Nyheter från FunBeat

FunBeat API

OBS! Den här artikeln/nyheten är arkiverad och är kanske inte aktuell längre.

Som bekant så utvecklas FunBeat hela tiden och nya möjligheter tillkommer ständigt. Men ändå är det omöjligt att tillgodose alla önskemål som finns. Därför erbjuds från och med nu ett s.k. API (Application Programming Interface) till FunBeat. Primärt är detta intressant för de som kan utveckla programvaror, plugins eller websajter, men i och med de nya programmen som skapas blir det förstås även intressant för alla andra.

[Tillägg i efterhand till texten: Ett API är ett sätt att låta andra program/sajter att få tillgång till ett program/en sajt. I detta fallet kan alltså andra utvecklare koppla ihop sina program/sajter med FunBeat. Det innebär att FunBeats funktionalitet kan utökas av flera personer än de som är med och utvecklar FunBeat.se.]

FunBeats API är i sin linda men kommer att utvecklas allt eftersom. Fler funktioner kommer att erbjudas och fler interface stödjas (just nu fungerar SOAP).

Det finns redan ett par nyutvecklade program/plugins till APIet. Dessa är alltså inte utvecklade av FunBeat. Följande är två exempel på sådant som finns tillgängligt redan nu, och som arbetar mot FunBeats API.

== Visual FunBeat T1 ==
Förenklar för dig som har en Polar pulsklocka och vill skicka datat till FunBeat.
http://www.holappa.se/vfti/

== ST2FunBeat (BETA) ==
Låter dig skicka dina träningspass från SportsTrack till FunBeat.
http://st2funbeat.googlecode.com
http://www.zonefivesoftware.com/SportTracks/Plugins/plugin_detail.php?id=116

------

Här hittar du mer information om APIet:

Allmän information:
http://www.funbeat.se/api/
FunBeat-grupp:
http://www.funbeat.se/groups/overview.aspx?GroupID=1880

För eventuella teknikdiskussioner så vore det bra om dessa kunde hållas i ovan nämnda FunBeat-grupp.

Det var allt för nu.

Träna flitigt!

Coolt!  

2009-06-23 17:15
Ja. Coolt =)

Undrar också om det kommer att vara möjligt att läsa av sin funbeatkalender ifrån en extern applikation som t.ex. google calendar via ical eller liknande?

Då skulle man inte behöva att dubbelt bokföra sina pass =)

mvh
Marcus

2009-06-23 18:14
Kan man med andra ord hoppas på någon iPhone kunnig träningsnarkoman som fixar en iPhone application.... nice  

2009-06-23 18:50
Funbeat-pluginen till Sporttracks var inte dum. Har redan provat Smiley  

2009-06-23 20:04
Även om det inte är för oss dödliga så hade det varit kul med en liten text som berättar vad i helskotta det är för något komplicerat som du ligger tiden på Olle istället för att lösa mindre saker.  

2009-06-23 20:13
Vad menar du Johan?  

2009-06-23 20:29
Spännande! Semestern och pappaledigheten är räddad!  

2009-06-23 20:33
Jag fattar inte ett endaste dugg vad man skall ha API till? Vad är det??? Hur används det med funbeat????

Det är svårt att säga om det kan vara en bra sak om man inte vet vad det är. Söka google för att få veta det, ja det kan man. Men Olle kan också skriva en lite truddelut om det. Så kanske man inte tycker att han lägger onödig tid på avancerat när man själv tycker att det finns mindre avancerade saker att fixa eller lägga till på Funbeat.

2009-06-23 20:34
Ståpäls!

Jag älskar API:er, mest avgudar jag Google Maps API.

2009-06-23 20:39
Grymt Olle! Sånt här gillar vi. Smiley  

2009-06-23 20:54
Kul!

Väntar gladeligen på en mer "avancerad" ST2FunBeat.

2009-06-23 20:57
Vet inte om det blir så mycket klarare av den här Wiki-artikeln
http://sv.wikipedia.org/wiki/API

2009-06-23 20:58
Kanske 10% klarare.  

2009-06-23 21:01
Kul! Verkligen kul! Jag höll ju på och trixade förut för att få till det Funbeat nu löser med RSS-strömmar. Med det här APIt hade allt trixande varit busenkelt, så för alla som vill göra olika applikationer är detta en grymt bra service. Way to go, Olle! Smiley

(Johan, vad är det för attityd du slänger dig med, egentligen? Bossa runt på det där viset och ifrågasätta var insatserna sätts in, ganska oförskämt faktiskt.)

2009-06-23 21:40
Najs!  

2009-06-23 21:48
Ja det måste vara det jag gör.  

2009-06-23 21:51
Vi andra är glada och tacksamma Johan. När jag inte förstår ett inlägg brukar jag fråga snällt vad det handlar om eller helt enkelt strunta i att kommentera.

Att Olle gör så här grymma saker för oss är ofattbart coolt. Heder åt Olle!!!

