Den kompletta mötesplatsen för dig som gillar att träna.

Tips på instegsracer tack

Hej

Jag är ny i cykelgruppen och jag förstår att ni fått den här frågan av ett antal/otal nybörjare. Jag är 60 år och springer och har tyvärr haft problem med skador men vill hålla igång träningen 3-4 ggr/V. Jag har cyklat MTB en del under åren och går på spinning som alternativ träning och vill nu ta tag i cyklingen på allvar som motion. Jag var på gång härom året men kom inte till skott.

Jag har läst på lite om ramstorlek ( Jag är 180 cm och väger 80 kg) och vad man skall fundera på grovt men önskar tips om modeller för att inte irra runt. jag kan tänka mig en prislapp runt 10-15 tkr ock kikade på Nishiki Finisher som ett alternativ förra året. Jag fick också tips om att låta någon bygga en cykel anpassad för mig.

Tacksam för tips om modeller eller trådar som behandlat ämnet tidigare.

MVH / Harald

2009-11-29 01:06

Mitt hetaste tips är att du beger dig in till cykelcity i Göteborg då jag såg att det var närmast för dig.
Där kan du få utprovat perfekt mått till din kroppshydda och nivå/kommande nivå samt goda råd.

http://cykelcity.se/GetDoc?meta_id=1025

2009-11-29 02:21

Harald,

när jag köpte min första riktiga cykel för 2.5 år sedan så åkte jag till just CykelCity vid Skanstorget.
De byggde ihop en cykel som passade min kropp (det är inte bara ram som skall vara lagom utan styrets bredd, vevstakarnas längd, etc). Gick på 13.000kr.

Andra tips är Cykelmagneten i Falkenberg http://www.cykelmagneten.se/ och en ny affär i Kungsbacka (på gamla Göteborgsvägen mot Lindome) som heter Bike Tyson http://www.biketyson.se

Sedan är det klart att man får mer cykel för pengarna om man köper begagnat, men om man inte är duktig på cyklar så blir det lätt fel och en cykel i fel storlek är inte kul.

Ska du ha vanlig racer eller en tempo-hoj?

I vilket fall kan det vara bra att köpa en trainer också. Skönt att sitta inne och cykla när det regnar på tvären ute...

Lycka till med ditt cykelköp.

/B.

2009-11-29 08:37

Jo precis det är som de säger, att cykeln passar dig är det viktigaste för att få ut det mesta möjliga. Sen finns det prisvärdare cyklar än nishiki finisher iallafall i mitt tycke.

välkommen hit. Jag är också ny sen ett par dagar :)

2009-11-29 08:48

Hej Harald! Vad kul att du börjar bli sugen på cykling!

Själv har jag en Comlumbus pinta som varit min instegsracer. Jag, och många andra, är nöjda med den cykeln - en bra cykel till ett bra pris.
Precis som de andra säger är det jätteviktigt att det är rätt storlek. Men om det finns en columbus pinta som passar, kan det ju vara skönt att veta att det är en bra cykel!

Lycka till!

2009-11-29 09:27

Tack för era svar och välkomnande Smiley

Jag förstår att det betalar sig att ta hjälp med utprovningen så då skall jag göra det. Columbus är ett märke som jag läste i någon annan tråd att fler rekommenderade så den blev jag nyfiken på.

@Börje
Tack för att du är snäll och svarar igen. Du är både omtänksam och kunnig vilket märks på både antal och innehåll i dina inlägg/svar här på FB. Du behöver inte oroa dig - man blir inte automatiskt senildement när man fyller 60 Smiley - jag har kvar noteringar från 2008 när cykelanden hade mig i sitt grepp senast. Och även då var det du som stog för mycket av kunskapen/tipsen. Hoppas jag kommer till skott nu så jag inte behöver starta en ny tråd om två år Smiley

2009-11-29 11:04

Harald,

det jag köpte på CykelCity är en Columbus Navigare. Ungefär samma prisklass som
Columbus Pinta. Just nu cyklar jag mest i källaren, men när det blir torrt och fint till våren så kanske vi kan få till en runda ifall du slår till och skaffar cykel.

/B.

2009-11-29 14:10

Jag rekommenderar att håller dig till kolfiberramar och sen uppgraderar med ett riktigt kolfiberstyre, känslan hamnar på en annan nivå när man slipper massa vibrationer och man blir inte lika trött i kroppen. Nöj dig inte med kolfiberöverdragen aluminium.  

2009-11-29 14:43

@Börje
Låter som en kul idé tack!

