Löpning

Spring på rätt sida på gemensam cykel- och gångbana

Man ska alltid springa och gå på vänster sida så att man möter bilar och cyklar, även på cykelbanor. Det är det inte alla som har förstått. Men det är vänster sida som gäller.  

2009-12-06 17:49
Jag springer alltid på vänster sida, men tyvärr går mer än hälften av de jag mäter på deras högersida och vi krockar om inte jag avviker.  

2009-12-06 17:51
Jag känner igen det, men jag försöker demonstrativt hålla mig kvar på vänster sida. Det är ju vi som gör rätt!  

2009-12-06 17:55
Jag springer ibland på höger sida. Numera går är kanske ett bättre sätt att uttrycka sig.

På smala kurviga vägar utan fri sikt vill jag helst att fordon kommer bakifrån.
Åtminstone när jag sprang så fick ju fordonet mer tid på sig.

Nere i alperna är det vedertaget att så göra.
Fordonen visar också hänsyn genom att sakta ner och hålla ut.
Inte alla, men de flesta.

Normalt rör jag mig mot trafiken.
Men inte alltid.

En tävling anses som ett "fordon" och skall röra sig med trafiken ej mot.
Så löd reglerna åtminstone förr är väl bäst att tillägga.

2009-12-06 17:59
Gammalt ämne som har diskuterats flera gånger på forum av löpare utan att kommit fram till ett entydigt svar.

Rolf: Du får gärna förtydliga var du fått uppgiften att gående "ska" hålla till vänster på GCbana (gång/cykelbana).

De allra flesta cykelbanorna är egentligen klassade som GCbanor i statsbyggnadskontorens register. Dvs det man tycker är en cykelbana är oftast byggda även med tanken att gående skall använda dem.

Jag har starkt för mig att det inte finns någon lagstadgad regel om sida för GCbanor. Jag har till och med för mig att polisen i lokaltidningarna i Dalarna för två år sedan rekommenderade höger sida men att de samtidigt sa att det inte fanns en bindande regel. För ett år sedan letade jag förgäves på nätet efter den artikeln.

I vissa städer verkar det finnas en väldigt hård praxis att hålla höger (Örebro t.ex) medan i andra är det lite si och så.

Jag kör efter min egen tumregeln att den för vilken vägen/banan är byggd för håller till höger. En GC-bana är byggd för både gående och cykel. Alltså håller jag till höger där.

En bilväg är byggd för bilar. Där ska bilar hålla höger, men även cyklar skall hålla höger så även viss trafik som åker "snålskjuts" på att bilvägen finns skall hålla höger. Det skulle kunna användas som motiv för högerregel på GCbana. Dock skall gående på en bilväg hålla vänster men det beror ju på att bilar åker så snabbt och gående glömmer bort att använda reflex så det skulle vara för farligt att ha bilar kommande bakifrån när man går. På GCbana kommer cyklarna långsammare och risken att de inte ser en gående är nog ganska försumbar, dvs att gående skall hålla till vänster på GCbana av säkerhetsskäl tycker jag inte håller.

Sen tycker jag det flyter smidigare vid möten om både gående och cyklande håller sig på samma sida. Antalet möten är större än antalet omkörningar (en julnöt som jag lämnar åt er att klura ut varför det är så). Skall man få trafiken att flyta bäst med så få sidförflyttningar som möjligt skall man alltså hellre föredra omkörningar än möten, dvs cyklar och gående skall hålla sig på samma sida. Om säkerhetsargumentet att cyklister skulle vara så vårdslösa att de inte ser en gående framför sig är aktuellt skulle man kunna argumentera mot detta, men så vårdslösa tycker jag inte cyklister är.

Alltså. Jag håller helst höger på GCbana om det blir möte.

2009-12-06 18:28
Jag springer i princip alltid på höder sida. Rätt eller fel???

Hittade följande:

"I trafiklagstiftningen finns ingen bestämmelse om var man ska gå på en gång-, cykel- och mopedbana."

Gissar att man här kan likställa en löpare med en gångare!?

2009-12-06 18:31
När jag går på en gemensam cykel- och gångbana försöker jag gå på vänster sida, speciellt om jag har med mig storhunden eftersom hon är van att gå på min vänstra sida om hon inte får gå fritt i kopplets fulla längd. Då kan hon ändå gå på gräsmattan (om det finns en sån) och nosa och göra sina behov.  

