Fettförbränning

Smalare lår..

Vilken träningsmetod är bäst/effektivast om man vill få smalare lår och stuss?

/G

2009-05-16 19:10
Det går inte att svara på utan att veta vad dina lår består av. Muskler eller fett.
Är det muskler så är det bara att träna dem mindre och är det fett så är det bara att äta mindre.

Men eftersom din fråga ligger i fettförbrännignsgruppen så antar jag det är fett du vill ha bort och då handlar det om att träna mer och äta mindre relativt sett.

För nittielftonde gången minst, så måste jag dock tyvärr upplysa om att det inte går att punktförbränna fett. Det är helhetsbilden du kan få bort och det fett som la sig först är oftast det som försvinner sist.

2009-05-16 20:27
Vet att man inte kan punktförbränna men har man mkt fett på låren så tänkte jag att träning som aktiverar lår musklerna bör vara mer effektiv än tex rodd. Har jag fel?  

2009-05-16 21:14
Man ska väl passa sig för styrketräning om man vill ha smalare lår? Styrka ger bulkiga muskler. Akta dig för ridning också (jag vet... men jag tycker inte stora lår är något negativt så det gör mig inget). Men lättare träning under längre tid som typ jogg tror jag är mer lyckat. Träning bör ju stadga upp allt även om punktförbränning inte funkar.  

2009-05-16 21:43
Jag måste bara svara på Malins inlägg och säga att många elitryttare har supersmala lår, och framförallt männen har nästan ingen rumpa.

Alpin skidåkning däremot - där snackar vi lårmuskler! Kolla in Anjas lår och rumpa! Själv tycker jag att det är väldigt snyggt med runda rumpor och kvinliga lår, framförallt på en vältränad kvinna.

2009-05-18 08:54
Jag undviker att titta på Anja om jag kan.  

2009-05-18 08:58
Jag vet inte om jag kan hålla med om att styrketräning generellt sett ger bulkiga muskler. Det är nog mycket genetiskt betingat också, man har den form man har på benen, sen kan man nog finjustera med träning och kost.

2009-05-18 09:48
Tjejer, ni får nog träna en vansinnigt massa styrka innan ni får tillräckligt med muskler för att definiera dem som "bulkiga". Däremot kan muskler i kombination med fett göra dom lite större.

Smalare lår får man som sagt ovan av antingen mindre fett eller mindre muskler och varför man skulle välja det senare har jag svårt att förstå. Under tiden man går ner i vikt för att nå önskat mått kan man med gott samvete träna både tung styrketräning och konditionsträning i och med att det ofta gör att det "ser fastare ut".
Ofta brukar detta också resultera i att det initiala målet försvinner pga att man känner sig nöjd med sin kropp.

2009-05-18 18:54
(Linda)
Ja, platt rumpa tror jag nog att jag fått av det, tyvärr. Kanske det mest är mindre erfarna ryttare (än elitryttare...) som använder låren då? Jag vet att jag inte är ensam om att tycka att jag fått större (och snyggare) lår av ridning. Jag har alltid trott att det berodde på att man byggde upp dem på insidan istället för på baksidan.

2009-05-19 12:04
Hört att när man börjar förbränna fett, så tas fettlagret "uppifrån-o-ner", alltså hakan försvinner först, sedan rygg och byst, mage och sist rumpa och lår...
verkar stämma på mig, har minskat på överkroppen vilket har gjort att min rumpa och mina lår ser STÖRRE ut....

2009-05-20 00:19
Personligen tycker jag att det är sexigt och feminint och kämpar på gymmet bör att bygga upp lår och rumpa. Vem vill vara platt där bak?

Menmen, smaken är olika :P

2009-05-20 14:34
långt ifrån platt...så det är inga problem..men benen ser ju längre ut när de är slanka.  

2009-05-20 21:01
Jag blev stört-arg över att mina bröst fösvann så fort (o så mycket!) de tyckte jag kunde få vara kvar, medans mage o rumpa försvann Smiley  

2009-05-21 15:02
Jag har samma problem. Nu är brösten mindre så jag väntar på att mage, rumpa etc ska krympa så att det hela ser proportionerligt ut igen.  

2009-05-21 16:15
Om du fortsätter på samma tråd som tog bort brösten så försvinner nog rumpa o lår i ett nafs ska du se =)  

2009-05-21 17:08
Det hoppas jag verkligen!  

2009-05-21 21:21
För mig har inte bysten blivit mindre överhuvudtaget? Snarare större.. hört att det är dom som försvinner sist...