@Valentin 78
Låter som ett bra tips om än jag gissar att det inte är helt okänsligt för plånboken :)

2009-11-29 19:56

Det är jättekul med fina prylar! Jag köpte härom veckan en Madone 4.5. Det var vad min plånbok räckte till när det var rea! :)

Du verkar vara en person med träningsambitioner så det är nog inte så farligt att gå upp i pris lite (mao du tröttnar inte med en gång). Jag köpte för fyra år sedan den billigaste Trek som fanns, Trek 1000, för 8000:-. Just för att inte förlora så mycket om jag tröttnade. Nu är ju cykling bland det trevligaste som finns så det kändes som dags att byta upp sig lite. För finsmakare är väl en Trek 1000 inget att hänga i granen, men den tog mig med marginal under 10 timmar på Vättern i år.

Jag har hört att ca tre kg lättare cykel skulle göra ca tre-fem minuter på ett flackt lopp som Vättern, så bytet är väl mer en motivationshöjare än att det ska gå så mycket fortare.

Lycka till i ditt väljande! :)

2009-11-29 22:12

Köp begagnat. Då får du en 20-30.000 kronors cykel för instegsracer-pris.  

2009-11-30 09:18

Jag är väl på gång att sälja min hoj (köpte en racer till för ett tag sedan och frun gillar inte att det nu är tre racercyklar i hallen). Nypris 17 000 kr, säljes för 10 000kr. 2.5 år gammal. PM:a mig om du vill ha en mer detaljerad spec.  

2009-11-30 18:52

Andersson:
"Jag har hört att ca tre kg lättare cykel skulle göra ca tre-fem minuter på ett flackt lopp som Vättern, så bytet är väl mer en motivationshöjare än att det ska gå så mycket fortar"

Og jeg som prøver og overbevise meg selv om at jeg MÅ ha en ny trampmaskin for og forbedre mine resultater, og så kommer du og ødelegger det for meg. Jeg kommer til å få dårlig samvitighet.
Jeg må finne en annen grund.....he-he

2009-11-30 19:29

Valentin78 - påstod:
> Jag rekommenderar att håller dig till kolfiberramar och sen uppgraderar
> med ett riktigt kolfiberstyre, känslan hamnar på en annan nivå när
> man slipper massa vibrationer och man blir inte lika trött i kroppen.

Stämmer inte.

Vare sig ramens, eller ngn annan pryls, material har ngn betydelse för bekvämligheten hos en cykel.
Inte heller styvheten hos ramen på verkar komforten.

Det finns tester som visar att cyklister inte kan känna skillnad på komforten hos cyklar vars ramar är i stål, alu, kolfiber eller titan.

Men det är med ramar som är såpass maskerade att det inte gick att se vare sig märke eller material hos ramarna.
Läs testet själv
http://content.delius-klasing.de/interfaces/payment/?id=188

Vad som däremot spelar roll för komforten, enl testet ovan är EGENSKAPERNA (ffa styvheten) hos stolpe, sadel, styre och tapp.
Inte materialet alltså.

2009-11-30 19:59

Kul - tack för alla synpunkter.
Och så fick man ju ta fram skoltyskan Smiley

2009-12-01 09:37

Minns inte riktigt var jag läste det (kan ha varit hos LeWa Sport, som säljer Cervélo), men det låter ju rätt logiskt egentligen: om man väljer en kolfiberram i lägre prisklass får man ju egenskaper därefter. Men om man väljer en aluram i ÖVRE prisklass, får man ju då en ram i toppklass, till samma pris som en "snikvariant" av kolfiber. Som sagt var, det är inte materialet, utan egenskaperna som avgör. Går själv i handlatankar och kommer nog resonera enligt detta när jag ska köpa hoj framåt vårkanten.  

2009-12-01 09:53

Jag beställde en battaglin stealth från cyclecomponents i sensommras. Jag fick väldigt mycket hjälp med storlek på ram, längd på styrstam osv.
Resultatet blev väldigt bra och de svarade vänligt på alla min frågor.

För knappa 11kkr var det så här i efterhand ett väldigt bra kök tycker jag. Nybörjare och allt :)

Lycka till
--Anders

2009-12-01 10:11

det var ett billigt kök Smiley  

2009-12-01 10:25

En snikram i kolfiber kostar ett par tusen.  

2009-12-01 10:26

Andrew: visst var det Smiley  

2009-12-01 10:39

Har cyclecomponents slutat med Battaglin eller är det beroende på säsongen? De har nästan inga cyklar kvar. Bara en demo C13 för typ 40 lök.  

2009-12-01 14:57

Aase:
"Og jeg som prøver og overbevise meg selv om at jeg MÅ ha en ny trampmaskin for og forbedre mine resultater, og så kommer du og ødelegger det for meg. Jeg kommer til å få dårlig samvitighet.
Jeg må finne en annen grund.....he-he"

Jo men 3-5 minuter på 30 mil ÄR en förbättring :)

Jag vet en som körde Vättern på tiden 10:00 i år. Han siktade på sub10 men ack vad förargligt!
Det hade gjort stor skillnad om han hade haft en lite dyrare/bättre cykel... Smiley

2009-12-01 15:18

Nya cyklar/prislistan för Battaglin kommer enligt uppgift från CC under december.  

