[X]

Mountainbike

Cykelställ till bil?

Hej! Har någon av er något tips till att skaffa ett bra cykelställ till bilen. Vi är två i familjen som har börjat stigcykla och vill kunna ta med sig cykeln på mer ställen.
Ska man ha på taket eller på dragkroken?

2009-10-26 22:07
Det är den här man ska ha: http://www.thule.com/Thule/ProductPage____80533.aspx

Lycka till i skogen!

2009-10-26 22:10
På taket, definitivt. Bäst för cykel och mest praktiskt.
Är nyfiken på fördelen (om det är någon) med gaffelmonterad kontra att ställa upp cykel med hjulen kvar.

2009-10-26 22:14
Detta takställ http://www.thule.com/Thule/ProductPage____80486.aspx har så man kan spänna fast framdäcket utan att ta bort det på den länk du skickade Fredrik. Vad är fördelen med att ta bort framgaffeln?  

2009-10-26 22:15
Ta bort framgaffeln???  

2009-10-26 22:17
Lite trött ikväll, men jag menade att ta bort framdäcket? Smiley  

2009-10-26 22:18
Inte hela hjulet? Smiley  

2009-10-26 22:25
Taket? Näe bökigt!

Om man är någorlunda rädd om sin bil precis som övriga ägodelar så vill man inte ha en massa lera och skit på taket efter en MTB tur & då är det bara denna som gäller.
Cyklarna sitter benhårt även i 120 km/h och något högre farter med för den delen och inga problem att nå saker i bagagen med ett enkelt handgrepp.

http://www.thule.com/Thule/ProductPage____80519.aspx

2009-10-26 22:50
Har takställ från Biltema och de har funkat hittills. Minus dock för att de inte går att låsa och att gummivadderingen släpper, men det känns som små problem. Det skiljer ju en del i pris till thule trots allt.

/Fredrik

2009-10-27 00:24
Har både takmojjängen o dragkroksvarianten o föredrar taket, men så är min bil tvättbar också Smiley Cykeln står jättebra i den, har prövat 150 knyck (fast tillverkaren rekommenderar max 130). Har en kompis som vill leka fincyklist o håller på att gegga av och på framhjulet heeeela tiden, vilket jag finner helt onödigt. Det är lätt att bara lyfta hela hållaren med cykel och allt över till en ny bil också.  

2009-10-27 06:03
bara en fråga, når man upp?? inte för att jag är jättekort, ca 170, men jag har problem med att få i och ur skidorna i takboxen på vår saab?  

2009-10-27 11:49
Beror på hur hög bilen är Smiley  

2009-10-27 12:30
Ja.... jag försöker få honom att köpa en ferrari, men något hände och han kom hem med en ferrari-röd SAAB 9-5. Jag kanske är otydlig.  

2009-10-27 13:06
> bara en fråga, når man upp??

Jag brukar fatta med ena handen långt ner på gaffelbenet och andra på kedjestaget, då får man upp cykeln högt nog. Även med din längd. På en vanlig personbil.

Att testa ifall man orkar lyfta kan vara bra att göra en bit ifrån bilen. Har sett en nära-lacken-upplevelse Smiley

2009-10-27 13:07
Inga problem för infästningen och det du meckar med är ju i takbilshöjd inte högre. Så skippa ferrarin och köp fler cyklar för dom pengarna Smiley  

2009-10-28 06:14
Testade lyfta cykeln igår, en bra bit från bilen. De blir att tillbringa lite mer tid till styrketräning om jag ska ha den på taket.
Hur lätta cyklar har ni???

2009-10-28 10:53
8-12 kg, dvs inte mer än en ettårig liten pojk som man får bära runt på så fort han trilskas.  

2009-10-28 11:30
Mellan 12 och 15 kg skulle jag gissa. Man kanske skulle ta den med sig upp på vågen...

/Fredrik

2009-10-28 12:07
Hållare som tvingar en att ta av framhjulet är ingen bra lösning. Vid lastning finns risken att man bryter av drop-outen på gaffeln, en del gaffeltillverkare skriver explicit att man inte ska använda sådana hållare.

Takhållare generellt kan ha problem med att nå runt en del ramrör på fulldämpade cyklar.

Har man plats för det är det smidigt att lämna takräcket på lastbågarna och ta av och på allt som en enda enhet, det tar en kvart varje gång allt ska monteras annars.

Billiga dragkrokshållare som man hänger cykeln på är generellt rätt värdelösa, dessutom stor risk att ena däcket blir hängande nära avgasröret med smält däck som följd.

Bästa cykelhållaren är Thule RideOn 9402/9403. Har själv en 9403 och det funkar fint att ha tre DH-cyklar på långfärd, även om man då kommer över max dragkrokslast.

Bensinförbrukningen med min sedan är lika mycket högre oavsett om jag har två cyklar på taket eller två på 9403.

