Löpning

Billigt läkarintyg Göteborg?

Nån som har tips på läkare som kan fixa läkarintyg inför marathon till humant pris?

Jag behöver ett till Paris marathon nästa år, och min vanliga vårdcentral ville ha 750 pix för besväret. Känns som att nån borde kunna göra det billigare. Det är inget avancerat som behövs, inga blodprov eller så, ett blodtryck och några frågor är nog allt som behövs. Plus att fylla i ett papper där det står att "inga kontraindikationer för att delta i löpartävlingar finns".

2009-11-02 20:37
Nej, det har jag inte, men det är ju löjligt att ta ut 750. Jag fick mitt av min läkarmottagning här i Stockholm på 10 min efter att läkaren intervjuat mig om min hälsa och träning samt lyssnat på hjärtat/lungorna och tagit blodtryck. kostnad? 240 kr.  

2009-11-02 20:53
En triathlonlicens är billigare.
Ett franskt läkarintyg är också billigare. För några år sedan kostade det 30 Euro.

Det brukar ofta gå att få skriva på en s.k. "décharge" som fritar arrangören från allt ansvar.

2009-11-02 21:01
Gör en egen.

Skriv den på svenska dessutom.
Fransyskor + fransmän är helmysiga.

Jag har testat den metoden också.
Vad de skrattar.

Tycker att de i stället borde ha att man kunde redovisa resultat från andra lopp.
Förstlingar OK med medicinskt certifikat, men vanelöpare??????

Människorna i Frankrike tycker så, byråkraterna annorlunda.

2009-11-03 07:39
Läkarintyg är vad som krävs, annat duger inte. Fransk läkare hinner jag nog inte besöka, men att skriva själv kan man ju alltid göra Smiley Men jag är för laglydig för sånt.

Har iaf avbokat tiden hos läkaren som ville ha 750, får hoppas jag hittar nån annan billigare på nåt sätt.

2009-11-03 13:52
Har du frågat arrangören om alternativ? Jag har kört en hel del lopp och tävlingar - cykel, löpning och längdskidor - i Frankrike och licens har alltid räckt hittills.  

2009-11-03 19:04
Jag skrev oxså en själv ...samt stämplade med en massa stämplar från Kolarmora behandlingshem...typ inkommande post å liknande. Skrev under med mitt rätta namn å utan någon läkarbeteckning å allt rullade bara på.SmileySmiley  

2009-11-03 19:11
Helt OT:

Fransmän är förtjusta i officiella handlingar etc.

För många år sen åkte en bekant omkring i Frankrike, gick in på fina restauranger och sa till hovmästarn på stapplig franska att han kom från den svenska tidningen "Körkort", och höll på att göra ett reportage om franska matställen.

Samtidigt visade han fram en sorts legitimation som med foto, stämplar, nummer och allt intygade riktigheten i det han sa.

Han ville bara sitta en liten stund i ett undanskymt hörn av restaurangen, och skriva några anteckningar, sen skulle han gå. Några minuter senare kom hovmästarn med kött, sniglar, fisk, grodlår, ostron och allt vad fransmän nu äter och undrade om han inte kunde tänka sig en liten vickning, huset bjöd, medan han nu ändå satt där, äta måste vi väl alla, lite grann?

Han kom hem fet som en padda och lovprisade ID-handlingens trovärdiga utseende.

(Några år senare började man skriva Permis de conduire under ordet Körkort på ID-handlingen.)

2009-11-03 22:37
Clusterpost...  

2009-11-03 23:00
Vad gäller officiella handlingar så är många länder mer byråkratiska än vad vi är i Sverige.
...och åker man till Storbritannien så kan man fortfarande få passet stämplat. Att släppa sargen och gå med i Schengen skulle kunna göra en del för att få bort den förhistoriska känslan...

2009-11-03 23:00
Numera ja, så är inte Sverige värst.
Jag var med på funktionalismens värsta period 60-70-talen och en bit in på 80-talet.
Vi t.o.m. exporterade "skiten".

Alltnog har jag i år deltagit i 3 lopp i Frankrike. ( Totalt genom åren bra över 50. )

På ett av dessa krävde de ett intyg. Ursäktade mig, gick tillbaks till bilen, fyllde i ett "intyg" på svenska och undertecknade.
Gick tillbaks och så var det klart.

De flesta människor har sunt förnuft.

2009-11-04 03:06
När var detta?

Den franska _lagen_ som kräver licens eller läkarintyg trädde i kraft 2001 om jag kommer ihåg rätt.

2009-11-04 07:45
Sedan 2001 har det blivit runt 20 lopp i Frankrike.
Inget med officiellt läkarintyg.

De flesta har sunt förnuft. Även fransmän.

Tillägg.
En gång höll det på att gå snett.
Då klev runt 20 fransyskor och fransmän fram och sa:
Får inte svensken vara med så åker vi hem.
Så då fick jag vara med.

Det var ett lopp på 24H med ca. 100 deltagare.

Förklaring: Tävlingsledaren var både militär och satt i kommunen. Då blir det svårt.

2009-11-04 08:19
Har fått kontakt med en läkare här på funbeat som lovat göra det för en billig peng :)  

2009-11-05 17:16
Prexisen tvärt emot mig på ett lopp i södra Frankrike K-G...
40 franska tjejer å killar gick då ut å sa : "Ska Svensken vara med då åker vi hem..?!" Kul att så många är engerade liksom.SmileySmileySmiley

2009-11-05 20:24
Jag förstår vinken:

Du nämnde mitt namn och alla i Frankrike känner ju MIG.

Var du så dum får du ju skylla dig själv.

2009-11-05 20:37
Skall springa Nice-Cannes marathon nu i november. Visste inte vart jag skulle vända mig för läkarintyget, så jag ringde runt lite.

Fick napp hos Dr. Anders Blomberg, Karl Gustavsgatan 7. www.doktorblomberg.se

Jag fick ett läkarintyg, enligt loppets mall, för 200kr. Han kollade blodtryck och lyssnade på lungorna och gav mig den åtråvärda stämpeln. Det tog 10 minuter. Smidigt och kan rekommenderas för den som inte vill skapa ett eget intyg.

2011-10-05 13:23
Inför Milano marathon fick jag ett papper som jag tog med mig till min "vanliga" läkare som gjorde enkelt EKG och tog blodtryck. Påskrivet och klart för samma pengar som ett vanligt läkarbesök..  

2011-10-05 14:04
Fast det är egentligen rätt komiskt det där.. läkarintyg vid marathonlopp.. Men när jag skulle springa SwissAlpine 79,1km i alperna, med högsta punkt uppe på 2730m - nej då behövdes inget läkarintyg. ;-)

2011-10-05 14:05
De låter liken ligga kvar till tjällossningen.  

2011-10-05 14:45
Nu vet vi vad som hände med Ötzi - han hade inte läkarintyg.

2011-10-05 18:00
Just det.  

2011-10-05 18:08
Where can I apply for a medical certificate for work visa in Sweden? I have copied the samples and filled in the papers to submit them via email. But who is the official contact person for professors and PhD representatives who have been working at Aristotle University of Thessaloniki in Greece?

https://maritimehealth.gu.se/english/Health+onboard/health-examinations
https://domyessay.today/thesis-writing/

2019-11-12 13:56