Forskning, träning och mat

projektarbete hälsa/idrottsgymnasium

Hej! Jag går i trean och ska snart påbörja mitt projektarbete på 100h. Jag är just nu i uppstartsfasen och håller på att bolla ideer fram och tillbaka. Det skulle vara till stor hjälp om ni ville vara med och inspirera och hjälpa mig att välja projekt. Och vissa kanske kan berätta och delge om era egna projektarbeten. Det skulle vara jättekul att få lite tips och idéer av er.

Jag har lite idéer om vad jag skulle kunna göra; (vad tycker ni om dem?)
- göra en undersökning om hur lycka och hälsa hänger ihop
- undersöka kosttillskott fram och tillbaka
- ha ett projket som innebär att jag ska pressa mig själv till max

Det viktiga är att projektet är relaterat till hälsa/idrott.

Hoppas ni vill hjälpa till.
MVH Sanna
 

2009-08-20 11:14
Nån av de två första skulle jag säga. Att reda ut vilka kosttillskott som är säkra med avseende på doping skulle säkert uppskattas av många.

Lycka och motion är ju intressant. Huruvida man motionerar när man är lycklig eller om man bli lycklig av att motionera. Vill man ha en lite mer folkhälsoperspektiv så skulle jag undersöka vilka faktorer som påverkar positivt till att vanligt folk motionerar.

/Fredrik
 

2009-08-20 11:31
Jag skulle vilja veta mer om hur hälsa och arbetsprestation hänger ihop och hur väl medvetna företagen är om kopplingen fysisk aktivitet vs låga ohälsotal.  

2009-08-20 12:16
Man kan ju också fundera på vilken träning som ger _hälsa_, gör all träning det? Eller hur ska den se ut?  

2009-08-20 12:20
Ja, det finns ju vissa idrotter som är "ohälsosammare" än andra. Som innebandy t ex som dras med mycket ledbandsskador och så. Vid vilka nivåer blir det inte längre så självklart att det är hälsosamt för vanliga motionärer.

/Fredrik
 

2009-08-20 12:23
det sista var en intressant tanke fredrik! hmm

tack
 

2009-08-20 15:34
Skador inom korpidrott borde vara ett hett område.
Kosttillskott är en mode och reklamgrej i mångt o mycket.
 

2009-08-20 16:04
testa olika dieter under någon vecka stycket...the zone lchf. Ornish. Learn. viktväktarna..mfl.mfl.  

2009-08-22 16:37
eller, undersöka om man verkligen får färre skador om man springer barfota/minnimalistiskt jämfört med vanliga löparskor.
Det har ju börjat pyra en hel del om att det inte var lika vanligt med löparrelaterade skador före den uppbyggda skon. Finns en del länkar på www.springbarfota.com som är rätt intressanta...
 

2009-08-22 16:48
Om man vill prova dieter är det nog för kort tid med en vecka för varje diet om man verkligen vill hinna uppleva fysiologiska för- och nackdelar.

Med åtminstone lågkolhydratdieterna brukar det ta nåt halvår innan de nya lipiderna blivit stabila. Triglycerider sjunker, HDL stiger (LDL stiger under ett par månader men går sen tillbaka till liknande värden som innan).

---

Betr skador -- hörde nån story att fler skador började uppträda när man sökte sig mot mer fettsnål kost. En förklaring skulle vara att vävnaderna då tappade en del av sin spänst och smidighet. Protein gav muskler, kolhydrat energi, men den relativa fettbristen gjorde vävnader (muskler, senor, fästen etc etc) spröda.

Kanske kan man undersöka om 'mer fettsnålt och fler skador' skett under samma tidsperiod. Isåfall vilka belägg man har för resp antagande.

Eller kan man undersöka om människor som tränar mycket verkligen LYCKAS äta mindre fett. Nationellt har man INTE ätit mindre fett i Sverige och USA, bara mer kolhydrater, och därmed mer kalorier, och därmed ökat i vikt. Har inte heller tränande människor lyckats dra ner på fettintaget är antagandet om 'skador pga fettbrist' mindre trolig.
 

2009-08-22 17:26
Det är snarare som så att de som äter kolhydrater orkar träna hårdare och då ökar risken för skador.  

2009-08-22 17:55
Sak samma kanske.

