Styrketräning

Börja bygga muskler efter 35.

Har vi några här på forumet som börjat träna på senare år och lyckats bygga lite muskler? Är själv snart 38 och började styrketräna så smått i somras.

Det är fantastiskt roligt, jag känner mig starkare, piggare osv, men… när man kommit in i träningen blir man ju lite insnöad och nu vill jag ju BYGGA MER MUSKLER!

Har funderat mycket på vad som krävs för att en (tidigare helt otränad i styrka) 38-åring skall lyckas få till det… och för att motivera mig till att trappa upp träningen har jag sökt efter andra som ”lyckats” få till det lite senare i livet, men det enda jag hittar är

1. 40-åringar som ser ut som jag drömmer om, men detta pga av de aldrig slutat träna. De har alltså hållit på sedan 25 års åldern.

2. Artiklar på nätet om att ”det är aldrig för sent att börja styrketräna”. Med tanke på att ”gamla människor” mår bra av att träna. Jo tack, det var det jag fick i ansiktet när jag kom till gymmet första ggn i somras och PTn på min första instruktion sa att det är bra för kvinnor i min ålder att träna med tanke på benskörhet. Tack men jag vill bli snygg också Smiley

Har ni några bra morötter till mig? Finns det några bra exempel som kan ge mig den där känslan ”kan hon så kan jag”?

Tack på förhand!

2010-03-23 12:56
Jag började först vid 40, och har iaf fått en klart mycket mer snyggare kropp med mer muskler.

Tyvärr kan jag inte länka till nån artikel om att det är bra för alla att träna styrka. Men jag läst där 70-åringar börjat träna och mår mycekt bättre av det. Gäller bara att anpassa träinngen efter sin genen förmåga.

2010-03-23 13:02
Några med olika förutsättningar finns väl. Ett bra exempel är 3-barns morsan Vanessa Frykman även om hon är yngre.

Från utgångsläget:
External image

Via träning
External image

Till tävlingsform:
External image

2010-03-23 13:19
Jag tränade styrka ett tag i 21-23 årsåldern, sedan inte något mer förräns runt 40. Insåg helt plötsligt att för att bli en bättre skidåkare/löpare behövde jag även styrkesträna. Sedan hade jag lite problem med ryggen och skuldror och gick till en sjukgymnast. Hon konstaterade att jag var ju inte speciellt stark Smiley och att det förstod ju alla att man behövde styrketräna för att må bra! Tack för den säger jag.....Smiley

Så först tränade jag bara specifika muskler, gynnsamt för skidåkning, sedan mer och mer hela kroppen. Ett tag var jag väldigt inne på styrka, nu vill jag mer nå kondition och uthållighet.

Så tipset är väl att träna olika saker under olika delar av året. Under den mörka delen kan du ju träna mer inne, mer styrka. Under den ljusa delen, mer kondition och mer stabilitet.

Lite vad man vill uppnå med träningen. Men att det är nyttigt med träning, det är helt klart!

2010-03-23 13:23
Jag började satsa lite mer vid 39 och är nu snart 41. Inte med att bygga muskler utan med målet att bli stark för att klara av att simma, cykla och springa utan att skada mig.

Aldrig har mina axlar, lats och därikring varit större eller snyggare. Jag är ingen superdeffad tjej (långt ifrån) men har mindre fett på överkroppen än underkroppen (suprise) och idag kan man t.o.m. se serratus anterior.

Detta har jag uppnått med idog träning och med mycket rehabövningar som inte alls är tunga utan mer specifika. Ibland lägger jag in lite tyngre pass på gym.

2010-03-23 13:24
Rachel McLish har fyllt 52år och har tagit väl hand om sig själv. (Iofs tränat i många år, men det är aldrig för sent).

External image

External image

2010-03-23 13:42
Är det åldergräns på denna tråd?

Vet inte om dessa bilder motiverar eller avskräcker en från att träna, lite komplex får man ju. Smiley

2010-03-23 13:50
Måste säga det att bilderna på Vanessa går från ok till urk på burk.

Men trivs hon med sitt utseende så är det bra för henne.

2010-03-23 14:17
De flesta tjejer som ni tycker ser biffiga o konstiga ut på poseringsbilder ser inte alls ut så i verkligheten när de har lite underhudsfett och inte är uppumpade o spänner sig på scen ...  

2010-03-23 14:39
Fina tjejer Smiley  

2010-03-23 14:45
Tack för svar så långt - Precis som Anders skriver ser ju inte tjejerna ut så här i "verkliga livet".
Det är precis sånt här jag var ute efter (tack Ante)

MEN - jag väntar fortfarande på någon 35+ som lyckats åstadkomma något liknande...

Väntar med spänning.

2010-03-23 14:48
http://www.blackbeachweek.com/meet86yearol.html
http://body-building-grandma.150m.com/

Internet levererar!!

2010-03-23 16:03
Försent? Går det?

Madonna Buder född 1930 genomförde den 30 augusti förra året sin 36e Ironman och har tagit sig igenom totalt 325 triathlontävlingar.

Hon började träna när hon var 49.

http://en.wikipedia.org/wiki/Madonna_Buder

2010-03-23 16:20
Eva Birath är en svensk kvinna som började träna ordentligt när hon var en bra bit över 40, när hon blev arbetslös. Hon är numera i extremt bra byggar-form. Läs en intervju på http://evabirath.se/tara.php och kolla mer på hennes hemsida  

2010-03-23 17:18
"– Jag dricker massor av kaffe, säger hon. Det ökar förbränningen."
-Eva Birath.-

...Yessss! =)

2010-03-23 20:00
Eva Birath - vilken inspiration!
Tack Anders!

