Löpning

Gå ner i muskler inför lopp

Jag har som mål att springa ett terränglopp på 8 km samt en halvmara inom två tre månader.
Mitt problem är att jag kånkar runt på för mycket muskelmassa och behöver gå ner några kilo. Visst jag kommer sakna min muskelmassa men för att springa bra så behöver jag gå ner.

Någon som vet hur jag ska gå tillväga? Jag har bara två tre månader på mig så där är ont om tid.
 

2010-01-08 21:03
Spring mycket.  

2010-01-08 21:08
Hur gör man med styrketräningen?  

2010-01-08 21:23
Slutar med.  

2010-01-08 21:24
Uteslut styrketräningen, träna bara uthållighet i mängder och ät mindre än vad du förbrukar. På egen risk givetvis.  

2010-01-08 21:26
Jag vill också minska muskelmassan, speciellt på överrkroppen. Helt onödigt att släpa på som löpare.
Styrketränar bara benen nu. Kör ganska tung frammåt och bakåtcurl 3 set x 8 rep.
Har styrketränat övrigt förut och körde då flera rep med lätta vikter för att få styrka men inte stora muskler.
Nu kör jag jympa 3 ggr i veckan och får allsidig och lagom styrka plus smidighet. Medeljympan är mer varierad än intensiv.
Börjar mina träningspass med en jympa och när sista tempot är slut sticker jag ut och springer.

Minska ner och kör lättare styrka!
 

2010-01-08 21:39
Hur många reps ska jag då köra när det gäller styrkan? :)
Ändå bra att ha styrketräningen men har antagligen tränat för tungt för det som är mitt ändåmål - löpningen.

Räcker det då med ett helkroppspass per vecka överkropp? Eller två gånger per vecka? Vill ju satsa på löpningen så massa onödig styrka är jag inte intresserad av.
 

2010-01-08 22:13
Jag körde 15 och maxade inte.

2 ggr i veckan om du inte kör något annat.

Egen erfarenhet jag är inte sakkunnig på det här.
 

2010-01-08 22:51
Pär, jag hade satsat på specifik löpstyrka om jag var Du, som Du ju har nytta av i löpningen, och sen struntat i annan styrketräning.

Det klarar Du på ett pass i veckan.

I övrigt, spring och ät det Du behöver för löpträningen så ordnar det sig nog.
 

2010-01-08 23:09
Jag har tidigare följt ett styrketräningsprogram som hette "Workout from hell" som är tänkt för roddare och klättrare som vill bli starka utan att gå upp i vikt. Tyker att det fungerade bra. man blev start både fysiskt och mentalt.

Det hela börjar med ett par veckor med
3x30

sedan ett par veckor med
10-15

och sist ett par veckor med
3-5

Hela tiden ska man maxa vikten så att man precis orkar det antalet man ska göra.

Googla gärna på "workout from hell" för mer info
 

2010-01-08 23:12
"Hur många reps ska jag då köra när det gäller styrkan? :)"

Du ska köra 0 reps. Och sen ska du ge dig ut och springa. Vill man bli av med muskelmassa ska man inte träna de muskler man vill bli av med. Svårare än så tror jag inte det är.
 

2010-01-09 02:00
Håller med Henrik.

Detta med styrketräning i maskiner har gått för långt.
Ni tycks ju bli bara bli långsammare.
Skulle inte förvåna mig om någon kommer på att smidighet är bättre.

Ut och spring.
 

2010-01-09 08:16
Det är väl det här estetiska man jagat med styrketräning, men jag inser att jag blivit mycket slöare sen jag började styrkaträna. Allt går tyngre och sämre ... så ni har helt rätt :) Bara ut och spring  

2010-01-09 08:33
Är du säker på att det verkligen är muskler du har för mycket av?? Slöare, njääääää.... då ska du nog ha lagt på dig ett riktigt köttberg, men troligare ett fläskberg.

Jag styrketränar tungt två gånger i veckan och inte lägger jag på mig mer än några hekto muskler för det. Spring det du behöver för att bli konditionstränad så mår du nog bara bra av att få lite allsidig träning. I synnerhet som jag utgår ifrån att det inte är nästa olympiad du tränar inför.
 

2010-01-09 12:22
Jag vägde 81.5 för två månader sen. Nu 85. Och när jag vägde 81.5 var det mycket lättare att springa och jag sprang snabbare helt enkelt :)
Därför jag vill gå ner dessa kilo igen. Sen om det är fett eller muskler vet jag inte riktigt :p Låter bättre med muskler.

Då springer jag utav bara den och löpstyrkar :)
 

2010-01-09 13:44
Tänk nu åxå på att kostvalet är annorlunda Pär.

Nu bör du helst ladda med fiber och långsamma kolhydrater samt snabb glukos under passen.

Proteinskolan bör du skippa helt om du vill slippa vikten.

Workout from hell kör jag, finns det några andra metoder? Lustigt namn dock...

Jag ska bara bli av med denna förblånade förkylningen så ska vi ut och kuta igen, igen och igen. Smiley
 

2010-01-09 13:54
Ja du lär ju knappast ha gått upp 3.5 kilo i muskelvikt på två månader. Det vore sensationellt.