2009-06-23 22:03
Riktigt kul med de glada tillropen!

Johan: Jag har lagt till följande text ovan för att förklara tydligare vad det handlar om: Ett API är ett sätt att låta andra program/sajter att få tillgång till ett program/en sajt. I detta fallet kan alltså andra utvecklare koppla ihop sina program/sajter med FunBeat. Det innebär att FunBeats funktionalitet kan utökas av flera personer än de som är med och utvecklar FunBeat.se.

2009-06-23 22:07
Johan du såg väl inlägget
http://www.funbeat.se/discussion/show.aspx?ThreadID=487963
som postades av Olle ungefär samtidigt som det här?

2009-06-23 22:08
Kult!

Da skal jeg jammen se om jeg kan programmere noen stand- alone applikasjon som kan legge inn trening for det har jeg savnet mange ganger!

Fin mulighet for å øve på å programmere til min iPhone også!

2009-06-23 22:09
Anne mari ..., Ja för ordet vad i helskotta och truddelut måste ju vara negativt laddade.

Peter, ja jag såg det.

2009-06-23 22:24
Eh, va?

"Så kanske man inte tycker att han lägger onödig tid på avancerat när man själv tycker att det finns mindre avancerade saker att fixa eller lägga till på Funbeat."

Vem är "man" och vad menar du? Är det ironi? Jag fattar den inte i så fall.

2009-06-23 22:27
Ann-mari...,
Meningen skrev för att förklara för dig varför man undrar över vad API är för något. Så man kan ta ställning till det. Du skrev: "Vad menar du Johan?" Man får tycka saker är onödiga. När man efterfrågat andra saker under längre period. Det den ena tycker är bra tycker den andre inte är det. Smaken är som baken. Och om jag fick förklarat för vad API var för något så kanske jag kunde tycka att det var något bra.

Det var svårt att uläsa ur : "Som bekant så utvecklas FunBeat hela tiden och nya möjligheter tillkommer ständigt. Men ändå är det omöjligt att tillgodose alla önskemål som finns. Därför erbjuds från och med nu ett s.k. API (Application Programming Interface) till FunBeat. Primärt är detta intressant för de som kan utveckla programvaror, plugins eller websajter, men i och med de nya programmen som skapas blir det förstås även intressant för alla andra."

Man är män, det är sånna med hår på bröstet och barnslang mellan bena.

2009-06-23 22:38
Johan: Förstår man inte vad API är så behöver man inte använda det heller.
Olle gör detta gratis till oss alla och om han väljer att inte implementera de funktionerna som du vill ha utan de som han tycker är bäst så är det helt upp till honom, och om det inte passar dig så finns det säkert andra tränings siter att använda sig utav.

Lite respekt till Olle från din sida kanske skulle vara på plats.

2009-06-23 22:49
Eller lite respekt till oss odödliga med att skriva vad det är förnågot.

Jag har stor respekt för Olle, men du har ingen respekt för de som mig som vill veta vad det är för något. Fy skäms på dig! Det här med att Olle gör det gratis åt oss, så finansieras funbeta av subliminal påverkan. Du kan se den till höger och ovan. Så han får betalt.

Sen tor jag också att Olle är tacksam för respons och önskemål från medlemarna. Det är den känslan jag får av honom. Han är alltid lika trevlig i sin epost vi utväxlar lite då och då.

2009-06-23 22:53
Han skrev ju va det var, om du sen inte förstod det så kan man väl inte begära någon Dummie för allt som skrivs. Fattar du inte vad det är så är det inte troligt at du behöver använda det.

Ok, men du har tillgång till denna sida gratis så om denna site inte passar dina former så föreslår jag ett byte eller ödmjukhet istället för dissande.

Sen skriver man att man har editerat sitt inlägg, det är av respekt för ALLA.

ps. Jag skäms sällan och aldrig när jag kan stå för det jag skriver ds.

2009-06-23 23:01
Ja! Efter efterfrågan från mig implementerade Olle förklaring! Då fick jag vad jag ville och var nöjdare. Det var väl inte så svårt? Och nu när jag förstått det så kan jag faktiskt tycka det är lite bra.

Editerat? ja jag brukar glömma att öppna svarsformuläret i ett nytt förnster så jag får editera mina inlägg ibland efter hand, är det något speciellt du tänker på? jag har säkert editerat detta inlägget 4 ggr nu.

2009-06-23 23:05
Om man ändrar eller gör tillägg i sitt inlägg= Editerar  

2009-06-23 23:07
Ja fy på mig, jag borde skriva datum också, man måste ju vara perfekt och liksom göra rätt.  

2009-06-23 23:09
Glöm inte att jag editerat, ändrat ett inlägg längre upp liksom.  

