Löpning - Lopp och tävlingar

Hoppa till första olästa inlägget.

Upplagd av

2010-10-13 13:16

...diskussionen fortsätter från föregående sida:

Hässelbyloppet 10 km (2010)

Positivt: 4 min bättre PB
Negativt: fick vid 11:22 på sverige springer se mig själv under 5 sekunder följt av Musse löpandes. Jag ser ut som en snedväxt fjällbjörk i min löpstil.

#göromgörrätt

2010-10-13 13:16
Lustigt hur det kan bli: Förkyld och påtvingad vila dagarna innan loppet, glömde göra en massa saker men ändå kapade jag mitt PB med nästan 5 minuter!

Nu gjorde väl min nyinköpta 305:a att jag kunde hålla någorlunda rätt fart, men man undrar ju om det kanske är bra att inte bli för taggad innan loppet...

Tycker för övrigt att arrangemanget var bättre nu än när jag sprang senast (för två år sedan), tydligare skyltning bland annat. Bra att köra fler motionsklasser också.

2010-10-14 16:31
inget pb för mig. Var inte helt i form tror jag och sen spänner jag mig när det är dags för tävling och presterar sämre än på träning. Något som jag retar mig på är att när vi i kvinnor motion 3 kommer i till mål på en hyfsad tid så är det mesta slut. Poweradedrycken var slut ohc mjölken till kaffet också. Smiley
Kanske småskitdetaljer men för mig fungerade faktiskt sportdrycken som en motivation för att ta mig i mål så jag blev hemskt besviken. hade inte pengar med mig och rätt långt till bilen som stod i vällinby för att hämta. samma dåliga beräkning hade ju gjorts tidigare i år av midnattsloppet. Allt gnäll som brukar komma om folk som ställer sig i fel startgrupp kanske kunde komma av sig om man såg till att "festen" varade tills alla kommit i mål.

2010-10-19 23:00
Tyvärr helt sant, det är inte kul att komma i mål och allt är hopplockat eller slut.  

2010-10-20 08:25
Fy vad trist!!

Kanske bättre att ha utdeling av sportdryck i samband med medaljen. Risken är ju stor att någon "råkar" ta mer än en dryck annars..

Maila arrangörerna och berätta att ni blev utan, så kan de kanske hitta en lösning till nästa år?

2010-10-20 12:45
det fann ingen poweraid kvar när jag kom i mål så jag blev utan och fick nöja mig med vatten

kändes lite trist för sen när vi gick över parkeringen såg jag flera personer som gick med en flaska i varje hand..

2010-10-20 12:47
Jag håller med. Arrangören kanske skulle tänka över beslutet att ha en blasé tonåring vid utdelningen av poweraden. Jag brukar sejfa genom att alltid ha med mig egen i väskan jag lämnar in. Man vet ju aldrig :)  

2010-10-22 15:14
Om man som vuxen gråter över att man inte fått en gratis energi dricka vid målgång efter ett 10km lopp.
Då kanske man ska fundera på att springa fortare. Eller ta 20 kronor ur egen ficka o köpa en egen.

2010-10-23 03:04
Om man som vuxen snyltar till sig två flaskor i stället för en efter ett lopp...  

2010-10-23 07:23
Eftersom kostnaden för en Powerade i produktionsledet är 2-3 kr så ska all kritik riktas mot sponsorn som inte fattar grunderna för marknadföring. Skillnaden mellan goodwill-värdet av att se till att drickan räcker och blir över jämfört med badwill-kostnaden för att alla inte får sin flaska är enorm.  

2010-10-23 09:10
Finns det alltså människor som tycker det är helt okay att snylta till sig fler än en av gratisflaskorna så att andra blir utan, och att det är den som erbjuder de gratis flaskorna som ska hållas ansvarig för att det tar slut i förtid?  

2010-10-23 09:43
Det handlar inte om att snylta till sig. Om man betalar 350:- för en tävling och tycker att man behöver 2 i stället för en flaska dricka vid målgång så ska banne mig ingen moralisera över det.  

2010-10-23 10:45
Inte kanske fråga om att gråta, men är man utmattad och blodsockret i botten efter att man tagit ut sig fullständigt kan jag förstå att man blir besviken.

Det är arrangörernas sak att se till att utlovat "godis" räcker antingen genom att vara tydlig och se till att folk bara tar en flaska var eller ha ett tillräckligt överskott så det räcker till gamarna.
^Är det OK att ta tre flaskor då? Fyra?
Å andra sidan inte säkert att arrangören är den som betalar flaskorna utan kan vara leverantören som gör det som en drive.
Hursom bör det ju räcka till alla om det utlovats till alla.

2010-10-23 11:15
Fast om nu drycker var Powerade så innehåller den ju inte socker, utan aspartam, så den hade inte hjälpt mot lågt blodsocker, kanske en lite tröst Smiley  

2010-10-23 11:33
Suck.

