Den kompletta mötesplatsen för dig som gillar att träna.

Vinterutmaningen

Anledning till att vara med i Vinterutmaningen!

En motivationstråd för dom som tvekar om dom skall vara med i VU.  

2009-11-06 07:55

Roligt sätt att få ett skapligt långt fart-pass varje månad över kalla å ibland olustiga vintern.
Kul att tävla mot andra på FunBeat på ett opretantiöst sätt.
Jättebra motivationsgrej att försöka förbättra sig tidsmässigt alt hålla samma standard trots väderlek och underlag.
Hjälpa Kjelle att få ihop 55 nya VU-löpare i november.SmileySmiley

2009-11-06 09:28

Bra skäl till att vara med i Vinterutmaningen är för att träna självdisciplin och planering.

Såvida man inte är långtidsskadad ska väl alla som löptränar regelbundet klara av att pricka in ett 10 km-pass under en 30-dagarsperiod. Men då vill det till att man pallrar sig ut tidigt i månaden och springer ett säkerhetspass så att man inte bommar på slutet pga sjukdom eller andra åtaganden.

2009-11-06 09:39

Jag har gått från soffan till 5km under sommaren och våren i år (från att innan det inte ha sprungit en meter annat än möööjligen till bussen de senaste 13 ÅREN!!!). Sen började jag springa SU (5km) varje månad under sommaren och för mig känns VU som en naturlig fortsättning på det och på min resa mot bättre kondition och hälsa. Smiley

Dessutom är det KUL! Smiley

Plus att det var lite klurigt att tänka ut en bana som man tror sig kunna springa hela vintern. Här blir ju alla löpspår skidspår snart...

Sa jag att det är KUL? Smiley

Ni borde prova för att vi alla ska få fler att jämföra oss med i vinter. Vi som kör VU springer på alla tänkbara nivåer, en del GÅR till och med sin mil, så det finns alltid någon att tävla mot! Smiley

...och så är det ju KUL också! Smiley

Vad väntar ni på? Har ni inte gett er iväg än? Smiley

Okej då - liiite mer inspiration åt folket - det här är MIN VU-runda:
http://www.funbeat.se/blogs/show.aspx?BlogPostingID=48006

Hur ser DIN ut?

2009-11-06 12:53

Det främsta skälet är ju att slippa lida i vår.
Det är rätt jobbigt när man slöat sig genom vintern och minns vilken OTROLIG toppform man hade i spetember, att upptäcka hur långsamt och tungt allting blivit ....

2009-11-06 14:07

Anledning: för att utmana sig själv. Utmaningen kan vara olika för olika personer. För mig är den att slå mig själv på en lagom lång sträcka. Just en mil passar mig bra att ha som fartutmaning. Gillar inte att springa kort, man måste springa så fort då. Sen gillar jag att ha några harar att jaga också. Det värsta är ju bara att de också kan förbättra sig. Smiley

2009-11-06 19:00

Jessie - du glömde ju nämna att det är KUL! Smiley

Och jag håller med...

2009-11-06 22:18

Bra sätt att försöka få in minst ett snabbare längre pass i månaden! Smiley  

2009-11-06 22:20

Motivationshöjande helt klart. Utan mål är det svårt att pressa sig under en lång och kall vinter. Att sätta t.ex. göteborgsvarvet 2010 som mål är för avlägset, måste ha något närmare så då passar det med en "tävling" i månaden. Sedan är det ju kul att se hur man ligger till jämfört med de andra runt om en i listan varje månad. Lite tävlingsmänniska bor det allt i en. Att läsa alla berättelser från tävlingen, titta på deras bilder etc får det att verkligen bubbla över av vilja att ge sig ut och springa igen, och igen och.... nej, nu skall jag banne mig springa en morgonrunda bara för det. Med nyopererade ögon blir det att ta på sig dotterns rosa simglasögon så det blir en vacker syn i löpspåret Smiley  

2009-11-07 07:33

Ett roligt sätt att hålla liv i löpningen under vintersäsongen. Smiley  

2009-11-07 13:33

Att få sig ut i spåret! Smiley För att trotsa latmasken i sig Smiley För att öva uthållighet när man som jag är på 'nästan' nybörjarstadiet Smiley Och faktiskt som Jessie Stjärndam så fint och försynt framhållit, det är ju kul (faktiskt) Smiley.

2009-11-09 23:10

För att det är nu som den sköna tiden för löpning/jogging börjar.... lagom temperatur (ingen risk för överhettning), klar frisk luft, fritt från andra motionärer, turister, fulla ungdomar (och äldre) samt myggor! Vintern är den bästa tiden att springa..... enda nackdelen jag kommer på är ett smått opålitligt underlag.  

2009-11-09 23:18

Tack Lena B för att du fick mig att komma på en TILL anledning:

Man ska delta i VU för att det ger en kanonbra ursäkt för inköp av ett par nya, fina terrängskor, som klarar snö och is! Smiley

(och så är det ju KUL! också! Smiley )

2009-11-10 12:01

Ja, nya skor är toppen!
Spana in mina!
Till helgen blir det VU Smiley
Extern bild

2009-11-10 17:06

Jag håller med om vad ni alla skriver. Motivationsfaktorn kanske är den starkaste ändå.

VU kan även vara en väldigt bra Rehab-hjälp. Man måste inte prestera tid varje gång - man kan njuta andra segrar ställt mot andra mål. Att sedan tiden i det lite längre perspektivet driver är helt OK - t.o.m. självklart. Tillåt dig dock att ta tid på dig om kroppen trilskas av olika skäl. Det kan t.o.m. vara en prestation att inte överbelasta och det är inte skämmigt att ha höga tider. Det finurliga med VU är ju att du själv sätter målet och bedömer prestationen - och då är vi tillbaka vid motivationsfaktorn.

Du är en pärla Erik Smiley

2009-11-12 00:51