[X]

Rehabilitering efter benbrott

Bakgrund

Bröt /vred av nedre delen av underbenet i slutet av Juni. SMÄRTA !!!
Smärtan var obeskrivlig, jag svimmade ett par gånger och tusen tankar susade genom mitt huvud allt från att förlora foten till att jag ska banne mig tillbaka.
Ambulansen kom och jag fick smärtlindring, foten reponerades och packades in. Iväg till akuten och operation samma natt. 10 skruvar och en platta i benet senare så fick jag stanna i 4 dagar medans svullnaden la sej. Sedan följde 2 veckor med gips innan styngen skulle tas, därefter 4 veckor till med gips. PINA, PINA att gå från träning 5-10 ggr i veckan till 0 var outhärdligt. Jag fick dessutom mycket starka värktabletter. Kombinationen av endorfinbrist och värktabletter gjorde att jag mådde MYCKET dåligt. Det gick ut över min familj som jag sårade med mitt beteende. Jag tvingade mig själv att sluta med det smärtstillande och fick nöja mig med mindre kraftiga piller. Gick till en sjukgymnast som gav mig ett träningsprogram som skulle hjälpa mej en bit på väg, det plus tåvickningsövningarna från ortopeden gav lite stimulans. Gipset åkte av men jag hade tappat 6 kg och mitt ena ben var hälften av det andra, jag hade 50% rörlighet i foten och INGEN styrka. Prognosen från ortopeden var allt från livslångt handikapp till fullt återställd. Jag bestämde mig för det senare. Rörlighetsträning, styrketräning och cykel blev agendan på bekostnad av mycket smärta och svullnad, lite sömn. Fick köpa stödstrumpor något jag hade sett att jag hade vid typ 70 års ålder.

Var till ortopeden för en vecka sedan och nu har jag 100% rörlighet men saknar mycket muskler och måste opereras för att ta bort en skruv som rör på sej.

Jag saknar känsel i delar av foten och har fortfarande borta mycket muskler.

Nu vill jag höra andra med liknade skador och hur Ni har kommit tillbaka.
Tack på förhand.

2009-09-16 10:31
OLYCKA; År 2005, jag åkte skidor (off pist) med några i Sant Anton. Det var en härlig dag och jag föll i en ravin och när jag låg i snön så tänkte jag det blir ingen marathon det här året.
SJUKHUSET, Enligt läkarna i Österike och Svergie: alvarligt skada. Jag blev opererad och såg på bilder flertal skruvar i knäet, ush. Jag bestämde mig när jag låg på Södersjukhuset, att jag skall springa marathon någon gång. REHABILITERING, mitt skaddade ben var 50% tunnare än den friska (jag låg 4 månader hemma i sängen). Efter 10 ggr hos sjukgimnasten begärde jag en träningsprogram för att få det skadade bennet lika det friska. Jag fick uppskrivet träningsprogram, det skadade bennet fick jag träna två ggr mer än det friska.
ANDRA OPERATION, drygt 18 månader efter operation fick jag alla skuvar förpackade i handen. Läkare sa: normal liv.
MARATHON, 2008 sprng jag Stockholms Marathon.
NORMAL LIV, Jag kom i kontakt med den siten pga iav ont i hälsena. Läste mig fram till hur kan man hantera hälsena problem. Snart åker jag på en vandring i Himalaya.
SLUTSATS, har svar att bedäma graden av din skada i jämförelse med min. I mitt fall, med envishet(träning på gym samt simning) lyckades jag komma till ganska normalt liv och till det som jag gillar mest löpning. Jag åker även skidor dock på endats lätta backar. Aldrig off pist, svart och ogärna på röda backar. Jag måste påpecka att jag tränar flertal ggr per vecka aret om och mitt skadade knä gillar inte när jag sitter för mycket vid skrivbordet.

2009-10-03 18:23