Bra mat

För mycket ägg?

Jag tycker om att äta kokt ägg varje morgon och skulle kunna äta ägg till mellanmål också. Jag har flera gånger hört (för många år sedan nu) att man inte ska äta mer än ett ägg om dagen, var kommer det ifrån? Är det så eller är det bara snack? Varför skulle jag inte "få" äta mer än ett ägg på en och samma dag??

2010-01-18 13:08
Pga av att det höjer det dåliga kolesterolet, men oroa dig inte för det tycker jag.  

2010-01-18 13:14
Ät Du ägg om Du vill. Påverkar inget kolesterol alls, så det är en stor myt. Enda kruxet kan vara ev gallbesvär, som kan bli värre.

Jag äter 2 om dagen, fem dagar i veckan. Minst! Smiley

2010-01-18 13:16
okej, då ska jag äta lite mer ägg för det är gott och ger bra mättnadskänsla. Jag hoppas inte det ska vara några besvär med gallan ännu... intressant...jag ska just påbörja ett arbete om levern/gallvägar... kanske lär jag mig något där Smiley

2010-01-18 13:26
Som Sylvia säger. Det där med ägg och kolesterol är en gammal seglivad myt.
Jag kan nog äta tre fyra ägg rätt ofta Smiley men inte varje dag.

2010-01-18 15:45
Du kan ju läsa på lite om kolesterol själv och sen avgöra hur du vill göra men själv har jag efter att ha läst på kommit fram till att riskerna med kolesterol är kraftigt överdrivna och äter själv mellan 1- 4 ägg om dagen. Dock är ju ägg sett till vikt väldigt kaloririka, så hur många som helst är det väl inte bra att äta, om man äter över sitt kaloribehov. Och sen är det ju det där med gaserna, men själv tycker jag ägg är så gott att det är värt det.  

2010-01-18 18:36
Det är viktigt att skilja på bra och dåligt kolesterol. Äggulan består till största del av kolesterol i form av enklomättade fetter vilket är bra kolesterol, eller HDL (High Density Lipoprotein) .
Kolesterol är nödvändigt för kroppens framställning av hormoner och gallsyror. Cellerna behöver det för att växa och fungera och det är endast farligt i extremt höga halter.
Äggvitan består däremot av 10% rent protein och 90% vatten.
Det händer att jag själv äter 3-4 ägg på en och samma dag och jag har inga som helst problem med varken galla eller högt kolesterol, tvärtom. Smiley

2010-01-18 19:10
då ska jag fortsätta äta mina ägg Smiley
Jag tycker om ägg, och även om det är högt kaloriinnehåll så är det värt dem, det är ju inga onyttiga kalorier så sätt.
Tacksam för era svar!

2010-01-18 20:12
Har ägg högt kaloriinnehåll?

75 kcal/ägg är väl inte mycket?!

2010-01-18 20:19
Varierad kost är den bästa! Koka, stek och ät rå. Jag äter ett kokt om dagen och lever än.  

2010-01-18 20:25
sylvia: allt är ju relativt. men du kan äta 350 gram morötter och får i dig lika mkt kalorier. så ja, i min värld är 100 kcal på 75 gram rätt mkt.  

2010-01-18 20:30
OK, inte i min värld iaf.

Sett till hur mycket jag äter per dag, så är två ägg knappt 6 % av de totala kalorierna jag får i mig.

Det är nyttiga kalorier, kan vi ju iaf konstatera. Smiley

2010-01-18 20:44
Vem vill äta 350 gram morötter. Bläääääh.
En dag kanske, men knappast varje dag.

2010-01-18 21:31
Per Elmsäter: nu går vi helt OT, men jag älskar morötter och äter minst 300 gram om dagen. Smaken är som baken!  

2010-01-18 22:05
I min värld är också ett ägg (=75kcal) ganska mycket....jag försöker som sagt gå ner i vikt och har stenkoll på vad jag stoppar i mig :)  

2010-01-18 22:47
Fast, i viktnedgångssyfte är ägg ett väldigt bra livsmedel. Betydligt bättre än motsvarande kalorimängd morötter.

Bara så att Du vet. Smiley

2010-01-18 22:51
sylvia: nja. jag äter balanserat, dvs 40 procent kolhydrater, 40 procent protein, 20 procent fett. men om du vill får du gärna förklara hur morötter i det här avseendet är bättre.  

2010-01-18 23:00
Svaret var till Theresé. Smiley

Och ja, vid viktnedgång är ägg ett bra livsmedel. Proteinrikt, mättande och ingen märkbar inverkan på insulinfrisättningen. Plus allt annat nyttigt som finns i äggulan.

Morötter är också bra livsmedel. Mättar dock inte i samma omfattning, påverkar insulinfrisättningen ganska ordentligt vid stort intag och saknar fett.

2010-01-18 23:08
Essentiella aminosyror och fettlösliga vitaminer?
Proteiner kan brytas ned till energi eller bygga muskler men kolhydrater kan inte byggas om till proteiner.
Morotsstavar med yoghurtdipp är gott alternativ när män känner för att småäta men ett ägg kompleterar grötfrukosten bättre för mig :)

2010-01-18 23:12
Ja det är lite därför jag äter ägg också... passar mig utmärkt till frukost, men skulle som sagt kunna äta det till mellanmål också nu när jag vet att det inte är så farligt Smiley Morötter finns alltid här hemma men kommer mig aldrig för att äta dem förren de har börjat mögla, haha
Men det där med att dippa morötter är ju faktiskt gott...kanske skulle köra det som mitt "snacks" i helgen så kanske det har hänt något på vågen till nästa vecka ...

2010-01-19 10:40
Jag älskar också ägg! Jag tänker mig att de är en bra proteinkälla....  

2010-01-25 21:55
Sylvia, kan du förklara det där med gallbesvär? Jag äter ofta 4 ägg om dagen och blev lite fundersam.

Theresé, om 75 kcal är mycket, vad äter du annars? Jag förutsatte att det gäller mellanmål.

2010-02-06 23:10
Thomas, äter Du 4 ägg om dagen och mår bra av det, är det lugnt. Jag syftade på människor, som har problem med gallblåsan. De brukar få värre symtom av ägg, men även lök och äpplen brukar skyllas på, har jag hört.

Gallbesvären kan vara allt från kramp i gallblåsan till stenar i blåsan eller gallgångarna. Det gör grymt ont. Har själv 2-gångig erfarenhet av kramp i gallblåsan.

No worries! Smiley

2010-02-07 04:01
Tack Sylvia, jag lär alltså märka det Smiley

Många har frågat om jag inte blir gasig av allt äggätande, äggmök är ju ett vedertaget begrepp, men faktiskt så är det tvärtom. Tidigare åt jag ofta äggmackor på helgerna och då uppstod detta fenomen, men inte nu längre när jag slutat med bröd. Kan man dra slutsatsen att det är kombinationen ägg och bröd som är boven?

2010-02-07 08:42
okej 75 kcal är inte så jättemycket i sig, men för ett litet ägg tycker jag det är ganska mycket. Samma med avokado...äter gärna både ägg och avokado på morgonen och tycker det mättar bra.
Ja vad jag äter annars...mellanmål är jag rätt dålig på att äta, men ett ägg skulle funka :)

2010-02-07 11:48