[X]

Bra mat

VARFÖR GÅR JAG INTE NER I VIKT??? Efter 17 träningspass på 14 dagar...

För exakt två veckor sen bestämde jag mig för å köra igång igen, men ordentligt.
Sen dess har jag simmat 5 gånger, styrketränat 5 gånger och motionerat före frukost 7 gånger! Det är 17 pass på 14 dagar..
Jag har minimerat godis till en gång i veckan, och då utan läsk.
I övrigt äter jag normal mat. Dvs gröt eller två fullkornsmackor till frukost, typ pasta eller nåt till lunch och sen kanske en macka med surkål till kvällsmat.
Jag har lyckats gå ner i vikt flera gånger tidigare med mindre träning och mer mat.. men nu står det helt still!!! Inte ett gram efter två veckor.
Jag är glad för alla tips jag kan få..
Jag vet att man inte ska fokusera på vikten i sig och jag tycker mig börja se en skillnad i spegeln men det irriterar mig såklart enormt att vågen inte rör sig! Och då tror jag ju nästan att skillnaden jag ser är inbillning..
Tar det längre än två veckor innan resultat?
Är det popcornen som hindrar? (äter mycket popcorn)
Ska jag behöva skita i normal mat som pasta, ris och sånt?
Snälla kom med kloka råd och berätta om vad ni tror!

Abbe

2009-10-22 22:03
Du borde mäta dig på kroppen också. Då vet du om skillnaden i spegeln är inbillning eller ej. Jag vet heller inte varför du vill gå ner i vikt, men är det inte för att se skillnad i spegeln? Och i så fall har du väl ingenting att vara missnöjd över, inbillning eller ej? :)  

2009-10-22 22:12
Du har väl ätit mer än du tror och motionerat slöare än du tror.

Alternativt är dina muskler uppsvällda och vätskefyllda av all träningsvärk som inte transporterats bort....
Själv går jag alltid upp ett kilo varje höst när jag börjar träna styrka i gymmet. Det är inte muskler som börjar växa. Bara svullna och trötta muskler som behöver vänja sig vid den nya träningsformen innan alla slaggprodukter börjar transporteras bort igen.

2009-10-22 22:13
Hur lång tid tog övervikten att sätta sig? Inte två veckor väl?

Ge det tid, så lär Du se skillnad på vågen.

Fö; ät vanlig mat och strunta i popcornen. Ger ingenting förutom kalorier och en blodsockerkurva som åker berg-o-dal-bana.

Sen undrar jag hur hårt Du orkar träna på den maten Du äter idag? Om det nu är så "illa" som Du säger? Bättre att äta bra mat tillräckligt mycket och ofta och orka med träningen.

2009-10-22 22:13
Känns som en fråga hittransporterad från 80 talet faktiskt. Varför skulle du gå ner i vikt?

Du verkar äta rikligt och kost baserad på ris, pasta, gröt samt att du äter en hel del popcorn enligt egen utsago. Det skulle ju vara ett fysiologiskt fenomen om du gick ner i vikt med den kosten.

2009-10-22 22:17
"Dvs gröt eller två fullkornsmackor till frukost, typ pasta eller nåt till lunch och sen kanske en macka med surkål till kvällsmat."

Alla skulle gå ner på den mängden mat, kan jag säga! Surkål är löjligt kalorifattigt. 18 kcal/100 g. T ex.

2009-10-22 22:23
Ge det längre tid. 14 dagar är väldigt kort tid att se någon trend uppåt eller nedåt. När du tränar bygger du muskler vilket också väger en hel del.
Att konstant väga sig ger bara falska signaler om viktförändringar eftersom vikten förändras hela tiden beroende på vätskenivå och vad som ligger i tarmarna.

2009-10-22 22:31
massor a popcorn med smör.  

2009-10-22 22:38
Jag tror jag vågar påstå att popcorn inte har en jättestor inverkan på blodsockret. Åtminstone är popcorn ett av de få snacks min hustru kan "vräka i sig" eftersom det inte ger så stort utslag på hennes blodsocker. Och då har hon typ 1-diabetes. Möjligen är det mer kalorier och annat trams i smörpopcorn.

