Triathlon

Ironmanblåbär - se hit!

Nästa år är det bannemig dags! Simmar tyvärr som en till åren kommen innekatt, har inte handlat någon lämplig hoj ännu och har lite tendenser till gubbvad men det spelar ingen roll. Anden är stark och nu kör vi.

För att lyckas krävs emellertid grupptryck och negativ stress i stora mängder. Eftersom huset är fullt av små barn är lösningen att tillbringa varje vardagkväll och halva helgerna tillsammans med likasinnade i någon triathlonklubb inte aktuell (i alla fall inte om man ska tro hustrun).

Efterlyser därför funbeatkompisar bland övriga debutanter. Låt oss blåbär hålla ihop här på funbeat och stressa varandra till stordåd!

Hur många är ni därute?

2009-11-29 15:56
Om jag lyckas lära mig simma frisim tillräckligt bra och få upp uthålligheten så finns det väl lite vaga planer på en triathlon nästa år... Smiley  

2009-11-29 17:04
Har lite samma tankar. Första triathlonloppet ska tas 2010. Dock inte Ironman-distans...Smiley  

2009-11-29 17:05
Här är ett blåbär som räcker upp handen!
Anmäld till Kalmar 2010 och vet inte riktigt vad jag ska tro om det. Körde iof Tjörn HI i år och där tog jag mig runt utan större problem men det är ju trots allt dubbla distansen som gäller.

Bra initiativ av TS och lycka till alla blåbär Smiley

2009-11-29 17:11
haha EDIT  

2009-11-29 17:11
Lycka till med din satsning! Jag är också ett blåbär som ska försöka mig på Kalmar Triathlon. Bloggar på http://ironmankalle.blogg.se/  

2009-11-29 17:34
Här är ytterligare "en till åren kommen innekatt" (dagens skönaste uttryck!) Är ingen stjärna på cykel eller löpning heller direkt, men va f-n, nu kör vi!!  

2009-11-29 17:38
Har som mål att genomföra ngn triathlontävling 2010.
Kämpar att lära mig crawla, skaffade en cyclocross i våras och springer regelbundet men långsamt.

2009-11-29 19:16
Skön inställning. Kör hårt!!! Smiley  

2009-11-29 21:10
Är nyfrälst Triathlet som gjorde mitt premiärlopp på Tjörns halva IM i Augusti. Fick mersmak (tid 4.36) och siktar in mig på fulla IM i Kalmar nästa sommar. Är ganska stark cyklist, OK löpare men nybörjare på simning (ännu en innekatt.. Smiley.
Hur bör jag träna? Hur mycket träning krävs (ligger nu på 5 pass per vecka + lite tennis o innebandy)?
/Mangan

2009-11-29 21:54
Anmäler mig och inställer mig i blåbärsskaran :)
Cykeln är fixad sen en tid, och simningen funkar hyffsat. Bara knät som skall fixas.

Dock ingen ironman nästa år antagligen, men någon distans skall iaf klaras av!

Lycka till alla!

--Anders

2009-11-29 21:57
Återfallsknutte på triathlethoj! Smiley

Inget blåbär på träning men jag har dock haft ett uppehåll på triathlånandet på ca 15 år så där är jag ett Rönnbär med dåligt minne. Smiley

Satsar hårt på sprintdistans i Danmark 2010 samt Sövde halv IM och Kalmar IM.
Invand cyklist och en hyfsad löpare men medioker simmare i sammanhanget.
Distanserna var för sig klarar jag just nu i IM men efter att klarat av två grenar kommer det en mara....

Säsongen ska genomföras, det är målet, sedan justerar vi 2011 efter det.

2009-11-29 22:35
ANDERS - jag hade också problem med ett knä när jag fick för mig att köra långdistans-triathlon. Gick till SPORTREHAB i Göteborg. På extremt kort tid fick jag ordning på knät och trollkarlen heter LINUS BERNHARDSSON - fråga efter honom!! Han hjälpte mig att klara JÄRNMANNEN Smiley  

2009-11-29 23:32
Ännu en anmäler sig i blåbärsgänget.

Provade redan för 16-17 år sedan, men det blev halvhjärtat då jag insåg att jag i princip stod still på cykeln jämfört med många andra. Har smugit igång en "come back" då jag kört ett sprintlopp per sommar de tre senaste åren, men egentligen bara tränat ordentligt nu senaste försöket.

Efter det har jag fått riktigt blodad tand och har gett mig den på att till nästa sommar skall jag också vara en av dom som orkar hålla en bra bit över 30 i snitt över olympisk distans. Ironman får dock vänta ett tag.