Varför jag pekar på detta är att din frågeställning kanske är fel. Det är inte din styrketräning du behöver ändra på utan din kosthållning.
 

2010-01-09 13:59
:) Ska jag tänka på Manne. Då är det kolhydrater som gäller nu så skippar jag proteinpulver och massa annat jag har kört med.

Hur mycket socker ska jag stoppa i en sån liten flaska du har? :) Införhandlat saft nu också.

Hihi, ser fram emot att vi ska springa igen, igen och igen :p

 

2010-01-09 14:27
Positivt på samma gång är att då är det mest fett och då är det bara springa utav bara den och styrka som jag gjort på lite lägre vikter :)
Inget att oroa sig för längre ... hihi
 

2010-01-09 14:30
Proteinpulvret kan du dumpa hos mig, jag kan ändå inte både ha kakan och äta den med min träningsmängd.
Jag gissar på att du ska satsa på att bli en löpare och istället variera din träning med cykel samt diverse coreträning typ Pilates.
Variation är alltid bra.

Jag brukar blanda en liter i en tillbringare och hälla i de 4 flaskorna som rymmer 2,5 dl. Således en matsked per flaska, allt över det blir kläggigt.
 

2010-01-09 14:55
Först kämpa en massa för att gå upp i muskelmassa, sen försöka bli av med musklerna för att springa 2 st lopp. Sen då? Ska du börja om igen då? Nej var inte orolig för dina fina muskler, kör på med löpträningen om du tycker det är kul att springa, och oroa dig inte för hur många kilo muskler du har.  

2010-01-09 15:32
Vad gäller vikterna så skulle jag nog inte sänka dem utan snarare höja. Köra så tungt så jag orkar max 3-5 reps per set.

Kolla in tyngd och styrkelyftare, som vill hålla sig kvar inom en viss viktklass, hur de tränar. De springer inte runt med vare sig onödiga muskler eller fett.

Vad gäller socker i sportdryck så handlar det om ca 75 gram i timmen. En matsked kommer man alltså inte långt med. Under förutsättning att du ska springa i mer än 60-90 minuter i hårt tempo. Om inte behöver du inte ens ha vatten med dig. Då räcker det att dricka före och efter.

Jag dricker en helt vanlig Gainer efter mina löppass. Kanske hälften så mycket protein som efter styrketräning, men lika mycket kolhydrater i form av dextro eller malto
 

2010-01-09 15:44
Helt sant Sandra. Ska springa om jag tycker det är kul och inte tänka på hur många kg muskler jag har. Det är springa jag älskar över allt annat. Att då springa runt och oroa sig för muskelmassa är jobbigt och leder till en inre stress.

Efter dessa två lopp kommer det förmodligen bli fler lopp. Vägde ju 75 år 2005 och var då 21 år gammal. Nu väger jag 85, men har ändå ett midjemått på 89. Det har varit värre, men några kg ner borde jag gå. Vet inte om jag nå 75 igen, men iallafall 80 kg.
 

2010-01-09 16:08
Ska jag då bara kör en övning per muskelgrupp?
Annars tar det för lång tid att genomföra om jag nu ska springa många mil i veckan.

Så om jag springer mer än 90 min behöver jag dryck, annars inte?

Massa utmaningar framför mig nu :)
 

2010-01-09 16:13
Beror ju lite på temperatur och ansträngning hur mycket dryck man behöver och hur mycket du har druckit innan. Men vi behöver definitivt inte fylla på med vätska så fort som vi tror såvida vi inte ska hålla på länge. Då behöver man fylla på innan det behövs så att säga.

Jag har aldrig vatten med mig när jag springer men så springer jag inte längre än en mil heller.
 

2010-01-09 17:17
Du ska satsa på spänst-styrka, dvs väldigt få reps med hög vikt i hög fart. Det är vad löpningen behöver, och det bygger inte volym. Sluta med övningar i maskiner, som är alldeles för långsamma för att ge spänst. Belastningen ska vara din egen kropp plus ev fria vikter.  

2010-01-09 18:05
Det här med drickandets vara eller inte vara verkar vara en lika het potatis varje gång. Jag ser till att trycka i mig ca 2,5 dl sportdryck av egen tillverkning per 20-25 minuter löpning men då har jag en träningsmängd som vida överstiger den vanliga motionärens.

Dock har jag sett för många dåliga exempel på motionärer som dehydrerar totalt och tar slut efterhand för att de dels går ut för hårt i början dels helt struntar i vätska för att de anser sig inte behöva det.
Man ser dock resultatet av tänket tämligen fort.

Beroende på yttertemperatur så svettas olika människor olika mycket men att påstå att ingen av dem skulle behöva vätska bara för att man enbart kör en timme håller jag inte alls med om. Druvsocker av olika fabrikat i kombination med salt och citron ger mycket snabb effekt under träning och gör att man inte tröttnar lika lätt och framför allt orkar ta tag i såväl fysiska som mentala aktiviteter även efter avslutad träning.
 

2010-01-09 19:16
Backträning är styrketräning för löpare!  

2010-01-15 15:01