Löpning

Skillnad på damskor - herrskor?

Hej! Har en liten fundering bara.

Om man bortser från utseéndet. Hur skiljer sig en löparsko avsedd för tjejer med en för herrar? Hittade nämligen ett par riktigt sköna skor (med neutralt utseénde) fast som är i damstorlek 44.5. Aldrig haft på mig så sköna skor som suttit så bra så jag slog till såklart.

Men jag undrar bara vad skillnaden egentligen är? Skorna är förövrigt Brooks Defyance

2009-05-07 14:09
Damskor är långsammare! c:a 20 min på marathon-distansen.  

2009-05-07 14:21
haha  

2009-05-07 14:23
Mina förra löparskor var i herrstorlek och jag är hemskt ledsen, men jag tror skillnaden i fart beror på något annat...  

2009-05-07 14:53
Gissar att vanligen brukar en damläst vara något smalare än en herrläst.

Jag brukar springa i herrskor... men de går inte snabbare för det!

2009-05-07 14:59
Ja kanske, rimligtvis borde det inte vara några andra skillnader än storlek och färg (för tjej-saker måste ju vara rosa - det har min dotter lärt mig)  

2009-05-07 15:00
Hälkappan brukar vara smalare på en damsko.  

2009-05-07 15:07
http://www.jogg.se/?sida=forum&subid=1958&searchstr=

Hej!

Jag googlade på damskor +löpning +skillnad och fick fram ovanstående länk. Kolla in den vet jag Smiley. Internet är för bra för att vara sant ha ha...

/Mona

2009-05-07 17:43
"(för tjej-saker måste ju vara rosa - det har min dotter lärt mig)" ...... och då måste du vara en tjej, trots namnet, det ser jag! Smiley  

2009-05-07 20:11
Ja... nu går vi lite "off-topic" men hon försöker alltså övertyga mig om att alla tjejkläder måste vara rosa medan jag försöker övertyga lillgrabben om att även killar kan ha rosa kläder (så han kan ärva hennes urvuxna) Smiley  

2009-05-07 20:15
Heja Roland!!! Smiley
(och förlåt att jag gick ot...)

2009-05-07 20:27
Damskor är oftast smalare i hälen, då kvinnornas hälben är smalare än männens. Sen, om det är bra könsspecifika skor, så ska även damskorna vara mjukare i framfoten, ofta benämnt som skornas "flex". Detta på grund av att damerna är lättare (oftast...) och klarar därför inte av att "böja" skorna i framfoten (Hittar inte orden idag, men ni förstår hoppas jag). Sedan finns det en hel del skillnader till på dam- och herrskor beroende på märke och modell utöver detta också.  

2009-05-07 21:38
Jag har stora "blad" och har inte hittat några dammodeller i min storlek. Om det stämmer, som ovanstående skriver, är det ju inte alls bra att träna med herrskor....Men, vad har jag för val? Går det att specialbeställa ngnstans?

// Big Foot

2009-05-08 12:14
Helena: Jag brukar också ha problem att hitta damskor i tillräcklig längd och herrskorna blir ofta för breda för mig. Senast slutade med att jag beställde skor från http://www.runandbecome.com/ i London. Det kostade 5£ i frakt och tog en dryg vecka i leveranstid.

Nätbutiker i USA verkar ha ännu bättre utbud på stora damskor men att beställa där har jag inte provat ännu.

Nackdelen med att beställa är ju att man inte får prova innan...

2009-05-08 21:37
Många som har mitt problem! :)

Herrskor är för breda och damskor för korta :P

2009-05-08 22:21
I alla bättre sport- eller löpsko-affärer bör det gå att beställa damskor i större storlekar, så man behöver inte använda sig av nätet av den anledningen.

Adidas till exempel tillverkar sina damskor upp till storlek UK 10,5
vilket motsvarar 45 1/3. Nike tillverkar de flesta av sina modeller upp
till en US 12 vilket motsvarar 44,5.

2009-05-09 00:21
Varför inte skippa könsbestämningen av skor och träna i ett par som sitter bra istället?  

2009-05-09 10:56
Problemet infinner sig när man som tjej har små, men breda fötter... Inte en chans att hitta ett par herrskor i stl. 36! Nu _har_ jag dock lyckats hitta några bra modeller som är breda även i min storlek, så för tillfället har jag inga problem. Jag har dock upptäckt att det är lättare att hitta joggingskor än inomhusskor med tillräcklig bredd!  

2009-05-09 12:03
Fast problemet att hitta skor är väl lika stort om man som kille har korta men breda fötter?  

2009-05-09 13:02
Elias: Det blir barnskor!
kan kanske till och med få något tufft med dinosarier eller något på :P

Mycket lättare än att bo i en mindre stad där de bara rycker på axlarna och hjälper någon annan när man klager på att de inte har större damstorlekar än 40.

2009-05-09 13:11
Sockiplast töjer sig ganska bra.  

2009-05-09 15:06
Susanne,
pröva New Balance, då de gör sina skor i fyra vidder.
D-läst som det heter bör räcka, annars är det den bredaste på dam, 2E som gäller.

2009-05-09 22:46
Jag ligger storleksmässigt på 39-40 i löparskor och brukar ofta få prova både dam- och herrskor när det är dags att göra inköp. En liten intressant detalj upptäckte jag för ett par år sedan när jag provade Nike Air Structure Triax - dammodellens sulor tillät en något mera "supinerande" fotisättning. Utsidan av sulan under hälen var något rundad på dammodellen, medan herrmodellen var helt rak.

Säljaren menade att skorna skulle ta hänsyn till att män och kvinnor har något annorlunda anatomi betr. vinklarna mellan bäckenben/lårben och mellan underben och fötter. Resonemanget låter inte helt orimligt, men jag har aldrig stött på fenomenet tidigare eller efteråt. Jag misstänker att de individuella variationerna inom respektive kön är betydligt större än ett teoretiskt medelvärde mellan könen.

Någon som har hört/sett något liknande? Skillnaden var inte stor, men ändå distinkt med tanke på att det i praktiken var samma modell som jag provade.

2009-05-09 23:10
Eftersom tjejer är vanligtvis oftare kobenta så har de andra vinklar i knäleden.
Studera lite kring varför tjejer har mycket mer knäskador inom fotboll.

2009-05-09 23:36
Daniel; mina förra skor var ett par New Balance. Som du skriver gav de bra plats för fötterna, men det var det enda bra med dem....
Köpte precis ett par Nike Air Zoom Vomero, som (efter ett pass )verkar uppfylla mina krav på utrymme och dämpning.

Erik; det du skrev om dammodellernas rundning och supinering var intressant, har inte tänkt på det själv!

2009-05-10 12:03
Hm, undrar varför Nike vill kalla skorna för plogbilor? Tja det är väl bättre än vomaro iaf Smiley  

2009-05-10 13:04
Susanne A: Hoppas du blir nöjd med dina Nike. Jag köpte sådana förra året och tyckte att "jag flög" fram i spåret. Till en början i a f. Efter några pass hade jag trampat ner dem så att jag nu går/springer snett i dem.
Definitivt dags för nya och då är jag lite sugen på Brooks Adrenaline. Någon som har erfarenhet av dem?

2009-05-10 13:21
Tack Helena! Trampa ner.... Och jag som blev så glad att jag hittat något med bra dämpning... (iofs behöver ju inte detta hända mig, men...)  

2009-05-10 16:47