2009-11-29 23:41
Gjorde min första triathlontävling i somras, Sala HIM, som gav ordentlig mersmak.
I sommar blir huvudmålet Kalmar men kommer även försöka avverka en del andra tävlingar på vägen dit.
Du kan följa mig på http://triathlonodda.blogspot.com

2009-11-30 08:38
Yes, jag anmäler mig också... Smiley
Kul!

2009-11-30 08:53
Här kommer ett blåbär till!

Satsar på Sala HIM till sommaren. Håller på att lära mig crawla, kör hårda pass på cykel inomhus och sprang faktiskt en timme häromdagen. Fr. a. löpningen har givit mig problem tidigare men skam den som ger sig!! Lycka till med träningen i vintermörkret - våren kommer.

2009-11-30 09:03
Sus: tack för tipset, men jag har redan varit där en omgång. Nu väntar jag på remiss till ortoped som jag hoppas kan fixa mig. Det är ett ganglion i knät som jag tror är problemet.

Men, är det någon som kan nämna en eller ett par bra nybörjar tävlingar? Gärna motionsklass då och lite kortare distanser...

--Anders

2009-11-30 09:04
Jag har kört tre triathlon innan men då kort distans och de överlever ju vilka som helst. Men jag hoppas de ska gå bra i Kalmar. Är nybörjare på simning men har börjat få lite ordning på min crawlteknik, nu är de bara fart som ska byggas upp! Cykling blir de inte så mycket av i vinter men 1-2 pass i veckan på trainern blir de (förhoppningsvis). Sen är jag även nybörjare när de gäller löpning, 3 pass i veckan blir de nog över vintern. Får väl se var detta slutar.  

2009-11-30 10:16
Undertecknad anmäler härmed sitt blåbärsskap.

Jag är en avdankad tävlingslöpare, så löpningen ska inte vara några större problem, har cyklat mycket sen i våras och känner mig stark i (den) grenen, men simningen börjar jag med först idag. Det blir spännande.

Ska alltså ta mig ut till Fyrishov här i Uppsala och försöka lära mig simma, fortfarande inte bättre utrustad än att jag har ett par fladdriga badshorts. Simglasögon köper jag väl på vägen..

Bloggerier sköts på http://cykelgoran.blogspot.com där jag tänkt börja lägga ut texten om min väg mot mina triatletiska höjder.

Ska börja satsa på korta distanser (sprint?) trots min bakgrund som långdistanslöpare. Detta enligt filosofin att för att bli riktigt bra på långa distanser är det bästa att bygga snabbhet på korta distanser och sedan bygga på snabbhetsuthålligheten utifrån det. Många löpare på kort långdistans har gått upp på längre distanser och fullkomligt dominerat. Hur det blir med min framtida eventuella dominans låter vi däremot vara osagt... =)

2009-11-30 10:44
Mitt mål är också att ta mig runt Ironman nere i Kalmar 2010. Det ska bli jätte spännande. Jag har dock inte anmält mig ÄN. Blev lite förvånad över priset på 1 800kr.
Dock så har jag bestämt mig för att skippa ett par dyra krogrundor så att jag i december kan anmäla mig till kalmar. Ska jag sedan ta mig runt hela tävlingen är det nog bäst om jag år 2010 håller mig till löparrundorna istället för krogrundorna.

Det skulle vara kul att senare i vår att vara ett gäng som kunde träna lite tillammans.

2009-11-30 11:26
Jag är på! Anmäld till Kalmar 2010. Har börjat uppbyggnaden med att inhandla lämplig hoj på Blocket (ej tempo dock) och ställt en motionscykel med bred kärringasadel nere i pannrummet på bostadsrättsföreningen. Där sitter jag nu o svettas då och då över vintern.
Kör lite sim en gång i veckan, är kass på sim men räknar med att tidsvisnt i förhållande till träningstid gör att det är mer effektivt att lägga tiden på löpningen o cykeln (cykel är nytt för mig)

Lycka till nu, lägg gärna upp mig som träningsbuddy så vi kan hålla reda på varandras slit Smiley

2009-11-30 12:49
Ett till blåbär kommer.

Kan simma och cykla skapligt men löpa är det sämre med.
Jag har gjort 3 triathlon tävlingar, 1 HIM i Sala 2008 men så trött som jag var efter Lidingö sprint samma år var det länge sedan jag var. Alltså måste en IM ”vara lätt som en platt”.
Träna på!!!!