Den som OCKSå BETALT 350:- då som inte får nån flaska för att DU gamade till dig en extra? Tänkte du på det?

2010-10-23 12:59
Stilla undrar jag om nån representant för Powerade läser detta och vad hon/han isåfall tänker Smiley. Enfalden kommer nog alltid gå före mångfalden i detta fall. Mitt tips till Powerade är (som redan nämnts) att bunkra upp ordentligt. När jag hämtade min så var det ett gäng tonårskillar som definitivt inte sprungit som försåg sig. Tjejkompisen vid utdelningen brydde sig inte jättemycket.
Jag vill ändå passa på att berömma arrangörerna för ett väldigt fint arrangemang. Jag sprang senast 2002 och då fanns det helt klart fler förbättringsområden än i år.
BRA JOBBAT!

2010-10-23 13:12
Suck x 2. Det här är så typiskt svenskt så man blir nojjig. Ska deltagare i lopp behöva kasta skit på varandra bara för att en arrangör och dess sponsorer inte kan utföra sitt jobb. Tragiskt säger jag.

Saken är den att så länge som man klagar på varandra istället för att direkt adressera den skyldige så kommer historien att upprepa sig nästa år, och nästa, och nästa....

2010-10-23 13:21
Om du inte kan inse att det är fel att ta två flaskor är det bara att beklaga. Inte undra på att det finns en massa tjuvar i samhället om en sån grundinställning är i närheten av gängse.

2010-10-23 14:44
Jag var inte med i det här loppet men om jag varit det så hade jag inte tagit någon flaska alls eftersom jag inte dricker sportdryck. Därför hade jag heller inte haft något emot om någon tagit 2, eller 3 eller 4 flaskor eftersom jag vet att det finns fler som mig och mångtals fler som inte kom till start överhuvudtaget.

Jag jobbar med sälj och marknadsföring så råkar jag veta lite om sponsring och här verkar det finnas anledning att ge lite upplysning om hur det funkar.

När man som företag sponsrar ett evenemang så tar man av sin marknadsföringsbudget för att få exponering och för att dra nytta av det unika tillfället att direktadressera sin målgrupp. Det man får igen är merförsäljning och den blir bättre ju mer effektiv reklamen är och ju positivare den tas emot.

Ser man till alla kostnader kring sponsringen i det här specifika fallet så är säkert kostnaden för drickaflaskorna snudd på försumbar. Coca-Cola/Powerade vill förstås se till att alla löpare (=målgruppen) får sina drickaflaskor så de litar på att arrangören uppger hur många flaskor som behövs och att de fördelas till samtliga. Om jag får gissa så skulle nog marknadsförarna för Powerade klassa de sista 500 löparna som en viktigare målgrupp än de 500 första.

Så om man har något som helst intresse för att komma tillrätta med problemet att drickan tog slut och se till att det inte händer igen så gör följande: Påpeka för det sponsrande företaget och/eller arrangören om det inträffade. Gör det personligen och med eftertryck. Alla vill göra ett bra jobb så feedback, både positiv och negativ, är viktig.

Att däremot enbart beklaga sig över sina medtävlande skapar osämja men framför allt är det ju fullständigt verkningslöst för att åstadkomma en förbättring till nästa gång.

2010-10-23 15:32
Sven, jag var anmäld till loppet men kunde inte springa pga sjukdom så en av de som tog två fick min flaska.
Sen måste jag ha missat infon om att man bara fick ta en flaska? Det stod inget om det i infobladet jag fick med nummerlappen...Problemet ligger inte hos deltagarna utan hos arrangören precis som Forsström säger.

2010-10-23 17:52
Upprop, hur tycker funbeat-panelen: är det okay att sno åt sig två flaskor sportdryck, så att senare löpare inte får någon alls, och sedan skylla på sponsorn?

Ja eller nej?

2010-10-23 18:01
Jag sprang som sagt var inte det här loppet, men framgick det någonstans hur många flaskor sportdryck man fick ta? Var man tvungen att ta en även om man inte ville ha någon? Hur många muggar sportdryck fick man ta på varje vätskekontroll?  

2010-10-23 18:09
Kort och enkelt svar: står det inte hur många flaskor man får ta är det inte Sven som bestämmer hur många som är OK, så JA, man får ta två, eller tom fler, det är arrangörens sak att se till att det finns så det räcker, eller sätta begränsningen.

Och som andra noterat, det var ju flera som var anmälda och alltså hade rätt till flaskor men inte kom till start, så de som tog mer än en flaska kanske tog en av deras, hur vet man om den extra flaskan man tog rätteligen tillhörde en löpare som nu blev utan, eller en no-show?

2010-10-23 21:25
Ja, jag ser inte heller att det skulle vara ett problem att ta två flaskor om man är törstig, så länge det inte finns klar information om att man bara får ta en. Arrangören får se till att det räcker, eller vara tydlig med hur många man får ta.  

