Löpning

Inlinesträning med stavar?

JA jag vet att löpning kanske inte är rätt forum, men här når jag flest i vilket fall, så då frågar jag här. Smiley

Jag har ett par speedskates (brutalt snabba) som har 10 år på nacken men funkar hur bra som helst och jag är väl egentligen mest intresserad av att fråga om någon här fortfarande kör inlines?

Jag har en tanke om att ersätta en del löppass på vårkanten med inlines och då lägga till stavar för att hela kroppen ska få sig en duvning.

Är det någon som testat? Erfarenheter?

2010-02-25 00:31
Här ute på landet där jag bor ser jag ibland folk som kör inlines med stavarna,,,,om det beror på just inlinesen eller på annat kan jag ju inte svara på, men de flesta av dessa killar har grymt snygga kroppar Smiley  

2010-02-25 09:26
Har du ett par snabba sppedskates hinner du väl knappast med med stavtag? Ska du köra stavträning rekommenderar jag tröga inlines, mer som rullskidor. I ett stavtag måste ju staven under en kort stund ha noll i hastighet, vilket gör att din maxfart blir begränsad. En av anledningarna till att skateing är snababre än klassiskt på skidor - man kan göra en kraftöverföring till marken utan att foten "står still" mot marken  

2010-02-25 10:00
Sitter precis och tittar på slika. Det här ser ju SJUKT kul ut, så ett par sådana får det bli framöver här: http://www.speedskating-shop.de/nordic_inline/nordic_inline_skating_video.html  

2010-02-25 10:02
Jag brukar åka inlines med stavar :) Det funkar jättebra! Blir helt slut i kroppen :) Speciellt när jag åker med min pojkvän som är hockeyspelare och är en aning snabbare än mig Smiley  

2010-02-25 11:05
Tack för alla svar.
Bullen du får väl ta med dig en paraplydrink och solstol nästa gång du kommer till Hbg.Smiley
Och jo även om grillorna är snabba så behöver man ju faktiskt inte köra på fort utan dra ner på tempot till förmån för stakträningen.

Fler som testat?

2010-02-25 13:40
Jag har pendlat till jobbet med inlines och stavar ett par gånger. Dock var det vanliga inlines, inte någon speedvariant.

Har ca 3 mil till jobbet och det funkar kalasbra med inlines. Utan stavar tror jag att benen hade tagit för mycket stryk. Men vänta tills allt grus är uppsopat från cykelbanorna.....

2010-02-25 15:48
Jag åkte mycket med stavar förut och funkar bra tycker jag. Särskilt om man åker långt och i uppförsbackar. Nackdelen med inlines (kontra rullskidor) är att det går så förbannat lätt och man måste köra på så snabbt om man vill få upp nån puls..  

2010-02-25 16:06
Ja jag hojtar nästa gång jag är i närheten då Smiley  

2010-02-25 18:09
Kolla www.skike.se  

2010-02-25 22:38
Inlines med stavar är riktigt kul träning! Jag kör bara stakning utan att använda benen. Det går dessutom att åka överallt i och med att det funkar att bromsa vilket kan vara lite svårt på rullskidor. Lite snöigt nu bara.  

2010-02-25 23:06
Jo det är just det, kul alltså.
Dock vet jag att man får ta det lite lugnt på premiären, 4 x 90 mm hjul rullar på i WARPSPEED första gången.
Man längtar ju efter fart nu när det snart våras av gammal hävd som knutte.

2010-02-26 02:42
Kikade också på ett par Skikes, men saker man spänner fast med kardborreband gör mig alltid skeptisk. Känns som Nordic trainer borde vara mer stabila också, vilket känns som en bonus med mina j-a vrister...  

2010-02-26 16:07
MEN vilka stavar ska man ha?!  

2010-02-28 18:11
Löpning med stavar är riktigt bra tycker jag.  

2010-02-28 18:16
Det finns särskilda stavar för inlines. Jag har ett par swix ct5 inline racing aluminium, köpte dem för ca 3 år sen. De har såna gummipluppar man kan sätta på och ta av när man stakar på asfalt.  

2010-02-28 18:20
tack!  

2010-02-28 18:26
700 pesetas+
Vad är det som skiljer ut dem från andra stavar? Annan ändplugg bara, eller mer?
Säljs av?

Jag har varit inne lite på teleskopstavar av aluminium av praktiska skäl men funderar samtidigt på om inte kolfiber är mer humant mot kroppen just med tanke på att kolfiber inte är lika stumt material.

2010-02-28 18:51
Inlines stavar är mer stryktåliga eftersom man stakar på asfalt som stavar till rullskidor antar jag, spetsen likaså. Man kan byta ut spetsen om den går sönder eller blir utsliten, men jag har inte behövt det. Kolfiber kanske är bättre och mer skonsamt, men jag har aldrig haft nåt problem eller ens tänkt på det. En gång när jag skulle ut på en längre runda (60 km) tejpade jag en klump runt dem för att få lite extra dämpning. Om man ska åka 1-2 ggr i veckan som komplement till annan träning funkar dom bra för mig iaf.

