Pulsbaserad träning och pulsklocka

Lugn träning + ont i halsen

En grundregel är att inte träna när man är förkyld (ont i halsen).

Men gäller det verkligen all träning? Rimligen borde väl aerob träning vara ok, dvs. träning upp till max ca 70 procent av maxpuls. Det är väl först när hjärtat ansträngs riktigt hårt som fara uppstår för allvarligare hjärtmuskelinfektion eller andra otrevliga saker? Eller har jag helt fel?

 

2009-05-12 20:39
Jag har en lekman men tycker som du.

Själv tränar jag lugnt ifall jag känner mig förövrigt frisk.

Annars skulle det vara farligt att var ute och gå med barnvagnen när man har lite ont i halsen.
Jag har samma puls då som när jag "tränar" väldigt försiktigt.

Frågan är vad det ger förutom att man blir mindre orolig för att man skall tappa precis allt och lite till för att man "vilar" tre dagar eller så.


Däremot om jag känner mig hängig/lätt febrig så kör jag aldrig.
 

2009-05-15 10:20
Jag håller inte med dej, men jag har inga vetenskapliga bevis.

2002 tränade jag med "lätt halsont", det var ett lugnt joggingpass och jag låg stax under 70% av max. Två dagar senare blev det ambulans till sjukhuset där det konstaterades immunförsvarskollaps, inkl. hjärtsäcksinflamation och läkarna tillskrev detta min träning med halsont.

Visst, läkare är inte så insatta i träning alla gånger, men jag tror att jag kan ha "tagit" kroppens resurser till träning, istället för att använda dem till läkning.

Möjligtvis kan jag tänka mig att lågintensiv träning, ex. promenader och liknande sk. fettförbränningsträning kan vara förhållandevis ofarliga, men definitivt inte över 50% av max.

Har jag halsont med den erfarenhet jag fick är det max promenader med hundarna som träning den dagen/arna.
 

2009-05-15 18:09
Jag har lärt mig genom åren att inte träna när jag känner av infektioner/sjukdomar. Först och främst så blir passen jobbigare än vad de skall vara och framförallt så tycker jag att det tar längre tid att bli frisk.
Numer ser jag sjukdomar som att kroppen säger till mig att vila, vilket kan vara nog så frustrerande ibland när man absolut inte vill vila, för man tycker att man precis har kommit igång så himla bra med träningen.

Det finns ju ganska mycket att läsa på internet om sjukdomar och träning, och jag har nog aldrig sett någon som skrivit att det är bra att träna när man är sjuk - problemet är väl gränsdragningen - är lite ont i halsen ett hinder? Jag tycker att det är det. Låt kroppen bli frisk.

Här är en artikel om det hela som jag googlade fram: http://www.fitness-magazine.com/mars02/sjuk.html
 

2009-05-24 16:53
Det är väl det absolut klokaste att avstå från fysisk ansträngning när man är sjuk. Med småbarn hemma är man ofta snuvig etc. och jag antar att då är det fritt fram för träning. Ont i halsen etc. indikerar nog "vilodags". Som vanligt får det sunda förnuftet råda!  

2009-05-24 19:35
Om man precis har fått förkylningssymptomen ska man nog vara extra försiktig. Då vet man ju inte vad det kommer utveckla sig till för elände. Har man gått runt och varit snorig nån vecka och det inte verkar sitta i halsen och man inte har nån feber så skulle i alla fall jag köra på som vanligt. Har man minsta lilla feber är det bara att glömma träningen. Sitter det i halsen så brukar jag vara försiktig. I höstas/vintras hade jag en långhosta som inte gick över på två månader trots penicillinkur och knasiga piller mot hostan. Till slut ledsnade jag och började träna så smått ändå bara för att känna efter om det funkade. Jag blev lite sämre i hostan dagen efter träning, men sedan kom jag ner på "vanlig" nivå igen och i övrigt hände inget, så jag körde på lite lagom trots hostan och till slut försvann eländet. Man får försöka lyssna på kroppens signaler och tänka till bara.  

2009-06-18 01:43
Hade lite lätt känning i halsen i måndags men testade med ganska hård backträning. Dagen efter utvecklade sig bara på några få timmar kraftig feberfrossa. Nu idag torsdag börjar det vända tillbaka, men är fortfarande "kraftlös"... Vet inte om detta förlopp hade utspelat sig utan backträning, men detta var sista gången jag tränade intesivt med "halskänning".  

2009-06-18 10:23
Jag känner igen det där, tyvärr alldeles för väl.

Har tränat kraftigt när jag kände mig litesmåtjock i halsen = blev totaldäckad i 1 vecka.

Senast dock, tog jag det superförsiktigt när jag började känna mig seg. Sov och tog det superlungt, "latade" mig när jag tog hissen istf trapporna etc. Då tog det också bara ett par dagar innan jag blev helt ok. Dessutom såg jag till att det första träningspasset efter förkylningen var ett väldigt lugnt/enkelt pass för att inte direkt tokstressa hjärtat.

Jag tycker att man skall ta det lugnt för att man kanske inte vinner så mycket på att träna halvdan men man riskerar en långt värre sjukdomsperiod om man tränar som "vanligt".
 

2009-06-18 12:01
Kan ta en liten varnande anekdot. Jag hade omotiverat lite feber några dagar ungefär den här tiden förra året. Gick till läkare som tyckte sig höra lite rossel i en lunga och skrev ut antibiotika mot lunginflammation. Det hjälpte inte (febern fortsatte sporadiskt), så jag gick tillbaka. Han testade mer, konstaterade tvar och gav mig en dunderkur antibiotika som tog död på den. Det otäcka är att jag inte kände mig så dålig... kanske var tur att jag inte tränade speciellt mycket då. Jag är väldigt försiktig med veber numera.

Kan tilläggas att jag saknar mjälte så jag är lite extra känslig för sånt sk*t.
 

2009-06-18 23:20