[X]

Fettförbränning

Cykla 1 mil eller promenera 1 mil.....

vilket ger mest förbränning ?

Det var en som sa att man förbränner mer på promenader medans man får mer muskler av cyklingen...
Kan det verkligen stämma stämma?

2009-05-13 13:48
Det måste ju bero på hur hårt man anstränger sig under denna mil. En slö promenad i en mil tror jag inte förbränner mer än en riktigt tuff och ansträngande mil till cykel. Å andra sidan en mils lojt nöjescyklande förbränner säkert mindre än en mils hårt powerwalk. Tror jag iallafall. =)  

2009-05-13 13:52
För att det ska vara jämförbart bör man hålla samma intensitet (betr pulsen) på båda passen. Gärna mha en pulsklocka.

Gör man det så TROR jag att promenaden förbränner mer eftersom den tar längre tid. En mils cykling klaras lätt av under halvtimmen. En mils promenad, i samma intensitet som cyklingen, tar betydligt längre tid än så.

Nån annan kanske har nåt vettigare svar. Smiley

2009-05-13 14:13
Nä, Sylvia. Jag tyckte det lät helt klart mycket logiskt! :)  

2009-05-13 14:16
Jo det kan nog säkert stämma. Fast det är ju bra mycket roligare (tycker jag iaf) att cykla 1 mil än att gå 1 mil.

Gick ner 10 kg på 2 mån för ett antal år sedan.....
Helt omedvetet och jag har fått för mig att det beror på att jag cykla mycket under den tiden...
Sammanlagt blev det ju ca 10-12 km på vardagarna.... (Hade precis träffat pojkvän, och gick i skolan, var bara hemma och vände typ)

2009-05-13 14:38
Jag tycker det Sylvia skriver låter vettigt, men jag skulle vilja tillägga att den mil som blir av ger bäst förbränning.. :)

Om du föredrar att cykla skulle jag satsa på det, men kanske cykla lite längre, en mil är inte så fasligt långt på cykel. Gillar man inte motionsformen är det troligare att det inte blir av och då förbränns ingenting...

Själv hatar jag att cykla så det gör jag helst inte men gick 9,4 km med barnvagnen i strålande sol idag, underbart :). Klockan ang dryga 400 kcal förbrukat men då hade jag inte pulsklockan inkopplad utan det är bara baserat på min vikt och sträcka.

Fast det var ju egentligen inte frågan..

2009-05-13 15:09
En cykel är en väldigt energieffektiv maskin. Dvs. du gör inte alls av med lika mycket energi per förflyttad meter som när du använder apostlahästarna. Per tidsenhet borde skillnaden dock inte bli lika stor, ifall du anstränger dig lika mycket (samma puls) i båda fallen.  

2009-05-13 15:25
Tog mig faktiskt en cykeltur i förmiddags som blev 2 mil......  

2009-05-13 15:50
för att öka intensiteten och bränna ännu mer;
ha pojkvännen i bar överkropp cyklandes 2 meter framför vettja, lite motivation är ju aldrig fel Smiley

2009-05-13 21:30
Jag får regelbundet övergångsperioder mellan promenad och cykling, pga snön (bor i Umeå), och har märkt att på hösten så tar det ett litet tag innan jag får upp flåset så jag kan hålla en hög gånghastighet. På våren tar det ett tag innan lårmusklerna är starka nog för att föra fram cykeln i den hastighet jag vill ha.
När jag väl har en bra hastighet så upplever jag att en mils promenerande under en dag motsvaras av två mils cykling.
Har dock inga data på det, men det känns så, och det funkar i mitt huvud, vilket väl är det viktigaste. Smiley

2009-05-13 22:06
vilket ger mest förbränning ?

Har ingen som helst aning. Det kan vara så att båda förbränner mest beroende på hur hårt man anstränger sig mm mm.

Det var en som sa att man förbränner mer på promenader medans man får mer muskler av cyklingen...
Kan det verkligen stämma stämma?

Ja det kan det. Men som sagt det beror på intensiteten under aktiviteten.
Att gå till sig större muskler kan nog vara svårt för en vanlig dödlig.
Men inte alls lika svårt att cykla till sig det.

Vänligen

P.

2009-05-19 19:21
Om man får mer muskler av att cykla (vilket man ju får) så bränner ju muskler i sig fett hela tiden sen om ska se lite längre framåt!  

2009-05-20 15:37
vänta nu
muskler av cykling????!!!'

Är jag helt ute på en cykeltur eller har jag fattat allt fel när om jag påstår att allt över 15 reps bara bygger kondition och ingen massa att prata om..... (och vad blir antalet reps på 1mil? - 1000? )

2009-05-28 00:05
Oscar, man kanske inte bygger så man får enorma muskler, men muskler har i alla fall jag fått, i och för sig av spinning. Smiley

2009-05-28 10:17
Hej Oscar.

Kolla in den här snubben. Skulle lätt byta ut min förgubbade å slappa kropp mot hans cykelkropp.

http://www.youtube.com/watch?v=vbz-A1GfsXM&feature=related

Ok han har inte bara tränat cykling, men ändå.

http://www.youtube.com/watch?v=uDawlrIeaVM&feature=related

Vänligen

P.

2009-05-28 21:49
Det tar ju betydligt längre tid att gå 1 mil än att cykla 1 mil så ur den synpunkten så skulle jag nog tro att du förbränner mer på promenaden än cykelturen. Om du däremot går 1½ timme eller cyklar 1½ timme skulle jag tro att det är rätt lika eller möjligtvis effektivare att cykla, sen beror det ju lite på tempo också Smiley  

2009-07-08 07:59
Var det halvtimmen som gjorde det?  

2009-07-08 17:15
1½ timme blev det för det är ungefär så lång tid det för mig att gå 1 mil.  

2009-07-09 09:15