Prat

Släppande revbensbrosk?

Ett ovanligt fenomen (?) som jag inte hittar så mycket information om. Är inte så klar över alla (eller särskilt många) detajer men har några funderingar.

Min syster fick för en tid sedan ont kring revbenen på ena sidan och märkte även att den ena sidan tycktes ha "höjt" sig och börjat bukta ut mer än tidigare. Efter läkarbesök med röntgen och jag vet inte vad.

De kunde inte direkt hitta någon orsak till smärtan och revbenens beteende och hon fick svaret att den enda möjliga anledningen de kunde se var att brosket börjat släppa från revbenen på just det stället (kring de nedre revbenen på vänster sida tror jag). Enda lösningen skulle tydligen att operera bort några revben där.

Borde inte brosk kunna växa fast igen? Jag trodde brosk var lite mer flexibelt i kroppen.
Och ännu viktigare - kan man träna? Hon hade fått det luddiga svaret "eventuellt ska man nog kanske vara lite försiktig med det" över telefon.

2009-11-05 21:31
Hej Malin,
Var ju ett tag sen du skrev, men hoppas ändå att du ser detta. Jag har inget svar som hellst att ge dig, men vid det här laget kanske du vet mer? Har dock en del erfarenheter:

Körde in i ett träd när jag åkte skidor för 7 veckor sen. Kollade aldrig upp revbenen ordentligt men tror att jag fick en ordentlig spricka/sprickor. Är precis tillbaka och känner att jag kan träna obehindrat igen även om jag fortfarande har ont. Är därför förvånad över att jag fortfarande är "svullen". Precis under brösten där revbenen möts ser det ut som om ena sidan är svullen. Det blir värre när jag tränar men det är tydligt nästan hela tiden! Känns ju ganska osannolikt att jag är svullen efter 7 veckor så därför fastnade jag för ditt inlägg!

Vet du nåt mer? Jag har googlat men hittar ingenting. Hur gick det för din syster? Jättetacksam för svar!

/Nina

2010-03-28 14:31
Hej!

Jag kom på att jag helt glömt svara här.
Hon hade väldigt svårt att få några klara besked, det enda som läkarna kunde tänka sig var just att brosket börjat släppa lite från revbenet. Enda lösningen var att operera bort revbenet, vilket hon inte var särskilt sugen på och har valt att inte göra något åt det tills vidare, så länge hon inte har mer känningar av det

2010-04-20 19:57
Har hon inte bara Tietzes syndrom?  

2010-04-20 21:20
Ingen har hittills konstaterat det i alla fall, men några mer omfattande utredningar har inte gjorts heller.
En annan detalj är att om hon t.ex gör situps kan man känna att det "klickar till" vid revbenen, som om något flyttar sig lite på ett sätt som det i alla fall inte gör på mig

2010-04-20 21:54