[X]

Bra mat

Recept på müsli?

Någon som har ett recept på god och närande müsli? Jag är lite trött på köpes-müsli - de smakar ju lite lika allihop och inte har jag riktig koll på sockerinnehållet i dem heller - och skulle vilja hitta på något nytt och gott till morgonyoghurten. Gärna med torkad frukt.  

2010-03-11 09:56
Köp lite 4-kornsgryn, hasselnötter (om du inte är allergisk) lite annat smått och gott som du tycker om. Sprida runt det på en bakplåt, sätt ugnen på 100 grader eller något under och låt det stå i ett tag.

Då kan man blanda i färsk frukt, socker (om man vill) och annat när man äter det.

Jag har en son som älskade müsli under sin uppväxt, men nobbade köpmüsli. Det fanns ett märke ett tag på ICA, men sedan slutade de med det. Han åt bara hemgjort.

2010-03-11 10:03
Den här müslin har jag gjort sen några år tillbaka. Köper aldrig den färdiga varianten längre, tycker den smakar papper Smiley

4 dl fiberhavregryn
4 dl rågflingor
2 dl mandel
1 dl solrosfrön
1 dl linfrö
1 dl nyponskalsmjöl
0,5 dl rapsolja
0,5 dl råsocker
2 dl vatten

Blanda ihop i en skål. Lägg upp på en plåt och rosta mitt i ugnen på 175 grader i ca 30 minuter. Rör om var 10-15 minut. Stäng sedan av ugnen och flytta ner plåten till nedersta falsen och låt müslin stå i några timmar/över natten (inte helt nödvändigt, men den bli knaprigare då). Har jag tex valnötter, vetekli, krossade linfrön, pumpakärnor hemma slänger jag i det också.

2010-03-11 10:24
http://www.axa.se/sv/Frukost/En-skal-med-grot/  

2010-03-11 16:02
Det är väl visserligen lite av en modegrej (hu!) men jag har mer eller mindre lagt ner müsliknaprandet till förmån för nötter och frön. Hushållet började tycka ungefär som du att det var svårt att hitta något färdigblandat som kändes både gott prisvärt och insåg sedan att havregrynen och det där bulkköret lika gärna kunde kvitta. Solrosfrön, pumpafrön och cashew är en bra början, sen kan man fylla på med hampafrön och linfrön, och kanske lite mandel och riven kokos vid behov.  

2010-03-11 16:30
Familjemüsli –500g

Original receptet:
200g blandade nötter, t ex mandel, hasselnötter, valnötter, paranötter, cashewnötter
6dl Dinkelflingor
6dl havreflingor
2dl solroskärnor & / eller pumpafrön
1dl kokosflingor
1dl hela linfrö
3dl vatten
5msk neutral olja
3msk honung
2dl russin

Sätt ugnen på 225grd C, hacka nötterna grovt & lägg dem i en stor bunke.
Tillsätt dinkelflingor, havregryn, solroskärnor, kokosflingor, linfrö och rör om.
Blanda i vatten, olja och honung och häll i bunken.
Rör om ordentligt.
Bred ut i en långpanna och sätt in i ugnen i ca 20-30 min. Rör då och då för müslin bränns lätt vid.
Låt kallna och blanda sen ner russinen.
Förvaras i burk med lock.

Håkans ändrade familjemüslirecept:
250-300g blandade nötter, t ex cashewnötter, mandel, hasselnötter, valnötter, paranötter,pekanötter
6dl Dinkelflingor eller grova/fiber havreflingor lite vilka man är sugen på
6dl havreflingor
2dl solroskärnor
2dl kokosflingor
1dl hela linfrö
1dl krossade linfrö
3dl vatten
5msk rapsolja

Sätt ugnen på 225grd C, hacka nötterna grovt & lägg dem i en stor bunke.
Tillsätt dinkelflingor, havregryn, solroskärnor, kokosflingor och rör om.
Blanda i vatten samt olja och häll i bunken.
Rör om ordentligt. Personligen kör jag den i en köksberedare.
Bred ut i en långpanna och sätt in i ugnen i ca 20-30 min. Rör då och då för müslin bränns lätt vid.
Låt kallna.
Häll på linfröna.
Förvaras i burk med lock.
Serveras med honung och russin.

