Nyheter från FunBeat

Mellandagsuppgradering

OBS! Den här artikeln/nyheten är arkiverad och är kanske inte aktuell längre.

Jag hoppas att ni alla har det mycket bra och har haft riktigt skojiga träningspass de senaste dagarna!

Dessa mellandagar tycker jag också passar mycket bra för att lägga till några ytterligare fiffigheter och ändringar i FunBeat. I morse tillkom följande:

TRÄNINGSPASS
Två nya fält när man registrerar träningspass: TE (träningseffekt) samt medelkadens. Träningseffekt är ett mått som tex Suunto använder i sina träningsklockor. Medelkadens är snitt antal pedalvarv under en cykeltur (det finns mätare för det, som kan fästas på cykeln).

FLIKEN TÄVLINGAR
Listan med tävlingar har blivit tydligare: Den är något uppsnyggad, passerade tävlingar är gråade (de ligger kvar i listan eftersom man ofta vill hitta dem de närmsta dagarna efter att ha genomfört tävlingen), rullgardinslistan med områden har utökats och kan nu dessutom innehålla två nivåer (land och underregioner, i förekommande fall).

TRÄNINGSPROGRAM
Tidigare var det en något obegriplig uppdelning av träningsprogram där jag som administratör bestämde vilka träningsprogram som skulle lyftas fram. Detta blev varken bra eller tydligt. Nu finns det bara 2 nivåer - antingen publicerar man som skapare av ett program sitt program, eller så gör man det inte. Publicerade program läggs till i listan och sorteras på antalet följare. Det gör att populära program hamnar högt uppe. Siffran för antalet följare historiskt sett är alltså numera synlig!

KOMMENTARSFUNKTIONEN
Tidigare i höst infördes ett smidigare kommentarssystem för träningspass som gjorde det enklare att följa diskussioner kring träningspass. Det fungerade bra och det naturliga är förstås att ha samma möjlighet på blogginlägg. Nu finns den möjligheten!

DIAGRAMMET - VIKTKURVAN
Många har påpekat hur svårt det varit att följa kurvan över sin vikt eftersom skalan alltid börjat på 0. Med dagens förändringar så "zoomas" skalan in kring det viktområdet man rör sig kring.

SPRÅK
Som extra bonus så har FunBeat alltid funnits på engelska och det finns faktiskt ett antal personer som inte alls talar svenska som håller till här. Glädjande nyhet idag är att de som fördrar engelska nu har en egen URL (www.funbeat.net) och språkvalet är klart enklare att hitta. Alla vi som hänger här på funbeat.se finns förstås också på funbeat.net, och tvärtom. Så tveka inte att bjuda in alla era kompisar som tidigare inte vågat sig hit eftersom de inte förstår svenska. För att du som håller till här på funbeat.se ska kunna se de engelska grupperna så behöver du koppla på dem under Mina inställningar.

NYHETSSTRÖMMEN
Nu får man en liten notis i sin nyhetsström när någon lägger till dig på sin kompislista. Dessutom så visar nyhetsströmmen hur många kommentarer ett blogginlägg eller träningspass har fått - vilket gör det lättare att hitta intressanta blogginlägg och träningspass.

------

Jag brukar ofta glömma bort någon förändring när så många nyheter presenteras på en gång. Men jag tror i alla fall att detta var allt.

Tack Olle jultomten! Många små fina förbättringar! Hur kunde du veta allt man hade önskat sig?  

2009-12-28 11:49
Smiley  

2009-12-28 11:51
Smiley

Visst är det så att fältet för kommentarer är begränsat till ett antal tecken? Ibland når man taket och inlägget blir avhugget. Går det kanske att utöka möjligheten att lämna längre kommentarer?

2009-12-28 11:51
Smiley Proffsigt ..  

2009-12-28 11:54
Smiley  

2009-12-28 11:55
Hm nu ser man hur ens vikt hoppar upp och ner innan var det bara en fin liten krusning....  

