Löpning - Lopp och tävlingar

Hoppa till första olästa inlägget.

Upplagd av


2009-10-31 21:57

Hässelbyloppet 10 km (2010)

OBS! Den här tävlingen har passerat. Titta efter nästa års tävling istället.
Tävlingens datum: 2010-10-10
Plats: Sverige - Stockholm
Sträcka: 10 km
Typ av träning: Löpning

Välkommen till höstens skönaste mil!

Hässelbyloppet är ett av landets största och bästa 10 km-lopp. Tävlingen avgörs på en flack och snabb bana genom Hässelby, Grimsta, Råcksta och Vällingby i nordvästra Stockholm. Bland de fyra tusen deltagarna i Hässelbyloppet 2009 var det åtskilliga som noterade nya personbästa på 10 000m.

Hässelbyloppet samlar alla typer av löpare och joggare. Flera av landets bästa långlöpare kommer alltid till start. Hässelbyloppet har status som ett av Sveriges kvalitetsmässigt bästa lopp på 10 km. Majoriteten av deltagarna är joggare och motionslöpare. Hässelbyloppet har därför både tävlingsklass och motionsklass.

Söndagen den 10 oktober 2010 arrangeras Hässelbyloppet för 23:e gången. Välkommen till höstens skönaste mil!

Mer information på www.hasselbyloppet.se/start/



Logga in för att lägga till tävlingen i din kalender.

330 har tävlingen i sin kalender:

Logga in för att se namnen

Tävlingsberättelser och resultat

Visa tävlingsrapporterna för det här loppet.

Jag är allvarligt inne på att anmäla mig efter att jag sprang så dåligt (sämre än jag ville) på Tjejmilen; Tycker bara det ligger lite väl nära inpå Lidingö ...
Hur fungerar det här loppet? Vilka har sprungit förut? Vad tycker ni?

 

2010-09-07 17:06
Förstår inte frågan? Hässelbyloppet ligger nära inpå SUM. Från Lidingloppet till Hässelbyloppet är det oceaner med tid!  

2010-09-07 18:40
Tycker nog frågan är berättigad. Man brukar säga att för topprestationer finns en tumregel om 1 dags återhämtning per mile. LL är ~30 km ~= 18,6 miles. Dessutom är 30 km LL värre än 30 km slätlöpning, så ska man avrunda blir det nog uppåt till 20 dagar.

Så Hässelbyloppet ligger en vecka för tidigt egentligen för att vara helt optimalt. Men lullar man runt LL utan att maxa är det förstås inga problem (eller om man tänker lulla runt HL).
 

2010-09-07 19:51
....och en dags återhämtning pe mile gäller förstås ganska så exakt för alla människor, oavsett kön, ålder, kondition, sjukdomstillstånd, osv  

2010-09-07 19:56
Men Mikael(a) du vilade väll 150 dagar efter Skövde Smiley
Men om vi inte ska skoja så är det den här frågan om "topprestation" eller bara springa för det är roligt som man måste ställa sig.
Själv klart kan man springa Hässelbyloppet efter Lidingö och SUM
 

2010-09-07 20:07
Vad jag menar är att det är högst individuellt hur mycket vila man behöver mellan lopp. Bland maratonmästare finns det några som tävlat och gjort bra resultat i flera lopp med 1 veckas mellanrum medan andra inte tävlar oftare än en gång i månaden.  

2010-09-07 20:16
Sitter och tittar på hemsidan men det verkar inte vara samma sträckning som när jag sprang för tre år sen. Det var lite svårt att se och på fb lopp för 2007 är det ett väldigt virrvarr så det var ingen hjälp. Andra halvan verkar vara liknande sträckning. För tre år sen angav de höjdskillnaden till 11 meter om jag minns rätt. Jag tyckte jag sprang fort...... men jag hade sällskap av en tjej hela vägen och vi pratade och pratade. Det visade sig att hon aldrig hade sprungit en mil. Tjejmilen gjorde jag för 20 år sen men LL har jag aldrig gjort så mer än så kan jag inte informera om.
Edit: ser att höjdskillnaden fortfarande är 11 meter. Samma bana?
 

2010-09-07 20:42
Jag sprang förra året. Trevligt lopp, tycker det är lagom stort. Dock var det iskallt!
Sen tycker jag nog jag var i som allra bäst form mindre än 2 veckor efter Stockholm Marathon, gjorde träningspers på 5K då som står sig än, men det är ju individuellt förstås.