Om mer kolhydrater (enbart) kan möjliggöra att träna hårdare än man orkar, borde komplettering med ytterligare protein och fett leda till starkare vävnader. Man borde alltså äta mer mat (alla näringsämnen) när man tränar mer, inte bara mer energi.

Egentligen är det inte vår sak här att gissa "hur det är" utan att föreslå frågor att undersöka och problematisera i ett projektarbete. Dvs låt i så fall projektarbetet leda fram till en ev slutsats att mer energi i kosten ökar risken för skador.
 

2009-08-22 19:17
LCHF kost ger mycket dåliga förutsättningar för högintensiv träning och då är risken för skador minimal.  

2009-08-22 19:26
Föreslå isåfall Sanna att hon undersöker detta i sitt projektarbete.

Du kommer att fatta bättre vad ett projektarbete är när Du själv börjar på gymnasiet. Smiley
 

2009-08-22 21:26
Jag trodde att du redan hade gjort ett arbete på området med tanke på utläggningen?  

2009-08-22 21:38
Är intresserad, men dels har jag hittills inte kört särskilt hårt (fast nu är jag lite utmanad av intervaller etc! Smiley ), så högoktanig kost har inte varit nån fråga.

Men sen kanske det faktiskt är så att uppbyggda skor kom samtidigt som fettsnålhet, och kanske även samtidigt som ett ökande allmänintresse för "organiserad" träning.

Händer fler saker under samma tidsperiod är det krångligare att hitta ett samband med skador, men kanske att man kan tänka lite runt detta i ett hälso-projektarbete på ett idrottsgymnasium?
 

2009-08-22 22:17
de två första veckorna i en diet är de tuffaste sedan kommer kroppen att börja ställa om sig eller man vänjer sig vid den.  

2009-08-22 22:33
Tjaa, kanske det ändå skulle funka med dieterna...?

Zone, Ornish, LCHF, VV, Stenålder m fl är väl främst dieter för viktminskning och hjärtkärlhälsa, och åtminstone vetenskapliga studer vill man helst ska vara minst ett år.

Men många prövar ändå såna här dieter, och då skulle det kunna vara intressant att kolla hur träningsprestationer förändras på kort sikt när de bytt dieten.

Man skulle kunna jämföra att springa 100m, 3km, 10 km, ev 21 km, sen max bänkpress, antal armhävningar eller andra "vanliga" träningsmoment. Sen försöka uppskatta hunger, mättnad, trötthet, om maten är god, dyr, om man hittar recept, råvaror etc.

Enklast vore nog att försöka hålla energibalansen (dvs sikta på konstant vikt), annars är det kanske svårt att hålla isär effekterna: Om dieten ger viktminskning betyder det att man har ett kaloriunderskott, och nog presterar sämre. Men går man ner säg 5 överflöds-kg på sikt borde detta göra 15s/km eller ett par minuter på milen eller vad det blir, vilket ju är bättre.

Att kolla några dieters inverkan på träningen efter ett par veckor skulle säkert funka!
 

2009-08-23 10:13
Har skadorna ökat? Kan inte det i så fall - om de nu har ökat - kunna bero på att 40-årskrisen ofta ledde till inköp av en motorcykel eller sportbil för ett antal år sen, medans nu ska varenda jävel till Friskis eller ut & springa? (Om nu ens 40-åringar var tänkta att ingå i projektarbetet, inte särskilt troligt???)

De kausala sambanden mellan förändrad kost, kosttillskott, andra förändringar i beteende och hälsoutvecklingen i stort är alltför komplexa för ett projektarbete.

Avgränsa frågeställningen till en realistisk nivå typ dina egna ursprungsförslag, helt enligt KISS-regeln, så kommer det att bli ett jättebra arbete! (Keep It Simple, Stupid!)
 

2009-11-04 08:41
Hej Sanna,
Blev lite nyfiken på vad det blev. Har själv haft en massa problem efter att jag "gått i väggen" Här har både chi gong, konditionsträning och styketräning hjälp mig mycket. Därför ligger ju första punkten mig varmt om hjärtat.
 

2010-03-13 19:21
En grej vore ju att göra ett experiment runt placebo. Du ger två grupper samma kost eller samma träning, men ser till att ena gruppen tror på det o att den andra gruppen inte tror på det. O så ser du om resultaten skiljer sig.  

2010-03-14 10:04