2010-10-23 23:11
Det stod en mängd Powerade uppställda på ett bord + en måttligt engagerad person bakom och inga skyltar vad jag såg .Jag gick tbks o tog mig en andra Blå dricka ,skämdes inte så där våldsamt för det,ej heller för de 2 koppar kaffe jag intog .Vi som deltagit i loppet kan inte gärna veta hur mkt resurser som finns där bakom,man räknar ju med att det är väl tilltaget så det räcker för alla  

2010-10-23 23:19
Men räcker till alla, någonstans finns det ändå ett rimlighetens och anständighetens tak för hur mkt man tar, eller hur?
Om någon tar hela famnen full med flaskor? Eller fyller sin medhavda löparryggsäck?

2010-10-24 02:18
Jag kan bara konstatera att med den utbredda inställningen bland löpare är det tur att man själv brukar gå i mål långt innan det hinner ta slut. Men jag känner sympati för er som inte hinner.  

2010-10-24 07:41
lingling, har du sett någon ta famnen full på någon tävling? Eller fyllt hela rycksäcken med flaskor? Känns lite som ett ickeproblem.

2010-10-24 08:29
Nej jag har inte det, men det jag undrade över var var gränsen går, vilka mängder ska den som beställer dit drickan eller annat "målgodis" räkna med? 2 är OK, tre och fyra tycker en del? fem? då börjar vi prata famnen full, eller lasta dem i något ...
Jag har aldrig sett ngn ta två av någonting på Tjejmilen, ostkaka, dricka eller vad det nu varit, förekommer säkert, men jag har inte sett det. En del av de som tar flera kanske gör det till kompisen som inte orkar för allt vad jag vet.
Arrangemanget brukar vara rätt tydligt att man får en var av det mesta.
Själv skulle jag inte komma på tanken att slå i mig två flaskor powerade på raken, iaf inte efter en mil, aldrig fått i mig _en_ hel på en gång, men det är ju jag det, väger man +120 kg så kanske det behövs?
Smiley

Jag har iaf alltid uppfattat det som bjuds på i mål som ganska ransonerat, man är i mål och får ett första livräddande intag av kalorier och vatten innan man tar sitt medhavda eller köper något, om det inte räcker, eller åker direkt hem och äter.
På somliga lopp delas det ut matkassar till de som anmält sig i grupp, att sätta sig ner och festa på efter loppet, men man får inte två för att man är så hungrig.

Så min fråga är mer hur mkt ska den som beställer räkna med att folk hugger i snitt? De som inte startar är nog redan inräknade, för de vet nog rätt väl hur många det brukar bli till start i förhållande till antalet anmälda.
En månadsförbrukning? Som sagt: Vad är skamgränsen? För alla anser väl att det finns en någonstans?

2010-10-24 08:43
Alltså, det viktiga i den här diskussionen är väl att se till att drickan inte tar slut för tidigt nästa år. Ingen av er, inte ens Sven, vet ju om det ställdes fram lika många flaskor som antal löpare som kom till start. Det kanske var ett underskott redan från början?

Dessutom är det väl samma sportdryck i de där flaskorna som den som serverades utmed banan. Så vem kan egentligen ta sig rätten att hävda det omoraliska i att att hoppa över vätskekontrollerna (vet jag att fler av er gjorde) och ta två flaskor vid målgång som alternativ till att ta 2 muggar sportdryck vid varje kontroll och endast en flaska efter avslutat löp?

2010-10-24 08:56
Jag har inte en susning om hur arrangörerna räknat, men väl i mål kan man fortsätta till närmsta kiosk, när man fått sig sin första livräddande slurk.
& allvarligt så får jag inte i mig två flaskor ens under hela milen, men man är olika i det avseendet. Jag dricker powerade, men det är väldigt mkt i de där flaskorna ...
Den utmed banan som blandas på pulver är annorlunda har jag för mig f ö.

2010-10-24 09:01
(Skam)gränsen uppnås förstås när man tar mer än vad man dricker upp i direkt anslutning till tävlingen .Jag drack nada under loppet,därför fanns ett extra behov efter målgång .Är det ett starkt begränsat tillgång på mat/dryck i målområdet får man väl skylta ,säga till,eller dela ut i form av gottispåse .  

2010-10-24 11:51
Micke Zetterberg:

"Om man som vuxen gråter över att man inte fått en gratis energi dricka vid målgång efter ett 10km lopp.
Då kanske man ska fundera på att springa fortare. Eller ta 20 kronor ur egen ficka o köpa en egen."

Jag grät inte Micke, jag var irriterad. Om jag nu inte vill släpa med mig mer än nödvändigt under ett lopp hur snabbt anser du att jag ska behöva springa? Räcker inte timmen på milen? Eller ska jag byta startgrupp menar du+ För mig kan gärna damer motion börja först nästa år.

2010-10-24 16:02
@ Klara Smiley  

2010-10-24 18:43
@ KlaraSmiley @ KlaraSmiley @ KlaraSmiley  

2010-10-24 20:42