Crossfit

push press vs. thruster

Bara en liten undran:
I vilken av övningarna push press och thruster "förväntas" man klara mest vikt?

Mvh
--Anders
 

2009-08-20 12:04
Push-press hade jag spontant sagt!

Har en god vän som använder CF ibland för att det är kul träning (Han tävlar på SM nivå i AF) han har tränat med 90kg i thrusters vet jag!

Jag är själv mycket starkare i push-press än i thursters - så mitt svar får stå för migSmiley
 

2009-08-20 12:15
Jag skulle också svara push press. Vet inte om det är "rätt" svar, men jag är starkare i push press. Thruster har ju det djupa benböjet och därmed utmanas balansen, rätt stor skillnad om man jämför med push press korta dipp.  

2009-08-20 12:33
Man kan ju också tänka på de olympiska lyftarna som inte går ner särskilt djupt i tex clean&jerk.

Då är det iofs en jerk press de avslutar med, men principen kring benböjet liknar ju den vid push press.
 

2009-08-20 15:12
Push press jobbar du nästan uteslutande med axlar, armar, medan du i en snygg thruster (eller raketstöt, som någon föreslog det skulle heta på svenska!) använder accerationen uppåt för att få stången över huvudet. Jag tar nog mer i front squat än jag gör i push press, och därmed bör jag ta mer i en enstaka "thrust" än i push press.  

2009-08-20 15:26
Spontant känns det som om det är extremt få som har startstyrkan i en djup front squat för att riktigt dra nytta av den långa rörelsen. Personligen kommer styrkan när höften öppnas kraftigt den sista fjärdedelen, vilket skulle motsvara en push-press.  

2009-08-20 21:06
Robert tycker du sammanfattar det väldigt braSmiley

Jag klarar reps på 130 kg i fronböj utan bälte, men icke att det går upp 100+kg över huvudet i en press på mig.

 

2009-08-20 21:46