Har inte så stor pejl på olika former av popcorn men vi kör typ vanliga micropop och ibland kör vi dem i lite olja på spisen vanlig ordning (dock inte micropop Smiley. Har starkt för mig att hon inte brukar "behöva ha känning" för att käka lite popcorn. Därför älskar hon popcorn! Är det inte mest luft? Annars är det ju majs. Vad kan gå fel? Saltet? popcorn i halsen? I dunno!

Popcorn for the win!

//Magnus

2009-10-22 22:48
Kollade runt lite och tydligen är det inte lika högt GI i popcorn som i andra majsprodukter. Fel av mig! Sorry! Smiley

Men, å andra sidan tycker jag ff inte det är nåt att käka för någon som vill tappa vikt. Bättre att använda de kalorierna till bra mat, så man orkar träna ordentligt.

2009-10-22 22:59
Det är bara att hålla i. Tips är dock att mäta runt den lilla kulan som finns där magen borde vara.

Om du fortsätter kommer du troligen att gå upp ibland från vecka till vecka. MEN bli smalare runt kaggen. När stryka ger muskler går vikten upp.

Ge det lite tid, tex 6 månader.

2009-10-22 22:59
Med den aktiviteten under 2 veckor skulle du definitivt förlora lite märkbar vikt. Faktum är att du äter tydligen tillräckligt för att tillföra energi i samma utsräckning som du gör av med den.

Du skrev också om du skulle vara tvungen att "skita" i vanlig mat som pasta, ris mm. Pasta, ris, potatis och bröd innehåller nästan bara kolhydrater och är tabu i lågkolhydratsdieter. Problemet är att kolhydrater ger dina muskler snabb lättillgänglig energi. Enda sättet för dig att gå ner i vikt då är ett nettounderskott av kalorier. Eftersom du inte förlorat någon vikt så kan man anta att du äter lika många kalorier som du gör av med. Ett problem med kolhydratsintag är att när du förbrukat din lagrade kolhydratbaserade muskelenergi så blir du hungrig, darrig, på dåligt humör mm. och äter igen innan kroppen börjar ta av dina fettreserver. Vill du alltså basera din kost på kolhydrater och gå ner i vikt så måste du helt enkelt svälta en ansenlig tid av dagen.

Det finns ett otal medel, piller, operationer och annat som bara försöker dämpa hungern eller skapa en falsk mättnadskänsla. Men i grund och botten handlar det om svält.

En lågkolhydratsdiet, eller LCHF variant betyder att kroppen använder fett som energi utan att du behöver vara döende i svält. Prova en ganska strikt LCHF diet en vecka. Jag blir helt ställd om du tappar mindre än 3 kilo. Träningen kommer dock att gå urdåligt bara så att du vet.

En gammal sanning som jag skriver under på är att kraftig viktminskning i kombination med hård träning är ett svårt balansstycke.

2009-10-22 23:25
>hungrig, darrig, på dåligt humör
?
Då pratar vi om något annat.

Se till att äta en väl sammansatt kost och träna på, så händer det saker.

2009-10-22 23:32
Jag har nu tränat rätt hårt i 6 veckor snart och inte heller gått ner ett gram. Faktiskt upp 0,3 kg istället, men jag har blivit smalare. Så fram med måttband och mät dig nu, sen gör du en ny mätning om 4 veckor och ser om det blivit nån skillnad.  

2009-10-23 04:45
vid diet skulle du gått ner 1kg vid detta laget. Blodsockert är inte den ända faktorn som gör att man går ner i vikt.

2009-10-23 08:26
Även om du skulle förbränna i snitt 400 Kalorier per pass så skulle summan på 17 pass bli 6800 kcal. Det krävs 7000 kcal för att bränna 1 kg fett har jag för mig.
Du bränner förmodligen mindre än 400 kcal på ett pass styrka men ökar i stället i muskelvikt. Matmässigt äter du inte jättelite så för mig låter det normalt att du inte minskat i vikt.

Mia, du ser ut att göra långa styrkepass men ganska korta konditionspass. Hade du gjort tvärtom hade du nog gått ner i vikt mer samtidigt som du ökar din styrka.

2009-10-23 08:30
jag kan instämma med ovanstående talare vad gäller popcorn, det är inte nyttigt på något sätt bara för att det kanske är nyttigARE än chips. Om du har haft flera omgångar av viktnedgång innan så kan det tänkas att det går trögare och trögare för varje gång du ger dig in i det, det blir en form av jojo för kroppen.

