[X]

Löpning

beställa skor från utlandet.

Är det någon som har erfarenheter av att beställa skor från utlandet? hur funkar det? var beställer man billigast och är det några firmor man skall undvika eller något annat man bör tänka på?  

2009-12-10 13:50
Jag har beställt skor+en massa annan sportutrustning från tyskland, österrike och england. Har alltid fungerat klockrent. Bara det ligger inom EU så slipper du ju tull/moms och annat liknande strul.
Har beställt från USA också, då åker man ju oftast på lite skatter, men det funkar ändå bra. Leverans fram till dörren med DHL är ju inte heller helt fel Smiley

2009-12-10 14:23
För England är www.startfitness.co.uk bra.
För USA är www.runningwarehouse.com bra.

Du får ingen tull på skorna från England men du kan få tull från USA. Det blir oftast billigare ändå om du beställer från USA. Dock så skickas inte t.ex. Asics från USA.

2009-12-10 15:07
Min engelska skoleverantör som sköter sig bra, men räkna med leveranstid på minst en vecka:

http://www.activinstinct.com/

/H

2009-12-10 16:27
www.startfitness.co.uk - UK, snabba leveranser och lockande priser.

Använd denna "gåvokod"(Voucher Code) så får du 10% rabatt på ditt köp, giltigt fram till 31:e Dec:
USMXS134351

Dom har fri frakt över ett visst värde med.

2009-12-10 17:04
USA: eastbay.com
UK: wiggle.co.uk

Grymma siter båda två.

2009-12-10 18:20
Tack för tipsen! Ska köpa mina nästa Asics Kayano från England, helt klart mycket billigareSmiley  

2009-12-10 22:22
Kolla köp&sälj på funbeat först!

http://www.funbeat.se/groups/overview.aspx?GroupID=1148

2009-12-10 22:56
Tack för alla tips! tyvärr verkar det som det blir en diger beställningslista. vi har ju redan i tidigare tråd konstaterat att för många löparskor kan man inte ha! Men då dyker ju nästa fråga per automatik upp: Hur förklarar man detta för sin bättre hälft? även om hon springer själv har hon inte riktigt förstått varför det är livsviktigt med ett par kilkenny XC spikes till våren terräng DM Smiley någon som har ett tips på hur man lägger fram detta? Tyvärr är julklapps dörren stängd, då det redan för flera veckor sedan uttrycktes: -kan du inte önska dig något annat än löparsaker.  

2009-12-11 08:42
Man förklarar inte. Man bara köper.  

2009-12-11 09:01
Alternativt - förvarar man dom så att det inte är uppenbart att man köpt nya skor - är man inte jätteintresserad lär man inte se skillnad på fler än 4 par ung. (såvida du inte köper röd-grön-rutiga skor eller så)  

2009-12-11 09:13
Den här bör funka för skor också.
http://www.orust-kajak.se/samling.html

2009-12-11 16:22
Mackan har rätt! Köp bara! Kan man köpa utan att det syns på gemensamma kontoutdraget så är det en fördel. Ta ut en femhundring då och då och lägg undan för att ha till nya skor! Inga problem, skylta inte med dem direkt utan "smyg" undan dem tills de inte ser nya ut längre! Lycka till!  

2009-12-11 16:32
Det är väl bara att säga:
- Ja, jag behövde ett par nya skor för att träna i. Träningen gör att jag håller mig i form och det har vi nytta av båda två.

2009-12-11 16:36
Stort urval av terrängskor (för er som inte är asfaltslöpare) + vanliga joggingskor för på-platten-motionären finns på www.peteblandsports.co.uk . All övrig utrustning finns också + stor utförsäljning årligen då sortimentet förnyas. Bra service, snabba leveranser roligare produkter än i sportstormarknaderna hemma i centrum.  

2009-12-11 16:53
Johanna har ingen fru, det hör man tydligt! F ö Johanna hur har du lagt in den snygga nedräkningen på din startsida! Kul grej!  