2009-12-01 15:18

Vill man ha en bra grund för en komfortabel cykel så är en kolfiberram i instegsklassen det bästa valet. Hur många har möjlighet att prova alla tänkbara tillbehör för att få bra komfort, tester är endast relevant för dom som utför testerna. Man kan sätta på en rejäl sadel, rejäl styrlinda mm vad ni vill. Det enklaste och mest prisvärda är att köpa en komplett cykel och man får vad man betalar för.

En instegsracer kommer ofta med framgaffelrör i aluminium villket ofta gör att komforten lider lite i framvagnen. Att byta till kolfiberstyre på sin gamla alucykel är betydligt mer prisvärt än att köpa kolfibercykel med Alu styr. Det är svårt att hitta ett kolfiberstyre som inte är komfortabelt men en tumregel brukar vara att ju tyngre styret är desto mer vibrationer kan det svälja.

Vi ska inte komma in på vad ett par fullcarbon hjul för 20.000 kan göra för komforten Smiley

2009-12-01 16:05

Hittar nästan inga med alu-gaffel nu. De flesta instegsracers jag sett har framgaffel i kolfiber.  

2009-12-01 16:09

Valentin78 - påstod:
> Vill man ha en bra grund för en komfortabel cykel så är en
> kolfiberram i instegsklassen det bästa valet.

Hur kan du veta så säkert att materialet är viktigare än design och egenskaper?
Förklara dig gärna.

> En instegsracer kommer ofta med framgaffelrör i aluminium villket
> ofta gör att komforten lider lite i framvagnen.

Hur skulle styrröret kunna påverka komforten?
I verkligheten är det ju så att styrröret är den del av gaffeln som påverkar komforten MINST.
Det nedre styrlagret ligger ju mot gaffelkronan, alla vibrationer och stötar från gaffelbenen går därför upp i gaffelkronan och vidare till ramen genom lagret.
Vibrationer och stötar hos styrhuvudet går rakt ut i styrtappen, oavsett vilket material styrröret är gjort av..
Det finns ju inget styrlager hos en cykel som går att använda som glappar så mkt att eventuellt flex/vibrationsdämpning hos styrröret kan påverka komforten.

Det är egenskaperna hos den del av gaffeln som är under gaffelkronan som är de viktigaste för komforten.
Ffa styheten/flexet är de viktiga komfortpåverkande egenskaperna hos en gaffel, inte materialet den är gjord av.
Innan kolfibergafflar blev allenarådande på allt utom de billigaste cyklarnafanns det flera bra alugafflar som både var billigare och komfortablare än mångfalt dyrare kolfibergafflar.

Här finns det ett test av flera olika gafflar där även komforten har mätts
http://content.delius-klasing.de/interfaces/payment/?id=161

Av de testade gafflarna är bara en i aluminium, Kinesis.

I testet visade det sig att Kinesisgaffeln hade bättre, eller likvärdig, sidstyvhet och komfort som kolfibergafflar från flera välkända tillverkare:
Easton EC90 SL
Isaac Muscle (används av Principia)
Profile Design AC
Reynolds Ouzo Pro
Time Millenium Vernie

Kinesis-gaffeln är dessutom den klart billigaste i testet, 75 €, jämfört med 300 - 400 € för
kolfibergafflarna.

För den som fortfarande inte är övertygad om att komforten i en framgaffel mer hänger på hur gaffeln är gjord än av vilket material den är gjord av bör fundera över gaffelvalet lyxtitanramstillverkaren Merlin gjorde när de började tillverka cykelramar för c:a 20 år sedan.
Merlin marknadsförde sina ramar som överlägsna i komfort och de ville då ha en framgaffel som förstärkte ramens komfortegenskaper.
De valde en aluminiumgaffel, en Kinesis Road D trots att det även då var gott om kolfibergafflar på marknaden.
Den var den bästa då, och som syns i testet ovan är den fortfarande väldigt bra, trots aluminiumet.

Precis som has ramar är det alltså egenskaperna som är det viktiga.
Inte materialet.

2009-12-02 21:07

ramens styvhet påverkar väl komforten jämför Scott och deras olika CR1-modeller...  

2009-12-03 10:19

om styrröret i stället skrivs som gaffelröret så påverkas väl komforten alltså större diameter lika med lägre komfort eller...  

2009-12-03 10:20

leif åström skrev:
> ramens styvhet påverkar väl komforten jämför Scott och
> deras olika CR1-modeller.

