Den kompletta mötesplatsen för dig som gillar att träna.

Nintendo Wii

I helgen köpte jag mig ett Nintendo Wii och har redan spelat tennis och boxats för glatta livet.
Hur bra motion är detta egentligen. Hade på min garmin när jag körde och låg på en snittpuls på 110 under tennisen och 120-130 under boxningen.
Nu funderar jag på att köpa Wii Fit +. Är det bra träning? Allt handlar om att jag inte kommer köpa något gymkort för nästa år pga olika anledningar och tänkte börja träna hemma med egna hantlar och lite så. Ska även börja cykla, löpträna och fortsätta köra långfärdsskridskor.
Men är Wii fit plus ett bra komplement??

2009-12-01 18:00

Utan några som helst erfarenheter så trodde jag att Wii var för soffpotatisar där "Wii är bättre än ingen träning alls" alt. en social grej i stil med kareoke....... men så är det alltså inte?

EDIT: hoppas att du inte har ngt emot kapningen eller den "utvidgade" frågan....hur man väljer att se det Smiley

2009-12-01 20:20

folk reggar ju promenader, så med den pulsen kan du ju med gott samvete regga lite tv-spel Smiley  

2009-12-01 20:24

Jag är en ägare av wii fit + & jag skulle väl inte säga att det är särskillt intensiv träning det handlar om. Utan mest en kul, social grej. I träningssyfte har jag dock lärt mig lite yogaövningar jag kan köra ibland, dock mest i balanssyfte.
För min balans tycker jag iaf wii varit bra :)

2009-12-01 20:24

Jag är inne på Sannas linje när det gäller balansen. Där tycker jag det finns bra funktionella övningar.

Jag har Wii med Wii-fit och det är jättekul men inget som jag räknar som träning.

2009-12-01 20:46

En del kör de där styrkeövningarna för ben och armar och säger sig ha träningsvärk och att de faktiskt fått lite muskler och balans (enligt dom då)
Men annars får jag helt enkelt använda det som en roligt komplement till mina fria vikter och konditionsträning Smiley

2009-12-01 21:23

Sonen har bl a Wii Fit Plus och igår körde han ett löppass. 30 min löpning på stället. Ganska intensivt och det MÅSTE ha varit förbannat tråkigt. En annan gång körde han cykling väldigt länge och verkade ganska mör.
Så jag tror säkert att man kan få såväl ökad kondition som styrka med hjälp av konsolen....konsolidera formen kanske.

Om jag gör något med det där spelet så är det mer lekbetonat (snöbollskastning, backhoppning, nicka fotbollar etc), är ingen spelfantast (tycker branschen har gått utför sedan Donkey Kong). Och med min strikta definiering av vad som är träning för mig är det ytterst tveksamt om något Wii-spel skulle bokföras i min träningsdagbok.

2009-12-01 21:31

Han har inte bra "grundkondis" då, sonen, Fredrik?
Jag hade ut sonen på 3 löprundor i skogen med F&S i våras, sedan gjorde han stadsmilen på 53 minuter..... ingen höjdartid men han genomförde.

2009-12-01 21:55

Finns ingen större latmask än min son. Kanske kan Wii vara vad en desperat och förtvivlad pappa får ställa sitt hopp till....  

2009-12-01 22:17

Haha, jag ska hålla mig till riktig träning och se Wii som en bra extra vardagsmotion helt enkelt. De dagar jag är nere och inte orkar eller vill ut och träna så borde det ju vara lite bättre då att jag står och "spelar tennis" 1 timme och har kul. Jag rör ju på mig iallafall och det kan ju inte skada för hälsan Smiley

Innan jag har kommit igång ordentligt med träningen så skriver jag ner både extra promenader (utöver min vardagspromenad på ca 45-60 min) och även Wii "träning". Smiley

2009-12-01 22:20

Jag skulle vilja testa Wii, tycker det verkar helkul. Smiley
Fast så är jag ju en spelnörd också. Smiley
Skriv upp det som träning, det skulle jag göra. Jag skriver upp Yoga som träning och det förbränner inte direkt några kalorier heller. Men ibland kan man ju faktiskt få ha lite roligt och inte träna så hårt.

Här i USA har de lanserat ett Biggest loser spel till Wii.
http://www.amazon.com/gp/mpd/permalink/m167CNAI2JQ5SD

Kan ju vara lite kul.

2009-12-01 22:57

Ni Wii-ägare - en liten recension av Wii kanske? Funderar på att köpa som julklapp. Är det kul? Tycker ni nöjet håller i sig i längden?

Edit - som nöjesmaskin då inte träningsredskap.

2009-12-02 11:27

Jag tycker absolut att det roliga håller i sig. Dock är det ingenting jag håller på med när jag är ensam (förutom yogaövningarna ibland, men som sagt det är mer för balans och för att det är skönt än att jag ska ha roligt. Tycker att man åtminstone ska vara två när man spelar :)  

2009-12-02 11:53

All träning handlar ju inte om hög förbränning, utan bli bättre på något komma i bätte form, så blir du "bättre" på någor sätt, så regga.