- - -
http://njutmaten.blogspot.com

2009-10-23 11:17
Det är väl lite olika vad man räknar till träning. Men att tro att korta morgonpromenader eller simpass ska leda till att man går markant ner i vikt på ett par veckor tycker jag verkar lite optimistiskt.

Jag går inte heller ner i vikt. Figure that.

Precis som Mia P så tränar jag enligt BFL just nu, det går ut på korta intensiva konditionspass och ganska mycket styrketräning. En metod som funkar på vikten - under förutsättning att man är väldigt strikt med kosten. En kost som innehåller väldigt lite kolhydrater.

2009-10-23 12:33
Ja, jag är ju inte så strikt med kosten heller. Äter hälsosamt och nyttigt mestadels, äter inte chips eller godis, popcorn blir det kanske 1 gång i månaden om/när jag går på bio.
Annars har jag en dag i veckan (söndagar) när jag äter vad jag vill, men utan att vräka i mig, äter fortfarande bara tills jag blir mätt (ohungrig).

Nu är det ju så att jag vill bygga muskler och därför funkar detta bra för mig. Jag bryr mig inte om siffran på vågen så särskilt.
Deffa och gå ner i vikt får bli nästa fas.
Jag har precis satt igång med min löpning igen och med hjälp av den så kommer nog vikten gå nedåt sen.

2009-10-23 14:48
Det är bra att inte bry sig om vågen.
Men följ gärna kroppsfett % så du inte lurar dig själv någonstans där du inte vill vara.

2009-10-23 15:42
Tack Ante, det är det jag gör. Jag har på mina första 4 veckor gått från 28.47 % fett till 26.19% fett. Bra början i alla fall.  

2009-10-23 16:15
Bra. Fortsätt så och du kommer att få den kropp du förtjänar (+)  

2009-10-23 16:24
Haj igen!
Tack och bock för alla inlägg/kommentarer!
Dom som helt från ingenstans antar att jag käkar "popcorn med smör" eller tar "korta promenader och simpass" är ju förstås helt ute och cyklar men i övrigt snappade jag upp en del som jag kan tro på.
Jag ska vara helt ärlig och berätta att jag inte är det minsta insatt vad gäller kolhydrater och kalorier. Men jag tänkte att om jag går ut och promenerar raskt 50 min. för frukost 4-5 ggr/vecka samt styrketränar helkroppspass 3 ggr/vecka och simmar/joggar 30-45 min. 2-3 ggr/vecka så borde jag kunna gå ner i vikt ändå..
Att sluta äta vanlig mat är av mina erfarenheter något som jag bara orkar göra för en viss period och inte en livsstil jag vill leva året runt. Och för att få en fin kropp jag är nöjd med lär jag väl tänka långsiktigt?
Men flera av er rekommenderar att jag slutar med popcornen.. det blir tufft men jag ska ge det en chans.
Och väldigt många tycker att jag ska ge det mer tid, det låter ju faktiskt vettigt. Jag tänker ju i alla fall inte ge upp. Frågan är hur lång tid jag ska ge det innan jag provar nåt nytt?
En grej till, en konstig grej. Under denna snart tre veckors långa period har jag knappt kännt ordentlig hunger. Vanligtvis brukar det räcka med 30 minuters promenad för att få igång aptiten ordentligt! Plus att jag brukade ta en frukt nånstans mellan frukost och lunch. Men nu äter jag tre gånger om dagen och hinner inte känna ordentlig hunger emellan. Det känns ju sjukt med tanke på mängden träning.. Jag har iaf valt att ändå äta normala potioner fast lite mindre..

Många här på funbeat verkar vara kunniga inom detta så snälla fortsätt att dela med er av era tankar/erfarenheter!

Tack/Abbe

2009-10-27 10:49
Tänk inte att det är ett kortsiktigt test utan att det handlar om att välja en livsstil som fungerar resten av livet.
Träna på, tänk på vad du äter och ät inte tills du är mätt så bör saker och ting börja förändras med tiden.

2009-10-27 11:16
Jag själv började träna seriöst den 14e augusti och sedan dess har jag droppat 3,7 kilo. Jag är 1,81 och väger just nu 81,2 samt är 39 bast.

