Nyheter från FunBeat

Över 250 000 träningsrundor!

OBS! Den här artikeln/nyheten är arkiverad och är kanske inte aktuell längre.

FunBeat har precis passerat otroliga en kvarts miljon inlagda träningsrundor! Det är 250 000 stycken. Bra jobbat alla!

Är det inte möjligen för bra? Det är lätt att lägga till nya träningsrundor, speciellt om man synkar med sin Garminklocka, men inte lika lätt att radera dubblerade, inaktuella och felaktiga rundor.  

2009-10-27 17:04
Jag tycker inte det heller är något att vara stolt över. 75% av mina rundor är numera för mig helt ointressanta och ligger bara och tar plats och skvalpar. Jag skulle vilja att det går att radera rundan utan att passloggen försvinner!  

2009-10-27 17:06
Aldrig behövt ta bort en runda, men om jag skulle vilja göra det så var det inte så svårt att hitta möjligheten: Min träning -> Mina rundor -> Välj en runda -> Tryck på fliken Redigera -> Radera  

2009-10-27 17:28
Rauli, det går inte att ta bort rundorna där. Iaf inte för mig eftersom jag får meddelandet att "du eller någon annan använder den här rundan" och sen nekar den att radera rundan.

2009-10-27 17:43
Det är visst fantastiskt att det finns så många rundor, däremot så skulle jag vilja ha ett sätt att sortera mina rundor.

typ rundor som utgår från där jag bodde innan, rundor som utgår från där jag bor nu, rundor vid stugan, sällan använda rundor (tex från resor), inaktuella rundor osv. det jag önskar mig är altså ett system där jag själv kan skapa och namnge mappar med mina rundor i men också där jag kan stoppa i andras rundor och ge dem kommentarer, som tex svårcyklat, eller rundan löper över en kort sträcka väg med hög/farlig trafik, lerigt vid regn eller kan bara användas vid torka Smiley

Jag skulle också vilja ha en möjlighet att märka en runda med flera olika träningstyper och inte bara med den som jag råkar använda den i första gången. Där vill jag kunna välja alla träningstyperna som finns i listan. Kanske kan det dessutom vara en kvalite att markera en plats på kartan för pass som tex gympa...

2009-10-27 17:56
250.000 rundor... om vi utgår ifrån att alla är gjorda i Sverige och följer befolkningen linjärt innebär det att det går en runda per 36e invånare. En liten byhåla med 360 pers har således i genomsnitt 10st rundor! Sthlm med 1milj inv. har sisådär 30.000 rundor!! Jag känner på mig att en hel del av alla dessa 250.000 rundor inte används. Jag misstänker att en hel del här på Funbeat med GPS-klockor matar in en hel drös var - ett för varje träningspass?!

Själv har jag för hand matat in några stycken. Springer dessa rundor regelbundet, men jag brukar inte koppla ihop träningspassen med rundorna, utan nöjer mig med att inleda träningspass-kommentaren med "Skogs-12:an" eller liknande.

2009-10-27 18:27
Jag tycker också det vore bra om man kunde sortera rundorna i mappar/kategorier som man själv namnger.

Även att kunna radera rundor vore bra... Det borde ju gå att kringgå att rundan är kopplad till ett eller flera pass och ta bort ändå. "Database override" typ... Ungefär som "skit i att rundan är kopplad till pass, ta bort den ändå" - och därmed även koppla bort den från passen den är kopplad till automatiskt så man slipper leta ihjäl sig. För idag finns ingen bra funktion för att kolla vilka pass som en runda är kopplad till, inte vad jag vet i alla fall. I så fall vore jag väldigt tacksam om någon kunde upplysa mig. Smiley

2009-10-27 21:00
Jag tror att jag skiter i den där Garmin 305 ändå...SmileySmiley;I  

2009-10-27 21:02
Jag tog bort en runda nyss på precis det sättet som Rauli beskrev. Så visst kan man radera.

Vet inte dock hur det påverka träningsloggen.

2009-10-27 21:49
Vad jag vet så kan man inte ta bort rundor som är kopplade till träningspass. Det borde rimligtvis ha med databasen att göra. Ett kopplat objekt måste frigöras innan det kan raderas.  

2009-10-27 22:07
Då andra kanske ha nytta av dem låter det mer rimligt att kunna ta bort rundan från dina sidor och inte från Databasen. Jag antar att det är där de "ta upp plats" som Stina beskrev.

2009-10-27 22:43
Intresant diskussion!

Det är helt klart alldeles för rörigt att hålla koll på sina rundor och någon slags gruppering/katalogisering av sina rundor behövs definitivt.

