Skador och besvär

hjälp med tennisarmbåge?

Hej!
Jag har kraftiga problem med tennisarmbåge, framförallt i vänster arm. Har tuggat Voltaren i månader, fått kortison i fästet vid 3 tillfällen men det vill inte släppa. läkaren säger vila men jag har ju haft problem i över 7 månader nu och inget verkar hjälpa. Har tidigare kört ganska mkt styrketräning vilket är helt omöjligt nu. Är det någon som kan tipsa om en bra läkare eller annan institution som kanske kan hjälpa mig? Eller någon bättre rehabträning än den jag fått (stretcha)

mvh
Christopher

2009-11-09 19:21
nyckeln här torde vara bakomliggande orsaker. axel, nacke, hållning.  

2009-11-09 19:25
Jag hade stora besvär med tennisarmbåge för ett par år sedan, hade haft väldigt ont över ett år. Fick akupunktur 8 gånger + att jag köpte ett stöd för armbågen på apoteket. Efter de 8 akupunkturbehandlingarna blev jag helt bra och har inte känt något sedan dess.  

2009-11-09 19:31
När det gäller akupunktur (vet att jag stavar som en kratta..) så fick jag behandling 2ggr/v under 1 mån innan jag lyckades tjata till mig kortison. Det fungerade tyvärr inte på mig iaf. Stöd till armbågen har jag också lite svårt för. Det är ju en inflammation och trodde sånt skulle behandlas med medicin. Intressant med hålning, hur menar du att den skulle påverka armbågen?  

2009-11-09 19:58
är inte hållningen bra är inte axelns läge bra i ledpannan, är inte axelns läge i ledpannan bra är inte armbågens i neutralläge. är inte armbågen i rätt läge är inte handleden i bra läge...................  

2009-11-09 20:01
Eller som Delta Rythm Boys uttryckte det:

"Your thigh bone connected to your hip bone
Your hip bone connected to your back bone
Your back bone connected to your shoulder bone..."

http://www.youtube.com/watch?v=mVoPG9HtYF8

2009-11-09 20:09
Tycker det kan låta lite långsökt med kopplingen till hållning men visst jag är öppen för det mesta just nu. Från början var det båda armbågarna som gjorde ont. Efter mkt akupunktur och tillsist kortison i båda armbågarna släppte höger. Det konstiga är att jag är högerhänt så jag tycker den borde vara mer belastad. Har som sagt tränat styrka i många år och med hög kontinutet och aldrig haft problem med skador. Är inte sned i hållning/symmetri på något sätt utan alltid varit vältränad. Smärtan kom gradvis och under ordinarie träning, inget uppehåll eller sånt utan fanns bara där en dag.  

2009-11-09 20:16
http://www.youtube.com/watch?v=HOiquKuoDac
En annan variant.

2009-11-09 20:20
okej
jag sätter ett par öronproppar på att din axel är inåtroterad Smiley

2009-11-09 20:20
okej, är väl skyldig dig ett par öronproppar...men köper det inte riktigt. Axlarna har alltid varit lätt inåtroterade och jag har aldrig tidigare haft problem med det så varför nu?  

2009-11-09 20:27
Med tanke på var du bor så kan du ju t.o.m. boka tid hos Jessica.  

2009-11-09 20:30
hur gammal är du? har du haft samma jobb hela tiden? testat ny sport?

man får sällan den typ av skada över en natt utan det är nått man jobbar fram under lång tid.

2009-11-09 20:31
hehe, ja men vill ju försäkra mig om att det är värt det. Har ju snart prövat det mesta... Smiley

2009-11-09 20:33
är 31 år ung... Smiley haft samma typ av stillasittande jobb (kontorsslav) sysslat mkt med racketsport som yngre...men alltid styrketränat mkt. Har inte testat någon ny sport om inte löpning räknas...haha nej skämt åsido jag har inte utmanat kroppen men något annorlunda innan jag fick problemen.  

2009-11-09 20:37
nått har du gjort och löpning räknas. brukar inte va några svårigheter att lista ut vid en undersökning.  

2009-11-09 20:41
ja, nått har jag lyckats med men är lite trött på att bara höra problemen. Jag misstänker att jag överansträngde mig under ett styrkepass. Men jag letar efter en lösning inte orsaken. Har som sagt ingen aning om var vända mig. Allmänläkaren är kanske inte den mest förtroendeingivande personen just nu, inte heller sjukgymnasten som prackade på mig akupunktur i över en månad utan resultat. Har du koll på sånt här på riktigt eller kan du tipsa om någon som är duktig inom området. Jag har tröttnat på all voltaren jag trycker i mig och får inget mer kortison på några månader...det hjälpte iaf mot smärtan even om det kom tillbaka sen!  

2009-11-09 20:49
du kan inte lösa prolemet utan att hitta orsaken. det är vad som har försökts tidigare.

och ja, jag har koll på riktigt.

2009-11-09 20:52
ok, har du behandlat den här typen av problem tidigare? Har du någon mottagning och isf var? Kan jag komma i kontakt med den på något enkelt sätt? Smiley  

2009-11-09 20:58
Pröva ett PM?  

2009-11-09 21:59
Spelar en del tennis själv och haft problem med axel och arm till och från genom åren. Sedan jag operarade axeln för ca ett år sedan har jag heller inte känt av någon värk i armen, peppar peppar... Så hela paketet hänger ihop. Är man svag i en del av kroppen så får de andra delarna ta mer stryk.

Ofta beror ju själva grundproblemet på att man slår för mycket med själva armen. Om du istället tänker på att generera så mycket av slagkraften som möjligt från benen och höfterna vid vridmomentet så kommer din arm avlastat väldigt mycket. Du kommer dessutom få bättre timing och kontroll på bollen. Detta brukar ju visserligen tennisspelare veta med sig redan, men det tål att tänkas på och påminna sig om hela tiden.

Lycka till

2009-11-27 10:38
När jag läser allas texter så känner jag mig väldigt träffad, mycket som har hänt många här har även inträffat mig. Jag visste inte vad jag skulle göra i början så jag googla runt lite och hittade den här hemsidan http://xn--tennisarmbge-2cb.biz/ här hitta jag all information jag behövde om Tennisarmbåge, symtom, behandlingar och övningar! Övningarna har hjälpt en hel del! Men jag tog även hjälp av en Naprapat/kiropraktor  

2016-12-22 14:35
Christopher,

Hur gick det för dig?

Kram,
Jenny

2016-12-23 19:55
Gunilla tack för tipset! Jag gick in på den här hemsidan du tipsa om.. http://xn--tennisarmbge-2cb.biz/ Jag hittade en del info som hjälpte mig. Jag hittade även en annan hemsida som jag skulle vilja tipsa alla som behöver hjälp med Tennisarmbåge eller andra skador.. finns lite gott och blandat.. http://xn--naprapathlsan-jfb.se/

Det är alltid bra om alla kan rekommendera hemsidor eller ge tips vart man kan vända sig för behandling. Jag gick till en naprapat och fick hjälp.. Men finns det andra lösningar?? Någon som kan hjälpa till ?

2017-01-17 03:14