Inga som helst problem att säkert fästa även udda ramlösningar med 9403:an men det kan bli lite trångt mellan styren och sadlar, ofta får sadeln sänkas i botten. Sätter även bitar av skumgummi mellan cyklarna då det blir en del kontakt, främst mellan hjulinfästning och cykeln bredvid. Speciellt med breda DH-riggar lastade...

Något att tänka på när man navigerar exempelvis på parkeringsplatser och andra trånga ställen är att man får ett utskjut bakom bilen som är bredare, lätt hänt att man svänger tvärt och stöter i någonting.

Vid långtur är det dock allra bäst att ha cyklarna inne i bilen, om man har plats. Baksätet går att lyfta ur min bil, då får man in två cyklar med lösa hjul där.

Jag har kört flera år med både takställ och 9403 och tittar inte bakåt... Dyr vid inköp dock...

2009-10-28 13:00
Tack för alla tips, jag misstänker att det kan dyka upp ett cykelställ som present när jag fyller år. Smiley Så jag får vänta och se vad som döljer sig i paketet............  

2009-10-30 18:37
Vill varna för att ha cykeln på taket.... Blev för mig en dyr historia med en mtb för 25tkr som var 2 dagar gammal och en carport som inte hade tillräcklig höjd för bil+cykel......  

2009-11-06 10:10
Tja, det gäller ju att ha huvet med sig. Har man cykeln bakpå bilen och backar in i en björk så kan det också kosta.  

2009-11-06 11:24
Klantar man sig så spelar det nog inte så stor roll vart man har cykeln, murphy ser till att den stryker med hur som haver.

/F

2009-11-06 11:50
Johan H: Som några andra ställer jag mig tveksam till om det var cykelstället som var problemet i fallet med carporten.

En kompis gjorde samma sak, ett par cyklar på taket och in i carporten. Cyklarna, bilen och carporten klarade sig fint men däremot gav cykelhållaren vika.

Cyklarna på dragkrogen har familjer på campingsemester.
På den platsen är det stor risk att man repar bilen, att man har stora bekymmer med att komma åt grejerna i bagaget och att man åker olagligt (vääääldigt vanligt att de med sådana lösningar inte ser till att ordna med regskylt och belysning).
Med denna lösning underlättar man för den som vill stjäla eller mickla med hojarna.
Dessutom, här blir cyklarna som mest skitiga.

Hela cykeln på taket är lösningen som används av de som nästan har helt rätt och de lite mer medvetna och erfarna semestercyklisterna.
Lite vinglig och ful lösning. Båda hjulen kan stjälas.
Den nedsmutsning som sker av ögonstenarna handlar mest om krossade insikter.
Har du vajrar längs med underröret på cykeln kan du få trubbel (och tänk på att du kanske inte vet riktigt hur din nästa cykel kommer vara konstruerad eller hur din kompis hoj är byggd).

Cykel på taket med avtaget framhjul är vad man ska ha.
De flesta av oss har få likheter med proffsen men här är en möjlighet att vara som de, passa på. Stadigt, snyggt (underskatta inte känslan av att stå för estetiken) och bara ett av hjulen kan stjälas.
Samma typ av nedsmutsning som med hela cykeln på taket.
Att gaffeln riskerar att gå sönder är struntprat.
Passar i stort sett alla cykeltyper och storlekar (har nyligen fraktat cyklar som inte hade funkat med "helacykelnpåtaket-lösningen"Smiley.

2009-11-06 12:24
I somras körde jag in i ett parkeringshus med min MTB på taket.
Prislapp: 5100 kr för att reparera cykeln och okänt antal tusen kronor för att fixa och lacka om taket + nytt takräcke och cykelställ.
Försäkringsbolaget betalade allt förutom 4000 kr i självrisk. Tack för att jag är maximalt försäkrad och inte löst ut den tidigare! Smiley

Så nu tar jag bort sadeln för att bli lite lägre och ska även mäta upp vilken höjd ekipaget får med cyklar på taket.

2009-11-06 12:28
"Cyklarna på dragkrogen har familjer på campingsemester.
På den platsen är det stor risk att man repar bilen, att man har stora bekymmer med att komma åt grejerna i bagaget och att man åker olagligt (vääääldigt vanligt att de med sådana lösningar inte ser till att ordna med regskylt och belysning)."

Med en julahängare för 200 pix kan jag förstå ditt resonemang men du har tydligen inte läst hela tråden?
Missade du Thules lösning?
Efter att ha använt den finns det inget alternativ och att lämna hojarna utan uppsikt gör väl ingen som är rädd om grejorna & det finns lås.

Dessutom är tar det inte många sekunder att dra över ett MC kapell på grejorna om man kör i skitigt väder.

