[X]

Kampsport

Skillnader Thai- och Kickboxning

Finns det någon som är på det klara med skillnaderna mellan kickboxning och thaiboxning?
Har väl läst mig till de teoretiska skillnaderna som att nedtagningar förekommer i thai, men mer träningsmässigt? Är inte alls ute efter att tävla, vill ha hård träning för hela kroppen, och båda alternativen finns att tillgå på Enighet här i Malmö.

2009-10-21 21:39
Jag har tränat båda, men jag är inte riktigt på det klara med vad du är ute efter? Vad menar du "träningsmässigt"?  

2009-10-21 21:46
Vad fokuserar man på? Är skillnaderna stora eller är det solklart upp till de enskilda klubbarna?  

2009-10-21 21:53
Hmm. Förstår tyvärr inte riktigt frågan än men ja, det är nog upp till de olika klubbarna och instruktören vad fokus ligger på. Vad exakt är det du vill veta? Tänkte du på något särskilt eller?  

2009-10-21 22:04
Haha, har ju inte tränat endera förrän kickbox idag, så har inte stenkoll på vad jag är ute efter.
Är någon av stilarna mer varierad? Fler tekniker? Speciella tekniker?

Det var mer en generell fråga om det spelkade någon roll, elller om det är hugget som stucket.
Jag har tränat Taekwondo WTF hittills, så oavsett vilken jag väljer blir det en kraftig omställning i och med sparkar mot ben och slag mot ansikte.

2009-10-21 22:09
Jaha! (NU börjar vi komma någonvart! Smiley) Ok. Kickboxning har följande tekniker:

boxning: raka slag, krokar, uppercuts, överhandsslag

sparkar (ovanför midjan om det inte är explicit sagt att det är med lowkick, då man får mala ner någon annans lår): rundhus, front/pushkick, yxor, backkick och diverse "snurrsparkar" samt svep.

Kickboxning kan utövas i light- och fullcontact, och olika tekniker är bättre lämpade för att utöva de olika stilarna, som t.ex. fullcontacts kick är mer mala på med tunga hårda tekniker medan lightcontacten är snabbare, mer varierade tekniker.

Thaiboxning har boxning (samma som ovan), sparkar (samma som ovan fast som standard ingår lowkick), knän, clinch, armbågar (tror jag). Thai har ingen lightcontact men jag tror de har semikontakt och full.

Sen är detta min personliga uppfattning: thai är råare och hårdare än kickboxning, men kickboxningen är mer varierad och flexibel i val av kombinationer.

Tilläggas bör att jag precis börjat med thai, så om någon mer inbiten thaiboxningsutövare har en annan uppfattning/känner att de vill rätta mig, är de välkomna att göra det. :)

2009-10-21 22:26
Jag har lite inblick i båda även om jag tränar taekwon-do ITF..
Tycker Jennys beskrivning var bra.
Det finns olika tävlingsklasser inom thaiboxning men det var du väl intresserad av ändå, men i Sverige brukar man vanligen inte få köra med armbågar på tävl.

Sen är det som du frågade- den största skillnaden ligger på klubb-och instruktörsnivå, men kan hålla med om att kickbox kan ha mer variation. Eftersom du har tränat WTF tror jag att du har lättast att ta till dig kickbox teknikern- thaiboxn har annan rytm i sin sparring.

Hoppas du hittar bra klubb som ger dig den träningen du vill ha!

2009-10-21 22:52
Armbågarna förekommer generellt bara i klassisk maui thai som nästan bara förekommer i thailand, är ganska glad för det med tanke på att dom kan utdela förödande skador. Hittar du en seriös thaiklubb så rekommenderar jag det starkt.  

2009-10-24 17:07
Thai är inte lika fokuserat på att plocka snabba poäng som kickboxning är.
Thai är tyngre tekniker som verkligen tar ont...

2009-10-24 17:45
Jag är glad för hjälpen!
Det hela tog en oväntad vändning och slutade i Brazilian Jiu Jitsu. Jag pausar sparkarna ett tag och ger mig på markfight.
Jag bor ca 200 meter från två skiljda kampsportscenter. Det ena erbjöd både thai- och kickboxning i olika träningsgrupper, men bestämde mig för att testa på Bjj istället.
Tackar för svaren!

2009-10-24 18:00
Du kommer inte att ångra dig Smiley  

2009-10-24 18:05