2009-12-11 16:58
Eller så är det Conny (m.f.) som skaffat sig fel typ av fru? Smiley  

2009-12-11 17:05
Kan vara så! Jag brukar köra med; vill du hellre att jag ska sitta framför TVn med ölmage en öl i näven och halvsova?! Den går bra!  

2009-12-11 17:08
Jens, jag hade inte brytt mig det minsta om min make hade köpt skor för x antal tusen pengar. Han har eget VISA-kort.

Precis som jag. Så jag köper det jag vill köpa. Smiley

Jag tror ärligt inte att hon kommer att bry sig. Hon har ju också nytta av att Du behåller Din kondition och att Du håller Dig skadefri från terränglöpningen. Tänk om Du vrickade foten i för dåliga skor??

2009-12-11 17:42
Nej Conny, jag har ingen fru men jag har en massa skor Smiley
Nedräkningen? Testa "välj vad som ska visas i kolumnen" längst ner på sidan.

2009-12-11 22:18
nu har jag även provat:
http://www.lansonrunning.com/

Funkade bara fint.
Fick ett par skor levererat kl 07:20(!)

2009-12-14 12:39
Jag har en variant som kanske inte fungerar så bra på just skor:
Eftersom vi inte kan träna samtidigt för det mesta kan ju du låna dem (kan vi ju ha dem ihop). Smiley
Detta fungerar faktiskt med hantlar och balansbollar etc, man kan t o m köpa dem i julklapp till sin respektive och sedan låna dem Smiley

(även om vi har varsitt kort och var sitt kontoutdrag så har vi gemensam ekonomi och gemensamma amorteringar, och delat utrymme, så viss hänsyn får vi faktiskt ta).

2009-12-14 12:49
Jag har precis kommit hem från Pittsburgh och det är väldigt billigt med kläder där, dollaren är låg och PA så är det ingen moms på kläder. Jag köpte på mig en ordentlig garderob nya träningskläder och köpte ett par Asics Gel-Nimbus-11 för 109 dollar, Gel-Kayano 15 gick att få för 99 dollar, halva priset jmf. Sverige. Orkar man vara affärsman så kan finanisera hela resan med lite köp/sälj.  

2009-12-19 00:51
Beställde ett par svarta lunar trainer från eastbay. Inklusive tullen gick det på 900kr vilket är avsevärt billigare än här hemma (ja, trainern förvinner ur sortimentet här också)

Så det lönar sig att köpa från USA ändå ibland Smiley

2009-12-19 09:39
Fick mina skor från Eastbay idag och det har fungerat bra. Med tullavgift 1000kr, Löplabbet tar 1200 för herrmodellen.
Vad jag inte förstår är varför sedan Posten kommer med lådan och ska dessutom ha 100 spänn för detta som jag inte bett om, + 9 som postbudet lurade mig på (det blir kanske en del "dricks" per dag, satt i system). Den kunde jag själv ha hämtat på ICA. Skorna blev totalt sett inte dyrare men den uträkningen behöver jag inte bry mig om eftersom dammodellen inte finns att köpa inomlands.
Nöjd och glad är jag!

2010-01-14 14:56
Jag har ett rätt schysst tips om man ska köpa skor från USA.

Jag använder alltid gratisservicen från viadress.com när jag handlar från USA eftersom att de ger dig en gratis virtuell adress i USA, så du kan handla från alla USAs försäljare och även USAs eBay, sedan kan Viadress vidarebefodra dina paket hem till dig.

Man kan registrera sig gratis på http://viadress.com , man får ett email med sin amerikanska adress direkt. Du kan även låta viadress köpa dina produkter åt dig utan någon provisionsavgift om försäljaren inte tar internationella kreditkort. Det är verkligen användbart! Spana in det: http://www.viadress.com

Hoppas det hjälpte Smiley

2010-03-16 03:13
Det där verkade lite för bra för att vara sant, när allt verkade "gratis". Efter att ha studerat sidan förstår jag det hela som att de tar en fast fraktavgift på 37.67$ (267kr) för frakt till Europa, oavsett storlek & vikt. Inga andra avgifter för deras merarbete som tillkommer för hanteringen. Det känns dock som att det är först vid större inköp det skulle löna sig. Men visst, bra att tjänsten "finns".  