2010-02-28 19:58
Har för mig att jag köpte på intersport.  

2010-02-28 19:59
Just ja, åkte 48 km om dagen (till jobbet och tillbaka hem) under 2.5 månad med dom.  

2010-02-28 20:03
La själv av med stavarna då snitthastigheten var runt 20 km/h vilket den blev inom bara några få månader. För dig kanske några dagar/veckor??? Farter däröver ger det inget mer fart men väl ont i axlarna m.m.

Men som du själv skriver Manne så kan man ha rena stakpass. Brukar själv ha det ibland (men för sällan).

Swix stavar = Kanonbra. Outstanding bekväm handlovsrem.

-Lägga detta i Löpargruppen, fy på sig ManneSmiley

2010-02-28 21:09
*Petar i backen*

-Men jag skulle ju bara...

Smiley

2010-02-28 21:20
Skitskoj att köra med stavar, gör det mycket som variation till löpning eller innan snön kommer eftersom jag inte kör rullskidor. Går jättebra att bara stå o staka och sen skejta om det kommer jobbiga backar. Men kommer snabbt fram och lägger lätt ett par mil bakom sej runt timmen Smiley Angående stavar. Jag har ett par från Stadim exel blader tror jag dom heter. runt 500:- tror jag dom gick på. så det är ju billigare än skidstavar... Finns ju rullskidstavar med fjädrande skaft, jättebra för axxlarna om man kör länge för att slippa skador...
Ha de så kul o Lycka Till!!

2010-02-28 21:37
Ett par vettiga stavar för längdskidor kostar från 700 och uppåt, plus att du då ska byta trugorna till rullholkar.
Köper du teleskopstavar tror jag att du får problem med att de är för mjuka i materialet. Vet inte hur handledsgreppen är på teleskopstavar, men det behöver du också tänka på.

2010-03-01 21:20
Var skulle tråden annars ligga?!

jag får väl roa mig med att gå in på Stadium & Intersport & Teamsportia & se va de har att erbjuda, men det måste var grymt långa stavar?

man blir ju så himla lång på inlines....

2010-03-02 13:29
Ja det är ju åxå en bra fråga?

+15 cm kanske mot vad man skulle haft på skidor?

2010-03-02 13:41
En tumregel är 30 cm kortare än din längd har jag för mig. Men det är individuellt hur långa stavar man har och trivs med. Jag blir bara 8-9 cm längre på mina inlines och mina stavar är 150 cm. Tycker dock att dom funkar fint att springa med också även om jag oftast använder ett annat par som är 145 cm. Om man tittar på skidåkning har dom längre stavar för skate än klassiskt.  

2010-03-02 14:41
Att åka inlines med stavar är den ultimata träningen. Hela kroppen tränas och man får en fantastisk kondition och det är jäkligt roligt också.

När man ska köpa stavar så ska de gå upp till hakan på en och det ska vara med metallspets på. Har man gummi längst ner går man inte alls den greppet i marken som med spets. Märket swix säljer det någon på intersport och kostar mellan 500-700kr.

Inlinesen kan vara av vilken typ som helst dock inte aggressive. Inlines ska rulla lätt annars tappar man lätt åk känslan helt. Det gör inget om man kommer upp i fart, man använda stavar ändå går alldeles utmärkt.

Jag åker regelbundet med inlines och stavar och varierar mellan 13 och 20km rundor och åker ca 10mil i veckan. Mycket roligt och en bra investering med en vältränad kropp.

2011-04-17 16:11
Jag kör med rullskidor (klassisk stil). Beror på att jag tycker om skidåkning och även vill ha helkroppsträning. Du kan välja hjul för det motstånd du vill ha + att rullskidor tar sig fram på lite mer "grova" underlag.

Misstänker också att inlines är för lättrullade för stakning om du vill ha träningseffekt. Rullskidor saknar broms å andra sidan...

2011-04-17 16:22
Jag kör också inlines med stavar, dock så har jag fötterna stilla för att efterlikna "vanlig" stakåkning så mycket som möjligt och jag tycker det fungerar mycket bra... Överkroppen känner att den lever, brukar variera längden på passen, men tycker det fungerar bra som komplement till löpning etc. och för att Vasaloppet ska leva hela året Smiley  

2011-04-26 23:40
En bra hemsida för att köpa inlines.
Jag köpte K2 VO2 max 90 boa.
http://www.rollsport.de/en/k2-vo2-max-90-boa-2013-men-inlineskate-p-12237.html

Om du behöver den här informationen: http://www.k2skates.wordpress.com

2013-06-19 17:57