang igår lät härligt. Även om jag älskar barriga skogsstigar så är variation bäst. Lite asfalt för återhämtning är skönt eller en bit med lätt fuktig och välpackad slät grusväg utan småsten som kyler tassarna gott.

2010-04-26 10:58
Valfri välsopad betongcykelbana....  

2010-04-27 05:31
Sprang en lunchrunda på Lindholmen i Göteborg igår. Fina cykelvägar och underbara bryggor. Ett litet löpparadis åtminstone när vädret är på topp.  

2010-05-05 09:10
Barfota eller minimalistiskt Calle (undrar Börje som också jobbar på Lindholmen)  

2010-05-05 14:33
Börje Lindh-olmen?  

2010-05-05 16:00
Barfota.  

2010-05-05 16:12
+1 på Lindholmen. Och jag kan intyga att Calle sprang barfota - mötte honom! Jag och min kollega blev inspirerade, så vi tog av oss barfota sista biten av vår lunchrunda.

Jag springer visserligen minimalistiskt (inte helt barfota), men oavsett vad man väljer att ha på sig (eller inte) är det riktigt härligt att springa på kajerna bort mot Eriksberg. Det finns inte många ställen där man kan få löprundor på upp till 10 km som till mer än hälften springs på träbryggor...

2010-05-05 16:55
Visserligen en gammal tråd, men jag har också hittat till Hindås.

5km och 1mils spåret är jättefina, lagom med grus, rötter ojämnheter, kottar och gegga.
Tyvärr lite grusväg ibland, inget jobbigt att springa eller gå på, men skogsstigar är roligare.

2011-09-04 18:07
Visserligen en gammal tråd, men jag har också hittat till Hindås.

5km och 1mils spåret är jättefina, lagom med grus, rötter ojämnheter, kottar och gegga.
Tyvärr lite grusväg ibland, inget jobbigt att springa eller gå på, men skogsstigar är roligare.

2011-09-04 18:07
Vill nominera Össeby IPs 5k-spår som ett spår där det är helt okay att springa barfota. Vid några tuffare partier går det att springa på gräs vid sidan om.

Össeby IP ligger i Brottby utanför Stockholm. Här finns även längre och kortare spår, har dock endast provat 5k-spåret...

/Jenny

2011-09-19 19:47
tja .. gammal tråd igen Smiley men ..
måste tipsa om Gorås-spåren i Lerum, Aspenäs. Det är uppmärkta vandringsleder i olika längder med väldigt varierande och ganska krävande terräng. Allt från mjuk och fin stig till klipphällar och lagom djup gegga (beroende på nederbörd). Jag har testat 5,5km och 7,5km (finns även 8,5). Finfint i fivefingers tycker jag!

2011-11-02 16:14
Össeby IPs 10k-spår är mycket likt deras 5k-spår, som jag sprungit barfota. Jag har bara sprungit 10 k-spåret med skor på, men ser ingen anledning till att inte springa det barfota när fötter och kropp tål så lång barfotalöpning.

Össeby IP bjuder på roliga, kuperade löpspår med omväxlande underlag. Man sätter inte några PB på Össeby IP eftersom kuperingen leder till orytmiskt löptempo, men spåret är en lisa för själen!

Kram,
Jenny

2011-11-13 11:59
Är det någon som vet hur det är att köra barfota i Hellas / Nackareservatet?  

2011-11-13 13:34
Jag har testat 5 km-spåret i Hellas och det är fint grus hela vägen i princip. Det är rätt barfotavänligt för att vara grus men det finns helt klart roligare ställen att springa på.  

2011-11-15 01:54
allright, tack. Får bli Fivefingers där...  

2011-11-15 18:08
Jag har sprungit 5 km-spåret i Hellas barfota några gånger. Tycker att det är ok och har tyvärr inte hittat några värst mycket bättre barfotaspår i mina löptrakter.

Jag har också provat 10 km-spåret - den gröna milen - barfota, men det var riktigt plågsamt med mycket stenkross. Avrådes.

2011-11-16 16:40
Hej!
Jag här ny på det här, har just hittat hit, och har först i år börjat springa barfota.
Finns det nåt tips om bra ställen i Uppsalatrakten?

2012-09-10 00:55
Uppsala.
Det går egentligen bra på de flesta ställen, självfallet beroende på om man vill springa asfalt, stig eller grus. Jag själv försöker dock kika lite på underlaget innan, tänka på vad det är för omgivning etc. Ungdomar tenderar ju att krossa glas vid busskurer osv.

Gamla Uppsala är bra, hela vägen bort till röbo och skogsstigarna där borde inte vara några problem. Själv har jag hittills undvikit stadsskoge för att det varit lerigt och därmed osynligt, dessutom tror jag att mycket berusat folk vacklar där igenom och då kan allt slängas på marken.

Jag vill passa på att slå ett slag för fotbollsplaner, uppluckringen som blir av dubbarna gör det riktigt skönt att springa där. Alltså mest lämpligt för sprint och högre tempo, men tänk på att vara sjukt noga med att kolla att inget ligger i gräset först.
Smiley

2012-09-12 22:40
Malmö: Beijers Park. Exakt 1 km runt. Perfekt för intervall träning och ta tempo på hur fort man egentligen springer :)  

2012-09-13 14:01
Uppsala: Hela vägen längs Fyrisån (börja vid Flustret och spring söderut...)!  

2012-09-13 21:16
Sandstränderna Kämpinge,Ljunghusen och Skanör-Falsterbo.
Finkornig vit sand, snabb nere vid vattenbrynet tung och lösare längre upp så du får jobba lite mera.
Nu när det börjar mörkna så är gamla banvallen, Ljunghusen-Skanör, belyst
sen några år tillbaka (det bästa som hänt i Vellinge kommun inom friluftslivet)
Fin jämn grus stig som går genom skogen. Det är över tusen träd tillsamans så det är en skog här nere i södern. urmysigt att springa här sena kvällar.

2012-10-04 19:09
Fasansfull sand, Nu när jag gjorde mina skor rena efter Lidingö hittade jag fortfarande kämpingesand i dem. Så att springa barfota där är nog en bra idé Smiley Fast dammsug bilen sedan om den är inblandad.  

2012-10-05 07:17
Sprang i Slottsparken i Malmö i måndags. Fantastisk variation - leriga stigar, till grovt och fint grus via asfalt, bokskogsdungar, barrskogsdungar och gräsmattor. Riktigt kul, speciellt om man inte följer någon stig utan bara springer runt så länge man orkar :)  

2012-10-05 11:38
2012 version av Stockholm Marathon var en intressant barfotaupplevelse. 6 grader C Temperatur, 14 sekundmeter Vind och regn under 4h 50 min gav mig tillräckligt med beskymmer i övriga kroppen för att mina vibramklädda fötter skulle få någon särskild uppmärksamhet. Vilket känns underbart ur fötternas perspektiv.  

2012-10-26 15:55
Finns en stig nedanför de Sju systrarna i norra Norge. Man börjar vid "badplatsen" i den norra ändan och ger sig av upp till den första vatten reservoaren. Om man har ork kvar i benen efter de mins sagt brutala stigningarna så kan man göra en topp attack därifrån. Inget jag rekommenderar då man kommer att få ca 3km rätt nedför efteråt och en vurpa där kommer att kännas!!!
Men luften, utsikten, naturen och topparna framför sig är en oslagbar upplevelse.
Smiley

2013-03-05 18:32