Cykel

hjul till vätternrundan

Hur tänker ni som ska åka vätternrundan om valet av hjul?
kanttråd eller tub?
Högprofil eller låg?
Tidsbesparing med "rätt" hjul?
 

2010-01-19 17:54
Jag tänker Mina nyinköpta Fulcrum Zero med kanttrådSmiley
Hoppas det blir braSmiley

 

2010-01-19 18:02
mm, då hade jag också varit nöjd.
 

2010-01-19 18:06
Själv inväntar jag mina DuraAce WH7850 CL24 som ska komma väl till pass runt Jönköping, skodda med Conti GP4000 med vit slityta. Tror nog min prestation blir marginalt påverkad ur ett Newtonskt perspektiv, men placeboo-effekten av hjulen i kombination med ny vit arione sadel med svart rand och vit styrlinda ska inte underskattas, varken under träning eller lopp.  

2010-01-19 18:23
det psykiska spelar stor roll, känner man sig som världsmästare så går det alltid bättre... eller lättare iallafall  

2010-01-19 18:31
Runt pölen är det viktigare med ett bra gäng än något annat, för trivsel och klungkörning.
Men visst är det känsla att köra 50mm profil o tub, det karakteristiska (?) ljudet av karbon. I år blir det dock stålram, lågprofilshjul och ramväxel.
 

2010-01-19 18:39
Jag kör med ett par röda 2007 Fulcrum Zero tub, herre jesus vad jag är nöjd med dem. Kört med Campa i många år och det märks att kvaliten går igenom.  

2010-01-19 18:59
För mig blir det ett ihopplock av delar som förhoppningsvis landar på rätt sida om 1500gr.

30mm höga kanttrådsfälgar
American classic nav fram, mack superlight med ett dura ace-drev bak!

 

2010-01-19 20:19
Är AC nav något att ha?
Deras lager var tidigare ingen höjdare.
 

2010-01-19 21:11
Ola: Hur mycket kommer hjulen att kosta? bygger du helt själv?

 

2010-01-19 21:50
Zipp 404 på en 2,5 kilo lättare cykel än förra året. Ska bli sååå kul!  

2010-01-19 21:52

Eftersom VR är platt, väldigt platt tom, så är aerohjul de hjul som 'sparar' du mest tid.

Inget av de hjul som diskuterats hittills här i tråden, Fulcrum Racing Zero och DA WH7850 C24 CL, är däremot bland de hjul som lämpar sig bäst för VR,
DA hjulet är iofs ganska lätt (uppmätt: 1405g), medan Fulcrum Racing 0 har en vikt mer som vanliga 32-ekrade hjul av standarddelar (upppmätt: 1519g)
Inget av hjulen har en särskilt bra aerodynamik, men DA-hjulet är bättre än Fulcrum Racing 0 även map aerodynamik.

Skillnaden i tid på VR mellan det snabbaste av de hjul som redan nämnts i tråden (DA WH7850 C24 CL) och Zipp 404 kanttrådsd hjul på 1676g
låter sig enkelt upskattas mha http://www.analyticcycling.com/WheelsClimb_Page.html och kända data för hjulen och VR

För en cyklist som har ett 'rullsnitt' på VR på 30km/h får man då att Zipp 404-hjulen är c:a 1,5min snabbare än DA-hjulen,
och då förstås ännu snabbare än de tyngre och långsammare Fulcrum Racing 0,
enl samma beräkningar som för DA hjulen är Zipp-hjulen nästan 2,5min snabbare än Fulcrum Racing 0.


Men även om hjulen är viktiga är däcken ännu viktigare, om man tex byter från Conti GP4000 (färgade) och de nya GP4000S (svarta)
kommer rullmotståndet enl Conti själva (data från: http://www.conti-tyres.co.uk) ge en rätt stor skillnad
GP 4000 Crr = 0,0053
GP4000S Crr=0,004
Mha motsv beräkningar i http://www.analyticcycling.com får man att svarta GP4000S 'sparar' 11min jämfört med färgade GP4000, '
alltså mer än 9min mer än skillnaden mellan DA-hjul och Zipp 404!
(Svarta GP4000 skall ha samma rullmotstånd som GP4000S eftersom det är likadant gummi i dem)
 

2010-01-19 22:04
För VR så ska hjulen vara av välriktade och av god kvalitet. Det finns ingen som helst anledning att köpa nå't flashigt för att cykla runt en j-a sjö.  

2010-01-20 07:45
Så vill jag spara "billig" tid så ska man köpa på sig ett par gp4000s mot det dassiga däck jag har nu alltså Smiley  

2010-01-20 08:10
Håkan C, vilka däck anses som bäst?
jag har hört många snacka om Veloflex, är de möjligen bland de bästa?
 

