Den kompletta mötesplatsen för dig som gillar att träna.

Styrketräning

Från knän till tår. Stödtråd för armhävninssvaga!

Jag tillhör kategorin som aldrig tycks bli stark nog för armhävningar från tårna. Men nu ska det ske! Jag har lagt upp en 8-veckors plan och lovat mig själv att gå från knän till tår på den tiden!

Fler som kämpar?
Fler som antar utmaningen?

/Ömma knän - klena armar!

2010-02-08 19:00

Kan du inte göra en enda på tårna?

När jag körde igång så var jag vansinnigt svag i överkroppen och kunde typ göra 2-3 på tårna sen var det kört.

Men med lite övning och om man kör varannan dag så kan man tillslut öka på.

Det bästa är att köra på tårna direkt och köra mot en vägg eller bänk istället för på knäna på golvet. Det blir nämligen lite fel vinkel om man kör på knäna och man tränar inte riktigt upp de musklerna som man vill för att bli bra på att köra på tårna.

Bara ett tips som jag fick från en PT en gång.

2010-02-08 19:08

Jo, 2-3 klarar jag av....sen blir det platt fall och näsan i golvet. Jag är annars ganska stark i kroppen, men just armhävningar är hopplöst!

Ska testa dina tips! Jag har också fått tips på att börja med att ha benen brett isär i början för att få "kortare kropp" att häva upp.

2010-02-08 19:12

Benen brett isär tycker jag är ett bra tips. Det blir lättare, sen om det sitter psykiskt eller faktiskt blir lättare vet jag inte, men för mig funkade det att börja så. Så börja brett isär och sedan minskar du avståndet mellan fötterna vart efter du känner att du blir starkare.
1 är bättre än 0. Smiley

2010-02-08 20:16

Kör så många du kan (2-3st nu i början). Sedan använder du dig av negativa repetitioner.
Dvs. börja högst upp och bromsa kroppen neråt, utan att trycka dig upp. Upprepa så många gånger du kan innan du vilar i fem minuter och börjar om.

Vila 1-2 dagar emellan varje pass och försök öka en "riktig" för var tredje pass.

2010-02-08 21:00

Jag antar utmaningen!

är också svag i armarna, men det kommer ändring på det! Har börjat träningsprogrammet : 100 armhävningar på 6 veckor - men låter de första veckorna ta mer tid. från att ha kunnat göra en armhävning, är jag nu uppe i 4 - på raken!

skynda långsamt är mitt motto

2010-02-08 21:51

Jag kämpar också, fast jag har kommit lite längre.
För ett år sen kunde jag (knappt) göra 10 på knäna, nu brukar jag göra olika varianter av 3*10 på tårna, med benlyft, hantellyft, tårna på bänk etc.

Okej, kanske inte racerfart på utvecklingen Smiley, men mer ett allmänt tecken på på att jag blivit starkare.

2010-02-08 22:18

Sen jag började träna Pilates har jag kunnat göra armhävningar på tå. Jag tror det gäller att man har mycket styrka från mage/rygg - "center" i kroppen, då kan man avlasta armar och bröst.  

2010-02-08 22:27

Jag antar utmaningen! Tillhör även jag skaran som får ömma knän pga svaga armar, men nu ska det bli ändring! Smiley  

2010-02-08 23:09

Annars är ni alltid välkomna till "oss" Smiley

http://www.funbeat.se/discussion/show.aspx?ThreadID=609818

2010-02-09 10:15

Mikael: Det känns som om man är lite sent ute för den tråden. 30 x 30 och sen ytterligare 30 x 9, det blir många armhävningar det att ta igen.
1170 st för att vara exakt (för ni körde inte på nyårsdagen om jag fattade saken rätt).

2010-02-10 00:25

@Mia

Inte då. 30 om dagen blir väldigt snabbt 60 om dagen när man fått köra ett tag och vips så är man ikapp. Tänk bara på att det inte är en tävling..

2010-02-10 08:44

Ett år körde jag 1 armhävning varje dag v1, ökade till 2 hela v2 osv. Började bli riktigt tungt först runt v25. Tror att jag började lägga in vilodagar då också..
På julafton gjorde jag 50 (inte helt strikta dock). Sen slutade jag.
Vilket år det var!

2010-02-10 20:07

Kan tipsa om att följande grupper finns:

http://www.funbeat.se/groups/overview.aspx?GroupID=1063

http://www.funbeat.se/groups/overview.aspx?GroupID=1384

http://www.funbeat.se/groups/overview.aspx?GroupID=1633

2010-02-13 20:10

Gör så här:

1 rep
lite vila
2 reps
lite mer vila
3 reps

2 min vila

Repetera 4-6 gånger, varje eller varannan dag. Så lovar jag att du kommer upp i ditt mål efter 8 veckor. Öka maxantalet reps allt eftersom men börja alltid på 1.

2010-02-16 23:29

Kan rapportera att jag kommit igång med min armhävningsträning.

Kör varannan dag nu och börjar med att göra så många "riktiga" armhävningar som jag kan. Därefter gör jag så många negativa som jag orkar (enligt tipset från ANTE S.) Därefter kör jag från knäna tills jag storknar även på den övningen.

Och ja, det ger resultat! Det är inga blixtrande förbättringar, men det känns bättre för varje gång.

2010-02-17 13:26

Jag gjorde just ett test inför att börja med 100-push-ups-träningsprogrammet, jag klarade 20 st på raken på tårna. Smiley
Jag trodde bara att jag skulle klara runt 12-15 st. Nu får jag se om 6 veckor om jag kommit upp till 100 st då.

2010-02-17 16:50

Yes, 8 st från tårna! Snart kan jag flytta över till din 100-utmaning Mia Smiley. Njae, jag väntar nogt lite och fortsätter nöta på. Vem vet hur många det kan bli innan den 10 april som är min lilla deadline...  

2010-02-24 20:07

Bra Camilla! Man måste ju börja nånstans och du kommer göra stora framsteg till 10 april.  

2010-02-25 03:00

Tack för den här tråden! Jag har alltid sneglat avundsjukt på dem som kör armhävningar på tårna på gympan. Och numer har jag dessutom ett knä som värkt sönder (reumatiker) så nu finns det all anledning att få till detta - jag hänger på det här också! Först en testomgång för att se hur många jag orkar (tippar 1, max 2), sen ska jag sätta mitt mål. Det här ska bli kul!  

2010-02-26 16:05