Crossfit

Nån som kör www.crossfitendurance.com?

Tänkte köra den här i morgon, men jag är inte sams med löpbandet...

Tuesday, 03.02.10: 12x20 sec Sprints
3+ Hours After Anaerobic Endurance Strength & Conditioning WOD or CrossFit Main Site WOD

Choose ONE of the Following Sports: (Tar bara med löpningen)

Run: 12x 20sec Sprints, All out Efforts... 2min Recovery between sprints

Om man kör på så korta intervaller som 20 sek så hinner man inte upp i fart innan det är dax att vila om man kör gå/jogg-vila.
Och om man hoppar av och står på kanterna så lägger bandet av efter 30 eller 60 sek. Fast den kanske frågar först... eller så blir det en Tabata...
Nån som har några bra löpbands-intervall-tips?

//A

2010-03-02 21:54
menas '3+' att man ska vänta drygt tre timmar (efter att man kört WOD) och sedan detta? dvs detta är alltså andra passet för dagen?

kollade lite på deras sajt och det verkar faktiskt intressant. jag gillar den typen av träning. det står också att man inte bör följa det mer än ca 2ggr vecka om man endast har en idrott.
Väljer man dag slumpvis som man vill, eller är vissa dagar bättre att följa för olika idrotter?

2010-03-02 22:15
Tja, jag är ingen expert, men tanken är att man ska ta det som andra pass, men jag brukar slå ihop dom. Nånsin hört talas om en heltidsarbetande småbarnsmorsa som har tid att träna TVÅ ggr per dag? Smiley
Först CrossfitEndurance och sen mainsite. Nerskalat till lagom nivå. Fast jag väljer passen lite. Plockar godbitarna. I morgon blir det intervaller (dagens CFE eller Tabata i backe) och War Frank..

Målet är väl tre ggr per vecka för mig. Men det är lite olika, det blir lite annan träning emellanåt och då tappar jag crossfit-fokus...

//A

2010-03-02 22:31
Jag har också problem med att få ihop det med tiden med CF endurence. Så frågan är om man inte ska köra varannan dag ist? alltså WOD måndag, "kondition" tisdag,...

Men jag vet inte :)

2010-03-03 08:49
CFE's uthållighetspass ligger som tripplar med en vilodag mellan, även om ingen följer det så och även fast det inte är tänkt att man ska följa det så. De rekommenderar att man följer en hel trippel, sen behöver man ju inte göra alla tre passen samma vecka. Tycker de kortare passen funkar rätt bra att köra efter några minuters vila. Jag provade att följa en månads WODs så att jag betade av dem en efter en unde ren längre tid. Jag kom inte så långt att ja hann slutföra det, men jag tyckte det vaer en rätt bra taktik. T ex att man kör februaris pass.  

2010-03-04 00:11
(Det är nog svårt att köra "sprints" på löpband - och utomhus med rådande väglag.)
Ett tips är Bosön, eller Sätrahallen.

2010-03-04 15:08
ja det skulle vara intressant att se nån som följt detta en längre tid och verkligen sett förbättrade resultat. upplägget är lockande under veckodagar med sådan låg träningsvolym.

2009 crossfitgames (första delen av filmen finns att ladda ner gratis på journalsajten) ingår det det backlöpning 7km. ....resultatet var minst sagt inte så imponerande. merparten hade extrema problem enbart att klara sträckan utan att få gå/vila. Gissningsvis var det dock inte folk som följde endurance upplägget utan vanliga WOD. det är viktigt att tillägga.

jag tränar ej crossfit själv men kör vissa övningar från sajten (utan tidtagning) på mitt gym. funderar på att börja träna på crossfit nordic odenplan, men priset var lite dyrt 7-8000kr/år så jag funderar ett tag till.

2010-03-07 11:51