2009-12-06 18:42
Jag lärde mig redan i skolan att man går till vänster, cyklar och bilar till höger.  

2009-12-06 18:43
Jag gör resonerar precis tvärt om jämfört med Rolf!

Jag struntar fullständigt i regler och anpassar mig istället till vilket som känns smidigast och trafiksäkrast. Dvs nästan alltid "högertrafik", som alla andra. Det gäller oavsett om jag kör bil, cykel, springer eller går. När jag är själv på vägen kör/cyklar/springer/går jag lite som det passar mig. Herregud vilken kalabalik det skulle bli (liksom ökat antal olyckor) om det fanns fler galningar som Rolf ute på vägarna, som "i demonstrativt syfte" kör rakt emot övrig trafik!

Dessutom tror jag, liksom flera andra ovan varit inne på, att Rolf har FEL. Jag tror inte alls någon regel säger att man ska hålla till vänster på cykelvägar.

2009-12-06 18:45
Jag är rörande överens med dig Markus. Enda gången jag konsekvent springer på vänster sida om vägen är på trafikerad bilväg.  

2009-12-06 18:58
Det är den enda fördelen när man åker rullskidor, man får välja själv.
Grundregeln gående och vänster sida men: ( saxat från deras hemsida)

"De som åker rullskidor eller rullskridskor i högre hastighet än gångfart ska åka på höger sida av vägen om det är lämpligare."

2009-12-06 19:01
På cykelbanor kommer även mopeder i hög fart och jag vill verkligen inte ha dom i ryggen. Jag vill se faran i ögonen.  

2009-12-06 19:11
Enklast att alltid göra på samma sätt, gå på vänster sida och kör fordon på höger sida oberoende av vilken väg jag befinner mig på
Om det finns anvisad väghalva för gående resp. cyklar så gäller det så klart.

2009-12-06 19:23
Håller helt med dig, Anders  

2009-12-06 19:25
Anders
Du formulerade det på bästa, enklaste och mest självklara sätt. Tack för det!

2009-12-06 19:27
Here we go again... Den enda gången svensk trafikförordning nämner vänstertrafik i någon form är en rekommendation att gångtrafikanter gagnar vänster sida på bilväg där trottoar/g(c)b saknas. OBS: till och med detta är enbart en rekommendation. Och eftersom det saknas ens omnämnande av vänstertrafik i övrigt är det förstås högertrafik som gäller överallt annars. Vem som än pratar om vänstertrafik på trottoar/g(c)b saknar stöd i trafikförordningen för det. Vare sig det är någon polis, trafiksäkerhetsverket, hundägare, eller kungen själv.  

2009-12-06 19:31
Rolf: Jippie, och tvinga ut den farliga mopeden i fel körfält? Tänk om det kommer en cyklist bakifrån också, då vet ingen av dem vem som ska köra förbi dig först och hela situationen blir osäker och bäddat för en olycka. Hade du istället hållit höger hade det varit uppenbart för alla inblandade parter hur situationen löses, mopeden som har fritt körfält kör bara, medan cyklisten får lugna sig bakom dig tills mopeden har passerat, såvida den inte bedömer att den hinner köra om dig först.

Nää, grundprincipen om "högertrafik" fungerar bra enligt mig. Om man vill man köra om och i och med detta måste ut i mitten av vägen där man inkräktar på mötande trafiks väghalva, då får man avvakta med omkörningen tills utrymme finnes. Gäller bilar, mopeder, cyklister, löpare och gångare, och i alla situationer (möjligen kan vissa undantag finnas, men då är det undantag).

2009-12-06 19:32
Och som Jan S säger (och Markus implicerar) är högertrafik av samtliga inblandade det absolut smidigaste sättet.  

2009-12-06 19:35
Jag tycker fortfarande att det är självklart att hålla till vänster när man möter fordon. De som vill bli påkörda i ryggen utan möjlighet att parera kan ju fortsätta med att hålla till höger.  

2009-12-06 19:37
Varför skulle man bli påkörd?

