|
Jag tröttnade på att ständigt plåga mig med smärtor i båda hälsenorna, som efter flera år var på väg att göra mig till grinig halvinvalid. Jag har kört alla varianter av tåhävningar, inkluderat vila och stötvågsbehandling. Inget av detta har hjälpt mig, högra senan har jag kämpat med i femton år! Den 4/1 blev jag opererad av Håkan Alfredsson (Umeå SportsMedicin) i båda senorna. Han ligger i främsta ledet vad gäller senskador i Europa, vad jag kan förstå. Målet är att jag skall kunna löpa efter fyra veckors rehab. Och det tror jag på, då det redan efter två veckor känns mycket bättre. Råd till de som vill ha bästa hjälp: sök er till Umeå, gå inte på en massa "flummetoder", endast vetenskapen gäller - tro mig. Håkan har senaste nytt kring forskningen av senskador. Det finns många varianter av besvär: jag hade en "extra hälsena", inväxta nerver, fastväxt hårt fett etc. Sådant går inte att lösa utan experthjälp. Kostnaderna fick jag täckta av en försäkring genom mitt jobb.
Tore Axelsson
|
|
|
|

2010-01-17 17:44
|
|
|
Är det dessa avhandlingar som du kallar flum? Operation är säkert nödvändigt ibland, men vad har du för belägg för att döma ut andra metoder?
---------------------------
Achilles tendinopathy - evaluation and treatment, Karin Grävare Sibernagel (sjukgymnast som tar emot pat. i GBG)
http://www.ub.gu.se/sok/dissdatabas/detaljvy.xml?id=6783 (verkar som länken strular, men avhandlingen skall ligga där)
Om behandlingen: " Vila är inte att rekommendera när du överansträngt din hälsena. Då tar du inte hand om problemet och så fort du börjar röra dig får du ont igen. Problemen måste tränas bort, säger sjukgymnasten Karin Grävare Silbernagel. Studien visar att hälsenebesvären effektivt kan botas med ett särskilt träningsprogram. Varje dag under minst tre månader får patienten genomföra olika övningar som stärker både hälsenan och vadmuskeln. "
"The chronic painful Achilles tendon Sonographic findings and new methods for treatment", Lars Öhberg, Umeå
http://umu.diva-portal.org/smash/get/diva2:140899/FULLTEXT01
Om behandlingen: "– Behandlingen går till så att vi injicerar ett medel som heter Aethoxysklerol (som i normala fall används för att ta bort åderbråck) i hälen, precis där de små blodkärlen går in i senan. Eftersom vi använder oss av ultraljud samtidigt som vi injicerar kan vi se exakt var vi sprutar in medlet och se till att vi inte gör det i själva senan. Aethoxysklerol tar bort de små blodkärlen och därmed också nervtrådarna och smärtan försvinner, berättar Öhberg."
------- Enklare infobroschyr om excentrisk träning. http://www.skane.se/upload/Webbplatser/Hassleholm/nya%20h%C3%A4ssleholm/dokum...
|
|
|
|

2010-01-17 20:32
|
|
|
Kul att det löste sig för dig förresten! 
Det är ju det viktiga! Ville inte låta alltför vresig för det är jag inte...alltid
|
|
|
|

2010-01-18 10:09
|
|
|
Anders!
Jag tror du missuppfattade mitt inlägg lite grann. Sklerosering och tåhävningar mot hälsenesmärtor är verkligen inga "flummetoder". Dessa metoder är utvecklade av Alfredsson och hans gäng i Umeå. Vad jag vänder mig emot är alla dessa, som tror att de med ett "trollspö" kan lösa svåra problem med ex. senskador. Under min kamp för att bli smärtfri har jag lärt mig att diagnosen för skador ofta är betydligt svårare att ställa, än vad någon utan tillräckliga kunskaper ofta tror. Det verkar finnas oändligt många varianter av hur smärta uppstår i en hälsena. Så därför är mitt råd att söka sig till den som har bäst referenser för att kunna hjälpa. Metoden som sedan används görs ju utifrån undersökningen av skadan.
|
|
|
|

