Pulsbaserad träning och pulsklocka

Pulsklocka JA eller NEJ

Jag har varit inne på att köpa en "Garmin Forerunner 310xt" för att se mina olika resultat under min träning och under Klassikern som jag ska försöka genomföra nästa år.
Men just nu vet jag inte riktigt hur jag ska göra..... VAD ska jag med den till? Vad är kul att se? Vad har ni eran till?

Just nu har jag en bilig sak som jag fick med i en tidning där jag brukar kolla på tiden och kalori förbränning, men igentilgen räcker det kanske men ett vanligt tidtagarur. ELLER

Vad tycker ni??
 

2009-12-20 15:23
Om du inte vet om du behöver den så tycker jag att du ska lägga pengarna på något annat som du verkligen vill ha.

Själv tycker jag att det är kul med pulsklocka när jag tränar och eftersom jag jobbar med datorer så vill jag ha in all pulsdata i datorn för analys, men det låter lite onödigt att slänga ut så mycket pengar på något som du inte vet om du vill ha...
 

2009-12-20 16:44
Börje: du skriver att du analysera datan i datorn. påverkar det verkligen hur du tränar? tränar du målinriktat på att (godtycklig exempel) din hastighet under första milen blir konstant? (altså ett mål som verkligen behöver GPS delen.)

jag funderar själv på att köpa en sån gpsklocka men jag kommer inte på nånting vettigt som jag inte kan uppnå utan gps med min gammal pulsklocka med.
 

2009-12-20 17:09
Min ytterst amatörmässiga åsikt är denna:
Behöver du den för att träna? Troligen inte.
Är den kul? Definitivt!
Bedöm därifrån själv om du ska köpa en!
 

2009-12-20 17:34
Jag tittar egentligen väldigt lite på sträcka och fart. Jag är mer intresserad hur mycket tid
som jag tillbringar i de olika pulszonerna. När jag cyklar är också kadens lite intressant.
Jag är också intresserad av hur stor den totala träningsbelastningen är - försöker lära mig hur jag skall träna optimalt.

Jag hade tidigare en Garmin FR301 och det var väldigt kul att efter en runda på kartan kunna se var man sprungit och få tips på alternativa vägar. Jag laddade då upp till en PC och hade Friluftskartan inladdad. Men jag tröttnade lite på att pulsdelen på min klocka inte var tillförlitlig. Jag vet inte vad som hände.

Hur som helst, det blev i stället en Suunto T6c som lagrar pulsen som rå-data som kan analyseras i efterhand (precis som Polar RS800). Sedan har jag en Roadbike pod och en Cadence pod på cykeln för att mäta fart, sträcka och kadens. När jag springer har jag en foot pod på skon. Eftersom jag har börjat springa en del i Vibram Fivefingers så önskade jag mig en GPS-pod när jag fyllde år i höstas. När jag simmar har jag ett Memory belt. Sedan laddar jag in allt pulsdata i datorn och analyserar i en programvara som heter Firstbeat Athlete. Den har en coach-funktion. När den som nu tycker att jag skall vila tre dagar i sträck så får det mig att i alla fall tänka mig för lite innan jag kör ett intervallpass...

Man kan väl säga att jag försöker använda pulsklockan för att träna rätt. Att träna lagom mycket och med rätt intensitet (naturligtvis en blandning av lågpulsträning, snabbdistans och VO2Max träning). Sträcka, kadens mm är mest på kul. Det är lite kul att veta hur långt man sprungit.

Som nybörjare inom konditionsträning tycker jag att jag har nytta av pulsklockan, medan de som har tränat mycket nog känner väldigt väl vilken intensitet de ligger på utan klocka.

/B.
 

2009-12-20 18:04
Tycker precis som Börje att detta är ett lysande hjälpmedel. Har själv en Forerunner 310 som jag är nöjd med.
Men givetvis så beror det på hur du tränar. Om du bara "kutar på känsla" så är ju inte detta nödvändigt, men om du har ett träningsschema som du byggt på pulsträning, hastighet eller vill köra intervallpass baserat på distans så är en pulsklocka ett fantastiskt hjälmedel. Tyckte själv i början att det hjälpte mig att INTE springa för fort utan faktiskt hålla mig i rätt pulszon.
Vilken modell/fabrikat du sen ska ha är en smaksak, har haft Polar tidigare som jag varit väldigt nöjd med, men tycker det är löjligt kul att kunna analysera mina rundor även via GPS med hjälp av min Garmin.
 

2009-12-20 19:26
Vad är det "Pulszon" har sätt det skrivits på flera ställen?
 

2009-12-21 08:28
Har en FR 305 och det är väldigt mycket KUL att ha koll på fr.a. tempo & distans i realtid m.m. men kanske inte direkt nödvändigt på min (låga) nivå.

Det enda som har varit nödvändigt för egen del var att använda pulsmätningen som 'broms' vid rehab av en envis bristning i vaden, men till det har den istället varit ovärderlig.
 

2009-12-21 08:38
Daniel,

man brukar prata om två tröskelpulser - aerob tröskel och anaerob tröskel.
Under aerob tröskel är det lätt anträngning. Man orkar titta på naturen, känna dofter, kan prata
lite etc.
Över anaerob tröskel är det mycket jobbigt. Du ackumulerar mjölksyra snabbare än kroppen hinner ta hand om det, och du klarar därför bara en kort stund - någon eller några minuter. Du flåsandas.

