[X]

Bra mat

Glutenfritt bröd!

Hej! Är det nån som har tips på nyttigt och grovt glutenfritt bröd? Tycker det är så svårt att hitta nåt riktigt grovt glutenfritt bröd, så vore tacksam för tips!Smiley  

2010-02-05 15:13
Grovt vet jag inte, men min mamma brukar ha i linfrön och solrosfrön och sådär i sina glutenfria bröd! T om jag tycker att dom är goda. Har dessvärre inte receptet...  

2010-02-05 15:27
Johanna de finns i frysen på affärena ,märket fria grova ,de är grovt bröd ,sen finns de även annat som är nyckelhålsmärkt  

2010-02-05 22:30
Recept - Grovbullar

Ca 16 st

50 g jäst
5 dl mjölk
2 msk olja
1 dl Fibrex flingor
2 msk linfrö
1 msk Fiberhusk
1 tsk stött anis
1 tsk stött fänkål (jag brukar ta 2 tsk brödkryddor istället för anis och fänkål)
1 tsk salt
1 dl kesella
ca 1,3 liter glutenfri mjölblandning (780 gram)

Pensling:
ägg
Garnering:
linfrö
Ugnstemperatur: 250 grader

Smula jästen i degbunken. Värm mjölken fingervarm, ungefär 37 grader. Häll degspadet över jästen och rör tills den löst sig. Tillsätt olja, Fibrex, linfrö och Fiberhusk. Rör om och låt blandningen svälla 10 min. Blanda ner brödkryddor, salt, kesella och det mesta av mjölblandningen. Spara lite till utbakningen. Arbeta degen väl i maskin. Låt degen jäsa övertäckt ca 30 min. Strö resten av mjölblandningen på arbetsbänken och knåda degen väl. Dela den i två delar och rulla varje del till en lång längd och skär den sedan i åtta bitar. Forma degbitarna till runda eller avlånga bullar och lägg dem på bakpappersklädd plåt. Täck med bakduk och jäs 30 min. Pensla med ägg och garnera med linfrö. Grädda mitt i ugnen i 250 grader, ca 10-12 minuter. Låt bullarna svalna under bakduk!

Ibland blir degen ganska kladdig! Vilket egentligen bara är bra, för då blir bröden mycket saftigare. Ett tips är i så fall att använda två skedar och "klicka" ut bullar på plåten.

Lycka till :)

2010-02-06 06:28
Hej!

Som pappa till 22-årig glutenallergiker, har vi i familjen lärt oss mycket om bröd. Han fick sin glutenintolerans redan som 1-åring. I många år skulle han bara ha ljusa frallor men för några år sedan så hittade vi ett bröd i en veckotidning. Ett bröd som både får anses vara ganska nyttigt, matigt och rent ut sagt faan så gott. Då jag bakat det kan jag inte låta bli att skära av mig en bit och äta.

Vill Du ha recept på mera så har vi massor som vi samlat på oss under årens lopp. Men för att slippa skriva hela receptet här så lägger jag in det som en bild på min hemsida, min hemsida är http://www.rolandfors.se
och för att få fram bilden på receptet så skriver du:
http://www.rolandfors.se/glutenfritt.jpg

Ett tips, när brödet kallnat så skivar vi upp det och lägger små papper av bakplåtspapper emellan så att man lätt ur brödburken från frysen kan ta fram en eller flera bröd utan att de sitter fastfrysta.

Lycka till och som sagt, min äldste som som varit glutenintolerant har i stort sett aldrig varit sjuk, någon mycket lite förkylning, inte vet jag om det har att göra med intolernaten för vår yngste son som inte är intolerant drabbas av förkylningar mm flera gånger om året. Fast det är väl individuellt. Visst är det lite jobbigt att ibland tänka på detta med gluten i kosten men faan det kunde ju vara mycket värre.

Roland Fors

2010-02-06 12:40
Denna mix blir helt ok.

External image

2010-02-06 17:15
tack så mkt för alla tips, ska absolut prova dessa recept!Smiley  

2010-02-06 17:35
Jag vill tipsa om en bok "Baka glutenfritt matbröd, kakor och tårtor" av Elisabeth Ekstrand Hemmingsson (ICA bokförlag). Många bra recept för oss glutenintoleranta.  

2010-02-07 09:09
Ska med prova recepten ,det låter gott ,för de är ju så dyrt att köpa glutenfritt bröd  

2010-02-09 14:33
ja de är dyra! men tycker inte de mjuka bröden man köper är så speciellt goda heller, brukar bli godast om man bakar själv ändå.. knäckebrödet man köper är iaf rätt okejSmiley  

2010-02-09 17:28
Jag lovar att brödet som jag har på ett recept på bild är kalasgott! Jag är ingen glutenallergiker utan det är ju en son och av allt vi köpt så har jag smakat en hel del, men inte har det varit något speciellt men detta bröd, som ni kan se i tidigare inlägg, duger åt alla, det är jättegott och när det är precis nybakat och nästan lite ljummet på med lite smör och njut!!!!