2010-01-19 16:09
|
|
|
@Anders
Den sista länken (med enklare info) verkar inte fungera...
|
|
|
|

2010-01-20 09:01
|
|
|
Min historia i korthet:
Sökte för ett par månader sedan hjälp via min sjukförsäkring och hamnade hos en "allmänortoped" som visste mindre om hälseneproblem än jag. Därefter sökte jag efter någon som kunde min typ av skada och hittade (via bl a Umeå-forskarna) Capio Artro Clinic, vid Sofiahemmet. Där vet de vad de pratar om och behandlar hälsenetendinos enligt de senaste rönen: diagnos mha ultraljud med färgdoppler, intensivt tolvveckorsprogram med excentrisk träning (200 tåsänkningar/dag), och sklerosering.
Jag är nu på tionde dagen av tolvveckorsprogrammet, och kan inte säga att jag ännu märkt någon förändring, men jag stretar på. En förutsättning för att gå vidare till behandling med sklerosering (vilket jag vill undvika om möjligt) är att man gått igenom tolvveckorsträningen.
Jag har tidigar kört excentrisk träning och stabilitetsövningar och tycker att det hjälpte mig ganska bra. Träningsmängden då var dock inte i närheten (ungefär en fjärdedel) av det jag kör nu.
|
|
|
|

2010-01-20 09:18
|
|
|
Lycka till David. Du har satsat "på rätt hästar" för hjälp, men har du inväxta kärl, så är troligen sklerosering nödvändig. Vilan är ju bara två veckor efteråt, om det blir lyckat. Alfredssons "minikirurgiska" ingrepp kräver också bara två-fem veckors löpvila, beroende på hur kraftig skadan är.
Kör hårt!
|
|
|
|

2010-01-22 16:46
|
|
|
Tanken med den excentriska träningen är att kärlen med nerver som växt in i senan ska tillbaka bildas så det är bättre att prova detta först innan sclerosering. Forskningen på sclerosering går framåt och det verkar som att detta är en bra metod vid hälsene besvär. Iallafall besvär som gäller mittdels senan tyvärr inte lika bra vid besvär i infästningen av senan.
|
|
|
|

2010-01-23 18:42
|
|
|
Inlägget blev aningen konstigt. Förtydligande: excentrisk träning har sämre effekt vid smärtande hälsena i infästningen i hälbenet.
|
|
|
|

2010-01-23 18:45
|
|
|
Hur blev era senor när ni trots smärtor tränade? Hur kändes det efteråt, på morgonen, dan efter, kände ni några förändringar på senan osv?
|
|
|
|

2010-01-29 13:59
|
|
|
Jag har inte hittat något mönster. Vanligtvis känner jag mest smärta på morgonen, men inte alltid. Ibland efter ett riktigt hårt pass kan det göra extra ont morgonen efter, ibland kan jag vara helt smärtfri. Ibland gör det ont under träning, ibland inte. Oftast förvärras smärtan under viloperioder, men inte alltid.
Nu när jag kör ganska intensiv excentrisk träning har jag haft mer känningar, men några morgnar har varit i princip smärtfria.
Nu pratar jag om spontan smärta. Smärtan vid beröring är nog samma hela tiden.
Det här var ett svar som inte gjorde någon klokare, men så är jag inte riktigt klok själv heller...
|
|
|
|

2010-01-29 15:15
|
|
|
Tore: Hur såg dom att du hade fastväxt hårt fett? Öppnae dom upp och skrapade eller var det sklerosering som fixade biffen för dig?
|
|
|
|

2010-01-29 15:43
|
|
|
Det fastväxta hårda fettet syns nog bara vid öppnande och det blir då "hyvlat"bort från senan. Operationen görs under lokalbedövning.Teorin om varför fettet beter sig så är inte helt klarlagd än. Möjligen ett aggressivt hormon? Den senan med hårt fett har besvärat mig i femton år, så det var en befrielse att få hjälp ska jag lova. Jag håller Alfredsson i Umeå för den bäste tills någon kan bevisa motsatsen. Så rådet till den som lider av stora besvär: sök hjälp i Umeå!
|
|
|
|

