Simning

Tips på våtdräkt vid Vansbrosim

Ska simma vansbro halvsim. Är det ngn som har någe bra tips vart man köper våtdräkt? Såg att man kunde beställa på nätet.
Bra o dåliga erfarenheter vid köp??

2009-05-07 14:24
Köpte precis herr-modellen av http://www.wiggle.co.uk/p/swim/9/Orca_S2_Womens_Wetsuit/5360041585/

Beställde 30/4, fick paketet i 5/5 (med standard-frakt). Hade såpass tur att jag passade bra in i storleksguiden (även om jag inte test-simmat ännu).

2009-05-07 14:48
Orca S2 är populära på Vansbro. Jag har en också och det var inte några problem med leveransen från Wiggle. Snabbt och rätt.  

2009-05-07 22:57
Kör oxå men en Orca S2, inhandlade den i samband med Mazda stockholm triathlon.

Ett tips är att provsimma med den i öppet vatten, mkt innan. Det är stor skillnad att simma med dräkt än utan. Hoppas du slår till och börjar öva inom kort.

Var försikt vid förvaring av dräkten oxå, har min på en galje i garderoben. Det är kul att simma i öppetvatten utan tvekan trots att navigering kan jag bli bra mkt bättre på.

Lycka till.

2009-05-08 18:38
Tack för alla tipsSmiley
Får se vilken det blir.

2009-05-09 15:59
Jag köpte min på Claes Olsson för 300 kr. Fungerade alldeles utmärkt att simma Vansbro i.  

2009-05-09 21:31
Jag hade jättetur förra året när en bekant skulle till New York och undrade om jag ville ha något därifrån (det är var på den tiden dollarn var typ 6 kr). "En våtdräkt!" svara jag halvt på skämt, men han fixade den åt mig! Jag hade funderat på att beställa men frakten skulle bli rätt dyr.

Hursomhelst var det en Blueseventys Helix, en dräkt som verkade vara det bästa man kunde få tag i då. Fast det gick typ 13 sådana på dussinet i Vansbro i somras upplevde jag :)

Jag utgick ifrån Blueseventys storlekstabell och som tur var verkade den stämma rätt bra för dräkten passade utmärkt. Annars är det väl en av de större riskerna man tar om man köper på postorder, att passformen blir fel.

2009-05-12 00:32
Frakten skulle väl knappast bli dyr om man jämför med att själva våtdräkten ifråga kostar ~$525. Men du kanske menade eventuell strafftull osv som de protektionistiska gränskramarna lägger på? :)  

2009-05-12 00:49
jag få paket från USA ofta, och jag kan säga att frakt från ett bolag i USA till sverige är dyrt. en våtdräkt skulle kosta minst $70 att skicka. sedan skickare nästan aldrig stor bolag via posten, det skulle skickas via UPS eller liknad och då kan det lätt gå över $100.

tullen ta 85% av alla paket värd mer än 400kr. och då är det mums på både värda på artikel + frakt.

2009-05-12 19:17
$70-$100 extra i frakt för något som kostar $500 tycker inte jag känns speciellt mycket.

Beställer man däremot ett par skor för, säg $70, får man ju betala lika mkt frakt. Redan där betalar man ju dubbelt isf.

Men, det här hör ju inte riktigt till trådämnet.
Ursäkta avstickaren. :)

2009-05-12 23:47
Jag har betalat USD56 för frakt av cykelramar.  

2009-05-12 23:48
Jag skulle nog inte köpa en på nätet, för då kan ju storleken/passformen bli fel.
Men många verkar beställa på nätet så det kanske funkar.
Själv tycker jag det är säkrast att gå till sin simklubb och köpa en där,
eller en sportbutik som säljer våtdräkter, och prova dräkten innan man köper den.

2009-05-14 13:09
Svlad: Näe, jag menade faktiskt frakten, SBR Shop i NY som min dräkt köptes ifrån skulle ha mellan 60 och 75 dollar i frakt när jag frågade, vilket ju är en del ändå.

Men visst, när staten ska ta sin beskärda del (vilket de gillar att göra på paket man beställer) så är det ju ytterligare en faktor som gör det dyrare, än mer än frakten.

Anneli: Ja, passformen är ju en risk man tar. Men för min del så fungerade vikt/längd-tabellen från Blueseventys väldigt bra. Jag kan ju inte lova att den fungerar för alla, förstås, men de verkar ha lyckats med den.

2009-05-14 23:24
Alla:

Har hittat en jätte bra sida på hyrvatdrakt.se.
Man kan hyra en för under fyrahundra kr och sen köpa loss den.
Man kan också köpa en direkt för under tusen kr.
De har märket Orca.

2009-05-17 12:20
Detta ser ju riktigt bra ut, ska ringa dit i morrn Smiley

2009-05-17 15:31
Som Anneli säger, riktigt bra.
Och trevliga/serviceminded grabbar dessutom.
Har man möjlighet så tycker jag att man åker till dem och testar ut en som sitter smäck.
Sthlm city / Östermalm / Sturegallerian.

(räknar iskallt med att de läser detta och ger mig provis snart Smiley

2009-05-18 13:50
"storleken/passformen"

Jag har beställt både mina våtdräkter på nätet. Den första var en Blue seventy Reaction 2007 och den andra för bara ett par veckor sedan en ny Speedo STR Pro.