(110 bpm låter ungefär som styrketräning eller ngt sånt, men lägre än promenad - för mig; vad är det på _din_ relativa skala?).

2009-12-02 11:57

Hur många gånger ska man behöva säga att man inte kan jämföra absolut puls?  

2009-12-02 12:10

492?  

2009-12-02 12:15

Nä, jagtror det räcker med 42 ggr. 42 är ju svaret på allt. Smiley  

2009-12-02 18:29

Min puls när jag är ute och går ligger på runt 100-110 och jag går rätt fort (enligt min kära vänner som tycker jag då stressar.......)
Jag ser faktiskt wii som rätt ok träning, körde boxning idag igen och man blir lite svettig, tillsammans med lite armhävningar och andra styrkeövningar så varför inte?

Det tog mig 1 år att köpa Wii och nu när jag äntligen gjort det så ångrar jag mig inte en sekund!! Har fortfarande inte öppna mitt Super mario för Smiley

Är en människa som har svårt att sitta still, så istället för att gå runt och irritera sig på smutsiga kläder och disk som ligger överallt så står jag framför tv´n och akiverar mig istället - alla glada Smiley Sambon slipper mitt tjat...haha

2009-12-02 21:32

Du ser, alla nöjda och glada Smiley  

2009-12-03 09:42

Thomas:

Suverän julklapp, end of discussion! Vi köpte ett i fjol och har använt det MYCKET. Framför allt är ju just Nintendo ena grymma jäklar på att fixa spel med spelkänsla (jämfört med PS3 och X-Box som har enastående grafik men lite sämre med spelkänslan). Jämför med gamla Donkey Kong och Super Mario Bros. - det är lika kul.
Styrkan ligger väl hos plattformsspel, typ Super Mario Galaxy - ett måste, uppföljare kommer efter nyår, och "sportspel", inte av den traditionella typen som Fifa eller NHL-spelen, utan exempelvis Shaun White Snowboard och liknande.
Många, mycket skojiga timmar ligger också med i paketet i form av Wii Sports, tennis är jag Pro på och utmanar vem som helst vilken dag som helst. Smiley. Bowling, på samma skiva, är också vansinnigt kul, men frustrerande.

Tipsen är väl de ovan, Super Mario borgar alltid för kvalitet, vi har Super Mario Galaxy och Mario Tennis. Galaxy är bland de största spel jag spelat någonsin, har tappat räkningen för längesen hur många timmar jag lagt på det. Shaun White är bra, nya Super Mario Bros. är lika kul som de gamla, Wii Sports Resort är också löjligt roligt. Till jul blir det nog ett Wii Fit Plus med bräda. Finns på cdon för hyfsad peng.

2009-12-03 15:18

Sonen lirar uteslutande Wii, PS3 rör han nästan aldrig (förutom för att spela lite Buzz ibland eller ta något varv på racerbanan).
Själv föredrar jag PS3 även om jag inte spelar alls, den är dock en riktigt bra multimediamaskin med vilken jag kan se på bilder, filmer, lyssna på musik etc från huset alla datorer. Den är även min Blu-Rayspelare. Och någon gång ibland surfar jag med den.

Jag upplever det som att Wii är mer lek medan PS3 är mer naturtroget.

Men lyssna inte på mig!

2009-12-03 15:29

Där har du ju ett klart argument för PS3 - blurayspelaren. Efter vad jag har förstått en riktigt bra bluray också. Nu har väl PS3:an hamnat på en rimligare prisnivå också, när vi stod inför att byta ut gamla utslitna PS2:an för ett år sen var det inget alternativ. Och det kommer ju rörelsekänsliga kontroller till PS3 också snart har jag hört. Men nåt Super Mario kommer det inte, och det spelar ingen roll hur bra grafik PS3 har, den spelglädjen når man inte upp i, åtminstone inte på de spel jag prövat. Men då är jag visserligen ingen spelnörd av rang, bara en glad amatör. Smiley  

2009-12-03 16:26

igår fick jag hem Wii Fit Plus som jag beställt från Cdon - och shit va kul!
Vill man träna men inte på ett gym och inte så avancerat fungerar detta gott och väl. Körde step-up och det var ju som vilket step-up som helst. Provade även några styrkeövningar, och det är samma övningar som jag gör på gymmet, iallafall en del av dom. Fanns även jogging och de är faktiskt jobbigt att springa på ett ställe en längre tid.

Fördelen med Wii är att man har kul tillsammans. Jag och sambon stod igår och spelade tennis och hade jättekul. Vi har PS3 sen innan men det blev att han satt själv och spelade eftersom de flesta spelen är gjorda så....eller så satt vi helt enkelt och titta på tv ihop bara.

2009-12-04 06:00

Tack för din entusiasm Henric! Bara den är ju värd pengarna.
Ska allvarligt överväga ett köp. Smiley

2009-12-04 11:17

Ingen tvekan om vilken/vilka konsoler som Jack Black föredrar

http://www.youtube.com/watch?v=e_ztH2Sfb5c

2009-12-05 17:10