2010-02-02 21:30
|
|
|
10000 tåhävningar senare...
I trettio dagar har jag genomfört mina excentriska fotövningar med diktatorisk disciplin. Har jag någon gång glömt mig och gått och lagt mig, så har jag med sänkt huvud klivit upp ur sängen och ställt mig på pallen. De receptbelagda 2x2x3x15 per dag har jag utökat till jämna 200 och plussat på med två tredjedels dos på det friska benet. Att köra just 15 i taget är inte viktigt, bara det blir 200 per dag. 100 med rakt knä och 100 med böjt.
Resultatet då? Starkare vader förstås. Det var rätt jobbigt att göra 15 i början. Nu gör jag 25 med lätthet. Ömheten i senan har minskat något. Det gör fortfarande ont om jag nyper i den, men inte lika intensivt. Stelheten och smärtan om morgnarna är något mindre. Det verkar gå åt rätt håll alltså.
Ordinationen lyder på 12 veckors träning innan det kan bli tal om skleroseringsinjektioner. Bara 20000 kvar nu...
|
|
|
|

2010-02-10 12:47
|
|
|
Hur upplevde ni att era tåhävningar påverkade smärtan under dagen? Jag har så ont att jag ser ut som kvasimodo första kvarten på morgonen numera. Jag kan inte stödja på foten i steget för hälsenan. Har jätteont resten av dagen också och haltar fram. Är det normalt att det blir så mycket värre? Och varför blir det det? Jag kommer aldrig mer kunna springa!! Jag kan ju knappt gå! :( :(
|
|
|
|

2010-02-16 08:45
|
|
|
Annika!
Jag lider med dig, då jag vet hur djävligt det är med dessa smärtande hälsenor. För min del försökte jag under lång tid med olika varianter av tåhävningar. I perioder tilltog smärtorna och det var en viljesak att hämta tidningen på morgonen. Det är nog bäst att träna alternativt under dessa "tåhävningsmånader". Skidåkning, cykel, simning, eller vad som tilltalar dig bäst. Men som jag skrev tidigare: det kan vara komplext med smärtor i hälsenorna. Ekonomi och ambitioner är väl med och styr, men mitt råd är att söka hjälp hos de bästa läkarna ex.Umeåsportsmedicine. Efter alla år med smärtor som jag gick igenom så ser jag mitt beslut att söka dit som avgörande. Jag trodde heller inte att jag skulle kunna löpa mer. Försök få en remiss genom din husläkare. Solen kommer säkert att lysa på dig också Annika.
Tore
|
|
|
|

2010-02-16 18:57
|
|
|
p
|
|
|
|

2010-02-16 19:00
|
|
|
Jag sökte hjälp i november förra året. Men jag upplever (hittills) att sjukvården bara förhalar saken. Jag fick en tid hos en ortopedläkare 23 feb, en dag innan 3-månadresstrecket för vårdgarantin. När jag ringer dit och frågar om undersökningen ska han bara prata lite. Detta trots att jag redan varit hos tre olika läkare och har en omfattande journal. Anledningen måste vara att de vill snygga till sina siffror vad gäller uppfyllandet av vårdgarantin. När jag kommer dit ska jag göra allt för att få komma till Umeå eller Artro clinic som jag också har hört mycket gott om.
Pengar är egentligen inte ett problem men jag har fastnat i min loop, va fan här jobbar jag och betalar jättemycket skatt. Jag vill inte betala själv. Det låter ju inte riktigt klokt om man ser till lid-tiden och ni tänker säkert "skyll dig själv då, ha ont extra länge då fast du inte behöver det". Men tusan, jag gillar inte utvecklingen som går mot att man själv får stå för vårdkostnaderna genom privata vårdinrättningar för att få hjälp.
|
|
|
|

