|
För att då inte tala om kvarts-marathon.....tortyr från första steget tills du somnar...hjäääälllp.!!? Jubileums-maran är ett typiskt marathon-lopp där du ska utnyttja hela den uttalade maxtiden...å lite till. Njut av atmosfären...insup det historiska...å glöm inte att vinka till publiken....dvs om du ser någon....ehe.
|
|
|
|

2012-02-29 18:00
|
|
|
Mig kommer ni se! Hejjande längs med trottoaren, antagligen på flera olika ställen då jag kommer ha spring i benen.
|
|
|
|

2012-02-29 20:58
|
|
|
Gustaf, jag och en löparkompis tänkte pröva 3/4-delar av banan nästa vecka, efter jobbet. Vi jobbar i Kista, så vi tänkte springa upp via Helenelund, sedan norrut till vändpunkte och tillbaka in till Stadion. Borde bli ca 30 km. Lugnt tempo, förmodligen runt 6 min/km. Har ej bestämt dag än, men sannolikt måndag eller onsdag, runt 4-tiden. Det vore kanon-kul om du (eller andra) vill hänga på!
|
|
|
|

2012-03-01 09:06
|
|
|
Hade varit sjukt roligt... Men jag jobbar på Liljeholmen så det kan bli lite tajt att hinna upp norr om stan till den tiden en vardag.
|
|
|
|

2012-03-01 12:26
|
|
|
Ni som bor i området och har testsprungit sträckan: Hur många höjdmeter blir det totalt på vägen? Det vore intressant att jämföra mot de kuperade rundor jag försöker hitta där jag bor!
|
|
|
|

2012-03-13 14:45
|
|
|
GPSies säger 146+145 stigmeter totalt (vändmärket skulle alltså ligga 1 m högre än start/mål).
|
|
|
|

2012-03-13 14:54
|
|
|
Jag har för mig att sträckningen inte kommer gå upp till vändmärket och eftersom jag är uppvuxen ett stenkast från vändmärket så kan jag säga att det är tur det, för där är det inte mycket plats att röra sig på 
Vändmärket ligger dock på en höjd ovanför Sollentuna kyrka.
|
|
|
|

2012-03-13 16:34
|
|
|
Ja, det är nog sant att plätten kring vändmärket inte funkar för ett lopp med massdeltagande.
Om vändningen sker nere på stora vägen få blir det nog en 7-8 meter mindre stigning.
Att tänka på är att fördelen med en vändbana annars är att varje uppförsbacke kvitteras med motsvarande nedförslöpa på returen.
|
|
|
|

2012-03-13 17:50
|
|
|
Då är min träningsrunda inte helt fel ute, på 9km ger den 90 m stigning. I helgen säger träningsprogrammet 14km, så då kör jag den mest kuperade delen en extra vända, det blir nog bra :)
|
|
|
|

2012-03-13 20:22
|
|
|
Men hjälp!!!!!!!!!....det rundningsmärket vill jag verkligen runda innan jag kutar tillbaka...oavsett hur trång eller hur många höjdmeter till det blir. Ska jag behöva använde ordet "kult"...nu gäller det bara att hitta å se var rundningen skedde typ..?!
|
|
|
|

2012-03-13 20:44
|
|
|
Mina föräldrar kommer att spana efter mig vid pinnen, hur ska det här gå??????
|
|
|
|

2012-03-13 20:50
|
|
|
Pinnen..???????????????????????????????
|
|
|
|

2012-03-13 20:52
|
|
|
Nu ska vi reda ut det här så att alla förstår.
När originalmaran sprangs 1912 så gjorde man det till en vändplats i närheten av Sollentuna kyrka där löparna rundade en påle.
Ett år efter olympiaden uppfördes ett minnesmonument på vändplatsen. Det fick stå där fram till 1960-talet när det som vi nu kallar Rotebro fick nya vägar och ett Obs-varuhus. Minnesmärket flyttades då ca 200 meter närmare kyrkan.
Så om Jubileumsmarathon avser att följa den ursprungliga bansträckningen så väl som möjligt bör den alltså ändå inte runda minnesmonumentet där det står idag. Istället kan vändningen ske på varuhusets parkering, eller kanske ännu lämpligare runt den rondell som ligger strax öster om varuhuset.
En bild på monumentet och på ett mer sentida rundningsmärke:

|
|
|
|

2012-03-13 22:47
|
|
|
Jag får väl tacka det "sentida rundningsmärket" för en utsökt redogörelse av vad som hänt samt dagens verklighet. Blir kanske att ta ett beslut i steget som man säger..men visst låter det spännande att runda pinnan var den än står typ..!?
|
|
|
|

