Crossfit

Tabata-anything?

Vilka övningar brukar ni göra tabata med?
Jag körde rodd igår, men tänkte att svingar, frivändningar, hopprep mm. borde också funka bra eller?

Vad tror ni om att köra ett pass bestående av flera tabata sets?
t.ex:
Först tabata rodd
sedan tabata svingar
tabata ...

eller går det emot hela tabata konceptet?

--Anders

2009-11-25 16:30
Boxjumps och burpees!  

2009-11-25 16:50
Kolla crossfit.com 091020 tror jag, den var tuff. Tabata kan man väl köra på vad man vill!
//A

2009-11-25 16:57
Jag tycker man bör köra övningar där man klarar hålla intensiteten hela vägen. Löpning, cykling, burpees, rodd är perfekt. Men kör jag armhävningar så kommer jag redan på 3:e rundan tvingas ta pauser, dvs intensiteten sabbas. I just det fallet går det ju lösas genom att gå ner på knä iofs.  

2009-11-26 10:51
Jag var på ett Tabatapass i tisdags på Balance
Kommer (allvarligt) knappt ihåg passet = rejält jobbigt m a o :)
(om någon annan var där får ni gärna rätta eller bekräfta nedanstående)

Men nåt sånt här var det:
Uppvärmning 3-4 varv
Stående korsande knee to elbow
Armhävningar med benuppdrag
Roterande plankan

Tabatavariant 3-4 varv
Knäböj
"vila"=Jägarstol
Upphopp
"vila"=Jägarstol
Kolmasken
Liggande sidledes benpendlingar

Avslutning 3-4 varv av "uppvärmningen"

2009-11-26 15:52
Jamen Anders:
"Jag tycker man bör köra övningar där man klarar hålla intensiteten hela vägen. Löpning, cykling, burpees, rodd är perfekt. Men kör jag armhävningar så kommer jag redan på 3:e rundan tvingas ta pauser, dvs intensiteten sabbas. I just det fallet går det ju lösas genom att gå ner på knä iofs."

Det gör väl inget att man drar ner tempot efter 3:e omgången, eller 4:e, eller 2:a... Det är ju det totala antalet upprepningar som räknas så om man måste vila eller bryta serien eller köra långsammare är väl inte det hela världen... Nästa gång orkar man fler!
Eller så kan man ju köra på knäna från början, eller börja på tå och fortsätta på knä och räkna ½ p för de på knä, eller nåt...
Det spelar ju ingen roll, bara man räknar likadant nästa gång så man kan jämföra med sig själv!

I Smiley crossfit!
//A

2009-11-26 20:43
Anna: jag menar inte att det "gör nåt", det blir ju ett slags intervallträning ändå och bra träning. Men om man ska få ut de effekter som Tabata kom fram till så ska man köra så att man kan hålla en hög intensitet och utan pauser. Iaf enligt honom själv.  

2009-11-30 18:46
Då är det bara att jobba på!

Smiley
Nä, skämt åsido så har du säkert rätt, men jag fokuserar inte bara på målet, det är ju resan som är resan...
Smiley

2009-11-30 20:35
Är det resan som är resan? Jag som trodde det var all mat man kan häva i sig efteråt Smiley  

2009-12-01 08:05
"Är det resan som är resan?" Japp! Smiley

"Jag som trodde det var all mat man kan häva i sig efteråt Smiley''
Å det me!

//A

2009-12-01 13:08
tabata pizza-hut :)  

2009-12-01 15:44
Appropå tabata, finns det nåt mer ångestpass än tabata rodd?  

2009-12-01 16:32