2010-02-17 08:44
|
|
|
Jag tvivlar på att du får adekvat hjälp genom den "skattebetalda vården". Hälsenetendinos står troligen inte högt på listan för åtgärder, när folk har livshotande sjukdomar. Vill du träna, så sök hjälp hos kliniken jag har rekommenderat. Har du likadana fel kring din sena, som vad jag led av, så hjälper inte tåhävningar. Tro mig som har försökt i femton år! Bit i det sura pengaäpplet och ring Alfredsson i Umeå. Då är du troligen löpare igen inom två månader. 4/1 gjorde han operation på mina hälsenor. Morgonjogg idag: 9 km. Inga hälsenesmärtor, endast lite "murrande" i svullnaden efter operationen, som avtar mer för varje dag. Mitt råd är:byt pengarna mot smärtfrihet!
|
|
|
|

2010-02-20 12:37
|
|
|
Nu har jag skleroserats. Usch, ska det göra såhär ont efteråt? Mjukdelarna känns väldigt svullna runt hälsenan och det är rätt besvärligt att gå.
|
|
|
|

2010-03-17 09:34
|
|
|
Annika,
hur mår din opererade hälsena? Är intresserad då jag har haft och åter fått tillbaka liknade besvär. Fick laserbehandling för 2½ år sedan och tillsammans med de klassiska övningarna, håhävningar, balansbräda och några till, fungerade detta så bra att jag smärtfri har sprungit Varvet 08 och 09, Lidingölopppet 08 och Stockholm Marathon 09. Symptomen kom dock tillbaka i höstas och har inte velat ge med sig. Den här gången har jag fått stötvågs-behandling, då naprapaten ställde diagnosen Plantar fasciit, men kroppen verkar inte svara på den behandlingen. Så antingen blir det tillbaka till lasern eller så kanske din läkare är en lösning. Vilken läkare opererade dig? och hur fick du remiss?
|
|
|
|

2010-04-26 12:08
|
|
|
Jag gjorde min första sklerosering vid Kungälvs sjukhus. Röntgenläkaren som utförde ingreppet hette Lars-Göran. Men man kan inte gå till honom direkt, man går via en ortopedläkare som skickar remiss. Dom ser om man har inväxta blodkärl med ultraljud med doppler. Har man det sprutas ett blodkärlsdödande medel in i blodkärlen och dom dör.
Min hälsenor blev 5-10% bättre ungefär. De värsta smärttopparna är borta. Medelantalet skleroseringar per patient är 2 stycken och maxantalet är 5 så jag kan fortfarande bli bättre efter nästa omgång.
Mina hälsenor skadades ganska mycket för 10 år sedan då mina kängor frös, jag hade ett kraftigt skav mot hälsenorna i 4 dygn samtidigt som jag bar tung packning. Rehabiliteringen var "gå inte och använd kryckor". Det gjorde jag i 3 månader. Det var ingen bra rehab förstår jag nu. Det jag vill komma till är att vi kan ha olika grundproblem. Du skulle troligtvis bli mer hjälpt av en sklerosering om du har inväxta blodkärl, för mig är det troligtvis sammanväxta vävnader och lite annat som behöve åtgärdas också för att jag ska bli helt bra. Resultatet av en sklerosering är ofta betydligt bättre än det jag kan uppvisa med andra ord.
Kolla även med Umeå sportsmedicine(finns på nätet), dom har en ledande forskare på senor som verkar få rätt bra resultat med hälsenor.
Jag kan tillägga att det är lång väntetid om man ska göra det via vårdapparaten och inte privat. Det tar några månader att gå från vårdcentral-ortopedläkare-röntgenläkare.
Jag antar att du har prövat excentriska tåhävningar(?) Har du kört vanliga så byt till excentriska. De ALLRA flesta blir hjälpt av det.
|
|
|
|

2010-04-27 08:52
|
|
|
Tore, hur har det gått för dig efter operationen i Umeå?
|
|
|
|

2010-05-01 09:54
|
|
|
Hälsenerapport!
Mina hälsenor blev opererade i Umeå i början av januari. Helt otrolig är känslan nu att vara kvitt dessa långvariga besvär. Ingenting av de elakartade smärtorna finns kvar, utan jag kan springa "som i fornstora dar". Den vänstra senan är 100% "avsvullen" också, den högra som har besvärat mig i femton år, är svullen till viss del än. Svullnaden avtar eftersom och lite ömhet kan kännas enbart vid tryck på svullnaden. Men inga smärtor vid löpträning, varken vid backlöpning eller "tunnskolöpning". Har man kraftiga smärtor och orsakerna kan som bekant vara många, så säger jag: åk till Umeå och operera er! De veckor ni tvingas vila från löpning uppvägs hundrafalt av känslan av att vara smärtfri infinner sig. Ring Alfredsson så fort ni kan, dra inte ut på besvären - löparlivet är för kort.
Tore
|
|
|
|

