Nyheter från FunBeat

Stort tillägg: Bjud in till träningspass!

OBS! Den här artikeln/nyheten är arkiverad och är kanske inte aktuell längre.

Nu blir det väldigt mycket enklare att bjuda in andra personer till dina träningspass. Det blir förstås samtidigt också enklare att hitta någon att träna med.

Under Registrera träning finns till höger en ny länk som heter "Bjud in någon till passet". Där finns två möjligheter:

1) "Gör till öppen inbjudan för alla på FunBeat.". Detta alternativ gör helt enkelt ditt träningspass till en inbjudan för vem som helst på FunBeat att delta. Passet hamnar på en särskild sida som är länkad till under fliken Träningskompisar (länken syns bara om det finns några öppna inbjudningar). Vem som helst kan sedan tala om att de gärna vill följa med på passet.

2) "Bjud in de träningskompisar jag markerar nedan:". När du bjuder in utvalda träningskompisar så skickas ett personligt meddelande, samt mail till de du bjuder in. De som blir inbjudna kan sedan välja mellan Ja, Nej och Kanske på passet.

I båda fallen anger du också var någonstans passet är.

En fiffig grej med det hela är att det förstås skapas en kopia av träningspasset i din kalender när du svarar Ja på en inbjudan.

Det går också att följa vem eller vilka som har svarat på inbjudningarna.

Så jag hoppas ni vill sätta igång och bjuda in massor av kompisar och även göra öppna inbjudningar - det är ett riktigt bra sätt att hitta nya träningskompisar!

Kul grej Olle Smiley  

2009-10-06 04:14
Kanon, Tack Olle.
Mycket bra lösning.

2009-10-06 06:31
Bra, men jag saknar en info om vad det är för träning?
Annars så blir det jobbigt att hitta bland 100-tal olika träningar.

2009-10-06 07:03
Väldigt innovativt!  

2009-10-06 07:35
Smart funktion!  

2009-10-06 09:42
he did it again Smiley  

2009-10-06 09:44
Kan bli kalas olle, fortsätt vara innovativ. Älskar nyheter på sida, med nya funktioner.

mvh d

2009-10-06 10:00
Äntligen, så som jag har väntat.
Ska testa den i kväll, bjuda in tjejen när vi har vart ute på vår runda.

2009-10-06 10:04
Det är bara att konstatera: Funbeat (Olle) är bäst!  

2009-10-06 10:20
Jättebra idé, funkar för lagledare t ex som enkelt kan lägga upp träningstillfällena.  

2009-10-06 10:37
Olle for president!  

2009-10-06 10:45
J-igt bra!! Go Olle!!! Smiley Smiley Smiley Smiley Smiley  

2009-10-06 15:13
Två kommentarer på http://www.funbeat.se/invitations/:

1. Skulle det gå att komplettera datumet med träningens tid (om man angivit det)? Det vore jättebra för då ser de som är inbjudna lätt när man ska träffas/när träningen börjar.

2. Skulle det gå att få in texten från träningspassets kommentarfält in på tabellen, antingen som en egen (kanske trunkerad) kolumn eller som text man ser om man hovrar med musen på raden? Det skulle göra det mycket lättare att se vad inbjudan handlar om för då kan man när man gör inbjudan skriva lite i kommentarsfältet om träffpunkt, vad man ska göra mm.

I övrigt super!! Smiley

2009-10-06 15:25
ToppenSmiley  

2009-10-06 17:24
Smiley Smiley Smiley Smiley Smiley av 5 möjliga  

2009-10-06 17:27
Jättebra!  

2009-10-06 18:57
KANON SmileySmileySmiley  

2009-10-06 22:21
Var en bra idé! Smiley  

2009-10-07 00:19
Verkar funka alldeles lysande. En liten rent estetisk kommentar dock - i meddelandet som genereras och som man får när man blir inbjuden står tillägget "OBS! Du kan inte svara på det här meddelandet. Om du vill kontakta NN så är det enklast att följa länken ovan." Men det kan man ju visst det. Nån rest från en tidig version av funktionen som inte blivit bortrensad?

Stänk jo Olle!

2009-10-07 08:34
Det är bara en grej Olle. Du måste ändra om till LÄN i stället för LANDSKAP i platsen, eller utveckla listan med kommunerna. Flera av oss bor inte i samma län som landskap. Jag har bjudit in till en vandring i helgen och har inte en aning om vilket landskap det är men är väl medveten om Länet!  

2009-10-07 09:14
Men nääää. Nu blev jag besviken- när jag 'får' ett pass av någon så kommer inte övningarna med in i min kalender. Dvs om jag är inbjuden till ett styrketräningspass till exempel, så vill jag ju få med de olika övningarna in i min kalender så jag bara kan fylla i dem. Lättfixat? Vore kanoners...  

2009-10-07 09:23
Tillhör inte det allmänbildningen att veta vilket landskap man bor i?
Jag bor i östdanmark.

2009-10-07 15:08
Jag bor i sydhärjedalen!  

2009-10-07 15:15
Jag är inte allmänbildad nog. Dessutom är det vedertaget med län och inte landskap.  

2009-10-07 15:15
Vi har en Region härnere.  

2009-10-07 15:16
Landskap är väl så vedertaget begrepp som län - det är bara olika begrepp och man är nog, åtminstone geografiskt, ganska obildad om man inte vet i vilket landskap man bor! Sen är det väl så att både län och landskap oftast är så pass inexakt att det inte spelar så stor roll om man säger lite fel...  

