Längdskidor

Hur påverkas lungorna av minusgrader?

Hej!

Att det inte är helt bra å träna särskillt ouppvärmd i grader under -10 tex förstår jag, men på vilket sätt påverkar det egentligen kroppen negativt med långvarig träning utomhus i massa minus?
Någon som har koll? :)

2010-02-23 13:00
Så länge du inte blir så kall att du sjunker i temp så är det nog ingen fara.
Ett vanligt problem som bl.a många skidåkare drabbas av är s.k. köldastma, hyperreaktiva bronker. Det innebär att bronkerna i lungorna drar ihop sig, och man andas tyngre. Man kan även drabbas av slemhosta. Botemedlet heter bricanyl, och det fungerar galant!
Ungefär en tredjedel av befolkningen har anlag för detta, givetvis i olika grad. Har du anlaget lär du ha känt av det vid detta laget, annars är det inget att oroa sig för!

/ Richard

2010-02-24 00:35
Att frysa de första 10 minuterna under ett träningspass är nog ingen fara (förutom att det är oskönt). Desto värre om du börjar frysa i slutet för att du kört för hårt. När det är kallt (-15 och kallare) brukar jag inte köra några tuffa pass och försöker anpassa klädseln så man inte fryser eller svettas för mycket.

Tycker att största problemet är att andas in kall luft då luftrören kan bli kinkiga. Speciellt efter att man varit förkyld. Vanligtvis kör jag med s.k. värmeväxlare när det är -15 eller kallare. Två varianter är Airtrim och Lungplus.

2010-02-24 08:51
Som det har skrivits: köldastma drabbas somliga. Och allas luftrör blir lite slitna av att andas hårt i 20 minus eller kallare. Och att svettas är osmart om det är riktigt kallt. Annars är det inga problem att träna ner till sådär 15-20 minus. Kallare än så gör att risken för förfrysningar på exponerad hud blir ganska stor. Köldgränsen för längdskidor o bandy tror jag ligger runt 20 minus, och det är ungefär där de flesta börjar få problem.

Skogshuggare o renskötare har ju i alla tider jobbat hårt hela dagar i 30-35 minus, så med rätt kläder o rätt förhållningssätt är det nog inga stora problem

2010-02-24 09:11
När jag var bandydomare hade vi -17 grader som gräns  

2010-02-24 10:33
Ah.... tack! Då har jag lite bättre koll. Anledningen till att jag frågade var för att sen det åktes 4,5h i -15 har jag gått runt och småhostat som om jag vore förkyld, fast inte är det, men det går väl över. Å att man blir rejält nedkyld efter att ha svettats o varit ute några timmar i skidspåret i den temperaturen är väl inget ovanligt heller. Allt bra då antar jag :)  

2010-02-24 23:55
Dina luftrör reagerade på att luften blev så kall och torr. Prova nån av värmeväxlarna nästa gång, Air-trim, Lungplus o vad de heter!  

2010-02-25 10:09
Nu har jag ju läst Johannas blogg och det var på tävling. Då kör iaf inte jag med värmeväxlare oavsett hur kallt det är. Tävling är tävling som vissar brukar säga. Smiley  

2010-02-25 10:47
Är det inte på tävling man borde använda sig av en sån, om någon gång?  

2010-02-25 19:44
Hur tänker du nu? En värmeväxlare gör det lite svårare att andas.  

2010-02-25 22:04
En värmeväxlare gör det lättare att andas om det är kallt, inte svårare.  

2010-02-25 23:38
Som sagt ovan. Jag tänker att om man använder en värmeväxlare, så gör man det för att kunna andas lättare, något som man ju vill kunna göra på tävling.
Annars vet jag inte varför man har en sådan där mojäng?

2010-02-26 00:25
Man använder det för att:
- skydda luftvägarna mot kyla
- Göra det möjligt för astmatiker att träna i kyla.

Skidlandslaget använder t.ex. airtrim. Har ni någonsin sett en elitåkare (utan köldastma) som kört med airtrim på tävling?

Men det är bara pröva själv. Gå för fullt uppför en backe med och respektive utan värmeväxlare så kan ni bedöma.

2010-02-26 08:28
Maskerna som ska skydda mot kylan bromsar bromsar flödet!
Där av att inte eliten använder dom på tävling...
Så har iaf jag fattat det hela

2010-02-27 21:43
Jag har en lungplus som jag tejpat fast en halsrem på. När jag kommer till tuffa backar eller om nån kompis drar på en spurt så spottar jag ut den och den blir hängandes runt halsen. Samma om nån vill prata med mig.
Det viktiga för mig är att jag börjar med lungplussen så jag riktigt känner hur varam och goa mina luftrör är. Då klarar de bra att senare åka några minuter utan värmeväxling.