2010-05-02 18:23
|
|
|
Kul att höra. Jag ringde dit och dom sa att man fick en tid rätt snabbt. Snart är det dags för mig att ringa dit på allvar :)
|
|
|
|

2010-05-03 19:51
|
|
|
Kör på den linjen Annika, så får du bästa hjälpen. Jag lovar dig att du kommer att bli väl omhändertagen där. Lycka till!
|
|
|
|

2010-05-03 20:18
|
|
|
Vad kostar det?
|
|
|
|

2010-05-06 14:43
|
|
|
Kostnaden för min operation fick jag täckt av en försäkring. Sannolikt ligger det kring 15 000 kr per sena inkl. röntgen. Men detta får du reda på genom att kontakta SportMedicine.
|
|
|
|

2010-05-07 16:11
|
|
|
Jag fick en ny tid för sklerosering. Det är ju rätt ofta det inte räcker med en. Hoppas det hjälper bättre nästa gång. Han var positiv till frival till umeå också, efter sommaren blir det isåfall. Nice. Ett svagt hopp tänds om att jag kanske är på gång löpandes till nästa säsong.
|
|
|
|

2010-05-07 16:59
|
|
|
Hur har det gått för Annika och Tore på sistone?
Tore, du som blev bra, har du gjort någon korrigering av löpsteg, sko, sula eller annat för att undvika att problemen återkommer, eller kan dom inte göra det efter din operation?
Jag har själv fått tid för röntgen och ultraljudsundersökning på måndag och ska därefter förhoppningsvis kunna få en diagnos på vad mina bekymmer i hälsenans infästning i hälbenet beror på och vad man kan gåra åt det.
Längtar efter att kunna springa igen.
|
|
|
|

2010-06-15 14:09
|
|
|
Vä hälsena känns bättre. Höger är fortfarande halvtaskig. Men bättre. Jag har gjort två stycken skleroseringar. Men första gången missade han två stora kärl i hö hälsena. Det var en annan som gjorde skleroseringen andra gången. Tur.
Jag ska på återbesök 1 juli. Jag återkommer efter det om jag ser att tråden förnyas med den frågan.
|
|
|
|

2010-06-17 22:06
|
|
|
Jag har en gjuten inläggssula i mina träningsskor, men det är inte för hälsenorna utan för att jag "tror" på detta. Mina hälsenor blir ju allt mindre till diametern, allteftersom tiden efter operationen ökar och smärtorna är helt borta. Jag tränar efter ett allt hårdare program och har deltagit i fyra tävlingar under vår-försommar - utan besvär. Detta är helt enkelt fantastiskt,jämfört med för ett år sedan, då jag knappt kunde hämta tidningen på morgonen utan att skrika av smärta... Om operationen är en garanti för att inte smärtorna återkommer kan väl bara tiden utvisa. Enligt professor Alfredsson verkar det som att operationen skapar ärrvävnad som de smärtande nervtrådarna inte klarar att bryta igenom. Sklerosering kan nog inte hjälpa mot detta? Det aggressiva fettet vet jag inte om det kan återvända däremot. Men vadå? Jag fick proffshjälp och kan köra på med hård löpning, som jag älskar. Jag har flera kompisar som har förstått att hjälpen finns i Umeå, då de har beställt tid för sina hälsenetendinoser där.
|
|
|
|

2010-06-19 14:41
|
|
|
Tack Annika och Tore för era rapporter. Skönt att se att det löst sig helt för dig Tore och jag hoppas att det går samma väg för dig, Annika.
|
|
|
|