2009-11-30 13:26
Jag är anmäld till Kalmar. Körde 3 sprintdistanser i somras, och nu är jag fast! Har just köpt en tempocykel så nu ska det tränas!  

2009-11-30 16:44
Jag har inte fattat reglerna med tempo/linje cykel. Måste man ha en tempocykel?
I så fall, duger tempostyre på en linjecykel?

2009-11-30 16:47
Nej, det är tvärsom - du får inte ha tempocykel på linjelopp.
I triathlon (om det inte är drafting) kan du ha vilken cykel du vill i princip. Många skruvar på tempobåge på en linjecykel!

2009-11-30 16:54
Okej
Så linjecykel får man alltid ha och ibland får man även ha en tempocykel?
Men tempostyre får man alltid ha eller?

2009-11-30 17:02
I triathlon får du ha både och och tempobåge är valfritt men rekommenderas starkt.

Tempo/triathloncykel är samma typ av hoj men i samband med rena cykellopp får den enbart användas vid tempokörning dvs individuell körning mot klockan.

I linje gäller linjecykel utan båge.

Vill man vara riktigt noga på hur reglerna funkar så får man lusläsa UCI eller ITU reglemente.

Egentligen sa jag det som Christer redan sagt.

2009-11-30 17:25
mmm....fler prylar Smiley

Tack Christer o Manne för svaren

2009-11-30 17:27
En tempobåge + en krökt sadelstolpe + en temposadel kostar inte så förtvivlat mycket, i alla fall inte om man jämför med en tempocykel.

Det finns ju vanliga linjecyklar som är ganska billiga, men bland tempocyklarna verkar det inte finnas något lågprissegment. Där kostar en cykel 20.000 och uppåt, och detta är med vanliga "träningshjul". Ett par tävlingshjul kan kosta 15-20.000 till (och säkert mer).

2009-11-30 17:57
Det finns temporamar som är billiga och sedan är det bara att köpa resten på tilbud.  

2009-11-30 18:01
Japp det går att hitta ram med gaffel med priser som startar under 2000:- resten av utrustningen går ju att komponera efter eget huvud/plånbok.  

2009-11-30 19:15
Anmäler mig till Blåbärsligan.

Har precis börjat träna med Triathlon Väst eftersom jag gått crawlskola med dem under hösten. Håller på med klassikern, men nu är siktet även inställt på att vara med minst en triathlontävling.
Cykel beställd denna vecka, ser fram emot en härlig cykelvår. Tills dess rullskidor/skidor, simmning och löpning.

2009-11-30 19:35
Jösses, blåbär som satsar på Kalmar! Vad är då jag som med nöd och näppe överlevde en sprint i somras, att simma i havet var en chock, trodde min bassängträning var värd något men icke. Stora problemet med triathlon är dock cykeln. Dyrt och trista trafikerade vägar samt en djungel av prylar. Körde med en mountainbike vilket inte underlättade den obefintliga tekniken. Nu har man passerat 40 så i ålderskrisens spår blir det nog en cykel, frågan är bara hur onödigt dyr och prylnördig jag skall tillåta mig vara (man riskerar ju lite pikar från familj och vänner) men är man gubbe så... är man Smiley  

2009-11-30 21:15
Gubbe?
Tala för dig själv!Smiley
En annan nollar om tre veckor men jag är långt ifrån gubbe.Smiley

2009-11-30 21:33
Härligt! Rena blåbärsskogen!

Jag har lagt till några av alla blivande järnmän som träningskompisar men missade säkert hälften av er. Rätta gärna till mitt misstag (och ta för all del gärna bort mig om ni vill ha era träningsloggar i fred - har inte förstånd nog att ta illa upp). Har f ö smygtittat på vad några haft för sig senaste tiden och har redan grym prestationsångest!

Imorgon och åker fladderskjortsen på igen för en tur i klorets förlovade värld!

2009-11-30 23:46
Tror jag ska vänta till 2011. Blir lite tight med 2010. Måste fixa jobb, cykelutrustning, lära mig crawla ordentligt och läka mitt löparknä till 100%. Men jag bevakar er som satsar på IM 2010 och tar till mig tipsen från dom det går bra för :). Ni är med andra ord lite som försökskaniner Smiley  

2009-12-01 12:48
Ytterligare en Putte i blåbärsskogen! Har genomfört Klassikern under 2009 och kört ett Duathlon på kort motionsdistans så är fortfarande helt rudis på Triahtlon men planen för 2010 ligger kvar på Sala som huvudmål och håller fortfarande tummarna att det blir något motsvarande Stockholm Triathlon även 2010.