2009-10-07 15:18
Jag vet mycket väl vilket landskap jag bor i (Värmland) och jag vet också väl vilket län jag bor i (Örebro län). Eftersom jag bor liksom på skarven mellan två län och landskap är det inte alldeles lätt att veta exakt vilken håla eller vandringsstartpunkt som befinner sig i vilket landskap. Däremot vet jag mycket väl vilket län det är eftersom det är kopplat till kommunen.  

2009-10-07 15:31
Så vad är problemet - om du får reda på att ett pass kommer att äga rum i Örebro län så vet du ju inte var det är ändå...  

2009-10-07 15:58
Jag bjöd in till ett pass själv External image  

2009-10-07 16:08
Åh va jag har längtat efter denna funktionen MEN varför får man inte med övningarna? Jag bjöd in till ett bålträningspass med massa övningar men de va det ju ingen som såg :(.

När jag har funderat på denna funktionen så har det alltid varit i samband med styrketräning tillsammans med nån som jag tyckte det skulle vara så smidigt om man kunde kopiera någon annans pass med femtioelva övningar som man inte orkar skriva in själv lixom.

2009-10-07 19:25
Jag såg ditt bålpass men jag kände mig inte manad och var ohövlig och svarade inte Nej Tack.  

2009-10-07 21:08
Alltid härligt att läsa alla glada kommentarer!

Robert & Anne-Marie: Nu har jag ändrat så att även övningar kommer med. Lade till kopiering av intervaller och varv samtidigt.

Linus: Bra förslag, jag ska kika på den ändringen.

2009-10-07 23:05
Olle du är fantastisk!!!  

2009-10-07 23:33
Olle, du är helt overkligt bra Smiley!  

2009-10-08 07:02
Stina: Bara lägg dig på rygg på golvet vid tiden för passet och va med oss i dina tankar så tror jag nog att jag kan förlåta dig Smiley  

2009-10-08 07:04
Olle
Du måste ju inte införa ändringar som jag föreslår men jag skulle vilja ha lite feedback. Jag känner mig ignorerad när du inte bemöter mina synpunkter alls.
Lämpliga svar t ex: det går inte att införa Län av programmeringstekniska skäl eller ekonomiska skäl.

A-M Jag låg på golvet ändå igår (yoga) räknas det Smiley

2009-10-08 08:27
Med risk för att det blir OT.

Men landskap är väl bra mycket bättre än län. Landskap är det geografiska området som utövandet ska äga rum i.

Län är ju bara en adminstrativt område som politiker har bestämt som ett lämpligt område för att bedriva sjukvård, lokaltrafik mm.

Jag tycker landskap säger så mycket mer om geografin mm än Län

2009-10-08 09:00
Stina, jag känner mig också ignorerad. Vad blir EGENTLIGEN förbättringen med län istf landskap? Jag har iaf inte förstått det. Båda definierar ett stort landområde som i princip bara säger vilken del av sverige det gäller.

Dessuom har Eric en poäng ovan!

2009-10-08 09:15
I Västerbotten har vi inte brytt oss speciellt mycket om landskapet utan brukar nästan uteslutande referera till länet i alla sammanhang.
(Jag säger vi trots att jag flyttade därifån 1987...)

2009-10-08 10:34
I min sinnevärld utgår områden från vilken kommun de ligger i. En kommun ligger inte alltid i samma län som landskap.

Om vi vänder på frågeställningen: Vill ni visa några fler sajter som delar in landet i landskap i st för län på samma sätt som Funbeat gör?

Fredrik, ibland förstår vi varandra :)

2009-10-08 10:57
I det område i Västerbotten där jag kommer ifrån poängterar många som bor i just det området att vi faktiskt tillhör Ångermanlands landskap! Dessutom säger inte västerbottens län så mycket om var en aktivitet kommer att vara eftersom de likaväl kan vara vid kusten eller vid norska gränsen.  

2009-10-08 12:10
Samebyarna tillåter icke renägande samer som boende numera.  

2009-10-08 13:34
Södra mellersta östra Götaland, ett till norra södra östra Götaland och mittersta mellersta östra Götaland, angränsande område.  

2009-10-08 13:53
Jag tycker personligen att det där med plats är lite konstigt. Var för ska det stå län/landskap/liknande när man kan markera det på en karta (och sedan antagligen få en textuell beskrivning på samma sätt som Garminimportens ruttgenerator om det nu är viktigt). Det känns lite begränsande att ange ett landskap, de är rätt stora och så är det rätt stor del av världen som inte kan anges på ett noggrannare sätt än "utanför sverige".
Visst är det bättre än inget, men en smart kartlösning vore nog det bästa tycker jag.

2009-10-08 14:53
Istället för landskap eller län varför inte använda funktionen som finns där man kan se vilka "som bor i närheten"? Alltså inom ett område man själv kan ange. Många kanske bor så att de skulle kunna vara med på pass i angränsande landskap/län.  

2009-10-08 16:47
Stina mfl: Sorry, det var inte alls meningen att ignorera frågan.

Jag tycker det är lite knepigt att välja mellan landskap och kommuner eller län. Det verkar variera mycket från person till person vilket man tycker är mest relevant. Precis som Linus säger så vore en kartfunktion en vettig lösning, men de är lite knepigare att få till riktigt bra.

"Utanför Sverige" är dock rätt kass. Kan nog vara dags att lägga till lite länder där.

2009-10-08 17:57
Går det inte koppla till Google earth?
Obs! Jag är en dataanalfabet med afasi.

2009-10-08 18:00
Är du från Afasien?  

2009-10-08 18:37
Ligger det nära Ladonia?  

2009-10-08 19:20