[X]

Cykel

cykeltrainer

Jag funderar på att köpa en cykeltrainer och vore tacksam för tips och erfarenheter om detta, såsom kvalitée´, prisvärdhet saker att tänka på innan köpet m.m

2009-07-21 21:44
Jag köpte Taxc (eller Tacx eller hur sjutton det stavas) billigaste begagnad. Den funkar fint och låter inte så jättemycket tycker jag. Går att ställa in motståndet. Visst kunde det vara kul med en massa andra finesser men det är nog omöjligt att göra trainer kul så en enkel duger nog för de flesta.  

2009-07-21 22:03
Va kul att du är nöjd Niklas! Den stod bara å samlade damm hos mig Smiley.  

2009-07-21 22:04
Har liknande funderingar och hakar på med funderingen om vätska eller magnetmotstånd har någon viktig betydelse förutom ljudnivån (som jag har förstått är den "stora" skillnaden). En matta under trainern och ett svettskydd verkar också praktiskt!? Har både kadens och pulsmätare på cykeln så en trainer utan sådant lull-lull är en ingångs parameter för mig. Har sneglat mot TACX Satori i prisklass 2500kr verkar vettig...och inte dammvänlig Smiley Finns bilder både på Grahns och Cykel city hemsida.  

2009-07-21 22:18
Hej!

Cyklade alldeles för mycket trainer i vintras, vad jag saknade på min urgamla (modellår -96 tror jag) Tacx var bra möjligheter att ställa in samma motstånd alla gånger jag cyklade på trainern. Anledningen till att jag tycker det skulle vara bra, är att det är roligare om man vet att man kan köra "exakt" samma motstånd med jämna mellanrum; då kan man också få konkret feedback på om man blir bättre eller inte. Skulle definitivt öka min motivation under vinterhalvåret i alla fall.

Skulle dock tro att dagens trainers klarar detta, men kan vara värt att tänka/titta på.

Själv sparar jag för fullt för att köpa snuskigt dyr VR-trainer till hösten, träna och spela dataspel på en gång Smiley

Mvh Janne

Mvh Janne

2009-07-21 23:33
Hur är det med trainer i lägenheten egentligen? Funkar det? Bor på tredje våningen dessutom.  

2009-07-22 07:42
Hej Krister.

Om jag skulle välja en trainer så blir det en Tacx 1680 Flow. Det är den trainern som är den prisvärdaste, tror jag, och med de funktioner jag skulle vilja ha.

Om ekonomin tillåter så finns det betydligt mer avancerade, men dom kostar betydligt mer.

Tacx Flow har bla

Puls - aktuell, genomsnitt, maximum.
Power - aktuell, genomsnitt, maximum.
Kadens - aktuell, genomsnitt, maximum, totala varv per session.
Hastighet - aktuell, genomsnitt, maximum, tripcounter, odometer.
Stoppur
Genomsnittsvisning
Kalibrering som säkrar precis mätning av power output

Power i watt från 10-999
Modstånd från -4-+9
Vikt inställning 40-120 kg
Förbränning i kCal eller kJoule

Bröstbälte med sändare till pulsfunktionen medföljer inte. Du skall använda ditt bröstbälte från din normala pulsklocka.

Levereras med en Skyliner till framhjulet således att cykeln står vågrätt.

https://www.bikebuster.se/detaljer/270006.html

Hej Tobias.

"Hur är det med trainer i lägenheten egentligen? Funkar det? Bor på tredje våningen dessutom"

Klart det funkar. men vad grannarna tycker om det är en annan sak Smiley
Ska man vara lite allvarlig så kan det medföra vissa störande ljud med en trainer. detta kan dock dämpas med hjälp av en "Matta".

Sen kanske man inte ska träna kl 23.30 i en lägenhet. (Men i mitt förråd går det bra. Där störs inga grannar)

TACX Satori skulle jag köpa här för 2040:-

http://www.henrikssonscykel.se/default.aspx

Vänligen

P.

2009-07-22 09:06
Ciclotraining polytechnica 80 är den klart bästa trainern men de är svåra att få fatt i.
Det var Basso Simionata i Hammarby som tog in dom för tjugo år sedan.

2009-07-22 12:06
Jag spenderade en del tid på trainer i våras, en enkel modell med 5 olika motstånd. Det är ju inte superkul och sitta inomhus och mata, men när man vet att man bygger upp sig inför utesäsongen så blir det mycket roligare Smiley.
Jag satt framför TV'n och trampade, kolla på film och sådant medans man cyklar, bara att hålla ett jämnt tempo och njuta av filmen.
Jag ska nog också försöka spara ihop pengar till en "datorspels"-variant så man får lite mer varierad trainer-träning, så att man verkligen får försöka bestiga lite berg och sådant också.

2009-07-22 13:10
Bestiger berg gör man på plats.  

2009-07-22 13:37
Sant. Jag har lite sådant planerat också, men under vintern kan det vara smidigt att göra det inomhus =)  

2009-07-22 13:42
Jag köpte trainer i vintras. Använde den två gånger. Bortkastade pengar.
Jag kom fram till att jag hellre cyklar ute i skitväder och regn än på en trainer. Så sjukt tråkigt är det.

Så mitt tips är att om man ska köpa så köp en billig jävel och testa först om det är nått för dig.

2009-07-22 14:05
Alla bor inte i Soliga Södern.  

2009-07-22 14:15
Martin, det är bra för den mentala träningen att sitta och stirra in i en vägg, man blir fokuserad av det Smiley  

2009-07-22 14:59
Ja, det är drygt att cykla på trainer. Med musik (eller annan underhållning) går tiden lite fortare. De första minuterna är värst sen rullar tiden på. Man blir nöjd efteråt. Idag har jag ett rejält sug att få cykla med den, men väl på plats är det drygt som sagt. Jag gillar ändå att jag är "hemma igen" så fort jag hoppat av cykeln. Smiley

Angående motstånden tycker jag inte det spelar så stor roll. Växlarna fungerar också att justera motståndet med. Undrar om däcket slits mer när det snurrar fortare?

Man kan köra full med. Smiley *skojar*

2009-09-11 18:18
Någon som vet nått om Tacx I-Magic I-Magic T1900 och Tacx I-Magic Fortius T1940. Va är bra vad är dåligt eller är det ren overkill att köpa dom för en vanlig vättrenrundamotionär?  

2009-09-14 12:34
Köp en som är uppgraderingsbar till I-Magic istället. Investeringen blir klart mindre och du får tid för att fundera på om du tror att det verkligen är värt det för din del.  

2009-09-16 07:51
Jag använder en Kurt Kinetic roadmachine och den är mycket stadig och robust och relativt tyst. Tråkigt kanske men när det är svart ute och man har 3 barn så är det ett sätt att få träna!  

2009-09-16 09:47
Jag tycker det är skönt att ha NÅGONTING som jag kan träna på, de dagar då vägen här är tvålhal och det är kallt och mörkt men ändå saknas snö för skidåkning. Det är skönt att vara garderad så man inte klättrar på väggarna. Åka till stan 2,5 mil för ett träningspass på gym eller simhall? No way.  

2009-09-16 10:00
Skall prova en kompis trainer utan VR så får jag se om det blir en VR eller IRL eller hur man nu skall uttrycka sig. Kurt Kinetic såg ju helt okey ut så jag är väl lite ambivalent just nu i val av trainer :o)  

2009-09-16 19:54