2009-06-23 23:10
Jag fattar ff inte men det gör inget Smiley  

2009-06-23 23:12
Snälla! Johan och Pierre! Om ni nödvändigtsvis ska snacka privat kan ni väl göra det via privata meddelande i stället! Smiley

Jag tror faktiskt inte att det är så många fler som är intresserade av att lyssna

2009-06-23 23:13
Det spelar inger roll Johan. Du ska inte sätta dig till doms över hur Olle prioriterar. Han gör precis som han vill och vi ska vara glada att han gör vad han gör. Du kan iofs fråga vad API är för nåt men attityden var fel!  

2009-06-23 23:20
Inget fel på attityden, som sagt. Vad i helskotta och troddelut behöver inte vara negativt laddad. Även om du använder det negativt.

2009-06-23 23:25
Förstår liksom inte vad ni tjafsar om.  

2009-06-23 23:29
Det är detta: "...berättar vad i helskotta det är för något komplicerat som du ligger tiden på Olle istället för att lösa mindre saker." som jag vänder mig mot!

Du har ingen som helst rätt att avgöra vad Olle ska lägga sin tid på. Det är jäkligt fel!

F.ö. får visserligen FB betalt via reklamen - men FB får 0 kronor av dig.

Edit: Det vi tjafsar om är att du saknar vett o etikett då du skriver!

2009-06-23 23:29
Fortfarande är inte orden vad i helskotta negativt laddade. Kom så skall du få se glimten i mina ögon och lära känna någon positiv person så kanske du märkar att världen inte är full av personer som är negativa. Och en positiv person får tycka negativa saker utan att för den delen alltid vara en negativ person.

Så alla som läser den där meningen, läs den med glimten i ögat och ett leende på läpparna, så kan vi avsluta denna diskussion.

Det är vettigt att vara positiv och inte tycka allt är så negativt.

2009-06-23 23:36
Evely P.: Good point, jag har bara så svårt ibland att inte tjafsa då jag ser att någon blir illa behandlad, men jag respekterar din åsikt och slutar mitt tjafs Smiley  

2009-06-23 23:40
För allt i världen. Bry er inte om Evely nu. Det här var underhållande Smiley  

2009-06-23 23:53
Coolt Olle! Även om jag inte kommer utnyttja det för att utveckla nåt, för det har jag inte kunskap till så hoppas jag kunna nyttja andras kunskapaer/program! Smiley

2009-06-24 01:18
Stålande Olle. Inte för att jag har ont om utvecklingsprojekt men jag ska slänga ett öga på det här så snart jag får tid. Det går nog att hitta användningsområden till det här. Smiley  

2009-06-24 07:29
Håller med Johan. Ordvalet var inte det bästa men jag misstänker att hade jag stått mitt framför honom när han uttalade sig skulle han har sagt "vad i helskotte.." med höjde ögonbryn och grottmänniska liknande ansiktsuttryck som skrek "Fattar Nada - Hjälp!"
Jag fattar inte hur bilar fungerar men använder en dagligen.

Ni som kan detta med API.
Jag ser att det finns något som heter SportsTracks som hämta data från din GPS och från där kan man exportera datan till Funbeat. Men fixar inte Funbeat redan detta UTAN SportsTracks??

EDIT: Håller med om att ville veta, inte håller med om att ifrågesätta Olles disponering av egen tid.

2009-06-24 07:46
Gazzah, jovisst är det så att FunBeat redan kan läsa in träningar från GPS-klockor, men i sport Tracks kan man ju dessutom lägga till träningar manuellt eller importera från andra källor än exempelvis GPS-klockor. Och dessa träningar kan man nu på ett smidigt sätt överföra till FunBeat.Smiley  

2009-06-24 08:41
I sports track skall det vad jag har hört dessutom att smidigt korrigera läsfel samt korrigera höjddata utifrån kartuppgifter så att datan som sedan överförs till funbeat är mer korrekt.

Det är vad jag har läst mig till i alla fall =)

mvh
Marcus

2009-06-24 11:15
Coolt :)
Nu fick jag en ide till att göra en dykloggbok som sparar data här på funbeat :) Hoppas att det regnar på semestern så jag kan sitta inne framför datorn Smiley

2009-06-24 11:35
Hoppas du inte har semester samtidigt som jag, jag vill ha sol!  

2009-06-24 12:47
Jonas: Tack för förklaringen

Anders: Det blir Djupkurvor istället för höjdkurvor då! Smiley

2009-06-24 13:32
cooooolt!!! Nu börjar sajten nå världsklass! Bara måste spana in vad som är exponerat via API:et och göra lite skojjiga exempel (så fort jag får möjlighet att sätta mig ner framför en dator och inte behöver läsa funbeatnyheter via mobilen)  

2009-06-24 22:16
Får man skjuta in ett önskemål för framtiden? Isåfall: REST-iga API:er så man slipper WS-* stacken. Tack, tack!  

2009-06-24 22:24
OBS! Den här diskussion har låsts av gruppens administratör och du kan därför inte svara på inläggen.