Jag har minskat runt om men då har bara kupan ökat..Sen går ja ner vikt överallt förutom brösten, vilket gör mig irriterad...hm?

2009-05-22 07:49
Hur är det med body pump..är det bra träning om man vill få smalare lår? eller bör jag satsa på spinning främst?  

2009-05-24 14:59
Spinning bränner nog bättre.

Jag får största fettlagren på insidan av låren med hård utsida.
Styrketräning har gett mig betydligt fastare och jämnare lår, inte smalare.
Det och välformade armar där man kan se de större muskelgrupperna i stället för det oformiga flabb det var tidigare :)
Muskler känns också skönt och ökar förbränning.

Men om allt du vill göra är att minska lite på fettet så kör på spinning och promenera/cykla i stället för buss/bil när möjligt.

2009-05-25 00:24
Hej Allihopa!
Min erfarenhet säger att mycket muskler bränner också mer fett, ingen punktförbränning men om man tränar (jag har tränat mycket hela kroppen och i perioder även på ben och rumpa) kolla resultatet på mina foton..
Kan väl säga att jag har gått ner inte så mycket i kilon men däremot 30 cm i omfång runt låren på tre månader men rätt träning ( och då ingick inte spinning) utan det var mer bodypump, aerobics och yoga och en del styrketräning. Mitt problemområde är faktiskt också låren, det är det sista jag håller på att kämpa med eftersom jag är nästan nöjd med hur jag ser ut muskelmässigt (ville ha väldefinierade muskler på mage och rygg) och nu vill jag även ha det på benen, vilket är inte det lättaste..
Däremot för dessa resultat har jag fått hjälp av en personlig tränare (totalt har jag tränat styrketräning sen 2004 och inte nått de resultaten jag fick på sen september2008- kosten säger väääldigt mycket, det kan vara ibland avgörande att man äter rätt vid rätt tidpunkt.

hör av Er och berätta hur det går!

2009-06-07 12:10
Styrketräning i kombination med konditionsträning och bra kost är vad som kommer hjälpa dig. Body pump är inte styrketräning utan en typ av uthållighetsträning.
Det är en ok träning om man tycker det är kul, men det finns risk att skada sig eftersom formen inte alltid blir bra (man lyfter för snabbt och lite slarvigt).
(http://traningslara.se/blogg/falsk-marknadsforing-kring-bodypump/)

Här kan du läsa massor av bra och intressanta saker om träning vid viktnedgång:
http://traningslara.se/blogg/category/ga-ner-i-vikt/traning-vid-viktnedgang/

Lycka till med träningen.

2009-06-07 16:03
Intressant..tycker spinning är jättekul men body pump är jag inte jätte förtjust i. Så det räknas inte som styrketräning...okay. Vilka maskiner ska jag använda mig av ?

Julia " 30 cm i omfång runt låren på tre månader " låter fantastiskt. Vilka maskiner och hur?

jag trodde man fick större lår av att köra med maskinerna..muskler under fettet..så de ser större ut.

Alla tips om styrketräning för smalare lår uppskattas!

/Golli

2009-06-07 21:16
Intressant..tycker spinning är jättekul men body pump är jag inte jätte förtjust i. Så det räknas inte som styrketräning...okay. Vilka maskiner ska jag använda mig av ?

Julia " 30 cm i omfång runt låren på tre månader " låter fantastiskt. Vilka maskiner och hur?

jag trodde man fick större lår av att köra med maskinerna..muskler under fettet..så de ser större ut.

Alla tips om styrketräning för smalare lår uppskattas!

/Golli

2009-06-07 21:20
Hej!
Jo då, bodypump är ju styrketräning om man nu tänker i att inte bygga muskler utan att få de mer uthålliga men det är bra om man vill underhålla de musklerna man har (skulle jag inte kört bodypump under tiden så skulle jag nog tappa en hel del) dvs måtten skulle hoppa tillbaka lite ...
Hur som helst, löpning har jag kört med en hel del, och alla de andra nämnda träningspassen, sen har ju jag börjat käka ordentligt och utesluta helt; chips,godis, snabbmat, och allt som är för sött eller för fett.
Käkar också Omega3 kapslar som har hjälpt en hel del på vägen eftersom man behöver det om man inte käkar fet fisk flera gånger i veckan.
Omväxlande träning är nog A och O och sånt som man tycker är KUL!! Träning är ROLIGT och det är nog så om man tänker så kommer man nog att komma ner i kilon också..
Hoppas att det hjälpte något!

p.s. insidan och utsidan på låren finns det ju maskiner för, men jag kan inte säga att det är det jag har kört...

2009-06-10 10:36