Crossfit

Alternativ övning?

Mitt gym saknar medicinboll :'(
Medan jag övertygar dem om att åtgärda denna brist, är det någon som har något bra tips på övningsalternativ istället för den här:
http://www.youtube.com/watch?v=TC2FmcPH64o

2009-12-01 14:29
Om det inte står nåt annat på main site så borde väl thrusters kunna funka hjälpligt som ersättning.
Alternativt att man "nästan" kastar en hantel. Alltså håller den som bollen, men kastar den aldrig...

2009-12-01 15:55
Tackar! Letade runt lite mer på siten och lyckades nu hitta detta:

The "standard" substitute for Wall Ball is either dumbbell or barbell thrusters. Since you can't (or shouldn't, anyway) actually throw the dumbells in the air, use about twice the specified ball weight (40 lbs or so instead of 20) and do them as explosively as possible . . . but it's still quite different.

När jag körde idag så gjorde jag "nästan-kast" som du föreslog, med ett bildäck istället för en hantel (japp, vi har däck men inte medicinboll...)

2009-12-01 16:10
mmmm....däck :)
Lite ruffigare känsla med däck :)
F&S där jag kör har varken eller...

2009-12-01 16:15
Det viktigaste med wallballs är ändå detta: Fånga aldrig bollen med näsan... 'cause it hurts! Smiley  

2009-12-01 16:21
Det är ganska lätt att göra en "wall ball" för hemmabruk.
Antingen skär man ett litet snitt i en basketboll, häller i sand och limmar ihop den. Eller så borrar man ett litet hål som man täcker med en cykelslangslagningslappp. Men för att få den att fästa måste man slipa bort de små knottrorna på bollen.

En sån fick jag av min crossfit-inspiratör när jag fyllde år!
//A

2009-12-01 19:27
å, en sån boll önskar jag mig i julklapp! ska säga till barnen så de kan tillverka i skolan.... Smiley  

2009-12-03 10:07
Jag har tillverkat två st i min karriär, detta var den första http://www.funbeat.se/training/show.aspx?TrainingID=2175304

:)

2009-12-05 09:31
"Jag har tillverkat två st i min karriär, detta var den första"

Och den andra var till mig! Smiley
//A

2009-12-05 21:08
åh, vi bor ju nästan grannar! Smiley
vart tränar ni?

2009-12-06 12:02
Vi är några crossfit-anhängare på jobbet, så vi har fått ihop ett rätt bra gym på kontoret i Solna där den mesta av min träning blir av.

Lite då och då kör jag här i trakterna, då utomhus där det passar eller på Friskis & Svettis...

Själv?

2009-12-06 15:07
aha, bra gjort att ni fått till prylarna på kontorsgymmet!

jag kör mest på sats täby och tule....händer att jag kör på f&s med älsklingen någon gång då och då

har inte kommit igång med crossfit men är nyfiken på det...har en liten dröm om ett rått utomhusgym på tomten... Smiley

kör hårt!

2009-12-06 23:30