2010-03-05 11:29
Har ni aldrig tänkt på att prova bricanyl? Funkar hur bra som helst för mig, och man slipper ha en jobbig mojäng i ansiktet!

2010-03-05 13:02
Har du sökt och fått dispens för Bricanylen? Annars är det doping...  

2010-03-05 16:28
Jo jag använder Bricanyl. Men det hjälper inte mot kall luft i luftrören. Den är lika kall för det.

Apropå doping så gäller generell dispens för Bricanyl om man inte tävlar på hög nivå. Typ Elit eller tävling på nationell nivå.
Generell dispens innebär att man måste kunna visa ett läkarintyg i efterskott ifall man blir dopingtestad. I praktiken samma sak alltså. Man behöver en läkares klartecken innan man börjar använda det.

2010-03-05 21:35
Vad som är hög resp. låg nivå är olika för olika idrotter. För cykel så räknas det som hög nivå om du har elitlicens. Den kategorin är relativt stor.  

2010-03-05 22:01
När det inte är så kallt ute känner jag inte av någon ansträningsastma om jag använder Bricanyl, men om det är riktigt kallt ute får jag det ändå:) Att man blir hostig och får det tyngre att andas är nog väldigt vanligt när det är kallt ute, även de som inte har astma i vanliga fall. Men för alla som får det just när det är kallt, borde de få använda Bricanyl? Om de använder det när det är sommar klassas det ju som doping, eller är det just bara för elitsatsande personer?  

2010-03-06 16:47
Jag får inte sämre andning i kallt väder. Har som sagt kört i -30. Nu kommer jag aldrig att testa bricanyl men kan det inte vara så att de som får bättre andning av det ändå har någon mild form av köldastma?

Jag kör med airtrim för att slippa känna obehag i luftrören efteråt, inte riskera att få köldastma samt att man behöver inte använda lika mycket kläder.

2010-03-06 17:18
Bricanyl är dopingklassat för alla nivåer av idrottare inklusive motionärer och medlemmar på ett vanligt gym.

Det enda som skiljer är det praktiska dispensförfarandet som är betydligt striktare för de som idrottar på sk hög nivå. I slutänden blir resultatet detsamma. Om en läkare inte skriver under ett intyg så åker man dit för doping i alla fall.

För motionären innebär avstängningen att man inte får träna tillsammans med någon idrottsförening som är ansluten till Riksidrottsförbundet, eller ställa upp i motionslopp som är anordnade av klubbar anslutna till RF.

Vasaloppet, Vätternrundan etc.

2010-03-07 10:35
Under min aktiva tid tränade jag ner till -25 men då lugna pass. Jag tillhör de som klarat lungor bra men även lite vanesak.
Har aldrig kört med airtrim el dyl då jag får mer problem att andas.
Hade dock astmaproblem i yngre år men det hände ihop med att mina föräldrar rökta inomhus tills det jag var runt 13...

2010-03-08 10:33
Har dispans för användandet av bricanyl, även om jag tvivlar på att någon bryr sig huruvida jag använder det eller ej, på min nivå.
Dessutom är väl den enda effekten att man återställer bronkerna till dess normala tillstånd? M.a.o. tjänar man ingenting om man som fullt frisk använder bricanyl?

2010-03-13 01:21
Jo man får nog lite bättre andning elr syreupptagningsförmåga elr något även när man är frisk och använder det:)Är väl därför det klassas som doping antar jag.  

2010-03-13 12:30
Jag har tidigre aldrig känt av några problem med luftrören (och jag är uppvuxen i Umeå så jag har ju rimligen varit ute i kyla då och då).

Men i vinter har jag känt en viss strävhet i halsen; det känns llite grann som om jag har andats in slipdamm. Jag vaknar också nästan varje natt och hostar en liten stund.

Tanken har slagit mig att det skulle kunna ha med kylan att göra, för det har ju varit en kall vinter och jag har nog varit ute i kylan och sprungit/åkt skidor mer än vanligt.

Jag lade fram mina problem för en kompis som är distriktssköterska - för att höra om hon tyckte att jag borde kolla upp det - och hon sa att det lät som köldastma och jag borde kolla upp det.

Så jag kanske ska göra det. Men besvären är onekligen minimala.

2010-03-29 20:09