Sen kommer nog platserna ta slut snart så skynda å anmäla er Smiley
 

2010-09-07 20:56
Jag sprang Hässelby i fjol, tyckte det var ett trevligt lopp. Lite halvtråkig bana och inte så många som hejade på, men kul ändå. Kommer att springa den i år igen. Lite småkyligt är det ju i oktober men det funkade bra med inlämning av överdragskläder.  

2010-09-07 22:40
Mikael(a): http://en.wikipedia.org/wiki/Rule_of_thumb . Och man kan nog ställa sig undrande till hur många maratonmästare som läser den här tråden och behöver råd.  

2010-09-07 23:43
Jag är anmäld genom jobbet men har också tänkt klara av SUM som blir mitt första ultralopp. Får väl se vad kroppen tycker om att ge sig ut på de bravaderna. Lite synd att de ligger så nära varandra för jag hade sett fram emot att ge järnet på milen och se vilken tid jag skulle kunna gå på om jag maxade.  

2010-09-08 07:52
Jag vet inte alls vilket skick jag kommer vara i två veckor efter Lidingö, efter en del manövrer har jag knappt kunnat röra mig på en vecka iaf - min träningsdagbok är läsbar för alla inloggade. Ofta har min löpsäsong slutat med Lidingöloppet. Varit ganska välmörad.
Min ambition för Lidingö är primärt komma runt före repen (startar sist), klara <=7 min/km, klara 6:40, ... skulle tro på en tid på 3½ till fyra timmar? I år lär jag mig hur det ser ut framför allt.

Ska jag göra mig besväret att åka till 08 så snart (10/10 alltså) igen så är det för att jag vill göra en bra mil-tid. I våras sprang jag Blodomloppet 2:10 snabbare än året före, då antar man ju att det ska gå att springa Tjejmilen iaf en minut fortare än förra året Smiley nu blev det istället 42 s långsammare ... vilket känns lite trist.
Här i faggorna i Östergötland verkar inga milar på asfalt gå nu på höstkanten, utan mer "roliga" lopp som går mer i en klass för sig, så då blir Hässelby intressant. Å andra sidan är inte ett pb på Hässelbyloppet samma sak som ett på TM iaf.
 

2010-09-08 09:00
Jag kanske är lite väl optimistisk som ska köra Stockholm halvmarathon, Lidingö och SUM. Smiley Fokus är dock på Lidingö, halvmaran får bli en skaplig lugn övning som sista långpass inför Lidingö och SUM får väl bli en heldagsutflykt med fika. Hässelbyloppet riskerar nog att behöva registreras som DNS. Smiley

Hoppas att du hinner återhämta dig på två veckor efter Lidingöloppet Lingling, du får se till att optimera återhämtningen på alla sätt du kan. Smiley
 

2010-09-08 09:12
Jag fick startlappen med posten idag. Inga konstigheter - sedvanlig info och ett reklamblad från Löplabbet.  

2010-09-29 15:38
Loppet är nu fulltecknat, drygt 5000 anmälda.
Hur är regler för överlåtelse och namnbyte på detta lopp? Hittar inget på deras infosida.
 

2010-09-30 13:06
Fick nummerlappen idag. Nu gäller det bara att ta sig till start ...  

2010-09-30 16:12
Fick också lappen idag, men är fortfarande något tvivlande till att jag kommer att vara i skick att springa dagen efter fem mil terrängultra.... Smiley  

2010-09-30 16:36
Lycka till! Eller spark på dig?  

2010-09-30 16:38
Eh, spark? Lyckospark eller vad? Jag har snor i hela skallen så min hjärna är inte riktigt med i svängarna idag. Smiley  

2010-09-30 17:37
Lyckospark förstås.

Själv insåg jag tidigt att min insats på SUM inte mår bra av att ha ett Hässelbylopp dagen därpå i tankarna. Men jag har ju mitt milrekord från Hässelby så ni som springer, stå på för allt vad funktionsmaterialen håller för så kommer ni att göra storartade resultat.
 

2010-09-30 22:23
Tack Mikael! Det kan behöver för jag är mig inte lik sen halvmaran...... Smiley  

2010-09-30 22:40
Spark på dig är för de vidskepliga som inte gillar "Lycka till!". Verkade som om du kunde behöva någotdera? 10 km återhämtningslöpning? För joggat kanske det inte riktigt blir?  