Bagagen lättåtkomlig med ställningen kvar på kroken, extra bakljus och skylthållare med belysning.

Smiley

2009-11-06 13:00
Manne: Visst finns det bättre och sämre produkter inom de tre olika lösningarna men det förändrar inte det generella resonemanget nämnvärt.

Och visst kan man komplettera lösningarna med lås, överdrag, kameraövervakning, vakthundar, cykeltvättar etc....men....

Uppenbarligen finns ett vackert, smidigt och proffsigt sätt att slippa kompletteringar, tiltfunktioner, regskyltsstrul, dragkroksnödvändighet, elkoppling odyl.

2009-11-06 13:14
Fredrik N skrev:
-----------------------------
> Att gaffeln riskerar att gå sönder är struntprat.

Där har du fel, men med tanke på hur förvirrat även resten av ditt inlägg är (med krossade insikter och allt)...

2009-11-09 06:57
Tobbe: Upp med lite konkret fakta om ditt påstående.
Hur sjutton lastar man cykeln om man utsätter gaffeln för belastningar som förstör den!? Har det ens hänt en enda person? Om det hände mig vore jag tacksam för alternativet skulle garanterat vara att gaffeln gick sönder vid nästa cykelrunda.

2009-11-09 08:21
Sidan 15 i denna manual: http://www.magura.com/en/products/suspension-forks-2009/prod/thor-1/info/down...

"We do not recommend the use of bicycle carriers where the bike
is fixed with the fork dropouts tilting the bicycle to either side when
mounting the bicycle to the carrier (front wheel removed). The fork
legs may suffer structural damage. Damage of the fork dropouts are
extremely dangerous and can result in severe and/or fatal injury."

Samma sak finns hos flera tillverkare.

Problemet är att när man lyfter upp en relativt tung och otymplig cykel på ett biltak är det väldigt lätt hänt att man lyfter cykeln snett. Sitter då drop outen i hållaren kan det bli väldigt stora brytkrafter i örat, ungefär som om du skulle sätta en skiftnyckel över det och bända. Denna kraft är inte gafflar tillverkade att klara av. När hjulet är monterat i gaffeln uppstår aldrig sådana krafter.

Faran är inte att örat går av där och då utan om sprickor uppstår och örat går av när du sitter på cykeln och pressar dig genom den där kurvan...

http://www.singletrackworld.com/ hade en artikel om detta 2006 eller tidigare där de hörde av sig till diverse gaffeltillverkare och alla sa samma sak: Gör det inte. Tyvärr hittar jag inte artikeln igen. :(

2009-11-09 08:54
Det verkar mer som de generella och överdrivna friskrivningsklausuler som följer med det mesta och som vid tillämpandet skulle omöjliggöra allt brukande av produkten.

I teorin kan allt hända och därför skriver vi ibland råd efter det. I praktiken händer dock nästan inget av det vi befarat. Sen är det ju bara att välja vad man vill leva efter.
Cykel på taket med borttaget framhjul måste vara en av de vanligaste metoderna men ärligt, hur många känner du som råkat ha sönder sin gaffel genom detta....hur många har du hört om....hur stort verkar problemet om du lyssnar på cykelvärlden? Vore det ett reellt problem skulle vi inte se denna typ av hållare särskilt ofta.

Det känns fjärran från ett relevant hänsynstagande vid valet av cykelhållare. Om man inte har för avsikt att ställa cykeln i hållaren och sen böja ut den så långt det bara går åt sidan och med full kraft hänga sig i cykeln. Det avråder jag bestämt ifrån.
Att påstå att det är väldigt lätt hänt att få till väldigt stora brytkrafter vid lastning/lossning är inte sant. Då vore skadorna vanliga och stora.
En sak som försvårar denna typ av olycka även om man skulle bete sig som du beskriver är att det är väldigt mycket flex i hållaren (hela infästningsanordningen rör sig med krafterna), bryter du cykeln så rör sig hela cykelhållaren. För att få väsentliga krafter i gaffeln skulle hållaren behöva vara i det närmaste stum.

2009-11-09 10:13
> Problemet är att när man lyfter upp en relativt tung och otymplig cykel på ett biltak är det väldigt lätt hänt att man lyfter cykeln snett.

Orkar man inte lyfta så är det klart att det kan bli fel ibland. För en lvg- eller xc-cykel och en normalstark och -lång användare brukar det gå bra att sätta i och lyfta ur gaffeländarna i takstället.

2009-11-09 10:58
Varför ska man göra sig besväret att ta bort framhjulet för när det finns hållare där man inte behöver montera bort framhjulet?

/Fredrik

2009-11-09 15:25
Fredrik: Framgår tidigare i tråden.  

2009-11-09 15:38
Hittar faktiskt inga rationella skäl som gör valet särskilt självklart. För- och nackdelar som med allt. Egoboosten är nog det som de flesta går igång på...