2010-01-20 09:17
Håller med Håkan och Fredrik här:

Det viktigaste är att satsa på ett par hela, välriktade hjul med ny slang& bra och hyfsat nya däck.

Kanttråd eller tub? Är du inte van att byta en punka på tubdäck så är det nog ingen kul grej att stå och fippla med detta vid vägkanten om oturen är framme. Mina klena fingrar gillar inte hårt klistrade tubdäck som är omöjliga att få av fälgen när det är bråttom....Smiley

Ang högprofilshjul och kolfiber så kan det ju vara värt att tänka på att det är aningens sämre bromsverkan vid regn även fast man kör med bromsbelägg avsedda för kolfiber (om man inte har bromsytor av aluminium). Ngt att tänka på vid klungkörning och de många cyklister runt sjön som inte är lika vana vid klungkörning som du...
 

2010-01-20 09:25
Ne det var värst vilka långsamma hjul jag köpt, Kanske skulle skita i VR?!Smiley  

2010-01-20 09:25
Om man med bäst däck menar minst rullmotstånd så är enl Tour test i september Conti GP 4000RS vinnare. GP 4000S är dock testets vinnare då det har bättre punkaskydd. Ngt som kan vara värt att tänka på inför VR. (Inga Veloflex med i testet)Vill du minska rullmotståndet ytterligare kan du använda latexslang. Körde det på VR 08. Inget problem m luftläckage.  

2010-01-20 10:07
Köp tubfälgar.  

2010-01-20 10:13
Rickard Larsson Saez undrade:
> vilka däck anses som bäst?

Det är svårt att ge ett exakt svar på det, det finns så många olika modeller + att det kommer nya hel tiden.
Dessutom beror det på var däcken används, dvs hur grov asfalten är, och hur mkt du väger.

Men generellt kan man säga att du bör ha däck som är så smidiga som möjligt, se tex Vittorias reklam
External image External image
http://www.vittoria.com/index.php?option=com_content&task=blogcategory&am...

I praktiken betyder det att du bör välja så lätta däck som möjligt med så stor luftkammare som möjligt.
Men desssutom bör däcken bredd vara anpassad till fälgens bredd för bästa aerodynamik.
Med rätt fälgar bör du alltså hellre välja 25mm däck istf 23mm (tom BRA 28mm om du väger mkt), och då använda NGT lägre tryck (än med smala däck).

20mm däck och skyhögt tryck bör du helt undvika, med alltför högt tryck förlorar däcket i smidighet och rullar då tyngre på vanliga vägar.
Men många cyklister tycker att onödigt hårt pumpade däck känns snabbare, troligen beroende på att vibrationerna från vägen känns mer då.
Samma vibrationer som känns mer när man cyklar fortare. Högre hastighet = mer vägvibrationer.
Hårdare däck = mer vägvibrationer, men samtidigt lägre hastighet pga högre rullmotstånd pga den minskade smidigheten/följsamheten hos däcket.

Här finns en bild från en däcktillverkare om vilken betydelse däcksbredden gör
External image

Självklart skall man inte ha för lågt tryck. Rekommenderat däckstryck enl Michelin
External image
http://www.michelinbicycletire.com/michelinbicycle/index.cfm?event=airpressur...

Men inte enbart däcksbredd och tryck spelar roll, även gummitypen.
Hos Conti är det tydligen anbart det som skiljer mellan GP4000 och GP4000S, och det snabbaste gummit, med 26% lägre rullmotstånd, finns enbart i de svarta däcken
http://www.conti-tyres.co.uk/conticycle/news_int_5.shtml


Även Schwalbe som tillverkar däck i en hel del olika färger rekommenderar svarta däck.
 

2010-01-20 10:14
såg en test av däck i en annan tidning än Tour å då vann inte Conti så livet som cyklist är inte helt lätt  

2010-01-20 13:16
De tyska däcken brukar nog bara vinna i Tyskland. I de franska och brittiska tidningar jag läser så brukar det variera betydligt mellan vilka som är bäst. Om man ska våga sig på en generalisering så är det väl att de senast lanserade modellerna brukar klara sig bra.  

2010-01-20 14:32
tackar Håkan C för det informativa svaret!  

2010-01-20 15:24
Tack för alla svar, då vet man vilka däck man ska ha.
blir nog ett par 50mm tub hjulSmiley
 

2010-01-20 17:54
Zipp Tangente eller Veloflex Record?  

2010-01-20 17:56
nej, det var väl GP4000s som var bäst eller?  

