Den kompletta mötesplatsen för dig som gillar att träna.

Kall vätska

Hej!
Det börjar att bli kallt ute nu och därmed även vätskan som tar med sig.
Är det någon som har något bra tips hur man håller vätska ljummen när man cyklar 2-5 timmar?
Camelbak innanför jackan?

/Peter

2009-10-11 13:15

På "vintern" börjar jag med ljummen dricka och lindar in vattensäcken i alufolie. Beroende på hur långt pass det skall bli så åker det med en eller fler "fickvärmare" i väskan. Aktiveras och skickas ner i det paketet för att få upp temperaturen när drickat börjar bli för kallt.

Om du inte vill ha varmt vatten så borde det gå att bygga en vattensäcksvärmare av motståndstråd, driven av ett par uppladdningsbara batterier. Då kan du sätta på och av på den ena axelremmen. Borde inte vara svårt att få ihop. Ungefär som att bygga ett par uppvärmda sulor fast för ryggan/kamelbacken. Bör finnas hyfsade instruktioner på Happymtb. Annars kan säker de samlade resurserna här snickra ihop ngt.

2009-10-11 13:34

Camelbak innanför jackan fungerar fint.  

2009-10-11 13:38

Finns det inte termosflaskor som passar i en vanlig flaskhållare?  

2009-10-11 13:39

Jo, det finns men jag tycker att de är ganska osmidiga.

2009-10-11 13:40

Biltema har en termos-cykelflaska för 29:90.

Extern bild

(red. skrev in pris)

2009-10-11 16:02

Har en termoflaska idag, den håller värmen en dag som idag ca 2h. När man cyklar långpass så duger den som första flaska, sedan verkar det intressant med att handvärmare i camelbaken.

http://www.cyclecomponents.com/1/sv/artiklar/mountainbike/tillbehor-136/flask...

2009-10-11 16:26

Jag kör med två flaskor - en i flaskstället och en innanför tröjan/jackan. Byter man då och då så håller sig båda isfria.  

2009-10-11 20:12

Hej!
Har nu provar med en liten camelback (1.5 l) innanför jackan och lät munstycket ligga innanför kragen. Inga problem med rörligheten på armarna/axlar. Fungerade bra, kommer att bli bra när kylan kommer.

2009-11-28 13:44

Det kan frysa i munstycket om man inte stoppar in slangen ordentligt, men det lär man sig ju efter första gången. Smiley

Sen får man med en Camelbak under jackan en sån charmig profil också, lite likt Ringaren i Notre Dame.

2009-12-01 17:03

Hej.

En kamel med en värmeloppa innanför västen funkar bra och sen bör man ha en Camelbak, Isolerad slang till kamelen. Den funkar fin fin den.

http://www.cyclecomponents.com/1/sv/artiklar/mountainbike/personlig-utrustnin...

Fördelen med kylan, tycker jag, är att jag inte behöver dricka lika mycket vätska som på sommaren. Körde i dag 7.5 mil och drack 0.5liter och det räckte. Sen blev det is i flaskan och det är inte bra att dricka isvatten underett träningspass. Det kan få jobbiga konsekvenser det.

Sen får man anpassa koncentrationen efter förhållandena Dricka lite = stark Dricka mycket = svag.

Vänligen

P.

2009-12-01 17:49

Koncentrerat vatten har en temperatur på fyra grader.  

2009-12-01 17:50

Koncentrerat vatten har en temperatur på fyra grader.

Japp. Det är därför det fryser i toppen först......

Och denna fråga är alltid lika kul. När fryser H2O.

Det är det inte många som vet, tror jag.

Vänligen

p.

2009-12-01 18:32

åberg skrev:
"Det kan frysa i munstycket om man inte stoppar in slangen ordentligt, men det lär man sig ju efter första gången."

Om man direkt efter man druckit blåser tillbaka vätskan i säcken, så blir det inget kvar i slangen som kan frysa.
Fast det tar någon sekunds extra sugande nästa gång man är törstig...

2009-12-01 21:15

P: Tycker mig minnas att rent vatten (alltså bara H2O) fryser vid typ -20 grader C. Ska kolla lite, återkommer.  

2009-12-02 09:25

Svaret är, som för alla knepiga frågor:
42!

Eller minus 42 då. Vad jag kan hitta är det rekordet för underkylning av H2O.
Men då krävs att det är absolut rent och stilla och att iskristallbildningen inte får fäste någonstans, dvs det funkar endast i laboratorier.

Underkylning av vatten kan man annars laborera med själv i frysen.

2009-12-02 11:20

Eller?
http://www.youtube.com/watch?v=3qFXyEFMwBE

2009-12-02 13:55

Om ni ikke vil at det skal fryse i slangen el. flasken, så tilsett litt fostveske. Fex. en god cognac xo, eller akvavite. I forhold 1-10.
Det holder humøret oppe når føtter og fingere blir stive av kulde.
Hvem har sakt at sykling skal være kjedelig.Smiley

2009-12-02 23:14

Ljummen spetsad glögg är sketfint i kylan!Smiley

Jag rättar till det här inläget med att lägga till vad min träningskompis Vasse sa.

BILTEMA´s thermoflaska är det VARNING för!

Vasse hade provat denna och funktionen var OK, MEN vätska slipper ner i flaskans mellanutrymme och ligger där och blir "sjuk".

Resultatet blir att vid nästa påfyllning inmundigar man den nya fräscha vätskan med den gamla sjuka och får rejäla magproblem till följd.

REKOMMENDERAS ALLTSÅ INTE.

2009-12-02 23:51