2010-03-16 07:39
Efter att ha googlat lite på viaddress, tycker jag det verkar vara risk att det är ett skumt företag.  

2010-03-16 08:18
Jag kollade på viaddress för ett tag sedan men tyckte då att det var för dyrt. Jag får kolla igen så att det verkligen är gratis.

Lars: Varför tror du att det är skumt företag?

2010-03-16 08:32
Lars: Jasså? Jag tyckte först det verkade skumt och inledde med att Googla, men när det verkade grönt gick jag in på sidan och hittade inget skumt där heller.

Bra recensioner har de tydligen fått på "Trustpilot.com".
http://www.trustpilot.com/review/www.viaddress.com

2010-03-16 08:33
De anklagas bland annat för att betala folk för att skriva positiva recensioner. Jag vet inte om det ligger någon sanning bakom detta, men det verkar stämma in på att de har väldigt många positiva omdömen, och knappt några negativa eller ens neutrala.  

2010-03-16 08:57
Jag tror Lars syftar på den här recensionen:

http://www.xomreviews.com/viaddress.com

2010-03-16 09:16
Det går att hitta väldigt mycket om viadress - både positivt och negativt. Det svåra är ju att avgöra vad som är sant. Det går inte att avgöra om dom är seriösa eller oseriösa genom att bara läsa opersonliga resentioner tycker jag. Är det någon här som använt sig av viadress (som har varit medlem på funbeat mer än 1 dag)?  

2010-03-16 09:31
He He...

Scrolla ner en bit och se vad som skrevs i natt på ett annat forum!
http://forum.snowmobile.se/showthread.php?33200-Best%E4lla-delar-fr%E5n-USA&a...

Jämför sen texten med vad Elias Larsson skrev ovan, någon timma tidigare. "meww" på snöskoterforumet registrerade sig även på det forumet inatt, och tipset om VIAdress var hans första meddelande där.

Visst är det ett lurigt sätt att göra reklam för sin sida att betala folk att skriva positiva saker, men det är väl bara en fråga om vilken typ av reklam som är "ok". Tror det finns någon regel (iaf i Sverige) att mottagarna tydligt ska förstå att det är reklam det handlar om. Och det kan man inte påstå att man gör i detta fall.

2010-03-16 09:47
Elias Larsson kanske vill svara på vilken koppling han har till VIAddress?  

2010-03-16 10:15
Ja inte var det någon särskilt personlig touch på texten i de positiva foruminläggen om VIAddress. När man läser den så känns formuleringarna väldigt reklambyråartade i sin stil. Standardtexter inklistrade utan touch av att knyta an formuleringarna till pågående texter i diskussionstrådarna. Opersonligt och ganska så genomskinligt. Varesig företaget är seriöst eller inte så bygger detta inget förtroende hos mig. Men uppenbarligen bedömer VIAddress att det är ett marknadsföringssätt som tillräckligt många inte genomskådar och då fyller det ju deras syfte.  

2010-03-16 10:33

Har köpt ifrån följande firma flera ggr oftast utan problem men i samband med snö som öste ner i UK blev det lååång lev. Men överlag nöjd med pris,lev samt support via mail rekomenderas varmt.

http://www.runandbecome.com/

http://gax-staffan.blogspot.com/2010/01/nya-skor.html

2010-03-16 22:14
Nätet är fullt av lurendrejare, och en del verkar kalla sig Elias...

Tyvärr måste man läsa både positiva och negativa omdömen kritiskt, eftersom det alltid finns folk som tjänar på både det ena och det andra. Här på Funbeat finns det många "riktiga" människor och entusiastiska löpare som delar med sig av råd och erfarenheter. Låt inte fejkfolket ta över. Så moderator vill kanske plocka fram saxen?

2010-03-17 06:41
Staffan, Startfitness och http://www.runningshoeslondon.com/ är ca.10£ billigare på Saucony som jag nyss köpte. Runningshoeslondon har dessutom fri frakt till hela Europa. De levererade på 6 dagar.  