2012-03-14 09:55
|
|
|
Tror loppet går runt pinnen. I inbjudan står det: "Minnesstenen är idag placerad drygt 40 m norr om vändpunkten för 1912 års OS-lopp. Denna minnessten, som står vid sidan av vägen utanför Sollentuna Kyrka, blir vändpunkt för Jubileumsmarathon Stockholm 1912–2012."
 Bild texten: "Minnesstenen som nu blir vändpunkt för Jubileumsmarathon."
http://www.jubileemarathon.se/start/content.cfm?Sec_ID=3129&Rac_ID=169&am...
|
|
|
|

2012-03-14 14:38
|
|
|
Jag inser att jag inte hade läst på ordentligt; framför allt oroade jag mig för hur jag skulle hitta en tillräckligt stor näsduk. Men nu ser jag att detta hade arrangörerna redan tänkt på: "Vid nummerlappsutdelningen den 13 juli får alla anmälda en stor näsduk med instruktion om hur den ska knytas för att kunna användas som huvudbonad under loppet av deltagare som så önskar."
Perfekt!
|
|
|
|

2012-03-14 15:01
|
|
|
Ja se dessa fantastiska kvinnor med sina underbara å oersätterliga hufvudbonader...!? Detta lär bli ytterligare en mara med kameran i högsta beredskap...(Ja vill åxå krama "pinnen" Micke..!).....
|
|
|
|

2012-03-14 18:29
|
|
|
Det blir inte myckert sexigare än så här va?  http://www.marathon.se/aktuellt/stilenligt-test-av-1912-ars-os-bana
|
|
|
|

2012-03-14 21:00
|
|
|
Stiligt Peter! Tur att de skickar med en beskrivning hur näsduken ska knytas.
Min granne "leder" på den första bilden, hoppas inte att det blir så varmt i sommar.
|
|
|
|

2012-03-14 22:11
|
|
|
Instämmer i beundrarkören. Nästa problem för mig blir nu att hitta lämpligt skägg alternativt mustasch. Jag har läst på lite här: http://historia-cck.blogspot.com/2010/11/maktiga-skagg.html
|
|
|
|

2012-03-15 06:16
|
|
|
Camilla: betr värme, det är lugnt. På förekommen anledning vet jag att man kan svalka sig i fontänen vid Bergshamra.... ;-)
|
|
|
|

2012-03-15 06:52
|
|
|
@ Brita; det är dags att träna på, nej jag menar odla skägget om det ska bli nåt 
Tack för tipset Kristina
Är det någon som vet hur lång badpaus man får ta?
|
|
|
|

2012-03-15 08:18
|
|
|
Bildbevis på att man kan svalka sig i fontänen i Bergshamra:

|
|
|
|

2012-03-15 14:12
|
|
|
Jag kollade på berättelse och bilder från den turen, bra att några har testbadat
|
|
|
|

2012-03-15 15:05
|
|
|
Ett tips för de som oroar sig för värmen är att springa i tidsenliga bomullskläder. Till skillnad från funktionsmaterial så har bomull den eminenta egenskapen att den suger upp och bevarar svetten. Det ger både en svalkande effekt och hindrar att svetten rinner ned i skorna och orsakar skav. Skulle kläderna bli för mättade och tunga så kan man enkelt krama ur dem.
|
|
|
|

2012-03-15 15:24
|
|
|
Mikael, den där skylten sitter på pingstkyrkan i sollentuna om jag inte ser fel Kommer ihåg när den kom upp på 80-talet nån gång, vilken grej, en kyrka med neonskylt! Hedningar :P
|
|
|
|

2012-03-15 15:28
|
|
|
Ja, man springer förbi den där skylten på Sollentunavägen mellan centrum och Edsbacka.
|
|
|
|