2010-10-01 09:27
Hmmm,

Det här blir min första tävling på nästan 20 år. Det ska bli spännande men den stora frågan är vilken tid man ska sikta på. Sträckan är lättlöpt efter vad jag förstår men eftersom jag nästan bara springer i terräng vet jag inte hur mycket fortare det går på asfalt.

Jag springer milspåret i Ursvik, inklusive St. Pers Backe på, säg, 49:50 eller däromkring. Nu fattar jag att Hässelbyloppet är enklare löpt, men milspåret är bara 9,85 km enligt uppgift. Vad ska jag alltså sikta på i Hässelbyloppet? 48 blankt?
 

2010-10-01 09:54
Ah, vi får väl se. Blev anmäld genom jobbet och hade inte koll på att det var dagen efter SUM förens senare. Nu ska jag väl först och främst se till att bli frisk och fri från förkylning och halsont innan jag springer en meter överhuvudtaget.  

2010-10-01 10:53
Jogge P: banan är flack, 11 meters höjdskillnad så det kan nog gå fortare. Om du inte vill njuta av den vackra höstdagen Smiley
 

2010-10-01 11:40
Hässelbyloppet är flackt, ingen trängsel och erkänt lättlöpt. Temperaturen brukar vara gynnsam. Inte bara jag utan många andra har satt sina personbästan i Hässelby.

Så mitt tips är att sätta ribban högt. Försök hålla ett snabbt och jämnt tempo loppet igenom. Det ska funka för det finns inga förrädiska motlut som tar musten ur en.
 

2010-10-01 14:52
I diskussionen Ursvik vs Hässelby (eller annat lättlöpt) har jag som PB i Ursvik 47:10 (vanliga milspåret utan Sankteper) och på flack mark (två varv runt råsta- och lötsjön, 1 mil enl. Garmin) 42:50. Visst, båda är på träning och uppmätta via Garmin, men det ger en fingervisning iaf!  

2010-10-01 17:02
Vad tror ni jag ska sikta på då som löpte Lidingö Tjejmilen på 58.30? Är 55 realistiskt eller överoptimistiskt??  

2010-10-01 17:27
Viktoria & Johan, det är väldigt svårt att ge generella rekommendationer till er om vad ni ska satsa på för måltid för det är helt individuellt betingat. Vissa (som jag själv) presterar bra mycket bättre så fort en nummerlapp nålas fast på magen jämfört med träning. För andra kan det vara tvärtom och den som har pressat sig till personbästa nyligen lär förmodligen inte göra någon dramatisk förbättring.

Mitt tips är att räkna fram ett genomsnittstempo och göra bedömningen om man tror det är hållbart. 45 minuter på en mil ger ett tempo på 4:30 minuter/km. Då bör man (Johan) kanske hålla 4:15 för att ha råd med lite vätskepauser och visst slack på slutet. 55 minuter betyder ett genomsnittstempo på 5:30 min/km och för Viktoria att försöka hålla ca 5:15-tempo så länge som möjligt.

Känner ni er bekväma med det så kör på. I mål kommer ni säkert. Lycka till
 

2010-10-01 19:27
Tack för svaret,

Det var intressant att höra att det skiljer ungefär 4 minuter mellan flack och backig bana för dig. Visst är alla sådana uträkningar individuella men det är ändå kul att höra.

Sen har jag nog inte tillräcklig fart-träning för att ligga på 4:15, vilket låter fruktansvärt snabbt i mina öron, oavsett underlag. Det har väl iofs att göra med att jag är ovan att röra benen så snabbt.

Jag tror jag siktar på att gå ut i 4:45 och om jag är pigg när halva loppet återstår så försöker jag öka. Vem vet vart det leder till slut Smiley

Men behöver man verkligen stanna vid vätskekontroller på så pass korta lopp som en mil?
 

2010-10-01 22:02
Vätskekontroller är väl en service som erbjuds men ingen kan ju tvinga dig att dricka.

Lycka till med upplägget!
 

2010-10-01 22:14
Frågan är väl om du hinner få ut något av vätskan på de 45-50 minuterna loppet tar. Jag är rätt tveksam.  

2010-10-01 22:18
Kroppen klarar sig nog fint utan vätska, men det kan vara skönt att få en ursäkt att vila 15 sekunder.:)
Jag brukar få en nytändning av en kort vätskebrake (den är nog dock 100% mentalt betingad).
 

2010-10-01 22:19
Med lite träning så förlorar man minimalt med tid på själva vätskeintaget men man riskerar att snubbla på sina medtävlande vare sig man dricker eller inte.  