Vad menar du med styvhet?
VRIDstyvheten påverkar INTE komforten, läs testet jag länkade till ovan.
Där fanns det ramar med som hade STOR skillnad i vridstyvhet.

Vad SCott har försökt göra är att de har minskta den vertikala styvheten på ramen, andra tillverkare har försökt uppnå samma effekt med tex gummi-inlägg i sadelinfästningen (Look, mfl)

> om styrröret i stället skrivs som gaffelröret så påverkas väl komforten
> alltså större diameter lika med lägre komfort eller.

Nej, hur skulle det kunna göra det?
Styrröret/gaffelröret finns ju inuti styrhuvudet (dvs ett av ramens rör)
Iofs om styrröret/gaffelröret flexar för mycket så kanske styrlagret kan kärva, men komforten påverkar det inte.

2009-12-03 17:02

har för mig att när dom tjockare gaffelrören kom så gjordes tester i bl.a. Tour uppdelat i två klasser: gammal smal och ny tjock, där skillnaden var markant i komfort eller missminner jag mig...  

2009-12-04 09:23

måste man definiera styvhet så att komfort inte blir en faktor kan inte styvhet i ramen i stället vara såväl styvhet i sida som upp och ner och då jobbar man med styvheten upp och ner när det gäller racer i performanceklassen som Scott CR1 eller Bianchi Infinity har även för mig att konstiga formen med knäcken på överröret på Look har med styvhet upp och ner och komfort att göra  

2009-12-04 09:26

Konstig knäck på LOOK? Vilken tänker du p  

2009-12-04 12:44

Den här kanske?!? Smiley
Extern bild

2009-12-04 13:34

Hjullöst ekipage.  

2009-12-04 13:38

Jamen (h)julen kommer ju snart...  

2009-12-04 13:39

Fredrik: Är det en transportskada? Det ser ut som om det ligger en cykeltransportväska bredvid "vraket".  

2009-12-04 13:42

Det ser ut som en 386:a, fast med blessyrer.  

2009-12-04 13:43

Klipp:
Andersson uttaler:
"Jag har hört att ca tre kg lättare cykel skulle göra ca tre-fem minuter på ett flackt lopp som Vättern, så bytet är väl mer en motivationshöjare än att det ska gå så mycket fortar"

Jeg tar til meg den siste linjen din om motivationshøjare, for å gi meg selv en god samvittighet når jeg parkere Principian min.
+ at jeg fortjener en ny. Smiley Ja, det mener jeg. Og den er allerede i hus, og har hvert på sin jomfrutur i går. Se bilde ....

http://lh6.ggpht.com/_j14Q9nlOJhU/SyK7f83hUvE/AAAAAAAACBs/kTg6xwmcXZA/s64-c/S...

2009-12-12 15:07

Mikroskop någon?  

2009-12-12 16:09

Jag är helt enig med dig Håkan C men du verkar vara ingengör och inte pedagogiskt lagd för att ens kunna sälja vatten i Sahara. Man kan inte rabbla tester och olika materials egenskaper och tro att folk blir klokare på det därför låter jag själv bli. För oss vanliga dödliga som önskar en cykel anpassad efter eget behov så behöver man enkla riktlinjer för ett lyckat köp. Utöver att kosta på sig kolfiberstyre så finns andra mycket prisvärda sätt att förbättra komforten och det är däcksval, enkel riktlinje du får vad du betalar för - den fattar alla och jag går inte in på gummiblandningar och TPI för då går Håkan C i taket. ;-)  

2009-12-12 16:37

sorry  

2009-12-12 22:40

> Man kan inte rabbla tester och olika materials egenskaper och tro att folk blir klokare på det därför låter jag själv bli.

Blandade meningar om det. En äkta delmängd av funbeats medlemmar blir faktiskt klokare av att läsa tester och om materialegenskaper.

2009-12-13 15:45

Jeg fikk desverre valgt feil bilde i en post over. Men hadde ikke tid til og rette det opp, før nu. Dette er min nye sykkel.

Det er et forslag til trådstarter:

http://velospace.org/node/21071

2009-12-13 20:35

åberg; De av oss som är i begrep att köpa instegshoj blir inte klokare på det.  

2009-12-13 21:17

Råd till förstagångsköparen:

Gå till din lokala cykelhandlare (den seriösa handlaren där även tävlingsåkare och seriösa motionärer handlar...)

Köp inte för dyrt eller för fint. (När du har kört ett tag, kanske 1 eller 2 säsonger så vet du vad du vill ha ... Då är det lättare att motivera ett nytt köp Smiley)

Alternativt köper man begagnat av någon som ser ungefär som en själv, -enklast och billigast.

2009-12-14 08:53

Aase:
Den cykel ser ut att vara en bra motivationshöjare Smiley

2009-12-14 10:01

Nisse Mandus råd är bra.  

2009-12-14 16:32