2010-06-19 19:06
|
|
|
För lång länk.... Klipp ihop dessa så ska det funka!
http://www.skane.se/upload/Webbplatser/Hassleholm/nya%20h%C3%A4ssleholm/
dokument/halsena_061127.pdf
|
|
|
|

2010-06-30 11:22
|
|
|
Annika, hur gick det på senaste läkarbesöket?
Var sitter dina problem, är det vid hälsenans infästning i hälbenet eller högre upp på själva senan?
|
|
|
|

2010-07-11 10:23
|
|
|
Problemen sitter på "mottportionen" som dom kallar det. Den smalaste delen på hälsenan. Så jag antar att svaret blir en bit upp.
Hn bara kollade på dom, den högra var uppsvullen, men den vänstra har smalnat av efter skleroseringarna. Det blir en sklerosering till på höger sena. Det har blivit mycket bättre efter den 2:a så nu hoppas jag på att den 3:e ska fixa till det helt.
OM det inte hjälper så ska dom operera. Typ skrapa med titthålskirurgi. Det är en väldigt lätt operation. Det verkar bli en snubbe som heter svärd som ska göra den på mig isåfall.
|
|
|
|

2010-07-13 23:06
|
|
|
AO vad är det dom ska skrapa?
Jag börjar också fundera på om jag måste göra nått sånt, har kört rehab och fått div andra behandlingar nu i 3+ månader och det har väl inte hänt nånting alls.
|
|
|
|

2010-07-17 10:38
|
|
|
Dom skrapar rent senan från saker som växt fast eller inte ska vara där. Blodkärl, fett osv. Jag får reservera mig för fel där för framför mig ligger en till sklerosering 10 aug (så jag har inte frågat så ycket om det titthålsgrejen än).
|
|
|
|

2010-07-18 11:50
|
|
|
Sådär, nu sitter jag i bussen hem från min tredje sklerosering. Denna gång hittade dom tre små blodkärl på höger som dom tog bort. Mer info. Inte så mycket, skriver på mobil, finns i min blogg. Summa summarum hr det känts lite bättre för varje gång dom skleroserat. Vä är i stort sett besvärsfri.
|
|
|
|

2010-08-10 13:00
|
|
|
Så. Nu har jag fått tid för sklerosering. Får se hur det går. Jag går på Capio Artro Clinic i Stockholm.
Men först ska jag kuta Sthlm Halvmarathon.
|
|
|
|

2010-08-13 10:01
|
|
|
David, du återkommer till den här tråden efteråt och rapporterar va? Vore hemskt kul att läsa tycker jag iaf.
|
|
|
|

2010-08-13 14:25
|
|
|
Nu har jag blivit ordentligt undersökt av Håkan Alfredsson på Umeå Sports Medicine. Mina problem sitter i hälsenans infästning i hälbenet och jag har varit ganska svullen och öm i 7-8 månader. Jag har kört excentrisk träning utan att det hjälpt ett dugg. När jag avbröt den träningen så minskade vilovärken markant. Det går ganska mycket upp och ner, men om jag joggar 3-4 km en dag så haltar jag kraftigt samma kväll och dagen efter.
Alfredsson kunde konstatera en svullen slemsäck, tendinos i senan med kärlinväxt. Den onda senan var också förstorad till 7 mm, mot 5 mm för den oskadade.
Eftersom det sitter långt nere så är det besvärligare än om problemet sitter högre upp på senan. Beslutet blev i alla fall att först prova en gång med sklerosering och om det inte verkar fungera så blir det operation för att ta bort delar av slemsäcken om jag förstod det hela rätt. Eventuellt ska då också hälbenet skrapas av, men då blir rehabtiden tyvärr ganska lång. Skleroseringen sker redan nu på tisdag (7/9) och sedan avvaktar vi i 6 veckor för att se om det blir någon förbättrning innan beslut om ev operation tas. Jag ska springa kvällen före behandlingen för att provocera senan eftersom det då blir lättare att träffa rätt med medlet som sprutas in.
Någon som vet om skleroseringen sker under lokalbedövning?
Jag återkommer efter ingreppet med en rapport.
|
|
|
|