Att färdas "mot strömmen" känns mycket farligare än med strömmen. Att jag vid en frontalkollision "har möjlighet att parera" (pga att ögon & armar sitter fram) överväger enligt mitt tycke inte den 20ggr högre olycksrisken i motströms-fältet. Så jag håller till höger i det trygga medströms-fältet, trots att jag där "saknar möjlighet att parera".

2009-12-06 19:38
Det får du försöka lista ut själv.  

2009-12-06 19:38
Ingen som kommer ihåg Televinken?  

2009-12-06 19:49
Tillhör dem som deltagit i bra över 500 långa lopp på landsväg.
Världen runt.

Det finns inga regler som gäller överallt.
Ej ens i ett och samma land.

Har varit med om när arrangörer + polis bestämt sig för ibland vänster, ibland höger.
Hela loppet givetvis antingen vänster eller höger.
De har så beslutat av goda skäl. Så man har följt dessa.

På små landsvägslopp har vi oftast fått rekommendation (order ) att
springa mot trafiken.
Varför? Det har varit öppna landskap.

Träning.
Man anpassar sig.

2009-12-06 19:50
Träffade en man som blivit påkörd av en moppe då jag låg på sjukan en gång för evigheter sen. Han hade fått hela underarmen uppslitsad av kopplings- eller frambromshandtaget. Om jag minns rätt så cyklade han och blev omkörd bakifrån. (FB-handtaget isf.) Uff! -Var kanske lite OT nu...?  

2009-12-06 19:51
Det väl bara att följa markeringarna, det står för det mesta skyltat hur man ska bete sig?

"Märket anger att det här är en gemensam gång-cykel och mopedbana. Du bör gå på den vänstra sidan och cykla på den högre sidan av banan, så att Du möter trafiken."

External image External image

------

"Märket anger att Du ska gå på den uppmärkta gångbanan. Den andra banan är avsedd för trafik med cykel och moped. Banorna är åtskiljda med vägmarkering, skiljremsa eller liknande.
Märket anpassas efter förhållandena på platsen, dvs cykelbanan placeras närmast körbanan därefter gångbanan. På sådana banor ska cykel och moped klass II färdas på höger sida."

External image
External image

Bilderna är snodda från http://www.ntf.se/jonkoping/default.asp?RecID=17835 men de se likadana ut på transportstyrelsens hemsida så jag gissar att det inte bara är i Jönköping trafikreglerna gäller...
http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag/Trafikregler-vagmarken/Vagmarken/Pabu...

2009-12-06 19:55
Välj sida. Håll er till den sidan. Var beredd på att folk, cyklar, bilar, mopeder, barnvagnar, motorcyklar, rullskidåkare och annat kan ställa till det för er.

För att inte nämna hundägare med kopplade, eller ännu värre...lösa hundar.

Dessa bemöter man vänligt och snällt, eller hur alla luttrade löpare?

Ödmjukhet kära vänner, ödmjukhet.

För övrigt så springer jag på vänster sida när det är trafikerad väg, samt på höger sida på gångväg.

2009-12-06 20:00
Härligt med klara besked! Och spännande att rekommendationerna faktiskt verkar vara som Rolf är inne på, dvs att man ska gå/springa mot trafiken, trots att jag (och många med mig) upplever det betydligt mer trafikfarligt!

Som jag skrev ovan struntar jag dock i regler (rekommendationer) och agerar även i fortsättningen på det sätt jag upplever mest trafiksäkert. Dvs högertrafik, alltid och för alla.

2009-12-06 20:02
Ash, är man bara uppmärksam och lite flexibel kan man lösa det mesta Smiley  

2009-12-06 20:07
Just det.

Är 71 och jag har hittills ej haft några stora problem.

Små, men då har jag löst situationen på för mig ett godkänt sett.

Alltid eller aldrig har aldrig legat för mig.
Isch för sådana ord.

2009-12-06 20:11
En kommun kan bestämma egna regler på g(c)b (i hela eller delar av kommunen), och då gäller förstås dessa regler I DEN KOMMUNEN (för de delar där reglering skett).  

2009-12-06 20:14
Hej Rolf.

"Man ska alltid springa och gå på vänster sida så att man möter bilar och cyklar, även på cykelbanor. Det är det inte alla som har förstått. Men det är vänster sida som gäller."

Jag som cyklist cykla till höger med en lätt dragning mot mitten. Detta för att gångarna mm som jag möter inte ska fälla mig.