2010-03-17 09:47
Ni och era länkar...

Jag klickade och plötsligt var åtskilliga hundralappar försvunna Smiley

Och det är bara att konstatera att man nog befinner sig spot on i deras målgrupp. Glättiga färger, tighta kläder och låga priser.

Tack för tipsen!

2010-03-17 10:12
Lite tråkiga, inget i min storlek vad det verkar ... utplockat antar jag.  

2010-03-17 15:10
Ling:
Vilka skor och vilken storlek är det du är ute efter?

2010-03-17 21:13
run and become verkar vara en riktigt trevlig affär!  

2010-03-17 21:14

Alltså man kan surfa och i alla evighet att hitta bättre priserm men....någon gång måste man köpa Smiley

Jag anser att priset inte är allt utan service,återkoppling samt lev oxså är värt lite, så titta inte blint på endast priset.

Lycka till

2010-03-17 21:17
Jag var ute efter att jämföra lite. Köpte ett par Asics DS Trainer i herrstorlek igår, 8,5 tror jag ... nej 8; damstorlek var slut där med, 9,5, och ville även jämföra med priset på ett par 2150 i dam 9,5 (normal vidd), och även med vintermodellen.

Nu köpte jag dem i affär och kunde prova skorna och testa dem på löpband och se mina fötter på film. (Köpa skor av modeller/storlekar jag inte provat känns rätt osäkert, gör någon det?) Frågan är hur mkt den servicen är värd?

2010-03-18 09:10
Lite OT:

Run and Become-affären i Edinburgh är liten och småtrevlig. Skall ni dit så rekommenderar jag butiken på plats. Jag fick knalla ut med skorna och springa med dem en bra bit för att riktigt känna på dem. Passar mig bättre som får idiotsteg på löpband... Smiley

Jag är på väg till London idag så jag tänkte kika in på Run and Become London och göra av med lite slantar. Tyvärr åker jag ju enbart med handbagage (kanske tur att det finns en begränsning!).

2010-03-18 09:14
"Köpa skor av modeller/storlekar jag inte provat känns rätt osäkert, gör någon det?"

Jag har köpt ett par skor på Löplabbet och fem par från England.

• Dom jag köpte på Löplabbet kostade dubbelt så mycket och nu när jag vet mer om skor inser jag också att det var helt fel för mig.

• Dom jag köpt från England har passat allihop men det kanske bara är tur? Det går ju att returnera om storleken inte passar.

Så för mig är servicen från Löplabbet värt -1200 kronor.

2010-03-18 09:35
Run and Become i London är också liten och trevlig. Kan vara lite svår att hitta eftersom den ligger i en gränd, inte lätt synlig från gatan.  

2010-03-18 09:38
Men jag funderade faktiskt lite om storlekar igen.
Hört historier om svenska tjejer som köpt vanliga skor utomlands - trodde de. T ex i italienska affärer så finns bara barnstorlek på damavdelningen ungefär (ursökta alla med små fötter, jag känner folk med det omvända problemet också, som _älskar_ att handla skor och kläder utrikes, men för mig handlar det om skor i stl nio år ungefär).
Expediterna har stundtals flinat rått när de ville ha stl 40-41.
Har man som en bekant till mig stl 42-43 sisådär i dam så hittar man inte skor i de tio största städerna i Sverige heller för den delen.

Det jag började fundera på var hur mkt t ex brittiska nätbutiker har hemma i storlekar dam40+?
Eller om de raskt tar slut långt före rean eftersom det är där alla storfotade brittiskor måste handla, då de aldrig finns i deras lokala affärer?
Jag hittade inte så mkt som var större än stl 9 när jag bläddrade runt lite, men jag kan ha missat. Någon som har erfarenhet av det här?

2010-03-18 09:48
Lingling, varför inte ta herrmodellen? De finns garanterat i strl 42-43 och SÅ stor skillnad är det inte.  

2010-03-18 10:00