2010-09-02 18:49
|
|
|
Jag måste ge er lite hopp! Jag hade som L-G ont i infästningen på båda benen i 5mån. Konstaterade, via ultraljud, svullen säck men ingen kärlinväxt. Jag körde exentrisk träning varje dag och hjälpte inte mkt. Jag ändrade träningen och körde INTE men böjt knä och INTE i trappa, och det tog inte många dagar innan det började bli bättre. Och nu har jag börjat springa lite lätt igen, inte helt 100 ännu men på god väg.  Kämpa på!
|
|
|
|

2010-09-02 20:01
|
|
|
Det sker med lokalbedövning. Sprutorna är stooooora *höhö*
|
|
|
|

2010-09-05 21:40
|
|
|
Då var det gjort. Skönt när det är över. Skleroseringen alltså.
Den gjordes utan bedövning och var smärtsam, men rätt så begränsad i tid så det är ju bara att genomlida. Just nu känns foten lite bedövad vilket den blir av själva medlet, tror jag. Han hittade en hel del kärl att behandla så det är bara att hoppas att det ger verkan. Det kan ta ända upp mot 6-8 veckor innan man märker riktig effekt. Ny tid inbokad om 9 veckor och då görs sklerosering nr 2 eller så tas beslut om operation.
Idag ska jag tydligen ta det lugnt, men kan jobba (kontor). I morgon tar jag bort bandaget och kan gå lite mer på foten. Överkropp på gymmet kan jag köra fr o m imorgon och efter en vecka kan jag cykla och simma. Efter 2 veckor kan man prova jogga lite lätt.
Skönt att det är gjort och det ska bli spännande att se om det ger någon effekt.
|
|
|
|

2010-09-07 09:18
|
|
|
Intressant. Jag fick lokalbedövning. Undrar varför dom kör utan? LG: Hoppas det går bra nu!!! :)
|
|
|
|

2010-09-07 12:14
|
|
|
LG!
Jag är säker på att du kommer att bli hjälpt för din skada. Alfredsson kan sina saker. Lite tid kan det ta, men du blir bra!
|
|
|
|

2010-09-08 19:36
|
|
|
Nu har jag fått min första spruta. Ingen lokalbedövning. Läkaren sa att det tar onödig plats i senan och att man då inte kan trycka in lika mycket skleroserande medel. Makes sense.
Åh fy fan vad det gjorde ont. Sprutan ska förstås in precis just där det gör som ondast. Det är ju där blodkärlen sitter. Jag hade tre blodkärl och blev stucken två gånger för att de skulle kunna spruta allt. Vid varje stick grötade de dessutom runt en del. Hela proceduren tog mindre än tio minuter.
Direkt efteråt var senan helt smärtfri. Nu, tre timmar efteråt, värker det en del. Jag har nu träningsförbud i två veckor, sen kan jag börja känna mig för. Förbudet gäller träning som belastar hälsenan. Simning och wetvest går bra.
Nästa behandling blir tidigast om tre månader. Min läkare sa att genomsnittligt antal behandlingar är ca 2,5.
Hur ont det gjorde? Hmmm... Jag är nu endorfinhög som efter ett riktigt saftigt intervallpass. Och trött så att jag vill gå och lägga mig. Jävligt ont gjorde det. Men det är det värt om jag blir av med den här skiten som jag nu har dragits med i flera år.
|
|
|
|

2010-09-20 18:54
|
|
|
David, sitter dina besvär vid senans infästning i hälbenet eller högre upp?
Nej, skönt är det inte, men visst är det värt det om det hjälper. För min del är det 2 veckor sedan min första sklerosering så fr o m idag får jag springa. Dock avvaktar jag någon dag till eftersom jag har varit ganska öm igår och idag. Ingen förbättring ännu och fortfarande lika svullet, men det kan ju tydligen ta upp till 5-6-7 veckor innan man känner någon förbättring. Förhoppningsvis kan jag provjogga lite om 1-3 dagar.
|
|
|
|

2010-09-21 23:52
|
|
|
Jag har mina inväxta kärl mitt på senan.
Idag två dagar efter sprutan kan jag nästan gå utan att halta.
|
|
|
|

2010-09-22 09:57
|
|