|
Provade idag stavlöpning eftersom snön lyser med sin frånvaro. Jobbigt tycker jag. Länge sedan jag kom hem helt utpumpad och låg på hallgolvet 5 minuter. Hög puls trots ganska låg fart. Under själva passet var det roligt men sista 3 km hem från spåret sög sista energin ur kroppen. Dusch, bastu mat har gjort nytta. Skönt trött i kroppen nu.
|
|
|
|

2009-11-07 19:24
|
|
|
Ja då! Jag har åkt ländskidor med sonen i går.Fristil. Vi åkte på kanon snö 700m. sträcka. 10,5 km. jag var slut efter åt. Vi har även fått i dag natur snö. hoppas det håller nu på marken.
|
|
|
|

2009-11-07 20:11
|
|
|
Lite drygt två timmars löpning med start 05:40 i behagliga sju-åtta grader. Därefter till nya huset för spackling, slipning och samfällighetens räfsa-löv-och-tvätta-garageportar-dag.
Har precis avslutat en liter Carte D'or Cappuccino. Härnäst ska jag natta lilleman, därefter mig själv.
|
|
|
|

2009-11-07 20:16
|
|
|
5 km i ett vintervackert Klövsjö. 0 gradigt, dimma, lätt snöfall, vinterväg. Helt underbart!!
|
|
|
|

2009-11-07 20:18
|
|
|
22 km längs E18 från Täby till Frescati. Behaglig temperatur och skön löpning. I morgon blir det en kortare runda med min fru.
|
|
|
|

2009-11-07 20:23
|
|
|
Klövsjö lät vackert. var där en gång som liten o hälsade på bekanta......
|
|
|
|

2009-11-07 20:31
|
|
|
I november går det ofta bättre att få till en runda per dag än under sommaren. Min sambo kallar mina vinterrundor för fimbuljoggen. Förra året blev det 100 mil på 103 dagar (japp, jag åkte på det årets influensa ).
Om man nöjer sig med milen ett par tre minuter under PB blir rundan meditativ och går av sig själv. Med fladdrig vindoverall mm som ett par km är för kalla, nån halvmil lagom och ett par km för varma, försvinner alla tankar på att putsa tider. Det går inte.
Så istället för att försöka jaga PersonBästa, PB, kan man sikta mot Bästa Person, BP, att uppnå ett så stort välmående som möjligt... 
|
|
|
|

2009-11-07 20:46
|
|
|
Att ha en träningsplan är inte så dumt.
|
|
|
|

2009-11-07 20:49
|
|
|
Roligt löp-pass idag i skogen med orienteringskarta i handen. Då märker man inte ens att man springer. Springer nog alltid mera för "Bästa Person " än för "Personbästa" . Det skulle bli för ansträngande att jaga tid hela tiden.
|
|
|
|

2009-11-07 20:57
|
|
|
Eftersom det var 1:a gången jag sprang med stavar blev det ett pb. I vanliga fall är det långt mellan gångerna jag persar. Jobbigt var det ialla fall. Spagetti armar å bulldegsmage tror jag att jag har.
|
|
|
|

2009-11-07 21:16
|
|
|
I november är det bäst att springa på kvällen (tycker jag). Kom just hem från ett sådan pass där passlampa är ett måste. 13 skogskilometrar inklusive lera på tu man hand (med Sofie). Lika mysigt var gång.
|
|
|
|

2009-11-07 21:17
|
|
|
Dagens pass var helt åt h-te!  Tungt i benen, tungt i kroppen och tungt i andningen. Ingen njutrunda, men en avklarad motionstimma iaf! Men jag vet ju att det kommer bättre dagar!
|
|
|
|

2009-11-07 21:19
|
|
|
Hade ett jättebra pass på rullskidor som gick bra mycket fortare än förväntat. Gjorde en av mina bättre tider på en 12,7 km runda trots att jag varit förkyld i 2 veckor. kroppen är konstig ibland...
|
|
|
|

2009-11-07 22:26
|
|
|
Jag sprang hem från busshållplatsen idag impulsivt. Hade ryggsäck och varma kläder på mig och ändå for jag fram fortare än jag brukar 2,3 km. Ps. Jag började träna i somras. Det kändes så lätt att springa. *Glad*
|
|
|
|

2009-11-08 02:29
|
|
|
Blev ett långpass igår på 36 km. Passet kändes helt ok och jag klarade energinivån rätt bra trots att jag bara hade 6 chokladbitar med min som energi. (30g) Var lite ovant att köra långpasset i elljusspåret.
|
|
|
|

2009-11-08 08:59
|
|
|
Testade att ha långt underställ under tajtsen igår; blev lite för varmt, dygt 13 km som planerat iaf och klarat av månadesna VU. Idag vet jag inte.
Funderar på lite boll, eller springa 3 km -30 min, eller drömmer om poweryoga ... eller allt på en gång.
|
|
|
|