2009-12-28 11:58
Snyggt, men en liten bugg har smugit sig in. Under "Mina kompisars senaste blogginlägg" så fungerar inte länkarna. T ex: http://www.funbeat.seblogs/show.aspx?BlogPostingID=51543 eftersom tecknet / saknas mellan .se och blogs.  

2009-12-28 12:01
Anders: Det har du tyvärr rätt i. De borde förstås framgå (det är 4000 tecken som är max).

Leif: Tack. Jag har ordnat det med länkningen nu.

2009-12-28 12:09
Tack Olle o ta en fika innan Nyårsfirandet startar.  

2009-12-28 12:15
David, tror du Olle firar Nyår? Se bara vad han höll på med medan andra firade Jul!  

2009-12-28 12:20
Jag tror att Olle ordnade detta igår o i natt.  

2009-12-28 12:22
Kanonbra Smiley  

2009-12-28 12:23
Kalasbra !
Jag misstänker att det redan är på gång men så att det inte missas. De nya fälten TE och medelkadens borde vara med i excelarket för export resp import ?

2009-12-28 12:35
Trevligt med fler funktioner. Nu börjar det dock kännas som att registreringsarket blir för plottrigt med många tryck att registrera. Särskillt som jag nyligen bytt från Suunto till Polar, vilket betyder att jag aldrig fyller i TE. Det vore trevligt om det gick att välja vad som ligger främst för registreringen så att fält som man aldrig använder ligger mera gömda, och aldrig passeras med tab-fältbytes-knappen.
Sen är det givetvist trevligt om samtliga fält hamnar i excelarket för export/import.

/E

2009-12-28 13:23
Lars: Stämmer

Erland: Jag håller med dig, det är plottrigt. Förmodligen redan långt över gränsen för hur plottrigt det kan bli utan att skrämma bort en del. Något behöver göras.

2009-12-28 13:59
Åh så mycket bra!!!

Nu önskar vi bara varvtider också, sen är vi nöjda Smiley

EDIT: Varvtider i importen alltså!

2009-12-28 14:04
TE-fält Smiley

Det är jag övertygad om att jag kommer att ha nytta av. Bra att det även finns med snitt te i diagrammet. Jag skulle gärna vilja kunna se hur ofta jag har tränat med ett viss te, tex antal träningspass med te 4,0-4,9 eller med te 2,0-2,9 o så ska det ju in i exporten såklart...

Men så tråkig är ju verkligheten Smiley Varje ny uppdatering ger behov av nya uppdateringar Smiley

Tack Olle för att du är så fantastisk och orkar jobba vidare med förbättringar Smiley

2009-12-28 14:07
Olle: Kan man inte ha det så att jag fixa min egen registreringssida med de funtioner jag själv vill ha?  

2009-12-28 14:16
Det är ju så man får en tår i ögat! Fantastiskt!  

2009-12-28 14:21
Gazzah: Det går absolut, men det är en fråga om att väga teknisk komplexitet, lätthet att använda sidan och enskiljda användares behov mot varandra. Driver man anpassningsbarheten för långt så kommer både tekniken bakom FunBeat och användarvänligheten att drabbas.  

2009-12-28 14:43
Tack Olle!

Speciellt TE uppskattas mycket!

Vad är nästa steg? Coachfunktion, dvs att funbeat tittar på vilken TE du haft de sista veckorna och föreslår hur du skall träna framöver?

/B.

2009-12-28 16:08
Tackelitack & Go' fortsättning!  

2009-12-28 16:24
Smiley  

2009-12-28 18:56
Re plottrigt....

What would Google Do
http://www.buzzmachine.com/what-would-google-do/

Denna bok har blivit en hit

och kollar vi vad "kära" Goggle gör så har dom på www.google.com

1) Tagit bort alla menyval. Dom dyker först upp då musen förs över...
2) Alla val finns där som Gmail, Kalender, Google docs (fast några val mer....)

Ps. ni som inte testat Gmail och GoogleDocs det känns som Google inte är helt fel ute och grabbarna i Seattle helt plötsligt ramlat ned från tronen....