Men efter 2 veckor kan jag inte minnas att det hänt så våldsamt mycket, dock för 3 veckor sedan märkte jag att det hänt en del. Man är ju precis som det sägs ganska narcisstisk.

Jag kör just nu ett ganska hårt program och innan kunde jag lasta i mig hur mycket mat som helst på en och samma gång, men nu blir jag mätt på hyfsat normala portioner.
Dock äter jag oftare och har börjat se mig om efter mer proteinrik mat såsom keso, mejeriprodukter, tonfisk, rött & vitt kött, kyckling etc

Jag ha varit "här" innan så jag har nog lättare att anpassa mig till livsstilen, annars handlar det mest om att bryta gamla vanor.
Och apropå bryta gamla vanor har jag bestämt mig för att den dosa snus jag har kvar i kylen ska bli min sista, och jag har snusat sedan jag var 12!
Kommer att bli intressant...eller inte?

2009-10-27 12:03
Du måste äta mer protein tycker jag som att det låter!

Herbalife är bra annars tillsammans med träningen Smiley

2009-10-27 12:16
vad poppar du popcornen i?  

2009-10-27 13:41
Popcornen poppas i olivolja och saltas ganska rikligt..  

2009-10-27 18:48
Desstuvärre, både ur kalorisynpunkt och hälsosynvinkel. Oljor innehåller mer kalorier än smör. Olivolja transformeras under stark och långvarig upphettning till sämre olja(= sämre för hälsan). det finns säkert någon kemist här som kan ge oss den kemiskaformelen och rekationsformeln för det som sker.  

2009-10-27 19:04
Senaste numret av "Aktiv träning" 10/2009 behandlar ämnet oljor ganska ingående. (Prenumerant)  

2009-10-27 22:55
skanna, copy, paste  

2009-10-28 09:41
varför bry sig så mkt om vikten och vad man äter om träningen går bra? :)  

2009-10-28 15:20
viljan att gå ner i vikt, uppfyllandet av det inre idealt.  

2009-10-28 16:15
Hej, låter lite mycket med så många pass. Blir en chockstart på kroppen och du bryter ner i stället för att bygga upp kroppens muskler då den får vila så lite. Var aktsam för ortorexi och träningsanorexi, lätt att gå in i sånt tänk.
Du kanske äter för lite? Viktigt att äta frukost, lunch och middag (inte mackor) och dessutom några mellanmål för att hålla förbränningen på topp. Dra ner på kolhydraterna och mer protein, grönsaker och fett i stället. Man måste äta fett för att förbränna fett. Det är kolhydrater som ex. sumobrottare äter för att gå upp i vikt maximalt och även stanna där. Viktigt dock att inte ta bort alla kolhydrater, inte bra på lång sikt för njurarna.
Jag har testat själv GI-metoden, funkade jättebra faktikst. Mådde bättre, orkade mer och gick ner.
Kom på att jag efter att ha tränat pilates hemma med en dvd 2-3 ggr i veckan i tre veckor så hade jag gått ner 5cm runt midjan och samma runt den rundaste delen utav magen. Kan vara ett tips om du vill gå ner i centimeter och då alltså gå ner i fettmängd i kroppen. Men oftast går mna inte ner i vikt utav det utan utvecklar de inre musklerna i mage och rygg som gör att man blir smalare utan att gå ner på vågen.

2009-10-30 15:22

Mina tips:

- minska på mängden mat - lite tufft i början men sedan får man in rätt balans.

- vänta någon timma extra efter varje träningspass innan du äter.

- kör minst ett längre träningspass i veckan - det är på långa träningspass med lägre intensitet man bränner fett effektivast. Kör även ett kortare pass där du pressar dig lite, t.ex. 5km på tid, intervaller

- var noga med att röra på dig även till vardags - dvs gå/cykla istället för att ta bussen till jobbet/skolan t.ex, förflytta dig på de sättet där du rör dig mest.

- mkt styrketräning gör att du kan gå upp - muskler väger mer än fett. vill du gå ner är löpning effektivare. du får muskler där också fast helt andra.

2009-10-30 17:31
Att man skulle bränna mest fett under långa lågintensiva träningspass är väl inte riktigt hela sanningen? Jämnar det inte ut sig under dagen?