2009-11-08 10:57
|
|
|
Dagens pass var helt underbart eftersom det var över en vecka sedan jag körde löpning. Jag har börjat med något som heter zumbafitness och då det är så förbaskat kul och bra träning har löpningen fått stå tillbaka. Körde nästan 15 km idag och det var härligt i höstrusket.
|
|
|
|

2009-11-08 13:42
|
|
|
Blev magsjuk efter att ha firat Bröllopsdagen i Köpenhamn och var tvungen att bli lite extra kompis med hinken för ett tag... Det berodde (tyvärr) inte på för mycket alkohol utan något dåligt jag käkat. Efter några dagars vila var jag dock ute och skenade idag igen. En mil blev det och det kändes riktigt härligt!
|
|
|
|

2009-11-08 15:04
|
|
|
magiskt.
Det längsta jag sprungit var 17km för två veckor sedan. Idag så sprang jag 21km på 2:09 och det var en ren fröjd!! Från att bara sprungit någon gång emellanåt har jag de sista veckorna försökt ha lite planering, variation och framförallt regelbundenhet - så just nu så njuter jag bara av denna milstolpe och frossar i hur galet skönt det var!!
Pb, jajjemen!!
|
|
|
|

2009-11-08 16:56
|
|
|
Hann med 11 km idag innan farsdagsmiddagen. Skönt att äntligen vara utomhus i dagsljus och springa igen efter en vecka med hotellboende och arbete på annan ort. Löpband i hotellgymet innan frukost är inte min grej så vad spelade snålblåsten idag för roll? Det regnade ju iaf inte
|
|
|
|

2009-11-08 17:24
|
|
|
Man kan nästan inte låta bli att notera att många uträttar stordåd ungefär nu.
Är det egentligen NU säsongen börjar för jogging, lunking, löpning, springning etc?
Inga gräsmattor, inget bilmek, inga semesteraktiviteter som splittrar, inte oöverträffat bra TV. Utan svalt ute, lite dämpat ljus som är lagom för ögonen, frisk och lite fuktigare luft att andas, rika dofter av natur som lägger sig att vila för vintern?
Det pirrar i musklerna, senorna, lungorna tar djupa andetag...
|
|
|
|

2009-11-08 17:27
|
|
|
Dagens pass var tungt, blött och alldeles, alldeles underbart. Även om det underbara var lätt tveksamt när jag sjönk ner till knäna i vatten 2-300 steg på raken. Fötterna blev något kalla.
|
|
|
|

2009-11-08 17:45
|
|
|
Ja det kändes lite stelt å så då jag streakade fram till postlådan för att avhämta våran så underbart efterlängtade distrikttidning Uppsala Nya Tidning...1 km. Ja sen så måste ju grannens hästar få äpplen...så det vara bara att fylla på en hel hink och jogga dit oxså...1 km. Sen var det ju fars-dags-middag i Gävle etc....å det värsta var nog att sitta still i bilen i dryga 45 min...ggr två. Dottern snäll å körde hela sträckan så till Thai-maten så kunde man ta sig en bira...TACK JOSSAN..   Glömde säga att jag kutade Vintermarathon i Borlänge i går på 4.37.30...!
|
|
|
|

2009-11-08 20:06
|
|
|
Bra jobbat Kjelle.
Jag och frugan sprang drygt 7 km på kuperad (c:a 150 höjdmeter) skogsstig idag i härligt höstgrått väder! Kändes härligt!
|
|
|
|

2009-11-08 20:15
|
|
|
Sprang 15km för andra gången, fortare än första gången. Underbart! Tänk att lilla jag kan klara det, wow!
|
|
|
|

2009-11-08 20:29
|
|
|
Nådde mitt mål idag! 6,5 km på 39min! ett löppass på 10 km/timmen! Målet var satt för 5 km t o m.
|
|
|
|

2009-11-25 19:03
|
|
|
Styrketräningen gick förvånandsvärt lätt, får utvrdera vad som skett för det borde varit tungt. däremot intervall träningen något senare var jobbigare, har man dessutom en bror som är exakt lika fartmässigt gör i alla fall jag allt för att komma först men, nä det skedde inte denna gången heller.
|
|
|
|

2009-11-25 20:12
|
|
|
Backträningen kändes jättebra idag. Perfekt väder och pigga ben.
|
|
|
|

2009-11-25 20:20
|
|
|
Regnigt och blåsigt! Härligt
|
|
|
|

2009-11-25 20:52
|
|
|
Lite segt idag. Men stjärnor.
|
|
|
|

2009-11-26 10:14
|
|
|
Återkommer efter lunch
|
|
|
|

2009-11-26 10:25
|
|
|
Konstigt för min Garmin hade lagt av. Ovant utan, men varmt och soligt. Fin-fin löprunda runt Långholmen men sorgligt att passera en plats full av blommor och brev där en en ung kille hoppat från bron.... :(
|
|
|
|

2009-11-26 16:41
|
|
|
Dagens pass var helt ok. Upptäcker staden nu.
|
|
|
|

2009-11-26 16:59
|
|
|
Dags pass var rätt tungt. men solen gjorde det härligt.
|
|
|
|