Under aerob tröskel tränar du långdistans.
Mellan aerob och anaerob tröskel tränar du snabbdistans
Över anaerob tröskel tränar du maximal syreupptagningsförmåga (i intervaller)

Tröskelpulserna är individuella. De kan inte räknas ut utan måste mätas upp (tex hos www.aktivitus.se). De ändras dessutom med tiden när du tränar.

De flesta nybörjare kör all sin träning i snabbdistanstempo i stället för att köra i varierande tempo beroende på vad man ska träna.

Förklarar detta situationen?

/B.
 

2009-12-21 08:42
Det går att hitta hem om man är lite vilsen i tillvaron.  

2009-12-21 08:42
Tack för en bra och kort beskrivning av tröskelnivåer Börje!

Själv har jag införskaffat en begagnad Polar RS100 som jag är mycket nöjd med. Den har de sakerna som jag önskar: pulsklocka såklart, men även möjlighet till många intervalltider. För mig som nybörjare är den en viktig hjälp för att hålla ungefär rätt tempo för den distans jag tänkt mig samt att lära mig tolka min egen kropps signaler.
Det jag saknat är väl GPS så att jag kan springa vart jag vill oberoende av rundor och ändå efteråt kunna se hur långt jag sprungit. Därför har jag hoppat på prenumeration på Aktiv Träning och fått en GPS-logger därifrån och den verkar faktiskt funka. Smiley
 

2009-12-21 09:34
Jag har precis (september) börjat löpträna, fick tips av
svågern att fixa en FR305.

Otrolig motivator om man e lite prylbögig som jag.
Kul att kunna se exakt distanser, utveckling av pulsgraferna etc.
Ladda upp rundor och se sin utveckling, guld ju.

Sen om den e nödvändig eller inte...

PS Det finns inga onödiga prylar.... detta är ett av de bättre köpen på
länge kul som fasen.
 

2009-12-21 10:08
När ni åker längdskidor vad ställer ni in för Kategori på Pulsklockan då? Löpning eller Finns det skidor på Klockorna?  

2009-12-23 17:19
Slirig stavgång?  

2009-12-23 17:26
Läget "Other" har en bild på en skidåkare så den får det bli.  

2009-12-25 10:40
En kommentar från en 62 årig motionsutövande Garmin 305 ägare.
För min del är 305:an en jättekul sporre att se vad jag gjort, det fungerar så att jag gärna inte hoppar över den träningsplan jag lagt in i funbeat och läser in från gps:en.
Så köp en du och få en aha upplevelse med din träning.
 

2010-01-03 13:57
Håller med Staffan man behöver ingen pulsklocka men det är kul att träna med en. För mej har det varit peppande på t ex ett spinningpass att öka intensiteten.  

2010-01-07 23:30
Jag älskar mina pulsklockor! Har just köpt en F6 efter att ha haft en m32 ganska länge. Jag använder den till alla mina olika träningspass. I spinning är den ett grymt hjälpmedel. Den visar vilken puls jag har, och då får jag veta om jag ska öka fart/belastning eller om det är ok. Efter längdskidåkningspasset är det ju jättekul att veta genomsnittspulsen och i simpasset är det ett bra tidtagarur. En pulsklocka är ett kanonroligt träningshjälpmedel.

Lycka till
 

2010-01-11 21:45
Har själv precis köpt en FR60 med footpod, vilket jag är supernöjd med. Suveränt att veta sträckan när jag är ute och springer. Dessutom finns den i lila färg. Onödigt, men mycket snyggare Smiley  

2010-01-16 20:54
Jag har varit inne på att skaffa en pulsklocka med gps, eller vad det kallas. Mest för att se tid, sträcka och hur jag sprungit. Kollade på en Garmin i går.
Men så hittade jag en App till min iPhone för 38 kr!
Den har allt utom pulsträning. Jag börjar med det får se om jag kommer att spara 4000 kr eller ej.
Då jag numera endast tränar för att hålla vikten på rätt nivå så kanske det räcker att träna på gamla känslor för hur kroppen fungerar.
Någon som säger emot?
 

2010-02-18 14:22
Christer, nej egentligen inte. Men det beror ju såklart på vad man är intresserad av.

Själv gillar jag pulsklocka just för att det är lätt att se till att jag inte tränar för hårt, eller för lätt. Hade egentligen tänkt mig någon enklare klocka, men då jag hittade rätt pris i USA på en Garmin Forerunner 305 med GPS så föll valet på den.

Det är möjligt att jag skulle kunna träna lika bra utan klockan, men som lätt prylfixerad så blir min träning roligare, och därmed bättre. Jag gillar som sagt dels att se att jag håller mig i rätt pulszoner, och att klockan även håller koll på sträckan. Dessutom har jag tänkt mig springa lite obanat i vår/sommar, och då jag är helt renons på det som kallas lokalsinne så kommer klockan hjälpa mig att hitta hem också. Smiley
 

2010-02-18 16:49
Med GPS blir det roligare och det är lättare att välja mer fritt var och hur man tränar. Många vill veta vilken distans de tränar och väljer du uppmätta rundor, men med GPS så är det bara att träna var man än är.

Det funkar med iPhone, men den mår inte så bra av att bli blöt och är lite meckig att titta på när man vill veta aktuell hastighet och distans.
 

2010-02-18 16:53
Anders, det sista håller jag med dig om, det är lite pilligt med iPhonen, speciellt på vintern.
Jag brukar inte ha problem att hitta hem, har bara gått vilse en gång. Ger jag mig ut i okända marker är det karta som gäller.
Men troligtvis åker jag över till USA i vår och då kan det bli en 310XT, just för enkelheten och vattensäkringen.
 

2010-02-18 20:54