När jag pratade med Blueseventy, då tipsade om man hamna mellan två storlek att man ska gå efter vikt. och det stämde 100% med den jag fick hem.

sedan när jag skulle beställa från Speedo, de hade inte riktlinjer ang storlek, men efter några minuter på telefon bestämde de också att det var viktigare att gå efter vikt.

jag är 178cm 84kg. Medium - 169-177 och 68-79. Medium Tall 182-193 och 75-85

Och min ny Speedo passa mig perfekt!

2009-05-19 07:36
Ryan: Hur upplever du Speedo jämfört med Blueseventy?

Jag har förövrigt också läst precis samma sak: Gå efter vikt i första hand.

2009-05-19 16:15
Adrian: jag tror jag måste jämför de på engelska annars ta det för långt tid att hitta alla ord.

the B70 reaction was really nice. the 2007 model was covered in neoprene, and was roughly the same thickness all around. for me it was no problem putting on or taking off after the first 2 times.

My Speedo STR Pro has some kind of stretchy material under the arms going down to the hips. It seems to have less arm rotation restriction than the B70.

but in defence of B70, their 2008 model also has they stretch material sections under the arms now.

It will be impossible for me to say which suit is better racingwise, but just comparing swimming it. I like the Speedo slightly better. I don't feel I have to change my stroke as much, it feels easier to lift my head to look fwd.

However, I do not like the stretchy material down by the ankle, because it feels like it is going to rip everytime I put it on or take it off.

Since I am a much faster swimmer today than I was last summer I won't be able to say which suit helped me swim faster. In my B70 when it fit right I swam Vansbro in 45:15 (2007). Last year when the suit was too big, since I lost over 20kg and I was training more, I swam Vansrbo in 38:02. This year I am hoping to get down to 36:00 solely based on my training. But if I get any extra help from a wetsuit that fits then I'll take it.

2009-05-20 10:03
Tack för svaret Ryan, jag har inte sett så många som använder Speedos våtdräkter, så det var intressant att höra lite om den.

Hoppas du lyckas med din tid på Vansbro!

Själv har jag lagt på några kg och tränat mindre än på många år pga av att jag blivit förälder, så jag vågar inte sätta upp några mål inför Vansbro, inte ännu i alla fall :)

2009-05-22 12:44
Går rykten att man kan hyra och sedan inte få krav på mera deg för deras begade dräkter på.

www.hyravatdrakt.se

mvh d

2009-05-25 20:41
hyrvatdrakt.com är ju helt fantastiskt.

Ringde ett samtal, fick lite tips, beställde och 5 dagar senare hade jag en våtdräkt fram till och med september för femhundrasedeln. Efter säsongen kan man köpa loss den för endast mellanskillnaden.

Dock har de ett begränsat lager (ca:500 st) ca: 300 är redan uthyrda så skynda att beställa i det fall ni behöver till Vansbro.

Kan rekomendera denna site varmt, likaså hela mitt lilla Vansbrogäng på 8 personer.

Frida

2009-06-09 11:47
Min syster ska göra Vansbrodebut och beställde en Blueseventys Sprint, den nya billigare dräkten från BS. Den verkade faktiskt vara helt ok. Hon beställde från vatdrakt.com i Vansbro (http://www.vatdrakt.com/docs/page26.html?view=product&oid=51), tog bara någon dag så fick hon hem den.  

2009-06-10 14:30
Jag har köpt min på Surfspot. Den är av märket Orca och modell Equipe som är speciellt utformad till simmare. Du hittar den här http://www.surfspot.se/vatdrakter-och-tillbehor/vatdrakter-for-simmare.html  

2010-05-06 18:29
Eftersom ditt inlägg inte är förtäckt reklam för hemsidan i fråga så misstycker du säkert inte om jag inflikar att man säkert hittar den billigare på någon annan sajjt utomlands.
Exempelvis www.wiggle.co.uk
Fyll gärna på med fler internetsidor med låga priser!

2010-05-06 20:17
Reggad idag, tom profil, säljande inlägg ... vilket sammanträffande ...  

2010-05-06 22:07
chainreactioncycles.com
Bra priser, snabb leverans och gratis frakt när man kommer upp i de priserna. Har precis lagt min 4:e beställning där igår (våtdräkt från Blue Seventy) och hittills har det gått kanon. Rekommenderas!

2010-05-07 09:25
Vart hittar men en våtdräkt för en bra peng till en tjej, 187 cm lång och smal. Kollat runt lite grann, men vet ej hur en herrstorlek skulle sitta, eftersom vi kvinnor och män har olika kroppsbyggnad.

Någon som vet?

2010-05-08 22:27
de två olika våtdräkt jag har haft har jag köpte efter vikt inte längd.

så om du skulle köpa en herr model, kolla på en storleks tabell och gå efter vikt i första hand.

2010-05-09 07:46
Många tjejer kör med herrmodeller. Men om du är kruvig så sitter dam bättre. Orcas dam L border funka men bästa är ju om du kan testa i en butik först.  

2010-05-10 20:18
187cm! Wow.. mums Smiley

Men jo, instämmer med ovan med. Gå efter vikt främst.
Något som jag själv ska göra när det blir klirr över i kistan blir att köpa en sådan här http://www.quintanarootri.com/_wetsuit.asp?content=m-ultrafull .
Har några jänkar sidor med bra priser men får lägga till dessa när jag kommer hem.

2010-05-12 17:05