Löpning

Immiga glasögon

Jag springer alltid med glasögon och när det är kallt ute så blir det nästan alltid imma efter ett tag. Jag gillar inte kontaktlinser så det är inget alternativ. För flera år sedan köpte jag en anti-imsprej som fungerade bra. Igår skulle jag köpa en ny flaska men då hittade jag inget och optikerna sa att det inte fanns längre. Någon som har något tips på var man hittar det?  

2010-02-24 13:03
Vax.  

2010-02-24 13:06
Sätt glajjorna så långt fram som möjligt och spring fort - det är det enda som funkar för mig.  

2010-02-24 23:22
Imskyddsmedel köper du hos din lokala MC handlare!  

2010-02-25 00:12
Utan att vara insatt i imskyddsindustrin så skulle jag gissa att en del hemmaprodukter som innehåller tensider och liknande kan fungera lika bra. Diskmedel, tvål, raklödder, fönsterputs, schampoo etc. på en yta får vatten att flyta ut till en hinna istället för att bilda droppar/imma som bryter ljuset och därmed skymmer sikten.
Det är gratis att testa.

2010-02-25 11:10
Googlar man får man flera sajter att köpa på.

På ett ishockeyspelarforum tipsade man som ovanstående om raklödder.

2010-02-25 11:44
Allt det där verkar ju bra, men är det nån som har nåt som funkar på simglasögon (förutom saliv)? Nåt som är mer permanent och som inte sköljs bort i vattnet och som inte svider i ögonen (som jag gissar att det skulle göra med shampoo).  

2010-02-25 15:30
Under alla mina år som dykare och UV-Rugby spelare så spottade vi i våra cyklop och vi hade aldrig några problem med imma. Jag tycker att saliv dessutom är ganska prisvärt !  

2010-02-25 15:37
Jo, i cyclop går det ju bra att spotta, men i små simglasögon tycker jag det blir immigt sen endå.  

2010-02-25 15:41
Hmm... jag har inte haft det problemet, visst spottar du i dom innan du blöter dom ?, det funkar mycket bättre.  

2010-02-25 15:58
En del simglasögon har en beläggning som ska förhindra imma. Spottar man i de och gnuggar runt sådär som jag sett folk göra blir de repiga och inte ett dugg bättre.  

2010-02-25 17:15
Aha, nej, jag har nog spottat efter att de redan blivit blöta. Ska testa att göra det i torra nästa gång. Mina har ingen sån där hinna så inget problem där.
Fast jag kanske ska köpa nya, så då kan jag kolla efter sånna som är immfria kanske

2010-02-25 18:05
Jag har slutat att kuta med glasögon men då har jag väl inte dom värsta varianterna av brytningsfel å så. Tar av mig brillorna minsta 30 minuter före start i lopp så att man hinner vänja sig vid att se "dåligt"...Sen har det ju varit extra svårt att hitta en timer/klocka med så stora sifror så att man kan se tiden typ.. Har köpt mina sista två genom Springtime å dom är jättestora liksom..fast man måste ändå koncentrera sig å hålla upp handen still lång från jacken. När jag körde med glasen på så fick jag oxo djävla irriterande skavsår bakom ögonen så det var en fin sekundäreffekt när dom trillade av.!?  

2010-02-25 18:39
Tvåla in glasögonen med tvål eller diskmedel och torka av dem utan att skölja så slipper du imman.
Annars finns ju alltid alternativet att springa fortare ;-) jag tycker improblemet bara uppträder när jag håller för låg fart!

2010-02-26 18:25
Det enda som fungerar långsiktigt är antifog, (jag är simmare så jag vet) Finns för 40kr på http://www.olanderswim.se/simglasogon/yingfa-anti-fog  

2010-11-25 20:54