2009-12-28 19:52
Jag har visserligen inte provat google docs men jag anser i alla fall inte att gmail är ett bra exempel när det gäller användargränssnitt. Jag tycker det är hemskt! Rörigt och ologiskt!  

2009-12-28 20:41
Håller med Gmail suger.... även nya Google Wave suger ....

Men Google docs äger där kan flera skriva i samma dokument etc. enormt bra att planera en stugtur med 12 personer som vi gör just nu med massa packlistor och information ....

Ps. Google sök äger....
Pss. Google Earth äger...
Pss. Googles approach att ta över hela världen suger

2009-12-28 20:45
Tack! Jättebra!  

2009-12-28 21:19
Kul med nyheter Olle!  

2009-12-28 23:15
Min favorit av dessa förbättringar är den lilla symbolen i "Min träningsström". Alltså den som visar att det finns kommentarer till mina träningskompisars senaste pass. Då vet man att det kan finnas mer att hämta om man klickar in sig i passet.

Har för mig att det var liknande tidigare i kalendern, men att det togs bort. Ofta tittar man ju in i kalendrar och då vore det bra att veta om det finns kommentarer.

Funderar Olle på att återinföra den nygamla symbolen även i kalendern?

2009-12-29 12:40
Ja, det kanske vore på sin plats.  

2009-12-29 13:12
Oj vad många bloggar som hamnade under "senaste blogginläggen" på min startsida...
Tidigare var det tre, nu är det 25...
8 eller så hade kanske räckt.

2009-12-29 15:21
Får jag inflika ett litet önskemål? Att det finns en "Hoppa till första olästa...." även i denna typ av meddelande? De tenderar ju att bli ganska långa... Dels är det ofta en lite längre inledning, och sen blir det ofta flera kommentarer. Och då blir det långt att scrolla! Skulle det gå att fixa?  

2009-12-29 17:03
Smiley  

2009-12-29 19:16
har tiden från når en tråd skapat och senaste svaret ändrats?  

2009-12-29 20:49
Susanne A; det finns! Men det hamnar _efter_ all Olles text så man måste scrolla dit innan man kan klicka förbi de lästa kommentarerna.

Jag håller med om att det hade varit perfekt om "Hoppa till första olästa" låg i toppen - även tävlingar ´har ju ofta ett långt sidhuvud att scrolla förbi innan man hittar "Hoppa till första olästa"

2009-12-29 20:51
AT: Ja, där ser man, tack!_ Den_ lilla biten orkar jag ju scrolla! Smiley  

2009-12-29 21:11
Johan: Ja det jag reflekterat över att det numer går att se exakt hur länge sen sista blev skrivet i översikten av olästa.  

2009-12-29 21:11
ah visst är det så!? ser ovant ut.  

2009-12-29 21:30
du gör verkligen ett kanonjobb, Olle!
Smiley

2009-12-30 10:49
Hej Olle: Jättebra/ Kanon, FunBeat är verkligen en Eloge att denna finnes, Så man har möjlighet att lägga in alltsammans, Och samt Uppgrad. är ju inte sämre heller att detta verkställts här i fallet..

Ha det Gott.. Och ett Gott Slut på 2009 och ett Gott Nytt kommande Träningsår 2010..

Mvh/ Håkan Smiley

2009-12-30 19:57
Kadensen följer inte med ifrån min 405:a. Skitjobbigt att lägga in den manuellt:'(  

2009-12-31 17:02
önskar en ny funktion i funbeat

En knapp där man kan "gilla" ett träningspass som någon annan gjort som i facebook. ibland vill man bara gilla och inte kommentera.

2010-01-09 16:40
Varför? (förstår iofs inte meningen med det på Facebook heller....)  

2010-01-09 17:06
du och jag susanne

Orkar man inte kommentera så kan det va!

2010-01-09 19:43
Det går också bra att skriva "Gillar" i kommentarfältet.  

2010-01-09 20:10
AT: Smiley  

2010-01-09 21:35
wow, tack för erat stöd ;-)  

2010-01-10 12:40