Jag bakar alltid kanelbullar åt min son och det receptet är också en hit, är det någon som är intresserad så kan ni få det. Fast det är mycket socker, smör och får väl inte anses som det nyttigaste man kan ätan, men gott är det! Men som sagt man har ätit mycket (provat) som jag tyckt varit pesten att äta. Man har överlag blivit mycket bättre på att baka glutenfritt nu. När vår son som är 22 blev glutenintolerant så fanns det inte mycket gluten. Man hade då en tävling på Sibylla korvkiosker vad man kunde göra för att förbättra, jag skrev då ha glutenfritt bröd så att man kan köpa en korv med bröd till en glutenintolerant. Jag fick faktiskt priset att åka till Sälen, en stuga i bruna byn en vecka, bra va! Men oj vad man har ätit på Mac Donalds för där hade de ju tidigt glutenfritt bröd men man fick alltid vänta så länge, så det gällde att säga: att vi tar allt på en gång för annars hände det att vi i familjen som åt det vanliga brödet hade ätit färdigt innan vår äldste son fick sitt.
Ja nog har man varit med om glutenintolerans alltid, ringa till varje barnkalas och fråga, vad bjuder ni på och sedan baka eller göra likadant hemma och smyga fram det till värden så inte sonen såg det vilket han tyckte var skämmigt, men som tur är så går det ju över när man blir äldre, jag menar att skämmas för att man inte kan äta allt. Som lärare fick man ju alltid se till så att alla glutenintoleranta fick det samma och att det såg precis likadant ut, vis hemifrån. Men en del lärare tycket inte det var så noga så då fick glutebarnen glass i stället för vanlig tårta. En del barn brydde sig inte men många kände det i sitt hjärta. Lång utläggning om gluten men eftersom man har följt detta i 21 år så har man ju lite erfarenhet.

2010-02-09 18:19
Jag har en grabb som är glutenintolerant. Idag skulle jag göra pannkakor och råkade kolla innehållet i mjölet - ingen hit direkt... 0,4 % protein och 84 % kolhydrater. Smiley

2010-02-09 19:17
Johanna jag bruka köpa brödet som är i frysen fria limpa ,den är god om man tinar den i micron då smakar de som nybakt .  

2010-02-09 21:22
Jonny jag försökte göra pannkakor en gång och de bara blev smuler  

2010-02-09 21:23
Inga problem att göra pannkakor, vi åt glutenfria hela familjen när barnen var små för de var minst lika goda som de med vetemjöl. Fast visst har man misslyckats med mycket, allra helst i början. Degen är ju inte som en vetemjölsdeg utan mycket klibbig att handskas med.  

2010-02-09 22:12
Jag brukar göra vanliga tekakor med Kesella och tillsätta havregryn, linfrön eller andra godsaker i dessa.
Grundreceptet är:
50 g jäst
50 g margarin
4 dl mjölk el vatten
1/2-1 burk Kesella 1%
1 ägg
1 tsk salt
10-12 dl glutenfri mjölmix (man kan använda hälften fin, hälften grov om man vill)
Så tillsätter jag havregryn och linfrön i degspadet (37 grader) och låter det svälla en stund innan jag tar i mjölet. Gör inte degen så fast, det är bättre att klicka ut portionsbröd på plåten och forma till med handen (lite mix på den då så man inte fastnar förstås!) Jäs ca 15 min först och sedan 20 min på plåten. Grädda i 225 grader 12-15 minuter. Tyvärr är det ju så att glutenfria produkter innehåller förhållandevis mycket kolhydrater så är man ute efter att minska kolhydratintaget så får man inte äta så mycket bröd när man är glutenintolerant.
Kan även tipsa om boken "Bakglädje, baka utan gluten och mjölk" från Celiakiförbundet. Lycka till!

2010-02-09 22:17
Håller med Roland i det senaste inlägget, vi har också gjort massor av glutenfria pannkakor, det enda som inte blir så bra enligt vår mening, är att göra ugnspannkaka glutenfri. Däremot funkar det riktigt bra med Maizena till pannkakssmeten!
Och ja, Roland, nog har det slängts mycket misslyckat bröd allt... Lika trist varje gång men det var värst i början för man läsr sig! Jag har övat ungefär lika länge som du. Först konstaterades min celiaki när jag fått första barnet (1986) och när han var 5 blev han också diagnosticerad. De andra två har klarat sig.

2010-02-09 22:20
PÅ tal om Celiakiförbundet så erbjuder de oftast ett par gånger om året resor för ungdomar (kan vara en fjällresa på sommaren) skidresa på vintern, till kostnader som är i stort sett noll kronor. Så Ni som har barn och ungdomar som är glutenintoleranta och inte är med i Celiakiförbundet, gå med för där kan barn och ungdomar träffa andra som är precis som de och ha kul tillsammans.  