2010-03-11 16:54
Jag brukar köpas Risentas müsli, den man får blanda själv. Det ser lite ut som lösgodis men där brukar finnas en mängd goda frön, puffar och flingor. Dock kostar det lite grann men det kan det ju vara värt för att få sin favorit. :)  

2010-03-11 17:12
Helt apropå hade en filmsnutt om vad som händer bakom dörrarna på Muslifabriken.  

2010-03-11 17:49
Eftersom jag är allergisk mot nötter köper jag aldrig müsli, så ett tag gjorde jag min egen müsli. Förra året kom jag på att man kan rationalisera bort själva rostandet och blandandet och äta ingredienserna råa. Det har även den fördelen att man inte riskerar att stå med en massa müsli som man inte vill ha (eller om man vill testa att blanda i något annat slipper man vänta på att det gamla ska ta slut).

Numera äter jag alltså JIT-müsli. En skopa havregryn och en skopa rågflingor hälls direkt på filmjölken/yoghurten.

2010-03-11 17:58
Blanda lagom mycket av det du har hemma/gillar, ex:
fiberhavregryn, kli, rågflingor, pumpafrön, psyllumfrön, linfrö, solroskärnor, hackade nötter (ex valnötter, hasselnötter), hackad torkad frukt...

ta mer av det du gillar och mindre av det du inte gillar, blanda lagom mycket så att det passar i musliburken. superenkelt
behöver man göra det svårare än så?! =)

2010-03-12 09:57
Tack ska ni ha allihop! Jag ska prova flera av tipsen ovan! Smiley Smiley  

2010-03-12 10:30
Kan tipsa om nyponsoppspulver som ingrediens - gott!  

2010-03-12 11:08
Jag brukar blanda ihop den här müslin, som är väldigt rik på protein och naturliga fetter.

http://www.matklubben.se/recept/proteinrik_m%C3%BCsli_82085.html

2010-03-12 16:40
Världens godaste musli:

3 dl havregryn
3 dl boveteflingor eller fibrexflingor
1 msk krossade linfrön
1 dl pumpakärnor
1 dl solroskärnor
1 dl hirsflingor
2 krm salt
2 msk honung
0.5 dl rapsolja
1.5 dl vatten
1 dl russin/torkad frukt
Kanel

Sätt ugnen på 175 grader. Blanda allt utom honung, olja, vatten och russin i en skål och rör om. Sen kan du blanda ihop honung, olja och vatten och hälla det över grynblandningen. Joxa ihop det lite med händerna och häll blandningen i en långpanna. Strö över lite kanel (viktigt!!) och rosta mitt i ugnen i 25-30 minuter. Rör om då och då för att det inte ska brännas vid! Bland i russin eller torkad frukt när muslin svalnat.

2010-03-20 18:29
Min variant:
finax branmusli i grunden
solrosfrön
hela linfrön
pumpakärnor
kokosflingor
och smaksättning varierat blåbär eller gojibär
till det äts vaniljyougurt och kardemummakaffe.Smiley

2010-03-24 08:17
Hittade ett recept i nån tidning på jobbet:
1 dl mandlar
1 dl vetegroddar
1 dl solrosfrön
1 dl kokosflingor
1 dl bananchips
1 dl torkade tranbär
0,5 dl farinsocker
2,5 dl fullkornsknäckebröd i småbitar

Rosta nötterna i fem min i stekpanna. Tillsätt vetegroddar, solrosfrö, kokos, bananchips och tranbär. Fortsätt rosta i ca 8 min, rör om ofta. Blanda ner socker och knäckebitar. Rosta tre min till

Supergott! Håll koll på rostningen bara, jag råkade bränna första satsen, det var inte gott Smiley

2010-03-25 20:07