2010-01-20 18:08
Fulcrum Zero är inga blixtar men tidsskillnaderna är för små för att vara relevanta ställt mot kvalité. Utav alla hjulhaverier som jag har varit med om så har det varit 80% Zipp hjul och speciellt 404:orna, (de nya ska va bättre) ekrar har flugit och flex i bakhjulet så bakväxeln hakat i och sabbat hela bakjhulet.

När det kommer till däck så har jag kört mycket Conti men inte 4000S, Vittoria open CX kantråd och tub (ingen skillnad) Veloflex Maste kelvar, Vredestein och Michelin Pro 3.


Veloflex Master Kevlar var ett extremt tävlingsdäck tror de vägde ca 170g men efter ett en hård inbromsning på tävling så var bakdäcket totalt slut. Vätterrundan bjuder inte på många tvärnitar och undviker man punka så skulle det inte vara otroligt om de spar 15-30 minuter för en cyklist har tider på runt 9 timmar med vanliga Continental 4000. Nu är det inte lättheten som gör de däcken med var brutalt smidiga över asfalten.

 

2010-01-20 18:34
Valentin78 - skrev:
> Fulcrum Zero är inga blixtar men tidsskillnaderna är för små för att vara relevanta ställt mot kvalité.

Precis, det har du helt rätt i.
Men det är ju inte Zipp-hjul som Racing 0 i första hand skall jämföras mot
En mer relevant jämförelse är den mot de billigare, lättare och snabbare DA WH7850 C24 CL-hjulen.
Hos Cyclecomponens kostar Racing 0 >2500:- mer än DA-hjulen.
Varför skall man då köpa Racing 0 när man dessutom blir långsammare på VR med dem?
Varför betala xtra för att bli långsam?

Dessutom för 2500:- är det inte svårt att köpa hjul av standard delar som är i likvärdiga Racing 0 både map vikt o snabbhet, kolla själv på
http://www.poison-bikes.de
Hjul som kommer att leva länge och det dessutom är enkelt att underhålla och byta slitdelar på själv.

> Veloflex Master Kevlar var ett extremt tävlingsdäck tror de vägde ca 170g
> men efter ett en hård inbromsning på tävling så var bakdäcket totalt slut.
> Vätterrundan bjuder inte på många tvärnitar och undviker man punka så skulle det inte vara
> otroligt om de spar 15-30 minuter för en cyklist har tider på runt 9
timmar med vanliga Continental 4000.

Det skulle vara otroligt!
Så stor skillnad är det inte, åtmintone inte om 4000-däcket är ett svart däck på (minst) 23mm.
Att jämföra mot ett stenhårt pumpat färglatt 20mm Conti 4000 är väl orättvist, eller?

 

2010-01-20 20:07
Om man med bäst däck menar minst rullmotstånd så är "Continental, Grand Prix Supersonic, 700x23" mitt val. Dom funkar fin fint runt diket.

Sen kör jag med "supersonic" slangar också. Men det finns säkert bättre.
205g för däck och slang. Inte så himla många tuber som slår det.
Å kör man med 700x20, jag då blir det bara 190g för däck och slang.

Continental, GP 4000, tubdäck, 700x22 240g.

Continental, Tempo, tubdäck, 700x19 200g. 22mm 225g.


Ok det finns ett litet "men" här.

"There is no extra puncture protection with the Grand Prix Supersonic due to the lightweight construction. Riders should weigh up the compromises that they are willing to take before selecting this tyre."


Vänligen

P.
 

2010-01-20 20:23
hmm ang veloflex, kan det verkligen stämma att man kan spara närmare (15-)30min på ett däck? Nästan 1min/mil vid 30min sparande tid.

jag själv kör tub fast har under sista året kört med tufo extreme tape istället för lim. Förmodar att det spelar viss roll till det sämre eller vad säger de tyska testerna?

 

2010-01-20 20:54
Rikard:
Några tyska tester känner jag inte till, duger ett svar på engelska (eller åtminstone amerikanska)?

"I do use Tufo tape, but I wouldn’t use it on wheels that must be set up to be as fast as possible."
http://velonews.competitor.com/2008/03/bikes-tech/technical-qa-with-lennard-z...

 

2010-01-21 08:38
Nu är det hdessa jag har fast röda (med de brutalt dyra ekrarna) men de är omöjliga att knäcka. De är billigare
än Shimano WH7850 C24 settet och då klart att föredra enligt mig såklart ;-)

Hade jag Dura Ace på min cykel så skulle jag nog överväga Shimano settet bara för matchandets skull.

http://www.bikebuster.se/detaljer/260224.html

http://www.cyclecomponents.com/cgi-bin/air_ibutik.fcgi?funk=visa_artikel&...
 