Jag tycker att LG:s inlägg med bilderna är bra. Men för min del så spelar det mindre roll var ni går/springer. Höger eller vänster samma samma. Bara ni håller reda på era "små" hundar. Om ni har sådana med er.

Vänligen

P.

2009-12-06 20:17
Njae, det regleras faktiskt i vägmärkesförordningen.

Förordning (2008:45) om Påbudsmärken

10 § Påbudsmärken är följande.

... en bra bit ner i lagtexten står det följande:

"Påbjudna gång- och
cykelbanor Märket anger banor som är
delade genom vägmarkering,
skiljeremsa eller liknande i en
del för gående och en del för
cyklande.

Symbolernas placering på märket
anger vilken del av banan som
är avsedd för gående respektive
cyklande.

Om moped klass II inte får
föras på banan anges det på en
tilläggstavla."

Fast så länge man kommer överens r det väl skit samma vilken sidan man befinner sig på? Jag rundar ofta folk som går på "fel" sida, och möter cyklister som cyklar på gångbanor/trottoarer e dyl men det är väl ett ganska litet problem egentligen?

2009-12-06 20:21
De e väl inge politiskt som ligger bakom det här med HÖGER eller VÄNSTER...ehhe...Nu stänger vi tråden...gooood night.SmileySmileySmiley  

2009-12-06 20:21
Skyltarna gäller naturligtvis enbart där de är uppsatta, om de är uppsatta. Bara för att det finns en enkelriktatskylt innebär det inte att alla gator är enkelriktade.  

2009-12-06 20:24
Tycker mest det liknar ett logisk felslut att överföra bilvägs-praxisen att gå mot trafiken till gång- och cykelbana. För omswischad på nära håll blir man på den smala gångbanan oavsett vilken sida man går på, vilket man inte blir om man går på väster sida på den breda bilvägen.  

2009-12-06 20:41
Markus skrev:
"Rolf: Jippie, och tvinga ut den farliga mopeden i fel körfält? Tänk om det kommer en cyklist bakifrån också, då vet ingen av dem vem som ska köra förbi dig först och hela situationen blir osäker och bäddat för en olycka. Hade du istället hållit höger hade det varit uppenbart för alla inblandade parter hur situationen löses, mopeden som har fritt körfält kör bara, medan cyklisten får lugna sig bakom dig tills mopeden har passerat, såvida den inte bedömer att den hinner köra om dig först."

Men det där stämmer ju inte. Oavsett om mopeden möter en gångare eller om cyklisten får en gångare framför sig så gäller ju samma sak. Den som har hindret på sin sida ska lämna företräda. Om mopeden möter en gångare så får han inte svänga så långt ut att han hamnar på cykelns sida av vägbanan. Om cyklisten får en gångare framför sig så får inte han svänga så långt ut att han hamnar på mopedens sida av vägbanan.

EDIT: Jag kan tillägga en sak till,,,jag plockar upp när mina hundar bajsar i stan (inte när de bajsar i skogen hemma Smiley ) och de får inte kissa mot folks staket, trädgårdsbuskar, brevlådor mm Smiley
Detta gäller ju oavsett om hindret består av en gångare, avspärrning för vägarbete eller en krock mellan andra fordon.

Och som hundägare kan jag informera att mina hundar är kopplade (till och med hemma i vår skog) och i kort koppel om vi har folk i vår närhet Smiley

2009-12-06 20:41
När jag var liten (är 50) sa man stenhårt att man skulle gå så att man mötte fordonstrafiken. Då såg man bilarna när de kom, och kunde kliva åt sidan.

På 1960-talet fanns det avsevärt färre bilar, bodde man lite ute på landet var det närmast en kuriositet när det kom en bil, det var nästan högtidligt att få kliva åt sidan.

Nu finns det avsevärt fler bilar, folk väljer att flytta in till stan, och man kan undra hur en regel skulle formuleras idag om det inte funnits en äldre praxis att stödja sig mot.

Ett annat fenomen är folk som går i bredd med MP3 i öronen. Här vill man nog att de ska komma en till mötes om man cyklar på samma asfaltsremsa?

2009-12-06 20:56
Det värsta är alla j-a Stockholmare som tror de ska hålla vänster på trottoarer också.  