2010-10-01 22:22
Jag har inte gått kursen "Dricka och springa samtidigt" ännu Smiley  

2010-10-01 22:29
Jag gör såhär: Saktar ned en aning 10 meter före vätskekontrollen för att få ned andningen. Ta ögonkontakt med en funktionär långt bak på vätskekontrollen (minst trängsel). Visa tydligt att du vill ha muggen. Ta den drick två klunkar (ca halva), spring lugnt och svälj, ta nästa två klunkar när det känns OK (stressa inte), släng muggen, sedan full fart framåt igen. Träna på det hemma. Efter 10 ggr sitter det.  

2010-10-01 22:35
Jag har inga bekymmer med att ta muggen och slänga den, det är själva drickandet som i problemet Smiley Satte i halsen två gånger på halvmaran innan jag beslutade mig för att gå vid vätskekontroller. Klarade av banan och bars.  

2010-10-01 22:43
>>Johan Engdahl

Råsta + Löt runt är bara 5 km om man springer ända upp mot Ursviksvägen vid Lötsjöns nordöstra hörn samt upp mot Sjövägen vid Råstasjöns sydöstra hörn (dvs följer Hälsans Stigs riktiga sträckning, http://www.hjart-lung.se/halsansstig/filer/pdf/Lotsjon_Rastasjon_08.pdf ).

Följer man bara gångbanan runt sjöarna blir det bara c:a EDIT: 4600 m, dvs två varv blir c:a EDIT 9200 m. Kan kanske vara bra att veta i sammanhanget.
 

2010-10-01 23:13
Sven: Jajjemän, har koll på det, börjar mätningen en bit innan och fortsätter en bit efter jag sjörundan och får på så sätt 10 km på Garmin. På samma sätt som man får fortsätta en bit efter målgång på milspåret i Ursvik för att få 10 km. Iofs är inte Garmin rättvisande med vetenskaplig precision heller, men någorlunda rätt borde det bli!  

2010-10-02 08:25
Visst, i "terräng" av typen Två Sjöar Runt diffar inte Forerunners mycket. Definitivt under 0,5%. Ursviksmilen (utan mördarbacken) är numera med nya dragningen efter bron vid 5 km 9,79 km (mätt med terrängkalibrerad cykel).  

2010-10-02 10:36
5 dagar kvar... Dirtys vänner RC är nu med för första gången.. =)  

2010-10-05 17:54
Angående att få i sig vätska. Ta tag om muggen och knip ihop den (men lämna en öppning där vätskan kan komma ut) så att drickan i den inte skvalpar ut när du springer. Du kan sen dricka när du vill i öppningen utan att få dricka i hela ansiktet eller över kroppen.

Funkar såklart inte lika bra på plastmuggar som används på vissa tävlingar. Pappmuggar FTW
 

2010-10-05 19:02
Härligt med nya löpar klubbar. LÄNGE LEVE Dirty´s Vänner RC ,)  

2010-10-05 19:21
Kapplöpning med förkylningen som inte försvinner än ...  

2010-10-06 06:43
Jag upplever inte Hässelbyloppet så supersnabb som alla säger.
Det är lite småbackar här och var tycker jag.
Visst är banan hyfsat snabb och flack men den är lite jobbig också.
 

2010-10-06 09:36
Lingling, har du några tips mot förkylningen? Kapplöpning här också, idag blir det testjogg.  

2010-10-06 10:11
Jag håller med Ken lite grann om banan.
Jag blev lite besviken när jag sprang den första gången. Alla hade sagt att det skulle vara så platt och lätt.
Första halvan är det definitivt. Det är platt och går till och med lite nerför.
Däremot andra halvan tycker jag är lite seg. Det går svagt långdraget uppför på flera ställen och jag kände mig här lite lurad av alla uttalande om den platta banan. Men nu när jag är förberedd på det så känns det bättre .
Visst är det inte massa jobbiga backar, men helt platt är den inte heller.
 

2010-10-06 10:18
Hur ska man lägga upp loppet då? Köra järnet första halvan? Eller är det bättre att försöka hålla ett jämnt tempo?  

2010-10-06 10:23
Viktoria, jag tror på att spara lite krafter till andra halvan.

Första året jag sprang så gick jag på det alla sagt att det skulle vara så platt så jag gav järnet från start, då tappade jag mer än fem minuter på andra halvan för det var mycket segare än jag trott.

Andra året jag sprang sparade jag lite på krutet till andra halvan och lyckades springa med samma tid på andra halvan som på första.

 

2010-10-06 10:29