Att det skulle var vingligt när framhjulet får sitta kvar är rent nys det med om vi nu är inne på argument som mest är fiction.

Ser två stora nackdelar dock med att behöva ta av hjulet. Jag måste skruva med cykeln när jag ska åka iväg till turen, när jag kommer fram, när jag är klar med turen och när jag kommer hem. Inte som att byta en växellåda men ändå. Jag får dessutom ett skitigt hjul som jag ska lägga i bilen...

Nä jag föredrar nog att hjulet får sitta kvar. Biltemas takställ funkar utmärkt om man kompletterar det med lite stoppning som sitter kvar och skyddar cykelramen, men en disktrasa och en sax så fixar man ju det lätt.

/Fredrik

2009-11-09 16:32
Jag hittade artikeln: http://web.archive.org/web/20041114202745/http://www.singletrackworld.com/art...

Visst, risken är liten då jag aldrig hört talas om någon i Sverige som lyckats. Men värt att tänka på när man lastar.

Men jag förordar i vart fall Thule RideOn, smidigaste hållaren jag sett.

2009-11-09 16:34
Fredrik: Fanns det ett självklart val skulle inte den här tråden finnas.

Att ta av och på att framhjul är inte mycket värre än att ta bort och sätta tillbaka flaskan i sin hållare....det kan knappast vara en stor invändning heller.

Förvaringen av framhjulet är däremot en relevant fråga. Jag har ett särskilt takställ för hjulet men använder det nästan aldrig. Anledningen är att det visat sig inte bli särskilt smutsigt i bilen av att ha hjulet där. Värst tycker jag det är att hjulet tar plats i bilen.

När jag hade en hållare för hela cykeln på taket upplevde jag det som vingligare och osmidigare än den lösning jag nu förespråkar. Så jag bytte ganska snabbt.
Efteråt visade det sig att den inte heller hade varit särskilt bra för många olika typer av cyklar, inte lika mångsidig.

2009-11-09 17:00
Biltemas takställ tror jag passar de flesta cyklar utom möjligen barncyklar, det har jag ingen så det kan jag inte testa. I övrigt vet jag inte vad som inte skulle passa.

Min bil skulle definitivt bli skitig om jag slängde in framhjulet.

BILD: http://www.facebook.com/home.php?ref=logo#/photo.php?pid=3032884&id=72972...

Förvisso på bakhjulet, eller främst på dess broms men framhjulet såg inte bättre ut iaf...

Min rekommendation skulle vara att börja med ett fultemaställ. Eftersom det är så billigt har man råd att ångra sig om det inte passar av nån anledning. Det enda jag verkligen saknar är en låsmöjlighet så man slapp strula med vajer och cykellås.

Mvh
Fredrik

2009-11-09 17:13
Länken vart det inte mycket bevänt med?  

2009-11-09 17:53
äsch då... skitfejjan, en bild på ett väldigt lerigt och skitigt bakhjul med tillhörande v-broms taget igår.

/F

2009-11-09 18:31
Funkar denna länk bättre?

External image

/F

2009-11-09 18:39
Skippa mellanslaget.  

2009-11-09 18:42
alltså, nu ser jag varken bild eller länk...

Surfa in här annars: http://cykelvasan.blogspot.com/2009/11/lerigt-nu.html

/Fredrik

2009-11-09 19:06
...sk hö-gaffel Smiley
Härligt!

2009-11-09 19:07
Grep  

2009-11-09 19:12
Det där var väl ingen fara? Man behöver ju inte borsta av hjulet inne i bilen och lite torr lera i bagaget är väl inte ett bekymmer på något sätt. Jag använder inte min bil som finrum.  

2009-11-09 19:14
Nånting säger mig att du hör till den där kategorin som verkligen haaatar att förlora i spel, Fredrik N Smiley  

2009-11-09 19:16
Jag gillar bara att hjälpa mina medmänniskor att göra genomtänkta val....förlora är jag så van vid så det tänker jag inte på längre...  

2009-11-09 19:35
Nu vet jag ju inte vart du bor, men här i krokarna av Uppsala är det allt annat än torrt, så slänger man in hjulet i bagaget så är det inte torr lera som bekymrar mig direkt. Den blöta dito vill jag inte ha på allt annat jag har ligger i bagaget av olika anledningar.

/Fredrik

2009-11-09 22:33
Passar på att med emfas avråda från en produkt. Den där Bora som Cykelcity säljer. Jag behövde en extra hållare vid ett enstaka tillfälle och köpte en sådan. Vågade aldrig använda den. Den som vill testa kan få göra det mot löfte om att inte återlämna skiten till mig.

http://cykelcity.jetshop.se/default.aspx?main=ShowProduct.aspx&prodid=303

2009-11-09 22:41