2010-02-10 07:14
Jag tycker att glutenfria pannkakor är godare än vanliga!

Jag brukar vara med och arrangera dessa läger som nämns ovan (sitter i förbundsstyrelsen för SCUF och har även varit lägerkock ett par ggr). Nu senast var vi i Åre i januari med 50 ungdomar. Lägren är alltid väldigt populära och vi har jättekul! Så anmäl era barn eller er själva (på 18+ lägren brukar de äldsta vara runt 30 år). www.scuf.se

2010-02-12 20:04
Jag tycker Ni på SCUF gör ett fantastiskt jobb och jag är villig att hålla med dig om pannkakor, vi åt under 20 år här hemma pannkakor på glutenfritt mjöl, hela familjen och våfflor på Maizena (gör vi alltid än) även om inte vår store kille längre bor hemma.  

2010-02-13 00:09
läste på innehållsförteckningen för ett glutenfritt knäckebröd från wasa, inte särskilt nyttigt alls! innehöll ju fler kcal än vanlig vetepolarkaka! nån som vet om glutenfria produkter är onyttigare än "vanliga" produkter?? jag har nyss börjat äta glutenfritt så är inte så hemma på allt det här än:P  

2010-02-17 12:29
roland jag har bara testat att gjort glutenfria pannkakor en gång och de bara smulades sönder ;&/

Johanna jag har hört att glutenfritt är onyttigare än vanligt bröd eller fullkornspasta mm ,men nu finns de ju även nyckehålsmärkt på glutenfritt så väljer det istället

2010-02-19 13:12
Jag kan ge dig receptet på dem vi gör och de är inte onyttiga ochn hur lätta som helst att göra i ett järn med små fack, jag hoppas du försår vad jag menar, 7 hål. Det går så lätt och så snabbt och jag och övriga familjen som inte är glutenintoleranta äter numera hellre dem än andra.
MUMS! nu blev jag sugen på pannkakor med sylt och grädde, ja jag vet kanske inte så nyttigt men om man tränar så kan man kosta på sig onyttiga saker annars vore det ju ett fördärv!

2010-02-19 19:37
Plättar kallar vi de i små hål ;-) Gott!  

2010-02-19 20:20
Jo men visst är det så, jag får skylla på åldern, hi hi, små hål, ja ja... nejdå jag är inte en gubbsjuk gammal pedofil, (skrattar) Jag älskar mat men också alla vackra kvinnor och Ni är många (alla)! är fick jag väl ett litet plus idag, fast det inte tillhör det glutenfria brödet precis!  

2010-02-20 10:26
Roland jag tar gärna receptet , vill försöka lära mig baka gluten och mjölkfritt ,för jag försökte en gång och de gick åt skogen  

2010-02-25 22:26
Hej, ja jag har lagt upp det som en bild se länken nedan, men plättarna är inte mjölkfria, vi har ju här i familjen en glutenintolerant kille men inte laktosintolerant. Sidan du får upp viar några fler recept ur ett litet häfte vi har. Min fru har varit synnerligen duktig och gjort en hel pärm med olika recept, och kategoriserat dem dessutom. Den pärmen är en bibel för mig. Så även om jag inte gör exakta recept från den så ligger den alltid till grund för det glutenfria köket. På bilden ser du också det mjöl vi använder till plättarna (en dålig bild blev det men det är Sempers glutenfria mix, finna att köpa i välsorterade affärer.

Om det är så att några vill så skull jag kunna offra en dag på att scanna in bibeln (pärmen) och lägga den i en flik på min hemsida, men det är bara om några verkligen känner för det, för det är ju mycket jobb!

receptet på plättar finns här http://www.rolandfors.se/glutenfrittrecept.jpg

det är bara att göra den större med ett knapptryck så kan du läsa bättre
bara se till så att smeten är jämn och fin och det gör inghet om du tar lite lite mer mjölk

2010-02-26 08:14
Har ett jättegott recept på grovt glutenfritt bröd.

Blanda i en degbunke:
1 l naturell fil
1½ msk bikarbonat
2 dl lingonsylt
1 dl mörk sirap
Blanda först fil o bikarbonat.

Därefter blandar du:
6 dl grovmix
4 dl krossat bovete
2 dl krossat linfrö
1 dl fibrex
1 dl pofibrer
4 dl solrosfrön
4 dl pumpakärnor
2 tsk salt
Kör maskinen i ca 10 min. Häll upp degen i två smorda formar.
Grädda i 180 grader,ca 1 timme. Låt svalna under duk.
Jag brukar skiva upp det ,frysa in och tar fram en skiva i taget.

2010-02-26 08:26
Tack så mycket för era tips på bröd ,se om jag våga på mig att baka igen ,för de är ju inte billigt mjöl om man misslyckas.  

2010-03-01 12:44