2012-03-15 15:33
|
|
|
Kan intyga det Micke säger om bomullsplagg som jag testade just på Jubileumsmaran (se länken ovan). När vi stannade till på skuggiga platser blev det faktiskt obehagligt svalt mot kroppen.
|
|
|
|

2012-03-15 15:58
|
|
|
Det var precis så skönt som det ser ut Camilla. Om vattnet var rent eller inte valde jag att bortse ifrån men jag var inte heller jättefräsch vid tillfället så det jämnade säkert ut sig.
|
|
|
|

2012-03-15 19:44
|
|
|

Peter, finns det bra bomullskläder för kvinnor och män nuförtiden?
|
|
|
|

2012-03-15 19:48
|
|
|
Gamla gubbar bryr sig inte så myche om vad det det är för material i teshirten...utan vi tar väl den som ligger överst i högen typ. Sverige-linnet är ju svalt å så...men oftast för svalt å då får man ta en teshirt under i samma kulör..(Fast annan valör..?!)..Ja jag bryr mig ju inte ett dugg om kläder i vanliga fall heller så det så. Men efter otaliga shoppingturer i svenska gallerior och i de samma i andra länder med hustrun och dottern så har jag ju fattat att det är ett stort och utbrett intresse....ja nästan som marathonlöpning.....ehe....jag förstår dom alltså till punkt å prick.
|
|
|
|

2012-03-15 20:11
|
|
|
Kommer vi att delas upp i olika startgrupper? Jag kan inte minnas att jag fick uppge några tider från tidigare lopp som underlag för seedning.
|
|
|
|

2012-04-22 10:26
|
|
|
Är det nån som fått något mer än bekräftelse på att du anmält dig? Jag undrar också över startgrupper, nummerlappar, infomail osv...
|
|
|
|

2012-04-22 15:26
|
|
|
Jag har inte fått nånting på senare tid iaf
|
|
|
|

2012-04-22 15:40
|
|
|
Ähhh....vi får nog vänta tills det där andra loppet i Stockholm har avkutats. Tror att det kommer info i god tid...å vill du kuta på en bra tid så har du nog valt fel lopp....hehehe..!
|
|
|
|

2012-04-22 21:50
|
|
|
Så här säger de ju i alla fall på jubileumsmarathon.se:
"2012: All information om loppet hittar du här på hemsidan för Jubileumsmarathon Stockholm 1912–2012. Anmälda löpare kommer dessutom kontinuerligt att få information via e-mail. I maj 2012 får alla anmälda sitt startbevis samt en detaljerad karta över banan med posten. Undrar du över något, kontakta gärna tävlingskansliet: E-mail: info@jubileumsmarathon.se Telefon: 08 – 545 66 440 (måndag – fredag kl 9–12 och 13–16)."
Senaste emailet jag fick därifrån var 23 februari, så vad som är kontinuerlig information vet man ju inte. Ingrupperingen i startgrupper blir intressant att se hur det gått till när det är färdigt.
|
|
|
|

2012-04-22 23:54
|
|
|
Mer info om starten " 2012: Loppet startar inne i Stockholms Stadion, framför den kungliga läktaren kl 13.48 lördagen den 14 juli. Deltagarna springer 3/4 varv innan de lämnar arenan genom valvet mot Valhallavägen. Löparna delas upp i fyra grupper som startar med tio minuters mellanrum"
|
|
|
|

2012-04-23 08:16
|
|
|
Ja jag hoppas verkligen att alla i den kungliga familjen är på plats å hejar av oss i detta otroligt kulturrelaterade lopp. ....Tja Estelle kan väl få lite ledigt typ...men Daniel kan väl agera lite extra typ...Tja det där får väl ge sig liksom. Å så Camilla kan jag berätta att den där porten mot Valhallavägen heter Marathon-porten å inte för inte alltså. Jag har faktiskt gått i mål genom den några gånger men kommer faan inte ihåg loppen....Tja vi säger att det är preskriberat då....?! Men Marathon-porten ska nu åter bli en port där alla löparna i Jubileums-marathon kommer att går i mål igenom alltså....efter 100 års vila...tala om kulturyttring....Skitakul.
|
|
|
|