2010-01-21 16:40
Varför jämför ett utländskt (Bikebuster är ju danskt) pris med ett svenskt?

Vill du köpa DA-hjulen billigare så finns de här för 549 Euro,
med en lägstaprisgaranti tom
http://www.bike-discount.de/shop/k632/a9704/wh-7850-c-24-cl-dura-ace-laufrads...
 

2010-01-21 18:54
Jag har sett att "vissa" gärna hänvisar till CCs priser när det gäller Campagnolo.  

2010-01-21 19:15
Idag fick jag paket från bike discount!
Dura Ace Hjul till det hjuvliga priset 549 euro inkl snabbfästen, kom fram på 2 dagar. Fick även med 2 latexslangar för €10 st och dura ace CS7900 12-23 kasett plus en fizik arione CX. Total summa ink frakt €872=8940 kr.... Smiley Otroligt bra!

Tror nog att svenska köp straffas av generalagenters valutasäkringar på högre eurokurs än den nu rådande.
 

2010-01-21 19:15
När lämpar sig DA-hjulen bäst? Bergsklättring?
Oförskämt bra pris måste jag säga.
 

2010-01-21 19:49
På pendlaröket?  

2010-01-21 20:07
pendlaröket?? dialektalt?  

2010-01-21 20:17
Man får ialf hålla med Robin Moore

-It´s all about performance

http://www.youtube.com/watch?v=Vn29DvMITu4
 

2010-01-21 20:28
DA-hjulen passar till allt, mycket bra aerodynamik, relativt låg vikt, inget strul med korkbelägg och dålig bromsverkan i väta, inget klisterkladd. Eftersom det dessutom är de i mina ögon bästa fälgarna under 15000 kr och kostar 5700 så var det en nobrainer för mig.  

2010-01-21 21:43
Jag vill också ha 50mm kolfiberhjul..  

2010-01-22 11:58
http://cgi.ebay.de/FORCA-RENNRAD-CARBON-LAUFRADSATZ-50mm-NEU_W0QQitemZ1804596...

Brukar hamna runt 3500:-
 

2010-01-22 17:23
Hoppsan!
Det var inga lätta hjul precis. Särskilt inte med tanke på att det är tubhjul, väldigt få ekrar och bromsyta i kolfiber.

Vill man ha 50mm kolfiberhjul, men tycker att de snabbaste hjulen (dvs de från Hed och Zipp) är för dyra finns det många olika hjul med Gigantex-fälgar.
http://www.gigantex.com.tw
Hjul med de fälgarna säljs under många olika namn runt om i cykelvärlden.
Planet-X och Sonic är två av dem
Här finns det ett aerotest av flera olika hjul, bla Sonic Hyper
http://www.rouesartisanales.com/article-15441821.html
(De står felaktig som "Sonic Super" i artikeln men den modellen har lägre fälgdjup)

Det finns en kille i Sthlm som säljer hjul med Gigantex-fälgar för en hel del mindre än vad de kostar med Sonic-etiketter på.
http://web.telia.com/~u96007815/Prislista.xls
http://www.sonic-wheels.com/index-1%20boyaux.html

Sådana hjul skulle bli mitt budgetalternativ om jag inte villa ha eller hade råd med Hed eller Zipp-hjul.
Hjulen är dessutom byggda med vanliga nav och vanliga (aero)ekrar, dels är det bra för hastigheten med ekrar på 2,2 x 0,9mm (Fulcrom Racing Zero har ekrar på 5x2mm!) dcels går det att själv enkelt underhålla hjulen.
Eller rent av byta nav och ekrar om man vill ha ngt lättare (tex Tune-nav)
 

2010-01-22 18:33
HåkanC>>
Vad är din uppfattning om EDGE-hjulen?
 

2010-01-23 11:28
Tack för infon Håkan!  

2010-01-23 18:00
Här kan man få en god uppfattning - sidan verkar snabbare än för några år sedan.

http://www.roadbikereview.com/cat/wheels/wheelsets/PLS_2490crx.aspx
 

2010-01-23 19:06
Campagnolo Eurus är ohotat med 67 reviews med 4,73 i snitt av 5 möjliga.

 

2010-01-23 19:22
Då kan inte Tours läsare skriva recentioner med andra ord.  

2010-01-23 19:26
Reviews är väl bra för att ta reda på kvalitetsproblem men om man vill veta hur snabba hjulen är så krävs en vindtunnel.  

2010-01-23 20:01
Det fodras ett komplett cykelekipage eftersom luftströmmarna påverkas av hjul, ram, gaffel och pilot.  

2010-01-23 20:05