2009-12-06 21:01
Jag trodde majoriteten på FB var j-a Stockh... jaja, det där du skrev... -Modigt!  

2009-12-06 21:13
Jag har tur som bor ute i skogen.

Det verkar vara ett jäkla sjå att träna i stadsmiljö Smiley

2009-12-06 21:21
På vilken sida har du älgarna Lars?

För mig har det 2 gånger slutat med att jag sprungit rätt in i dem.
De har antagligen lika svårt med trafikregler som jag.

De är mjuka i mitten.

2009-12-06 21:27
Älgarna håller till vänster här i Norduppland.

Det är de duktiga på.

2009-12-06 21:28
Jag ( vi ) hade en älgko för många år sedan som var en riktig velpotta.

Hon for fram och tillbaks över vägen.
Från början var vi lite skrämda, men lärde oss att hon nog bara ville "leka".

Två somrar höll hon oss sällskap.
En mysig träningskompis.

2009-12-06 21:37
Jag märker en uppdelning här. Dom som springer på vänster sida vägrar flytta på sig men dom som springer på höger är flexibla och anpassar sig. Undrar just för vilka träningsturen flyter bäst?  

2009-12-06 22:07
joakim: Jag skulle vilja tolka det lite annorlunda. De på vänster sida visar tydligt att de kommer att stanna kvar på vänster sida (=underlättar för cyklisten så den vet hur den ska svänga lite) medan de på höger fladdrar fram och tillbaka och utgör på så sätt en trafikfara Smiley  

2009-12-06 22:42
Fladdrar fram & tillbaka? Nja, jag fortsätter bara rakt fram, i takt med övrigt trafik. Varför skulle jag fladdra åt sidorna? Jo, det är klart... om jag möter Rolf blir jag ju tvungen!! Smiley  

2009-12-06 22:54
Smiley  

2009-12-06 23:04
Det här har vi diskuterat så många gånger, så länge, och så hätskt att det svider i hjärnan. Det kommer att leda till samma sak denna gång: ingenting.

Men vill ni höra något riktigt dumt? Jag har faktiskt förhört mig med polisen för länge sedan om vilka regler som gäller i olika fall (väg, cykelbana, gående, springande, etc). Tyvärr har jag glömt bort vad de svarade.

2009-12-06 23:29
@Per: Vi som tillhör populasen ute på landet bör iakttaga en viss abstinens vad gäller att reta upp noll-åttorna. Jag kan härmed föreslå följande hobbisar som torde innebära en mindre akut risk för den egna hälsan:
-Barfotalöpning i jordgetingbon.
-Skrika "Ching-chong-ding-dong" i Chinatown.
-En mooningrunda / nakenlöpning mellan Sth:s bastuklubbar.

Skämt åsido, är det inte så att det sker för få allvarliga olyckor på GC-banor så att samhällskostnaden därmed blir för låg för att det ska löna sig att införa ett enhetligt regelverk som alla sen måste få info om, polisen uprätthålla o.s.v.?

Var inne på en cykeltråd om detta och där avråddes snabba tävlingscyklister från att köra på GC-banorna eftersom väjningsreglerna jämtemot korsande bilvägar var så luddiga? Osäkerhet kan aldrig vara bra...

2009-12-07 08:54
Om man sätter sig i en bil och kör fram på byggda asfaltsvägar i hög fart bland många andra fordon är det inte så svårt att acceptera att man måste följa en bunt regler för att trafiken ska fungera och olycksrisken ska minimeras.

Att få en gångare lika regel-lydig blir dock väldigt svårt, jag tror faktiskt det är det huvudsakliga skälet att det inte finns några bestämda regler för hur man SKA göra. Som gångare känner man sig väldigt fri, man kan stanna inom någon sekund, vända sig om, gå ner i diket och plocka en blomma, byta färdriktning eller sida på vägen/trottoaren/osv hit och dit, ofta utan att det stör någon.

Sen har du såklart rätt i att låg olycksrisk och landet kontra storstäder har betydelse. Själv är jag väl också en lantis om man bara får välja det ena eller det andra, och jag tänker mig att i Sthlm finns det mer regler, om än halvt inofficiella. Ju mer intensiv trafik (oavsett om det handlar om bilar, cyklar eller fotgängare) destå större behov av ett gemensamt regelverk att följa.

2009-12-07 09:04