Angående att det är så tokmånga totalt sett: Även om det är rörigt att ta hand om rundorna i sig (än så länge), så är det fortfarande mycket intressant med många rundor om man tittar på Populära Träningsstråk (finns direkt under fliken Träningsrundor). Där kan man lätt se var det är populärt att springa/cykla osv - och på så sätt enkelt hitta nya platser att träna på, vilket är särskilt intressant om man är på nya platser.

Det behöver också bli lättare att radera rundor. Fast behovet av att radera kommer rimtligtvis minska om man kan katalogisera istället/också. Som Rebecca skriver så kan man absolut tänka sig att rundorna automatiskt frikopplas från träningspassen om man vill radera dem.

2009-10-28 09:16
Tänk ändå vad fantastiskt det är, för några år sen handlade det i min värd om att föra in min träning i ett tråkigt exelark, dra papperskopior på kartor och rita in nyupptäckta rundor. Gps användning och funbeat har gjort min träning och cykelhobby så mycket roligare. Det är stort Olle!  

2009-10-28 09:49
Förutom att radera rundor hade det varit intressant (för de med gps-klockor) att kunna slå ihop rundor som är väldigt lika, alltså de som faktiskt är samma fysiska runda men som mäter lite olika varje gång.  

2009-10-28 10:09
Jag håller med Andreas!

Förtillfället så vet jag ju inte vilken av alla rundor som visar rätt så jag spara varje runda på samma bana som en egen så blir ju sträckan i snitt förhoppningsvis i alla fall sann. Hade varit bra om man skulle kunna säga att dessa rundor är samma snarare än att första gången man lägger in rundan är den "sanna".

Även någon form av statistikfunktion kopplat till rundorna. Så man kan se hur det har gått på olika pass på samma runda men även se hur det har gått om man jämför olika rundor.

2009-10-29 09:18
När vi ändå är inne på rundor...

Finns det något smidigt sätt att hålla koll uppgifter som tex mitt personbästa på en viss runda? Jag tänker mig att många här genomför några pass i veckan på samma runda, och därmed hade det vart trevligt om funbeat hanterade uppgifter om detta. Hur snabbt sprang jag "runt-sjön" förra året? Alla uppgifter för att besvara frågan finns i princip redan här, man har dock ej tillgång till dem på ett bra sätt.

Detta skulle göra det möjligt att jämföra sig med hur man låg till tidigare, och kanske även se träningskompisars tider på samma runda.

2009-10-29 12:14
Angående att slå ihop rundor: Det kan man ju redan. En av poängerna med att man måste behandla rundorna man importerar från klockan är att man bland annat kan välja att rundan man just sprang var en runda man sprungit förut, dvs välja en tidigare runda från drop-down-listan man har med rundor. Obs att all pulsdata för löpturen (eller cykling etc förstås) sparas, så man kommer alltid att ha den informationen separat.

Hoppas det var begripligt...

2009-10-29 16:11
Sven: Det finns inte tyvärr. Men det behövs och ska komma så småningom.  

2009-10-29 16:11
Jag föreslår att vissa rundor skulle kunna bli upphöjda. T.ex. om de är väldigt populära eller av annan anledning är väldigt bra.

T.ex. om en runda har sprungits 100 ggr den senaste månaden av minst 10 personer så skulle den kunna flaggas som populär eller som en "guldrunda".

2009-11-06 17:24
Svart bälte i fräck funktionalitet skulle uppnås om man automatiskt kunde generera en runda med ungefär önskad längd från ungefär önskad startpunkt. Ytterligare bonuspoäng för parametrar kring underlag eller sträckors popularitet.

Exempel: "Föreslå en milslång runda med start från mitt jobb".

Inte helt okomplicerat, men det vore ett intressant problem att sätta tänderna i. Jag skulle kunna tänka mig att bidra om så önskas.

2009-11-06 17:31
Ojoj Henrik, det har jag önskat många gånger Smiley  

2009-11-06 19:41
Är det fantasin som sätter gränser? Jag har aldrig problem att hitta på rundor efter väder, vind och lekkamrater  

2009-11-06 19:44
Jo men när man kanske bara har tid för x km och dessutom i ny stad och framförallt lider av extremt uselt lokalsinne? Har visserligen en garmin men ibland vill man ju kunna springa en runda och inte bara ut och tillbaks.  

2009-11-06 19:46
Jag skulle vilja kunna lägga in mätpunkter för mellantider på rundan, eller klistra ihop olika.  

2009-11-08 11:01
Jag tror inte att jag har kört dagens runda tidigare och ändå hittade jag hem.  

2009-11-08 14:22