Skulle vara om jag får hybris och kommer igång med simningen..... (och kondistionsträningen i övrigt efter några kassa månader p g a sjukdom och krånglande knä) så kanske, kanske Kalmar redan 2010 annars blir det som som föregående ”talare”..... IM 2011. Smiley

2009-12-01 15:57
Jag har anmält mig till Kalmar Triathlon 2010. Har ingen erfarenhet av triathlon sen tidigare men jag cyklade till jobbet ibland i somras och sprang tjurruset i höstas. Kommer nog gå bra det här... Smiley

//Linus

2009-12-01 18:07
Här kommer en till i skaran.
Kompisen lurade på mig en anmälning på Stockholm maraton 2010. Går den bra ska jag anmäla mig till Kalmar.
Det var 15 år sedan Stockholm maraton, men jag har hållit på med en del motionslopp under tiden.
Jag funderar på att ta hjälp av en stockholmsklubb för träningen, lite osäker om man blir en bromskloss i bassängen då jag inte crawlar särskilt snabbt. Någon som vet om det även finns mindre snabba grupper?

2009-12-01 23:24
Själv har jag blivit lovad en plats i en träningsgrupp som kräver färdigheter i crawl och som börjar nästa vecka, trots att tränaren visste att jag saknar just färdigheter i crawl. Detta efter att jag gjort det tydligt att jag tänker satsa stenhårt på att snabbast möjligt lära mig. Jag kör måndag, tisdag, onsdag, lördag och söndag denna vecka, sen är jag förhoppningsvis redo. Det gäller bara att hårdsatsa. Hoppas jag.  

2009-12-02 00:15
Har hört att IM triathleter är som starkast efter 40 års strecket....så inget mer snack om åldersnoja bland oss blåbär!!
I Ironman följer man traditionen att förutom nummerlappen så skrivs deltagarnas ålder med tuschpenna på deltagarens högra vad. På min debut i Halv-IM i somras (jag blev just 40 i år) njöt jag varje gång jag cyklade om någon med 26, 29, 32 osv på vaden. Gammal är äldst! När någon 'ungdom' susade förbi kunde jag å andra sidan snabbt konstatera att det var tack vare att de hade en väldigt dyr och snabb cykel (allt för att behålla den mentala styrkan..!).
Så, inga mer ursäkter bland åldermännen....Smiley

2009-12-02 12:51
Då har jag 15 år kvar till toppformen.  

2009-12-02 13:02
Det sägs att marathonlöpare är som bäst runt 30, men det finns exempel på äldre som blivit mycket bra. Både Marie Söderström-Lundberg och Evy Palm blev klart bäst i Sverige under sina respektive perioder, och jag tror båda började träna runt 40-strecket. Generellt gäller väl att ju högre grad av uthållighet som krävs, desto bättre är åldermännen. Så IM är i allra högsta grad något att satsa på även om man med råge passerat 40.

Jag har själv som plan att bli långvarig i idrotten. Ovanstående resonemang skänker mig ett lugn. Jag slarvade bort mina tidiga senior-år, men jag vet att jag har massor av idrottsår framför mig. Jag tar det dock lugnt med IM. Bygger snabbhet på kortare distanser och kliver gradvis upp i distans med åren. Vem vet, när jag är 50 kanske jag kör deca IM? Smiley

2009-12-02 13:26
Den äldsta som körde deca-IM i år var visst 71 år - han körde bara varannan dag, men han hade bland de bästa cykeltiderna!

2009-12-02 13:35
Sen kanske man kan säga att man kan ha hyfsat bra uthållighet långt upp i åldrarna - men man måste träna hårt för att bibehålla det. Speciellt styrka o snabbhet eftersom det är det man tappar i första hand med åldern!  

2009-12-02 13:36
Shit, nu blev jag stressad bara 1,5 år att nå toppform. Smiley  

2009-12-02 13:57
Ta det lugnt, det är inget man behöver nå, det verkar juh hända automatiskt Smiley  

2009-12-02 14:03
Titta på vår egen K-G Nyström, i snitt 65 km löpning varje dag i åtta dagar och han är just 71 och således ytterligare ett bevis på att man är långdistansare efter 40.

8640 reggade träningsminuter på en och samma vecka torde gå utanpå det mesta...

2009-12-02 14:20
144 timmar respiratorträning?  

2009-12-02 14:56