2012-04-23 19:12
|
|
|
Ja, jag hoppas verkligen att de kungliga ställer upp eftersom jag vill minnas att det är tack vare dem som de där förargliga 200 extra metrarna på maran kom till. Avsikten var alltså att springa från maratonporten och till vändmärket sedan tillbaka och efter ett ärovarv gå i mål efter 40000 meter. Men eftersom själva maratonloppet utvecklade sig till höjdpunkten på 1912 års olympiad så drogs starten in på stadion rakt framför den kungliga hedersläktaren. Rundningspålen var ju redan nedslagen i marken så då fick maran bli 40200 meter.
Sverige återställde dock ordningen per omgående och efter 1912 sprang vi alltid våra maror här i landet på distansen 40000 meter exakt. Detta ända fram till 1948 då vi vek ned oss för imperialismen och accepterade det udda 42195 (som iofs också tillkommit genom monarkistisk influens).
Som ytterligare kuriosa kan nämnas att när Norge arrangerade friidrotts-EM 1946 så valde man som en vänskaplig gest mot Sverige att låta maratonet löpas i 40200 meter.
Därför hoppas jag att så många som möjligt väljer att springa originaldistansen nu i sommar för det blir förmodligen ett ytterst sällsynt tillfälle att skaffa sig en officiell notering på 40200 meter. Däremot får man ta i ordentligt för att göra en tid som sticker ut i statistiken för redan senare under 1912 sprang Alexis Ahlgren från Trollhättan 40200 på 2:24:15 och det vete sjutton om det inte stått sig sedan dess som svenskt rekord?
|
|
|
|

2012-04-23 21:23
|
|
|
Nej Mikael, vad säger du nu? Jag tror ju att detta kommer att bli min enda chans att få ihop till en mara och nu uppmanar du oss andra att springa original-sträckan. Menar du att jag måste springa maraton fler gånger, jag har hört att det finns en viss risk att tänka i de banorna
|
|
|
|

2012-04-23 23:07
|
|
|
Det är enkelt åtgärdat. Spring hemifrån till starten som uppvärmning och från målgång och hem som nedjogg så blir det säkert en ultradistans.
|
|
|
|

2012-04-24 06:03
|
|
|
I den lokala blaskan från 16:e juli 1996 kunde man läsa att: en sådan talang som Alexis får man sällan skåda. Särskilt inte en som kommer från Trollhättan.
|
|
|
|

2012-04-24 07:34
|
|
|
Jag kommer springa 42195 meter. Det är ju ett marathon
|
|
|
|

2012-04-24 07:45
|
|
|
Det har inte slagit mig förrän nu att om man kommer till start och genomför loppet kommer man alltså inte att kunna säga att man genomfört sin maradebut. Fast det spelar ju ingen roll, då har man det kvar!
|
|
|
|

2012-04-24 07:50
|
|
|
Conny, som jag förstått det så kan du välja att springa en slinga extra så att det blir precis lika långt som ett riktigt maraton.
|
|
|
|

2012-04-24 08:58
|
|
|
Du är för rolig Mikael 
springa hemifrån? Nja, tror inte det men jag har inte bestämt mig för vilken sträcka jag ska springa.
|
|
|
|

2012-04-24 09:08
|
|
|
Aha, ok det har jag missat. Tack för infon! Är i huvet inte inställd på att kunna delta, därav min brist på inhämtning av information.
|
|
|
|

2012-04-24 09:15
|
|
|
Nu är frågan om jag kan bestämma mig att springa de extra 2 km under loppet eller om jag måste bestämma mig innan start?
Om det blir så att jag har antingen 500m eller 2500m kvar till mål så kan det bli svårt att motivera sig till extra 2000m.
|
|
|
|

2012-04-28 18:52
|
|
|
Jag tänkte nog skippa de sista 2 extra kilometrarna. Min motivering är att det är jubileumslopp som försöker återskapa loppet från 1912. Så why not? Marathonlopp finns det gott om så finns massvis med chanser att springa full distans ett annat tillfälle men för mig blir det lopp a la 1912.
På tal om, någon som har tips på bra kul klädsel enligt tema? Enklare bomullströja blir det men tänkte man kunde leta upp något annat än det som erbjöds från loppet själv.
|
|
|
|

2012-05-02 10:37
|
|
|
Är inte Rune Larsson från Trollhättan?
|
|
|