2009-11-26 17:52
|
|
|
Det kändes bra, blandade promenad med lite löpning och var ute i 40 min i solsken och +10 grader. Lite kallt tyckte jag nog att det var, men det är väl vinter nu så temperaturen borde ju ligga här. Inte som förra veckan när det var 15-20 grader nästan varje dag.
|
|
|
|

2009-11-26 17:57
|
|
|
Äh, mina ben var lite slöa så jag kom inte riktigt upp i den hastighet som jag tänkt mig men jag jobbade på rätt bra ändå - och det var ju fint väder!
|
|
|
|

2009-11-26 19:48
|
|
|
Stelt.
|
|
|
|

2009-11-27 08:23
|
|
|
Det var jätte halt! Fyra kilometer rund byn,isbelagda vägar.hade inga dubb skor utan samma ECO-skor som har Tränat nu ett år. Kilometer fart 4:32. Kändes ändå skönt och ramlade inte.Men det var nära några gånger.
|
|
|
|

2009-11-27 14:15
|
|
|
jätteont i underbenen andra dagen i rad..... annars skönt o ta ett pass på lunchen ... Lite blåsigt i Gbg..
|
|
|
|

2009-11-27 14:26
|
|
|
Fick springa i lite för dagen olämpliga kläder pga att "dom gamla vanliga" var på fel ställe. Alldeles för varma tights som egentligen stoppar för -10 grader och två tröjor istället för jacka + urgamla dojor. Ändå ett skönt pass på runt milen i soft tempo.
|
|
|
|

2009-11-27 14:52
|
|
|
Sju grader på termometern för sjuttioelfte dagen i rad. Jag tröttnade helt sonika på långa, klibbiga tights och grävde fram shortsen. Fantastiskt skönt!
I övrigt har jag kommit att hata inlandsisen. Pendeljoggar Mölnlycke - Göteborg och har ännu inte vant mig vid nedförsbackarna. Dessa tillsammans med ryggsäck ger ett ganska sittande steg vilket i sin tur belastar rumpa och framsida lår. Träningsvärk och ömhet är påtaglig. Uppförsbackarna hem har jag faktiskt mindre bekymmer med.
I morse slog det mig att jag kan lösa logistiken för att kunna eliminera ryggsäcken genom köra in kläder och frukost för en hel vecka på helgen. I övrigt gäller väl bara att tuffa till sig.
|
|
|
|

2009-11-27 14:59
|
|
|
Henrik!
Gäller att ha en stor garderob då....... ;-)
|
|
|
|

2009-11-27 15:12
|
|
|
Tomt....eftersom det inte blev något. Frugans fyra bröder kommer för planering av Barcelona-resa i afton. Ja den där Zlatan ska vi tydligen kolla på. Så jag fick hålla tillgodo med tre sreak-kilometrar ...alltid något.
|
|
|
|

2009-11-27 17:36
|
|
|
Lugn jogg med ryggsäck till och från jobbet. Sakta sakta läker mina baksidor ihop. Skön start på dagen men håller med Henrik om roddandet av kläder å skor. Lyckades glömma jacka, lite kallt att gå och köpa lunch. Hem i mörker. Lite tokig måste man vara som mår så bra av detta.
|
|
|
|

2009-11-27 18:55
|
|
|
Skor och jacka blir kvar på kontoret. Packar med en handduk, två par jeans, tre t-shirts och fem par underkläder/sockar. Kompletterar med bröd, ägg och havregryn för en vecka vilket, tillsammans med tillgänglig till-kaffet-mjölk och stor fruktkorg, bör lösa frukosteriet.
Telefon, nycklar och plånbok medtages varje resa i midjeväska.
|
|
|
|

2009-11-27 22:57
|
|
|
Långt. Långpass där jag försökt hålla pulsen i låg i besvärlig terräng. Lerigt och blött. Fick skrubba fötterna rena hemma, tårna var svarta på ovansidan.
|
|
|
|

2009-11-28 13:16
|
|
|
Första passet i mina nya skor. Super stabilt och skönt. Bara lite för få solglimtar…
|
|
|
|

2009-11-28 14:45
|
|
|
Sonen har 40.5 °C i feber, så man sov inte många minuter i natt... Då känns det skönt att ändå lyckas få till en runda dagen efter. Kände mig "halvtoppad" innan jag stack ut pga brist på sömn, men väl ute i spåret var det rejält med sprutt i dojjorna!
Himla härlig tur som kändes kanonfin!
|
|
|
|

2009-11-28 16:55
|
|
|
Första passet på ett par veckor som kändes behagligt och utan smärta i höft. Gick hyfsat rappt och med bra känsla. I min dumhet har jag stretchat för mycket igen (jag lider av överrörlighet). Nu är jag tillbaks och varje pass förbereder mig för min livs resa!
|
|
|
|

2009-11-28 19:47
|
|
|
Tungt i både andningen och kroppen... Andra passet med de nya skorna; samma känsla trots att det skiljer några veckor! Ren tillfällighet, eller är skorna helt enkelt inte rätt för mig? *filosoferar*
|
|
|
|

2009-11-28 21:18
|
|