Sen att motionera före frukost är enligt min mening bara dumt. Den enda fördelen med något sånt är om du tränar mer än 1 pass per dag, och då borde du iaf få i dig något före du tränar ditt första pass. Men om du gillar att plåga dig själv och tycker det funkar så...

2009-10-30 18:42
Varför det, om det inte är högintensiv träning? Fast det fungerar också i viss utsträckning.  

2009-10-30 19:04
Vad är det som funkar? Att det skulle ge mer resultat att träna på fastande mage?  

2009-10-30 19:06
Nej, men du hävdar att det är dumt att motionera på fastande mage.  

2009-10-30 19:09
Dumt var väl kanske lite fel ordval, men personligen brukar jag vilja ha i mig lite mat före jag tränar, åtminstone efter en natts sömn.  

2009-10-30 19:15
Hur långt innan äter du då?
Det kan vara knepigt på morgonkvisten.

2009-10-30 19:40
Jag dricker frukost, en smoothie på 1 banan, proteinpulver 1 skopa (valfri smak), ananasbitar (färsk) och sen mjölk tills muggen blir full. Mixar och dricker ca 30 min innan träning på morgonen. Det funkar finfint. Smiley  

2009-10-30 21:30
Jag hatar före-frulle-pass. Kroppen känns seg, trött och magen knorrar. Men samtidigt tycker jag att det är mentalt stärkande att springa när man inte har dom bästa förutsättningarna. Pannbensträning helt klart och inget man ska förkasta..  

2009-10-31 09:58
Muskler väger mer än fett så du kan ha gått ner i fett men ökat i muskler. Jag tänkte bara på det du åt till luch, ät inte bara pasta, för om du vill bygga upp kroppen och så är proteiner väldigt viktigt!
Lycka till med dig träning Smiley

2009-11-02 20:59
Om man lyckas öka typ 1 kg i muskler på 3 månader så har man gjort ett fantastiskt bra jobb.
Det innebär alltså maximal bodybuilder träning 6 dar i veckan med typ Arnold Schawarzenegger vikter på skivstången.

2009-11-02 22:19
Per: Jag undrar om du inte överdriver lite. Kan man inte bygga 1 kg muskler på 3 månader precis i början av sin träningskarriär?
Vad jag har hört så kan man som kvinna bygga ca 4-6 kg muskler på första året, därefter ca 2-3 kg muskler om året. Stämmer inte detta?

2009-11-03 02:14
Det finns väl inga regler för hur mycket man kan gå upp i muskler. Mycket är genetiskt och sedan hur man tränar och äter men 4-6kg på sitt första år, eller 2-3kg de nästkommande åren låter väldigt mycket för en kvinna.  

2009-11-03 07:39
Jag måste hålla med om att jag inte tror att min icke-vikt-minskning beror på ökad muskelmassa, jag tränar ju bara styrka tre gånger i veckan, ibland två.
Hur som hellst, sist jag vägde mig hade jag förlorat ett kilo i alla fall. Sjukt lite, men men. Jag mår i övrigt tillräckligt bra av denna livsstil för att inte bry mig alltför mycket.
Men jag vill passa på att kasta ut lite andra funderingar..

1. Ökar kaffe förbränningen?

2. Om man motionerar före frukost, bör man dricka vatten innan eller under passet då? Och är det dumt att dricka vatten under ett styrkepass?

3. Är det sant att det är meningslöst att träna/motionera dagen efter en fylla?

2009-11-03 12:15
1.
I teorin, ja. Men effekten är liten och inte något man bör ta med i beräkningarna.
Personligen tror jag att de negativa effekterna överväger. Koffein är stimulantia som "förgiftar" kroppen och som därigenom orsakar större stress.

2.
Du bör dricka vatten både före, under och efter.

3.
Nej, men fyllan är meningslös och motverkar både muskeluppbyggnad och fettförlust.

2009-11-03 12:29
"vänta någon timma extra efter varje träningspass innan du äter."

Vänta lite här nu...det tycker jag är en dålig idé. Det är ju då du SKA äta. Inom en halvtimme efter varje träningspass ska man få i sig kolhydrater + protein (Yalla + banan funkar utmärkt), och helst inom en timme bör man äta ett mål.

2009-11-03 14:20