Jag menar oavsett vad man har för mål kan man ju titta på henne och i alla fall inse vad som är möjligt trots att man börjar träna senare i livet.

Smiley

2010-03-23 21:24
Kul att höra att någon annan också har börjat sent i livet! Själv började jag i höstas (2009) vid 38 års ålder och har aldrig mått bättre! Jag tränar nu både på gymmet och springer och känner att nu börjar man gilla det man ser. Jag skall göra mitt första 10km lopp någonsin i Maj.  

2010-03-24 10:07
Är 42 år och har kört styrketräning till och från under 15 år, men det är först det senaste året jag har kört för fullt med målet att verkligen bygga muskler. Har fött 2 barn och haft långa träningsuppehåll så periodvis har det inte varit nån styrketräning alls vissa år.

Jag ligger på en helt annan nivå nu än vad jag har gjort alla tidigare år. Det går inte att jämföra! Jag har byggt väldigt mycket muskler och min man är lite smått chockad faktiskt Smiley. Det är rygg, axlar och armar jag lyckats bäst med och det som är mest synbart så att säga. Benen hoppas jag få ordning på snart också. Kan tillägga att jag har lätt för att bygga muskler så det är ju ganska tacksamt. Alla är olika och har inte samma genetiska förutsättningar.

Jag kör förbränningsträning i kombination med styrketräningen och det blir lite löppass också hemma, men jag är inte ute efter att få nån grym kondition längre eftersom man får göra ett vägval här. Alltså det är svårt att bygga muskler om man satsar för hårt på konditionsträning.

Lycka till!!

2010-03-24 10:57
Jag började träna vid 40. Gick från lönnfet soffpotatis till att nu vara i hyfsad form. Jag satsar iofs inte huvudsakligen på styrketräning utan löpning, men lite muskler har jag allt fått till. Smiley  

2010-03-24 11:03
Jonna:

External image

Maxine Johnson, som började träna när hon var 35, nu 55. Här fanns en liten intervju med henne: http://www.bodybuilders.com/maxinej.htm

2010-03-24 11:18
Vad mycket göddiga kvinnor det finns alltså Smiley  

2010-03-24 18:54
Mer bilder Smiley  

2010-03-24 19:19
Vältränade tjejer är skitsnyggt Smiley  

2010-03-24 21:49
Återigen - tackar för inspirationen.
Nu ska vi bara se hur långt det tar den här tanten Smiley

2010-03-25 06:55
Jag började strax innan min 35-års dag. Bestämde min helst sonika för att nu skall jag ta hand om min kropp, börja med styrketräning (har aldrig gjort det tidigare, förutom vissa friluftsdagar i skolgympan). Kontaktade resolut en pt på mitt gym och förklarade mina mål: vardagsstark och mera fit. Så fort reslutatet började synas var jag fullständigt fast: mera muskler!

Mycket har hänt på lite drygt ett år, jag är helt fast och kommer aldrig att sluta! Smiley Lycka till!

2010-03-27 12:35
Pictures? Noch-noch, Aaa p h o t o g r a p h s? Know what I mean...  

2010-03-27 18:20
Hej

Nu e denna tråd några år gammal. Undrar hur det har gått för er som börjat styrketräna efter 35? Bilder?
Är själv 37 och undrar om det finns ngt hopp 💪
Mvh
/D

2016-09-24 21:25
En bra artikel för detta ämne:
http://axonblogg.se/vad-sker-inuti-vara-muskler-vid-styrketraning/

Citat från den sidan om man skrollar ned en aning:
"I muskeln sker ständigt nedbrytning och uppbyggnad av muskelns protein. Uppbyggnad av muskelprotein kallas även proteinsyntes. Lite slarvigt används ordet katabol när muskelprotein bryts ned men egentligen är det inget negativt för de olika processerna (anabola = uppbyggande och katabola = nedbrytande) sker parallellt och i stort sett oavbrutet. Skulle den ena processen öka för snabbt eller avta uppstår snabbt rätt allvarliga konsekvenser (cancer är ett exempel på när celler tillåts växa och föröka sig okrontrollerat).

Muskelmassans storlek styrs därmed av att det är en kontinuerlig balans mellan nedbrytning och uppbyggnad, men med *bra träning, bra kost och tillräckligt mycket vila får de uppbyggande processerna ett litet övertag vilket bidrar till att muskeln ökar i storlek*."

En bra bok på progressiv styrketräning för att öka styrka främst på ett optimalt sätt med kroppsviktsövningar:
http://www.kettlebellcenter.com/produkt/bocker/convict-conditioning-bok

Muskelmassan kan ta lång tid men beror också till störst del på din kost - konsumption av mycket "lean meat" och protein hjälper muskeltillväxt samt vila och bra träning!

Hoppas det hjälper lite :) Lycka till!

2017-02-17 09:46
Förutom att äta vettigt och leva sunt, gäller att träna "slut" på musklerna för att bygga muskler optimalt. Du måste inte ha så tunga vikter, men ta ut dig ordentligt. http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=406&artikel=6602647

Det är en klar skillnad mot om målet är att bli så stark som möjligt - då måste du träna med för dig rejält tunga vikter.

2017-02-17 11:18